Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kjell62
« skrivet: 05 juni 2010, 09:54:49 »

Pumpen har nu gått klockrent i ca 5-6dygn efter jag ändrat värdet på kopplingsdifferens returtemp till 10 som ju hade en egen kanal i pumpen (A3) vilket verkar har gjort susen! Hade ju ställt diffen på 10grader på termostaten som sitter i tanken, men tydligen så verkade som att man även måste ändra det i pumpen???hmmm mystiskt,trodde termostaten på tanken skulle styra de där själv?  Har detta nånting med bygling av plint 30 att göra å ska mitt system vara byglat där eller ej? Måste man alltid ändra diffen i pumpen som är förinställd på 4 grader för att få det funka med acktank fast man har en VT10?  Sc:,h lite snurrig nu hur de hänger ihop men glad att den verkar lira nu... ;D

Hade förresten en kompis som insstallerade den åt mig som inte hade så mycke kunnande om själva pumpen endast rörmokeriet! Billigt men klurigt å lära sig hur de ska ställas in... :P


plint 30 är till för tex extra termostat
kjell  *vinkar*
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 juni 2010, 23:37:00 »

 :) man gör så gott man  kan
coca cola  *vinkar*
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 juni 2010, 23:21:24 »

Pumpen har nu gått klockrent i ca 5-6dygn efter jag ändrat värdet på kopplingsdifferens returtemp till 10 som ju hade en egen kanal i pumpen (A3) vilket verkar har gjort susen! Hade ju ställt diffen på 10grader på termostaten som sitter i tanken, men tydligen så verkade som att man även måste ändra det i pumpen???hmmm mystiskt,trodde termostaten på tanken skulle styra de där själv?  Har detta nånting med bygling av plint 30 att göra å ska mitt system vara byglat där eller ej? Måste man alltid ändra diffen i pumpen som är förinställd på 4 grader för att få det funka med acktank fast man har en VT10?  Sc:,h lite snurrig nu hur de hänger ihop men glad att den verkar lira nu... ;D

Hade förresten en kompis som insstallerade den åt mig som inte hade så mycke kunnande om själva pumpen endast rörmokeriet! Billigt men klurigt å lära sig hur de ska ställas in... :P

coca-cola, gängse vvs-are eller wannabe?  ;)
Jag hävdar gängse vvs-are.
Skrivet av: Tobbesamuelsson
« skrivet: 04 juni 2010, 15:53:16 »

Pumpen har nu gått klockrent i ca 5-6dygn efter jag ändrat värdet på kopplingsdifferens returtemp till 10 som ju hade en egen kanal i pumpen (A3) vilket verkar har gjort susen! Hade ju ställt diffen på 10grader på termostaten som sitter i tanken, men tydligen så verkade som att man även måste ändra det i pumpen???hmmm mystiskt,trodde termostaten på tanken skulle styra de där själv?  Har detta nånting med bygling av plint 30 att göra å ska mitt system vara byglat där eller ej? Måste man alltid ändra diffen i pumpen som är förinställd på 4 grader för att få det funka med acktank fast man har en VT10?  Sc:,h lite snurrig nu hur de hänger ihop men glad att den verkar lira nu... ;D

Hade förresten en kompis som insstallerade den åt mig som inte hade så mycke kunnande om själva pumpen endast rörmokeriet! Billigt men klurigt å lära sig hur de ska ställas in... :P
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 28 maj 2010, 22:34:57 »

om din ny installerade värme pump löser tycker jag absolut att du ska kontakta installatören för felsökningen . han har funktions ansvar för sin installation .
 har inte installatören gått igenom manualen med dig innan han lämna installationen ?
c-c *vinkar*
Skrivet av: Tobbesamuelsson
« skrivet: 28 maj 2010, 21:52:09 »

Inloppet sitter i toppen och utloppet i botten precis som du säger tankgivaren sitter i mitten för tillfället och vet inte riktigt om ja vågar sätta den så lågt som 40 grader, legionella bakterier kan väl bildas under 50grader nånting om ja inte är ute å cyklar? men åter till problemet :P kan inte sänka hastigheten mer på cirkpumpen så då bvehövs det alltså någon slags trimmventil( Om de nu är de som är felet).  För när jag läste av alla siffrorna å temperaturen hade pumpen inte gått på ett bra tag men var i drift 01 i meny s1. Men dom skall alltså läsas av mitt under körning eller strax efter pumpen gått för att de ska stämma.... betyder väl att delta T kanske  inte alls är 2,2utan jag lär kolla av imorrn igen istället ( 21.47 soffläge intaget :P)


Har kollat vid drift nu å delta T verkar stämma överens med diagramen i manualen...
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 maj 2010, 21:31:05 »

Hej!
Med en så stor VP hoppas jag anslutningarna mot tanken är långt ifrån varandra. Inlopp från VP bör sitta i toppen och utlopp till VP i botten av tanken. Sätter du tankgivaren långt ner så bör du ställa ner temperaturen, 40 ºC borde räcka bra, tänk på att med skiktningen i tanken så blir det ca 10 ºC varmare i toppen av tanken. Fast med en inställd tempdiff på 10 ºC på termostaten så borde det gå att ha den högt upp också.

DeltaT styr du på cirkpumpen mellan VP och tank, om det inte räcker att ställa ner denna så bör man ha en trimventil att strypa flödet med till rätt tempdiff (mellan T2 och T3 vid drift).

Sen bör du läsa av temperaturerna från T2 till T7 vid drift när VP:n gått ett tag, annars går det inte att få ut nån info av dem.
Skrivet av: emwgrni
« skrivet: 28 maj 2010, 21:14:42 »

Hej,

minska hastigheten på laddpumpen till värmepumpen.

På vilka nivåer i tanken har du kopplat in värmepumpen?

Själv kör jag fast kondensering mot 420l, funkar fint för mig.

Laddar in ca mitt i tanken och returen tar jag i botten. Termostaten sitter något under inloppet.
Hade problem när returen satt för nära "inloppet" fick också extremt korta driftstider.

Hur styr du laddpumpen? Om Niben sköter den så är det mindre risk att du förstör skiktningen i tanken.

Tycker inte jag får kortdriftstider...

Skulle vara intressant att ta del av någon test där man jämnför fast vs flytande (med samma förutsättningar) , för att se hur många % man förlorar...

mvh emwgrni
Skrivet av: Tobbesamuelsson
« skrivet: 28 maj 2010, 18:33:59 »

Här är alla siffror och temperaturer jag får fram från pumpen.

Delta T =2,2
T1=15,3 T2=21,8 T3=19,6 T4=24,4 T5=26,5 T6=22,1 T7=18,1
A1=1 A2=48 A3=4 A4=20 A5=0 A6=120 A7=20 A8=40 A9=1 A10=10 A11=5 A12=0 A13=0
S1=01 S2=0 S3=1283 S4=244 S5=364 S6=0 S7=1/1/1

hur gör jag då för att öka på Delta T till runt 10grader?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 maj 2010, 17:04:36 »

Sätt termostaten på returledningen, då är det ingen risk att det blir korta driftstider p.g.a. att tempen stiger för snabbt.
Och OM det ändå blir det så kanske du har för högt flödet.
Justera in flödet tillfrån värmepumpen så att deltaT ligger på ca 10 grader när det är varmt ute (över +10 grader)

Kolla även värdet på A2,
Returtemperaturen begränsas av returledningsgivaren och justeras i kanal A2.
Värdet på A2 måste alltså vara över 50 grader om du sätter givaren på returledningen, och deltaT måste vara lägre än 8 grader för att värmepumpen inte skall lösa ut på högtryck eller hög hetgastemp.

Din anläggning är ett bra exempel på varför jag inte brukar rekommendera fast kondesering mot acktank/vedpanna.
Problemen blir korta driftstider och onödigt hög temp = dålig årsmedelverkningsgrad.
Allt detta bara för att du skall kunna elda lite ved om andan faller på...

Vad som skulle kunna hjälpa oss är att du kollar in vad som händer under en normal driftscykel, kan du se några temperaturer alls i ditt system, eller famlar du helt i blindo när du inte har en SMO?
Skrivet av: Tobbesamuelsson
« skrivet: 28 maj 2010, 16:07:59 »

Hejsan, har nyligen fått en 2025 14kw inkopplad hos mig som vi kör direkt mot 500l/1000l acktank. Skulle nu behöva justera in den lite verkar det som eftersom den löst ut ungefär 1gång/dygn sedan inkoppling!"suck"  Själv har jag inga förkunskaper alls inom området så ja tänkte kolla om någon hade några tips på lösningar som skulle kunna hjälpa mig :)

Felet indikeras som 16 i kanal s1 korta drifttider. jag håller för tillfället på att läsa igenom manualen för att förstå mig på menyerna i pumpen å vad alla kanaler betyder etc. undrar också om jag lämpligast ska använda bägge mina 500liters tankar eller bara nr1 som den är dockad till med inbyggd vvb? energimässigt borde de vara bäst med bara ena tycker jag men pumpen kanske gärna körs mot lite större mängd vatten längre drifttider/färre starter kanske? har ingen sån där smo10 grejj utan den styrs av en termostat som sitter på tanken inställd på 50grader och 10grader i diff. Huset är ungefär 200m2, alla element fullt öppna och sjunten går på automatik, men för tillfället är det inte mycket värme som går ut i elementen då det är ganska varmt ute ca 10grader. Kanske även ska tillägga att jag även har en gammal vedpanna dockad mot acktankarna som förhoppningsvis inte skall behövas användas så mycket nu samt elpatron. Undrar också vart termostaten helst ska sitta placerad i min tank för att fungera bäst? nu sitter den nästan mitt i tanken. ( hade den längre ner först men flytta den för att se om de gjorde någon skillnad med korta drifttider).

/ Tobbe

 



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!