Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög elförbrukning? Tror det kan bero pÃ¥ Nibefighter 1215  (läst 11764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #30 skrivet: 07 december 2016, 21:11:33 »
Se meny 10.

Om framledningen överstiger börvärdet med mer än detta värde så nollas gradminuterna och VP:n stannar. Fast det krävs nog att radiatortermostatet stryper för att det skall hända med en för hög kurva utan att det blir för varmt inne.

Du kan kolla på gradminuterna när den kör och om de plötsligt nollas är det nog det som händer.

Mitt förra inlägg försvann. Jag gick in i menyn dom visade grafminuter. Kompressorn var i drift och den visade -23. På bara någon minut så sjunk det stegvis -15, -11, -6, -1 och så stannade Kompressorn och den visade +4. Sedan börjar den stega upp igen ganska så snabbt, -25 på nån min. Är detta normalt?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #31 skrivet: 07 december 2016, 22:05:21 »
Den stannar i alla fall inte på VB-diff.

Har du kollat deltat över radiatorerna?

Med liten volym sjunker nog tempen snabbt, men det skulle också kunna vara kortslutning i någon radiator.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #32 skrivet: 08 december 2016, 08:52:36 »
Den stannar i alla fall inte på VB-diff.

Har du kollat deltat över radiatorerna?

Med liten volym sjunker nog tempen snabbt, men det skulle också kunna vara kortslutning i någon radiator.

Nej det står på min to-do list, jag måste skaffa en IR-termometer. Det går inte läsa av något på displayen som tyder på att detta kan vara problemet? Jag ser att det i andra trådar nämns mycket om "när elpatronen ska gå in" osv. Jag tror inte ens min är inställd på att denna ska gå in, nånsin. Är det fel?

Så här så värdena ut igår kväll, inkl. undermenyerna som man kommer åt genom att hålla menyknappen intryckt i 7 sekunder.

V-fram 34 (42)
Varmvatten 47
Utetemp -1
VB-r 34 (55)
VV-start 47 (42) <--- Detta värde har jag sänkt från 48 till 42
Kb-f 4
Kb-r 7 (-12)
Kurvlutning 9 <--- Detta sänkte jag igår till 8 istället då jag höjt den tidigare, får se om innetempen håller.
VP-starter 26363 <--- 25933 starter 28/11, så väldigt grovt räknat har den slagit på 40 ggr/dygn sen dess
VP av
VP-tid 51097h
TS-tid 1478h <---- Oförändrad då elpatron inte verkar tillåtas att gå igång.
Grundinst. 0  10 Sverige

Gradmin -40
VP-diff VP 13
Diff VP-TS 3
VPintervall 20m
VVB-stopp 55
XVV-stopp 65
XVV-intervall 60d
DriftP 1
hp/ms 1  lp 1
KB-pump 0
EP-drift 0
Kal.ute 0 rum  0
KB -f 0kb  -r  0
MAN: 0
Servicetid 0
Parallell 0

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dina värden är nästan identiska med mina ser jag, förutom att du har en högre värmekurva. Jag här änrat väret för VP-diff VP från 13 till 15 för att ha lite mer marginal. för när vattenvolymen är låg så sjunker tempen ganska snabbt. Skulle tro att om du har möjlighet att montera några större radiatorer så kan du sänka värmekurvan å få bättre cop värde samt att vattenvolymen blir lite större. Men först måste du se vad du får för värden med ir termometern.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #36 skrivet: 12 december 2016, 08:48:50 »
I väntan på IR-termometern så fortsätter jag försöka hitta någon balans i inställningarna. Jag var ett tag nere på 7 vid inställning av kurvan och hade då ganska precis 20 grader i hela huset bortsett från v-rum (men bortser från detta då jag tror att konvektorn där inte räcker till). Detta var vid en ute temp på mellan +-0 och +10. Nu blev det kallare (-10) och då höll det inte utan började falla ned mot 19 grader, inte alls populärt hos min frusna sambo. Jag höjde igår kurvan till 8. VP starter har under denna period oavsett kurva legat på ca 50 ggr/dygn. Hoppas att termometern kommer idag så ska jag ta och kolla elementens deltaT.

Övriga noteringar:
Jag såg i en annan tråd en fundering kring rattar liknande dessa. Hos mig är de helt stängda, är det rätt? Vilken funktion fyller dom?
Ett element i garaget är helt kallt och jag lyckas inte få någon värme i det, känns som att även rören in i elementet inte är helt varma. Kan det vara eller läckage nånstans?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34916
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #37 skrivet: 12 december 2016, 09:15:25 »
Att de där ventilerna är helt stängda låter väldigt långsökt, om det är till radiatorkretsen skulle du inte få någon värme om så vore fallet...
Är de där rören i drift ens, eller är de kapade på andra sidan någon vägg/tak?
Vet du vad som är öppet/stängt på ventilerna, så du inte bara vrider fel håll? (Ber om ursäkt om frågan uppfattas som korkad, men det är svårt för mig/oss att veta vilken kompetens de som frågar besitter)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #38 skrivet: 12 december 2016, 09:29:47 »
Att de där ventilerna är helt stängda låter väldigt långsökt, om det är till radiatorkretsen skulle du inte få någon värme om så vore fallet...
Är de där rören i drift ens, eller är de kapade på andra sidan någon vägg/tak?
Vet du vad som är öppet/stängt på ventilerna, så du inte bara vrider fel håll? (Ber om ursäkt om frågan uppfattas som korkad, men det är svårt för mig/oss att veta vilken kompetens de som frågar besitter)

Det är ingen fara, detta är helt nytt för mig. Jag är mer bevandrad i andra områden :) i detta är jag endast en glad nybliven entusiast :) Jag tror iaf inte att de är kapade men när du säger det så måste jag dubbelkolla att de verkligen är stängda, de är iaf vridna åt max åt ett håll, så är de inte stängda så står de vidöppna :) utforskar mer ikväll kl 21, som har blivit min och värmepumpens dagliga kvalitetstid :P

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #39 skrivet: 12 december 2016, 21:31:46 »
Att de där ventilerna är helt stängda låter väldigt långsökt, om det är till radiatorkretsen skulle du inte få någon värme om så vore fallet...
Är de där rören i drift ens, eller är de kapade på andra sidan någon vägg/tak?
Vet du vad som är öppet/stängt på ventilerna, så du inte bara vrider fel håll? (Ber om ursäkt om frågan uppfattas som korkad, men det är svårt för mig/oss att veta vilken kompetens de som frågar besitter)

Nu har jag kikat på de där ventilerna igen och jag var nog lite snabb senast, alla är skruvade fullt motsols (åt vänster) vilket torde betyda att de är helt öppna. Den högra är märkt med ett T och en pil nedåt mesans den vänstra är märkt med ett R och pil uppåt. Då gissar jag att det är vatten ut i systemet på den högra och retur vattnet på den vänstra. De små mindre ventilerna som går ut som en avstickare på varje går rakt ned i plattan så de borde ju vara ut till de tre elementen i garaget (där VPn står). Fortfarande är det ett av dessa element som är iskallt, jag försökte rucka på den lilla piggen bakom termostaten men den sitter benhårt fast. Kanske är det den som stryper. Knepigt nog så hade VPn enbart startat 36 ggr sedan igårkväll, den enda förändringen jag gjorde igår var att höja kurvan från 7 till 8.

Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 539
  • Karma +0/-0
Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?

Sätt lite svart eltejp där du skall mäta så får du bästa resultatet. Jag har en enkel IR mätare i pennformat och det skiljer rejält om man mäter mot ren metall jämfört svart eltejp.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?
om det är kopparrör i vit ganska tjock plast(isolering) så är det bäst att mäta på metallen, med t.ex svart eltape på. Går även bra med maskeringstape. Se till att det är lika på båda rören, det är skillnaden i temperatur som är intressant.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag kikat på de där ventilerna igen och jag var nog lite snabb senast, alla är skruvade fullt motsols (åt vänster) vilket torde betyda att de är helt öppna. Den högra är märkt med ett T och en pil nedåt mesans den vänstra är märkt med ett R och pil uppåt. Då gissar jag att det är vatten ut i systemet på den högra och retur vattnet på den vänstra. De små mindre ventilerna som går ut som en avstickare på varje går rakt ned i plattan så de borde ju vara ut till de tre elementen i garaget (där VPn står). Fortfarande är det ett av dessa element som är iskallt, jag försökte rucka på den lilla piggen bakom termostaten men den sitter benhårt fast. Kanske är det den som stryper. Knepigt nog så hade VPn enbart startat 36 ggr sedan igårkväll, den enda förändringen jag gjorde igår var att höja kurvan från 7 till 8.

Nu har min IR-termometer landat hos posten så jag ska hämta den imorrn. Spelar det någon roll vart på rören (till elementen) som man mäter, de är inkapslade i någon plast. Behöver det vara mot metall?

Slår vad om att det var lite kallare ute så det var därför du hade mindre starter, differ nog bara ca 2-3 starter pga kurvan. Jag har 45 starter vid 0grader och 5 starter vid -9, jag har bara 1 start per dygn vid -11 för då har vp nått sitt max
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #43 skrivet: 13 december 2016, 09:17:26 »
Slår vad om att det var lite kallare ute så det var därför du hade mindre starter, differ nog bara ca 2-3 starter pga kurvan. Jag har 45 starter vid 0grader och 5 starter vid -9, jag har bara 1 start per dygn vid -11 för då har vp nått sitt max

Visst var det så, jag bor ju också i Sundsvall så igår och idag har vi ju kallare än vad det varit på ett tag. Igår stod givaren för utetemp på VPn på -10. Mot för tidigare då det varit nån enstaka minus eller plus grader.

Men inne tempen är ju nu runt 19,5 grader. Det är för lite tycker jag vill ju ha upp den till 21 grader. Om nu VPn når sitt max vid -10 ute och inte kan leverera mer värme vad gör man då? Det lär ju bli dagar /veckor med -20 och kanske mer också.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #44 skrivet: 13 december 2016, 10:04:11 »
Alltid bra att ha ett par elvärmefläktar/konvektorvärmare á 2 kW som man kan ställa ut i huset om det blir kraftiga köldknäppar eller något problem med värmesystemet och pannan. Kostar bara ett par hundra kr styck på t.ex. Jula eller ClasOhlson.
« Senast ändrad: 13 december 2016, 10:29:17 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!