Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög elförbrukning? Tror det kan bero pÃ¥ Nibefighter 1215  (läst 11729 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #45 skrivet: 13 december 2016, 11:18:35 »
Alltid bra att ha ett par elvärmefläktar/konvektorvärmare á 2 kW som man kan ställa ut i huset om det blir kraftiga köldknäppar eller något problem med värmesystemet och pannan. Kostar bara ett par hundra kr styck på t.ex. Jula eller ClasOhlson.

Jo det kan nog vara en god idé för de dagar då det kryper ned mellan -20 till -30, de är ju väldigt då nu för tiden men de inträffar ju. Dock så är ju en ute temp. runt -5 till - 15 fullt normalt på våra breddgrader så där skulle det ju vara önskvärt att systemet klarar av att hålla en behaglig innetemperatur :) men tar för tipset!

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Visst var det så, jag bor ju också i Sundsvall så igår och idag har vi ju kallare än vad det varit på ett tag. Igår stod givaren för utetemp på VPn på -10. Mot för tidigare då det varit nån enstaka minus eller plus grader.

Men inne tempen är ju nu runt 19,5 grader. Det är för lite tycker jag vill ju ha upp den till 21 grader. Om nu VPn når sitt max vid -10 ute och inte kan leverera mer värme vad gör man då? Det lär ju bli dagar /veckor med -20 och kanske mer också.

Nu vet ju inte jag när din Vp nÃ¥r sin gräns, min klarar ju -11 grader och dÃ¥ är framledningstempen 45grader. Varmare vatten orkar inte min Vp göra utan tillsats.  Vill du kolla hur varmt vatten den klarar av sÃ¥ är det bara att ställa upp värmekurvan pÃ¥ Max och kolla men kolla sÃ¥ inte tillsatsvärmen slÃ¥r in isf. 
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #47 skrivet: 14 december 2016, 09:26:53 »
Nu vet ju inte jag när din Vp nÃ¥r sin gräns, min klarar ju -11 grader och dÃ¥ är framledningstempen 45grader. Varmare vatten orkar inte min Vp göra utan tillsats.  Vill du kolla hur varmt vatten den klarar av sÃ¥ är det bara att ställa upp värmekurvan pÃ¥ Max och kolla men kolla sÃ¥ inte tillsatsvärmen slÃ¥r in isf.

Min tillsats värmare är ju inställd så att den inte ska slå på, blir detta missgynnande vid kallare väderlek? Dvs att kompressorn får jobba extra mycket och detta leder till en högre elförbrukning än om man skulle låta tillsatsvärmaren assistera?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #48 skrivet: 14 december 2016, 10:06:08 »
Nej, kompressorn ska jobba så mycket som möjligt. Det är tillskottet som kostar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla hjälpsamma entusiaster. Det var ett tag sedan jag skrev här nu (det kom visst en massa högtider emellan) så jag tänkte återkoppla lite samt har en ny fundering.
Detta har hänt sen senast.

- Jag har kollat deltaT över radiatorerna. Detta svängde rejält men generellt runt 13-15 grader, nått hade mer nått hade mindre. På Vps display visade den ungefär samma diff.
- Jag köpte en energimätare från IKEA.
- Till konvektorerna i vardagsrummet köpte jag elementfläktar vilket har lett till en mycket behagligare rumstemperatur där, samma som övriga huset faktiskt. Runt 21-22 grader.
- Jag har rengjort smutsfilter på radiatorsidan, vilket var rejält skitigt. Efter detta så visade Vpn en returtemp på mellan 6-8 grader. Mer normalt?
- Jag har rengjort värmeväxlare samt bytt filter i Ftx-aggregat på vinden. Detta har jag en tid kört utan eftervärmare men får då vid 0-+5 grader ute endast ut ca 13-14 grader på tillluften. Med batteri så värms den till 17-18 grader. När det var en rejäl köldknäpp i början på året så var utblåset noll-gradigt utan eftervärmare, brr. Nu kör jag den med eftervärmare på test för att mäta hur mkt den faktiskt drar.
- I samband med att jag rengjorde smutsfiltret så luftade jag elementen och det var en del luft. Jag upplevde att det fick en effekt att tidigare ljumna element blev varma.

I går så hade pumpen 16 starter över ett dygn. Tidigare har den aldrig gjort under 36 starter när jag kontrolleras. vissa gånger så många som 50. Snittförbrukningen de senaste dagarna på hela huset har legat runt 60-65 kwh timmar. Detta med relativt mild utomhustemp. Nä jag inte kört ftx så har jag något dygn vart nere på ca 55. Dock så var detta innan jag fick ned starterna på VPn.

Nu till min senaste fundering. När jag rengjorde filter och luftade elementen så noterade jag att strax innan jag stängde av VPn så visade exp.kärlet ca 0,1 bar. Jag rengjorde filter och stack upp till huset för att lufta element, dock så hade jag i detta skede inte satt tillbaka pluggen där smutsfiltret är så det var öppet in i systemet. Returvattenkranen var dock avstängd. Jag kom på efter att ha påbörjat avluftning att det kanske var dumt och gick ned igen för att stänga denna, då hade ganska så mkt vatten runnit ut ovanpå VPn. Jag torkade upp, satte tillbaka pluggen med filtret och återgick till att avlufta. Sedan när jag startade upp allt igen så fyllde jag exp.kärlet till ca 0,8 bar.

Jag fick som sagt värme i alla element och det kändes jäkligt bra, men nu i går kväll så märkte jag att ett av elementen i köket var iskallt på halva sidan? Alla andra element i huset var varma. Trycket på exp.kärlet har sjunkit till ca 0,4 bar. Kan jag ha dragit in mer luft i systemet när jag glömde sätta tillbaka pluggen för smutsfiltret? Eller tillförde jag något när jag fyllde exp.kärlet. Jag har under hösten/vintern fyllt på med vatten ett par gånger då jag tycker trycket sjunker. Men det har alltid gått tillbaka mot 0,2-0,1 bar. Kärlet är placerat i garaget som är under marknivå kontra huset men det sitter ju i taket så jag skulle säga att den nog är ungefär i marknivå med alla element (enplans villa), kanske något under då det är en viss lutning upp mot huset. Vad borde jag ha för tryck? och vart tar det vatten jag fyller på vägen? Jag har inte märkt något läckage vid VPn eller vid något element. Och varför är ett halvt element kallt? Borde jag kanske göra ytterligare en avluftning på det elementet?

Ja ni ser det blev en del funderingar till trots allt, och massor med text. tacksam för hjälp, känns ju som att jag är på rätt väg någorlunda.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du luftade nog IN luft när du luftade med öppet filter.
Oftast hamnar all luft i ett system på ett och samma ställe, så det är nog därför en radiator är kall.
Innan man avluftar skall man höja trycket till runt 1 bar i expansionskärlet.
Sedan skall värmepumpen stängas av på brytaren så att cirkpumpen stannar.
Sen luftar man, har man mycket luft, som du troligen har, kan man behöva fylla på mer vatten under tiden.

Vattnet kan läcka på många ställen, på Nibe är det inte så ovanligt att det läcker vid den stora plantätningen i elpatron.
Man kan känna sig för under kopplingshuset för det elektriska på elpatron, hänger där vattendroppar, eller om du ser att det droppat ned på bottenplåten, så kan man behöva ansätta elpatron hårdare, det är en stoooor mutter som kan vara svår att hitta verktyg till...

Du kan nog ha rätt mycket luft i manteln till VVB också, om din värmepump är så lik min som jag tror så har du en luftnippel du kan öppna ovanpå värmepumpen, längst fram i vänster hörn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du luftade nog IN luft när du luftade med öppet filter.
Oftast hamnar all luft i ett system på ett och samma ställe, så det är nog därför en radiator är kall.
Innan man avluftar skall man höja trycket till runt 1 bar i expansionskärlet.
Sedan skall värmepumpen stängas av på brytaren så att cirkpumpen stannar.
Sen luftar man, har man mycket luft, som du troligen har, kan man behöva fylla på mer vatten under tiden.

Vattnet kan läcka på många ställen, på Nibe är det inte så ovanligt att det läcker vid den stora plantätningen i elpatron.
Man kan känna sig för under kopplingshuset för det elektriska på elpatron, hänger där vattendroppar, eller om du ser att det droppat ned på bottenplåten, så kan man behöva ansätta elpatron hårdare, det är en stoooor mutter som kan vara svår att hitta verktyg till...

Du kan nog ha rätt mycket luft i manteln till VVB också, om din värmepump är så lik min som jag tror så har du en luftnippel du kan öppna ovanpå värmepumpen, längst fram i vänster hörn.

Tack för snabbt svar Rickard.

Det får blir ett nytt försök ikväll då, göra om och göra rätt. Kan man få göra detta fler än en gång för att få ut all luft eller bör man få ut all luft under en och samma avlutning? Räcker det att jag luftar ur det elementet som är kallt eller bör jag gå hela varvet igen? Man ska alltså försöka hålla en bar i exp.kärlet under hela avluftnings processen?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du kan väl gå ett varv tycker jag, om du "luftat" med öppna rör så kan det finnas luft i alla radiatorer.
Det viktiga är att du inte får "0-tryck igen" - se till att du ligger på mellan 0.5 och 1 bar hela luftningen.
Sen kan du lufta manteln sist och ha den öppen tills du har ungefär 0.7 bar i systemet, även om det innebär att du får spola ur lite vatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan väl gå ett varv tycker jag, om du "luftat" med öppna rör så kan det finnas luft i alla radiatorer.
Det viktiga är att du inte får "0-tryck igen" - se till att du ligger på mellan 0.5 och 1 bar hela luftningen.
Sen kan du lufta manteln sist och ha den öppen tills du har ungefär 0.7 bar i systemet, även om det innebär att du får spola ur lite vatten.

När man luftar manteln, skruvar man bara på nippeln på toppen av VP? När du skriver spola ur vatten tappar jag bort mig lite, vart jag jag detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om trycket är över 0.7 bar när du luftat alla radiatorer och det är dags för manteln (ja, bara öppna ratten) så kan du låta det spola ut vatten där tills det blir lagom högt tryck i expansionskärlet.
Du får ha en hink eller nåt som vattnet rinner ned i.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om trycket är över 0.7 bar när du luftat alla radiatorer och det är dags för manteln (ja, bara öppna ratten) så kan du låta det spola ut vatten där tills det blir lagom högt tryck i expansionskärlet.
Du får ha en hink eller nåt som vattnet rinner ned i.

Det gick kanon det där, det var en hel del luft även i manteln som du misstänkte. Nu är alla element varma och efter en och en halv dag så håller den trycket på 0,7 bar i exp.kärlet. Hoppas detta håller i sig. Igår noterade jag rekordlåga 13 starter på ett dygn :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!