Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3  (läst 3177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« skrivet: 17 december 2007, 10:33:28 »
Som rubriken lyder, hur stort utrymme bör man minst ha mellan innerdelen (MSZ-FD25VA, tror jag...) till Q Heat 6,3 och taket? Har inte så mycket att spela med mellan ovankant på dörrbladet och taket men det är i princip mitt enda placeringsalternativ. Hur mycket utrymme bör man vidare ha åt höger/vänster om innerdelen?

//Nite

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« Svar #1 skrivet: 17 december 2007, 12:51:29 »
60mm frigång till tak samt 84mm frigång i sidled hö/vä


BjörnK

Utloggad Nite

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« Svar #2 skrivet: 17 december 2007, 13:46:27 »
Höjdmåttet på innerdelen är enligt Mitsubishi själva 29,5cm (får väl tro på det...) vilket innebär att jag endast får 55mm över? Mår pumpen väldigt illa av detta eller blir den bara mindre effektiv? Skall jag helt lägga ner detta pumpalternativet pga takhöjden? Tycker att man har sett många installationer där utrymmet är knappt upp till taket. I sidledd får jag dock 25cm över på varje sida så det blir inga bekymmer.

Finns det motsvarande pumpaleternativ med lägre innerdel?

//Nite

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« Svar #3 skrivet: 17 december 2007, 23:11:20 »
Höjdmåttet på innerdelen är enligt Mitsubishi själva 29,5cm (får väl tro på det...) vilket innebär att jag endast får 55mm över? Mår pumpen väldigt illa av detta eller blir den bara mindre effektiv? Skall jag helt lägga ner detta pumpalternativet pga takhöjden? Tycker att man har sett många installationer där utrymmet är knappt upp till taket. I sidledd får jag dock 25cm över på varje sida så det blir inga bekymmer.

Finns det motsvarande pumpaleternativ med lägre innerdel?

//Nite

Monstret Fujitsu Nocria 9,1kW 25cm hög är en tak/vägg modell som monteras 5cm från tak.

//Rickard

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« Svar #4 skrivet: 17 december 2007, 23:41:20 »
60mm frigång till tak samt 84mm frigång i sidled hö/vä


BjörnK

Stämmer detta Björn? 60mm gäller enligt monteringsanvisning för fästplåten. Innerdelen sticker sedan upp knappt 20mm från plåtens överkant. Har själv satt fästplåten "övre linje" 60mm från tak (enligt beskrivning) och mäter ca 40 mm (lite drygt) mellan tak och innerdel när den hänger på plats. (Kan det måhända vara så att jag har missförstått beskrivningen?)

MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« Svar #5 skrivet: 18 december 2007, 00:21:39 »
Det stämmer rolew, 60mm frigång från plåtens övre linje, innedelen
sticker upp 21,5mm, det ger slutligen 38,5mm frigång till taket.

Tack för påminnelsen Thumbsup


BjörnK
« Senast ändrad: 18 december 2007, 00:28:51 av BjörnK »

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Utrymme mellan tak och Q HEAT 6,3
« Svar #6 skrivet: 18 december 2007, 10:12:58 »
Nite,

Tänk på att vingen sticker ner ca 20 mm nedanför innerdelen på en FD25/35 när luftströmmen är nedåtriktad, totalt mäter jag ca 353mm (svårt att avgöra den där sista mm) från tak till vingens nedre kant.
Jag har som sagt satt min med några få mm marginal från rekomendation. Kanske det går att pressa till 350 mm marginal mellan tak och nedre blad om man ljuger någon mm åt fel håll... (?).

Jag antar att ett skäl till att inte sätta innerdelen närmare taket är att det blir knöligt att montera och serva enheten i och med att den slår i taket när du vinklar ut den, det blir även väldigt pilligt att ta loss kåpan om man får behov av att serva innerdelen.
Ska du ha rörutlopp på vänster sida av innerdelen bör du lägga på 84 mm enligt anvisning för att det skall gå att vinkla upp innerenheten och dra åt rören. (FD25/35 har en relativt fet innerdel).

Edit: Måste ovan ska nog vara bör, det mesta går ju med lite vilja och fantasi...
« Senast ändrad: 18 december 2007, 14:02:53 av rolew »
MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!