Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med fläktkonvektor (Carrier)  (läst 6599 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« skrivet: 27 december 2009, 13:37:04 »
Hej!
I samband med att jag fick en IVT Bergvärmepump installerad 2005 så lät jag dem installera en Carrier fläktkonvektor i källaren. Det har varit en toppenlösning och den har fungerat felfritt fram till senaste veckan då den inte genererade tillräckligt med värme.
Röret till konvektorn är varmt, men röret från är kallt. Jag kommer även åt att känna på "rör-slingorna" inne i konvektorn och de är kalla.

Jag kan inget om sådant här, men min spontana reaktion var att den behövde luftas. Men det verkar inte finnas någon möjlighet att lufta den.

Någon som har en idé vad som kan vara fel?

Mvh Peter A

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« Svar #1 skrivet: 27 december 2009, 19:13:39 »
Jag har en Veneto men för att lufta den måste höljet demonteras. Sen sitter det en liten skruv från sidan som man lossar för att lufta den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« Svar #2 skrivet: 27 december 2009, 19:18:21 »
Mina takmonterade Carrier har samma konstruktion. Där rören sitter anslutna finns en liten sexkantskruv med spår som man luftar med.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad masu71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt novis men envis!
SV: Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2018, 14:45:04 »
Tar upp denna tråd då jag har samma problem och något svar inte finns om det löste sig vad jag kan se? Har en Carrier monterad som inte fungerar som den ska. Installatören har luftat den vid montering så att ingen luft kommer när man öppnar nippeln men problemet är att så fort fläkten startar blir returen kall medans framledningen håller den temp som pumpen levererar men väldigt klen värme kommer från konvektorn. Jag har sagt att man kanske skulle behöva en extra cirkulationspump till konvektorn men installatören envisas med att ”det inte ska behövas”. Som det är nu så har jag betalat dyra pengar för en friskluftsfläkt. Tacksam för tips...  :)

Tilläggas skall att jag testat att lägga en vanlig termometer på en av de vanliga gamla radiatorerna, när jag har en framledningstemp på ca 38-40 grader från pump så visar termometern 32-35 grader på radiatorn medans om jag ställer samma termometer i konvektorns ”luftström” bara får 23-25 grader på termometern? Jag förstår ju att det ska skilja men så mycket?
« Senast ändrad: 28 oktober 2018, 15:27:05 av masu71 »
IVT Greenline HE C6 med 100 liters arbetstank. Augerborrat 5 hål X 30 meter.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra får man göra det själv
SV: Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2018, 17:40:31 »
Du kan inte ha varm framledning om där inte är flöde. Och är returen kall så har ju radiatorn avgivit all värme till luften, vilket den ska. Temperaturen på avgiven luft räcker inte för att avgöra effekt, man måste även veta temperaturen på inkommande luft, samt flöde. Alternativt räknar man på vattnet, temp in, temp ut samt flöde.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad masu71

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Timrå
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt novis men envis!
SV: Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2018, 20:47:04 »
Du kan inte ha varm framledning om där inte är flöde. Och är returen kall så har ju radiatorn avgivit all värme till luften, vilket den ska. Temperaturen på avgiven luft räcker inte för att avgöra effekt, man måste även veta temperaturen på inkommande luft, samt flöde. Alternativt räknar man på vattnet, temp in, temp ut samt flöde.

Tack för svar! Ja flöde finns men jag ställer mig frågande till om det är tillräckligt? Säg att det går in 38 grader i konvektorn, luften in i konvektorn är 20 grader. Borde då inte termometern visa högre temp än 23-25 grader på luften ut från konvektorn? För mig som lekman verkar det som om flödet är så pass dåligt så elementet i konvektorn kyls av för snabbt vilket ger kall retur, inte ljummen utan kall samt avsvalnande luftström från konvektorn så fort fläkten gått ngn minut? Men är ju som sagt inte så insatt....   a:gl
IVT Greenline HE C6 med 100 liters arbetstank. Augerborrat 5 hål X 30 meter.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra får man göra det själv
SV: Problem med fläktkonvektor (Carrier)
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2018, 21:56:51 »
Konvektorns uppgift är att överföra värmen från vattnet till luften. Om returen är 20 grader=rummets temperatur har konvektorn överfört så mycket värme den kunde från vattnet till luften. (Returen kan aldrig bli kallare än rummet.) Har du specifikationer på fläktkonvektorn framgår det kanske hur mycket luft fläkten förflyttar när den är igång. Givet lufttemp in, lufttemp ut och luftmängd kan man beräkna konvektorn avgivna värmeeffekt.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!