Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärmepump skall man välja?  (läst 5216 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #15 skrivet: 21 december 2018, 10:03:48 »
Jag skulle smacka in en beprövad 100% effekt onoffare med arbetstank separat vvb och termostater överallt. Då är du home safe i alla väder. Nu skriver du att du har golvvärme överallt. Förmodligen ingjutet? Då kanske termostater inte är aktuellt för dig.
« Senast ändrad: 21 december 2018, 10:05:22 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #16 skrivet: 21 december 2018, 11:46:10 »
Själv skulle jag gärna byta min F1245-12 mot en F1255-16 i stugan av två skäl:

1) 12:an är lite för liten när det är ordentligt kallt och båda husen skall värmas upp.

2) 12:an är i största laget när bara ena huset skall värmas upp och det är milt väder.

Vi värmer två hus, det ena har VP:n i källaren, det andra värms via en kulvert med en shuntgrupp och pump som styrs via VP:n. När barnen inte är med håller vi bara 15 grader i det ena huset och fullvarmt i det andra. När ingen är där har vi 15 i båda husen.

Tyvärr fanns inte F1255-16 när vi installerade F1245-12:an 2010, annars hade det blivit en sån.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #17 skrivet: 21 december 2018, 15:51:26 »
Dom som säger att en on/off är enklare och billigare i inköp har givetvis rätt. Så är det bara.

Det var roligt att jämförelsen med bilar dök upp.
Idag köper dom flesta med automatik låda.
Är den lådan billigare i inköp. NEJ
Är den lådan billigare i drift. NEJ
Är den lådan billigare i service. NEJ
Samma sak med automatika vindrutetorkare.
Ingen av alternativen tillför nada i ekonomin.
Men det går tydligen inte att köra en bil idag där föraren tänker själv.
Och då har föraren en enda uppgift. Att framföra bilen.

Så nog är vi alla påverkade av reklam och tekniska lösningar på något viss.

Det dom missar är att en inverter jobbar automatiskt när du inte kör den. Den jobbar mot BÖR och det är alltid mest ekonomisk.

Visst, nu kommer dom påstå att ekonomin är bättre när ÄR är lägre en BÖR. Men då tillför värmepumpen huset för lite energi för att behålla värmen. ÄR måste över BÖR för att värmen ska behållas. Och då blir det sämre ekonomi.

Sen finns det en till fördel.
Varmvatten.
Eftersom oftast är en inverter lätt överdimensionerad så finns det mer effekt att tillverka varmvatten. Därigenom inget behov av extern beredare. När den inbyggda beredaren går sönder ställer man en på sidan, om den får plats förstås. Men den ytan måste finnas där från första början.

Ytterligare en STOR fördel är ljudvolym.
Min inverter låter inget mycket när den går på låg effekt och det är oftast den gör det. Där ligger 1245an hästlängder efter. Denna anledning är den största anledningen jag aldrig skulle ha en on/off.

Men givetvis är on/off billigare i inköp och underhåll. Ungefär som när jag köper bil. Då vill jag inte kasta pengar i sjön. Bara sånt som tillhör något av riktigt värde blir mina bilar utrustade med.

Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #18 skrivet: 21 december 2018, 17:41:58 »
Vet inte hur andra fabrikat funkar men har för mig att Nibe laddar vv med runt 10 kw dvs ungefär som en vanlig on/off vp. När inverters kom var jag helt inne på att köpa en sån nästa gång men är mera skeptisk nu skiljer väldigt lite ekonomiskt inverters verkar ha en del strul i alla fall Nibe och on/off är beprövad och jag har rejäl vatten volym så jag skulle kunna välja några storlekar större vp utan att få problem med start stop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #19 skrivet: 21 december 2018, 18:50:45 »
Det dom missar är att en inverter jobbar automatiskt när du inte kör den. Den jobbar mot BÖR och det är alltid mest ekonomisk.

Jag tycker min on/off-pump sköter sig själv alldeles utmärkt. Den jobbar också mot börvärdet och pendlar runt det med +- 2,5 grader. Det försämrar COP jämfört med om den producerade värme vid börvärdet hela tiden med ca 0,4%. Jag kan leva med det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #20 skrivet: 21 december 2018, 19:00:46 »
Ridax, jag kände nibe-reparatören innan någon av oss kunde stava till nibe. Det enda han har gjort är kopplat in köldbärarsidan.
Standardkomponenter? Det är nog samma standardkomponenter i 1245 som 1255. Invertern är inte tillverkad av nibe, den finns nog att få tag i på andra vägar. Samma gäller säkert mjukstarten.
Jag har 13450 timmar på min inverter nu. Samma inverter. Ser inget annan än direktträff av åskan som skulle ändra på det. Då far nog resten av vp:n också. Även mjukstarten.....

R2, en oljepanna är också en väldigt driftsäker konstruktion....

Lika bra att trumma på med andra fördelar med varvtalsstyrt jämfört med onoff (inget märke i åtanke)
Varma sidan: Ingen tank eller extern cp behövs, och du kan köra med termostater på nästan hela värmesystemet. Lämnar man tex badrum och hall öppet så räcker det normalt till för minimiflödet. Cp:n upprätthåller vettiga flöden över både vp o värmesystem. Kanske inte 100% optimalt, men vettiga.

Kalla sidan: Invertern klarar sig med kortare köldbärare, alternativt högre cop med samma djup. Har man för "kort" hål sänks effekten så att hålet inte totalfryser. Bra när man byter gammal vp mot ny.

Kompressorn: Supermjukstart. Inget blink i lampor. Klarar sig sannolikt på svagare säkringar, speciellt med strömtransformatorerna som begränsar även kompressorn om man har dålig med ström.
Som tidigare nämnt, ljudet, eller avsaknaden av ljudet. Jag skulle utan vidare kunna sova i teknikrummet.
Man kan överdimensionera, och aldrig behöva eltillskott.

Allt detta i ett snyggt(?) skÃ¥p pÃ¥ 60 x 60 cm. Vad kostar 1 kvm i ett hus idag? Inte gratis. Att behöva 2 eller  3 gÃ¥nger mer yta för samma funktion, makes no sense. Bara dyrare.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #21 skrivet: 21 december 2018, 19:04:49 »
Shade, tråden verkar ha spårat ur lite... Har du nån åsikt?

En skillnad mellan thermia o nibe, är det inte så att en thermia måste en thermia-kille installera, men en nibe får "vem som helst" installera. Jag är inte helt säker på detta dock.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #22 skrivet: 21 december 2018, 19:41:34 »
Ridax, jag kände nibe-reparatören innan någon av oss kunde stava till nibe. Det enda han har gjort är kopplat in köldbärarsidan.
Standardkomponenter? Det är nog samma standardkomponenter i 1245 som 1255. Invertern är inte tillverkad av nibe, den finns nog att få tag i på andra vägar. Samma gäller säkert mjukstarten.
Jag har 13450 timmar på min inverter nu. Samma inverter. Ser inget annan än direktträff av åskan som skulle ändra på det. Då far nog resten av vp:n också. Även mjukstarten.....

R2, en oljepanna är också en väldigt driftsäker konstruktion....

Lika bra att trumma på med andra fördelar med varvtalsstyrt jämfört med onoff (inget märke i åtanke)
Varma sidan: Ingen tank eller extern cp behövs, och du kan köra med termostater på nästan hela värmesystemet. Lämnar man tex badrum och hall öppet så räcker det normalt till för minimiflödet. Cp:n upprätthåller vettiga flöden över både vp o värmesystem. Kanske inte 100% optimalt, men vettiga.

Kalla sidan: Invertern klarar sig med kortare köldbärare, alternativt högre cop med samma djup. Har man för "kort" hål sänks effekten så att hålet inte totalfryser. Bra när man byter gammal vp mot ny.

Kompressorn: Supermjukstart. Inget blink i lampor. Klarar sig sannolikt på svagare säkringar, speciellt med strömtransformatorerna som begränsar även kompressorn om man har dålig med ström.
Som tidigare nämnt, ljudet, eller avsaknaden av ljudet. Jag skulle utan vidare kunna sova i teknikrummet.
Man kan överdimensionera, och aldrig behöva eltillskott.

Allt detta i ett snyggt(?) skÃ¥p pÃ¥ 60 x 60 cm. Vad kostar 1 kvm i ett hus idag? Inte gratis. Att behöva 2 eller  3 gÃ¥nger mer yta för samma funktion, makes no sense. Bara dyrare.
Jag gissar att även om själva inverter delen är en standard pryl måste den programmeras till rätt användnings område.
Flödena är ingen skillnad på inverter eller on off vp dom blir vad dom blir utan extern cp en kompromiss men funkar ofta ok.
Hur bra går en inverter mot bara hall och badrum vissa har ju trots allt rätt hög min effekt och en del brister i styrsystemet.
Blink i lampor tror jag inte man får med en modern on/off vp däremot att begränsa kompressorn via ström transformator är en bra grej.
Hur kan inverter klara sig med kortare borra om man inte ersätter en del av effekten med elpatron.
Hur kan en inverter lÃ¥ta mindre bör bli samma oljud vid samma effekt uttag  Sc:,h
Visst tar en tank plats men den tar normalt inte 2 gånger så stor plats som själva vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #23 skrivet: 21 december 2018, 19:47:05 »

R2, en oljepanna är också en väldigt driftsäker konstruktion....
Inte sÃ¥ driftsäker som OnOffVP, tank, vvb, termostater  tummenupp ^-^
« Senast ändrad: 21 december 2018, 20:31:34 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #24 skrivet: 21 december 2018, 19:56:08 »

Lika bra att trumma på med andra fördelar med varvtalsstyrt jämfört med onoff (inget märke i åtanke)
Varma sidan: Ingen tank eller extern cp behövs, och du kan köra med termostater på nästan hela värmesystemet. Lämnar man tex badrum och hall öppet så räcker det normalt till för minimiflödet. Cp:n upprätthåller vettiga flöden över både vp o värmesystem. Kanske inte 100% optimalt, men vettiga.

Kalla sidan: Invertern klarar sig med kortare köldbärare, alternativt högre cop med samma djup. Har man för "kort" hål sänks effekten så att hålet inte totalfryser. Bra när man byter gammal vp mot ny.


Allt detta i ett snyggt(?) skÃ¥p pÃ¥ 60 x 60 cm. Vad kostar 1 kvm i ett hus idag? Inte gratis. Att behöva 2 eller  3 gÃ¥nger mer yta för samma funktion, makes no sense. Bara dyrare.

Du skriver själv inte 100 % optimalt, jag tror att dom som ställer frågan vill veta vilket system som är bäst annars hade dom ju frågat efter näst bästa eller tredje-bästa systemet, eller rent av bara ett hyfsat värmesystem. dontknow
Med tank kan du använda termostater överallt som stryper vid solinstrÃ¥lning eller om det är andra värmekällor i rummet, man kan reglera alla vÃ¥ningsplanen perfekt var för sig. Och har man suterränghus eller vill ha det varmt och behagligt i källaren vÃ¥r, sommar och höst sÃ¥ fungerar det ocksÃ¥. 

Om du sparar värmen i berget eller i en arbetstank, vad är skillnaden? Behöver huset plocka ut x- mängd energi ur borrhÃ¥let sÃ¥ spelar det ingen roll att du smÃ¥duttar och smÃ¥duttar i början för värmepumpen kommer plocka upp samma mängd energi Ã¥rsvis ur hÃ¥let iallafall. 

Kortare borrhål är enligt mig samma humbug som nattsänkning och wellpappskivor.

Visst du kan säkerligen sova i teknikrummet då huset kräver minimalt med värme, men vintertid kommer den väsnas precis lika mycket. Och jag tror ingen är intresserad av att veta att man kan sova i teknikrummet mellan vår-höst iallafall. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #25 skrivet: 21 december 2018, 21:42:49 »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #26 skrivet: 22 december 2018, 08:48:26 »
Smurfen, invertern är en standardpryl, programmeringen sker från controllern (styrningen).
Det är stor skillnad på flödena, eftersom onoff går med full effekt när den går. Du har ju (antagligen) samma delta t, eller hur?
Min-effekt mot hall o badrum, större vp, större hus, större (fler) badrum. Det kan säkert bli lite flera start/stop, men vad gör det, har ju supermjukstart.....
Kortare borra, det är ett påstående från daikin.
Ang. ljudet, en inverter går inte med full effekt, förutom någon enstaka tid per år.
Ang tank, det var någon som skulle ha både acctank och vv-beredare.

Tågråttan, dom frågar efter den som ger mest valuta för pengarna.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #27 skrivet: 22 december 2018, 09:02:22 »
Är du säker på att inte invertern behöver programmeras om du köper den från vem som helst och inte från Nibe de som sitter inom industrin behöver i alla fall programmeras för aktuell användning.
Inverter eller on/off dom har samma flöde vid samma effekt och jag har samma delta hela året oberoende av utetemp.
Att inverter klarar sig med kortare borra stämmer inte däremot blir brine medeltempen högre vid låg belastning.
Hur kul är det att ligga vaken när det är kallt eller vp gör vv ute om du tänker sova bredvid vp.
Inverter kan vara bra ibland men dom löser inte alla problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #28 skrivet: 22 december 2018, 11:21:29 »
Hej!

Jag skall byta ifrån Fjärrvärme till bergvärme och har just precis fått hålet borrat på 1x260 meter.
Huset är 330kvadrat, och drog ifjol 22mW värme och tappvatten. (senaste 12 månaderna alltså)

Jag kollar på en Thermia Diplomat Inverter M eller en Nibe F1255. Vad rekommenderar ni?



Tågråttan, dom frågar efter den som ger mest valuta för pengarna.

Just detta fallet sÃ¥ frÃ¥gar han egentligen vilket fabrikat man ska satsa pÃ¥ och nämner ingenting om prisskillnaden, förmodligen vill han veta vilken som krÃ¥nglar minst. En on/off med arbetstank krÃ¥nglar garanterat minst men nu har han ju inte ställt den frÃ¥gan för han har förmodligen ingen aning om vad en arbetstank är för nÃ¥got. Dom allra flesta har ingen aning om det här med värmepumpar. 

Hade det här varit något annat forum som bygga och trädgårdsform mm så hade jag också förstått om folket fick dom näst bästa eller tredje-bästa råden.

Nu är det här forumet det bästa av det bästa och FÖR sällen rekommenderas den bästa lösningen, alla som ställer frågan vill inte bara ha det billigaste systemet som fungerar hyfsat. Vissa kan faktiskt tänka sig att investera 10-15 tusen extra för att ha ett Rolls Royce till värmesystem. Arbetstanken har förmodligen en hållbarhet längre än 50 år och alla som frågar på detta forum är inte fattiga. Och har du en arbetstank så är det helt meningslöst med en påkostad inverter som kan krånglar, någonting inte en arbetstank gör.


Har man dessutom kostat på sig att borra 260 meter till ett hus byggt 2017 så handlar det förmodligen inte om den billigaste anläggningen på 10 års horisont. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #29 skrivet: 22 december 2018, 15:57:48 »
Mitt svar är genom erfarenheter i arbetet, vi reparerar Nibepumpar. 1245 har jag varit på några stycken, och de från 2011 har haft problem med växlarna, förutom det har jag bytt 2st tempbegränsare och någon cirkpump. På 1255 har jag varit ett antal gånger, och hittills har det slutat med inverterbyte på varendaste en, för de har alla larmat på felkod 100, och det är kommunikation mellan inverter och busterkort, och har i 100% av fallen varit invertern. Vi är två på jobbet som sprungit på värmepumpar (Nibe) i ett antal år, och vad gäller 1255, så är invertern överrepresenterad, möjligt de har fått till det nu, men senaste 3 vintrarna är de det som varit orsak, och det har kunnat vara på helt nya maskiner, maskiner som gått någon vecka, och eller några år. På äldre modeller 1210/1215/1225 så är 3 vägsventilen en akilleshäl, och mjukstart.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!