Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärmepump skall man välja?  (läst 5217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Shade

  • Gäst
Shade
Vilken bergvärmepump skall man välja?
« skrivet: 19 december 2018, 20:08:16 »
Hej!

Jag skall byta ifrån Fjärrvärme till bergvärme och har just precis fått hålet borrat på 1x260 meter.
Huset är 330kvadrat, och drog ifjol 22mW värme och tappvatten. (senaste 12 månaderna alltså)

Jag kollar på en Thermia Diplomat Inverter M eller en Nibe F1255. Vad rekommenderar ni?

Utloggad shade

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2018, 20:24:09 »
Glömde skriva att vi har golvvärme i hela huset, samt att huset är byggt 2017.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2018, 21:20:02 »
Jag skulle ta en Nibe 1255-16. Jag tycker om 1255....
Jag har dock inget att säga om Thermia, dom är säkert bra dom med.
Rådet brukar vara att ta den installatör du har bäst förtroende för.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2018, 22:18:46 »
Precis som Magnus skriver välj den installatör som verkar vettigt. Välj inte en säljartyp, utan ta referenser. Flera referenser.
Kräv att installatören kommer tillbaka och svarar på dina frågor efter någon dag. Jag lovar att du har nya frågor efter några dagar efter värmepumpen är drifsatt.

Jag har en Thermia Medium och är sjukt nöjd idags läget.
Det fanns problem med denna produkt tidigare, när den släpptes på marknaden som är lösta numera. Som tur var så hade jag en mycket seriös installatör. Nu var det ett problem som gick över hans huvud, men han tog problemet på allvar och kunde hjälpa mig att få kontakt med rätt människor och gav sig inte fast gick tungt mellan varven. Sen kanske jag var en krävande kund, det kan nog ha bidragit. Han fick inte så många val.

Det som talar emot Thermia är att om det kommer ny programvara måste den alltid gå genom installatören/återförsäljare. Hos Nibe kan man hämta den på nätet. Nu ska förhoppningsvis det inte behövas uppdatera varje vecka oberoende av märke.

Vad som är viktigt med en värmepump är att tempen på systemet inte är allt för hög, men det ska nog inte vara några problem för dig om du har ett modernt golvärmesystem. Ju kallare du behöver ju mer pengar tjänar du.

Ta hem många installatörer och skit i dom som bara mailar ett förslag utan att ha tittat på förutsättningarna, så gjorde jag och jag ångrar mig inte.

« Senast ändrad: 19 december 2018, 22:25:39 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2018, 22:27:43 »
Det som talar emot nibe, är deras rackliga inverter. Annars trevlig pump.

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2018, 22:37:47 »
Det som talar emot nibe, är deras rackliga inverter. Annars trevlig pump.
Har det varit mycket problem med invertern.

Har läst om några här på forumet, men är det ett allmänt problem.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2018, 07:05:33 »
Vi har bytit en hel del, vissa med några dagars mellanrum. Har väl blivit bättre på sista tiden, förra vintern, och vintern före det, var det en hel del. De verkar känsliga mot strömavbrott, och sånt är trist, man vet ju aldrig när det kommer, och ska den gå sönder för det lilla, så är det känsligt. Har faktiskt inte bytt någon på ett bra tag, men det händer och sker nu och då. Vill man inte ha inverter, så är deras 1245 modell väldigt bra, kan inte komma på annat än 2011 där hade dom problem med kvaliten på växlarna, sen kan jag inte komma på just något ont.

Nibe löser säkert problemen snart, men ändå trist om man råkar ut för detta när garantin gått, en inverter kostar ju bortåt 10000 kr
« Senast ändrad: 20 december 2018, 07:07:28 av DonPablo »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2018, 08:29:00 »
Huset är 330kvadrat, och drog ifjol 22mW värme och tappvatten. (senaste 12 månaderna alltså)
22mW är siffror som jag brukar arbeta med. Jag skulle ha valt en lysdiod sÃ¥ fÃ¥r jag ljus och 22mW fÃ¥r jag frÃ¥n förlusterna  a:gl . Fel prefix och fel enhet.  22MWh

Allvarligt talat, jag har ingen erfarenhet av nÃ¥gon av de nyare pumparna, men jag skulle inte köpa nÃ¥gon av inverterpumparna dÃ¥ tillverkarna tar ut ruskiga marginaler pÃ¥ styrkort och elektronikreservdelar och man är helt utlämnad till dem om nÃ¥got gÃ¥r sönder.  Det gÃ¥r inte att hitta ersättningsdelar pÃ¥ öppna marknaden.  6, 8 eller 10 Ã¥r garanti spelar ingen roll, dÃ¥ man ju hoppas pumpen skall hÃ¥lla 15-20 Ã¥r med nÃ¥gon smärre reparation pÃ¥ vägen.  Möjligen att jag skulle undersöka vad Daikin har och deras driftssäkerhet.  Om de ligger väsentligt lägre i pris sÃ¥ kanske jag skulle tycka det vore värt chansningen, men har inte satt mig in i utbud och pris dÃ¥ byte av pump förhoppningsvis ligger nÃ¥gra Ã¥r bort.

Det är ju främst Nibe 1255 jag har hört väldigt mycket skumma problem frÃ¥n och dÃ¥ talar vi ju inte om pumpar som lider av Ã¥lderdomssvaghet, utan nÃ¥got mÃ¥ste vara feldesignat.  Bra att det gÃ¥r pÃ¥ garantin, men ganska stor sannolikhet att invertern rasar strax efter garantin löpt ut med sÃ¥ mycket problem redan före.

Jag propagerade för invertrar långt innan det fanns några på marknaden, men jag vill nog se att de håller lite bättre först och är reparerbara till rimliga kostnader innan jsg skulle hoppa på.det tåget.

En bra on/off pump som Nibe 1245 skulle kännas betydligt tryggare.
« Senast ändrad: 20 december 2018, 10:22:05 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2018, 18:56:00 »
Ridax kan inte annat än hålla med.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2018, 19:18:09 »
Håller med Ridax. Jag var helt inställd på en inverterpump när min nuvarande har tjänat ut. Men efter att ha följt inläggen här på forumet lutar det mot en on/off utan varvtalsstyrda cirkulationspumpar. Det finns ingen anledning att krångla till det. Jag har också svårt att se att en ev. bättre effektiviteten uppväger merkostnaden. Den enda fördel jag kan se är att det finns möjlighet att ställa i en lägsta köldbärartemperatur. Med tanke på att jag tror att mitt borrhål är benäget till att klämma ihop slangarna om det skulle frysa är det en fördel då jag gärna skulle vilja kunna köra en pump med högre effekt mot borrhålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #10 skrivet: 20 december 2018, 19:29:52 »
Jag är bekant privat med min "Nibe-reparatör", och han är dålig på affärshemligheter...
Men jag får inte ord ur hen om det är några problem med 1255:an.
Orsaken? Han har varit och bytt 1 (!) x-ventil. Ever.
Det finns en äldre inverter 1250, där kan det vara en annan historia.

Ta en on/off istället, dom är säkrare
Hm, vad skiljer 1245 mot 1255? 1245 har mjukstart, 1255 har inverter. Typ.
Sök på forumet efter mjukstart, och se hur många som har haft bekymmer med dom.

Om du jämför priset på en inverter med onoff, bör du räkna med en tank och extra cirkulationspump till onoff-maskinen. När jag köpte blev det samma pris för prylarna, men med extra arbetet med tank och cp blev onoff dyrare. Har du rum för en extra tank? Det hade inte jag. Valet var enkelt.

Det är i varvtalsstyrningen av pumpar och kompressor inbesparingarna sitter. Varför har annars samtliga (?) tillverkare gått in för det?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #11 skrivet: 20 december 2018, 20:11:10 »
Jag är bekant privat med min "Nibe-reparatör"
Precis...  det verkar vara mÃ¥nga Nibe inverter-användare som är bekanta med sina Nibe-reparatörer.  DÃ¥ jag inte vill skaffa mig ett sÃ¥dant förhÃ¥llande till Nibe-reparatören sÃ¥ föredrar jag om maskinen är tillförlitligare.

Ta en on/off istället, dom är säkrare
Hm, vad skiljer 1245 mot 1255? 1245 har mjukstart, 1255 har inverter. Typ.
Sök på forumet efter mjukstart, och se hur många som har haft bekymmer med dom.
Det nämnde jag redan i mitt första inlägg.  On/Off är till stor del uppbyggda kring standardkomponenter och även om du köper frÃ¥n Nibe sÃ¥ är komponenterna billigare.

Mjukstart 1245 kostar ca 1,245:-
Inverter 1250/1255 kostar ca 11,635:-

Nästan 10ggr sÃ¥ dyrt att fixa invertern alltsÃ¥... och det verkar som mjukstarten hÃ¥ller 10ggr sÃ¥ länge ocksÃ¥.  SÃ¥ det blir 100ggr sÃ¥ dyrt typ av köra med invertern...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2018, 21:24:10 »

Det är i varvtalsstyrningen av pumpar och kompressor inbesparingarna sitter. Varför har annars samtliga (?) tillverkare gått in för det?

Förklaringen kan ocksÃ¥ vara att det är av marknadsföringsskäl. Marknadsföringen brister ofta i saklighet. Broschyrerna innehÃ¥ller inte sÃ¥ mycket tekniska data utan mer stämningsskapande bilder. Jag tror inte jag har sett nÃ¥gon som inte visar en tjusig yngre kvinna med nybadad baby i famnen. Det har under Ã¥rens lopp förekommit en del tveksamheter vad gäller marknadsföringen av tekniska nyheter. Jag kommer ihÃ¥g hur Thermia en tid pÃ¥stod att deras pumpar var utrustade med underkylare. För att en underkylare ska fungera som underkylare ska värmebäraren i underkylaren gÃ¥ i ett separat kretslopp med ett helt annat flöde vad gäller värmekapacitet än radiatorvattenkretsloppet. Underkylaren ska förvärma ventilationsluft eller vatten till varmvattenberedaren. I Thermias fall var det radiatorvattnet som gick genom "underkylaren". Det var bara en kondensor som är delad pÃ¥ tvÃ¥ värmeväxlare.  Tror att den varianten är borta nu.

Ett annat fall är när varvtalsstyrda cirkulationspumpar kom. Texten i broschyrerna var utformad så att man fick intrycket att det var kompressorn som var varvtalsstyrd. Man fick läsa noga och vara tekniskt insatt för att förstå att det inte handlade om kompressorn utan att det var cirkulationspumparna som var varvtalsstyrda. Jag har aldrig förstått poängen med varvtalsstyrda cirkulationspumpen på en on/offpump. Vad jag har kommit fram till är vinsten så liten att fungerar bra med fasta inställningar.

Vad gäller varvtalstyrda kompressorer skulle jag gärna vilja se erfarenhetsmässigt grundade kalkyler på vad vinsten med det är för en ägare med normal teknisk kompetens. Sen finns det fall där en varvtalsstyrd pump gör att man slipper en volymtank och den varvtalsstyrda pumpen vinner genom att man slipper kostnaden för den.

Varvtalsstyrning och andra tekniska finesser är nog också en fråga om "kapprustning" mellan tillverkarna. Börjar A med något som framstår som tekniskt innovativt måste B och C hänga på. Troligen kan man också ta bra betalt för extrafinesserna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #13 skrivet: 21 december 2018, 09:16:54 »
Mycket av de förbättringar och optimeringar som gjorts de senaste åren är dels för att få så bra resultat som möjligt i de oberoende tester som görs och dels för att uppfylla krav från olika myndigheter. I verkliga förhållanden har det inte hänt något revolutionerande.

Jämför med biltillverkarnas redogörelser för bränsleförbrukning och utsläpp från bilar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilken bergvärmepump skall man välja?
« Svar #14 skrivet: 21 december 2018, 09:58:24 »
Det var ju det Cocacola sa för mååånga år sedan.
Värmesystemet ska vara enkelt och ge alla delar i anläggningen dom bästa förutsättningarna så har man en " rackabang" anläggning.

Vilket märke det egentligen står på Pumpen är ointressant.

Fast ska man ha det BÄSTA ska det vara separata delar, värmepump, varmvattenberedare och arbetstank.
När värmepumpen går sönder behöver man inte kasta ut den fungerande varmvattenberedaren eller tvärtom, vet att man då kan sätta in en extern beredare ifall den ordinarie skulle gå sönder så det behöver vi inte skriva ner en gång till. Och arbetstankens geniala funktion, framförallt om man har fler än ett våningsplan som skall värmas och man ska kunna reglera värmen i varje rum och våningsplan.

Jag säger som Lövfen säger: Det spelar ingen roll att Daikin har ett lockande lågt pris på sin inverter, framförallt på blocket. En inverter vill jag INTE ha,
« Senast ändrad: 21 december 2018, 18:58:51 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!