Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för pump när det är dags att byta?  (läst 3287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrickFuchs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad för pump när det är dags att byta?
« Svar #15 skrivet: 20 februari 2018, 20:01:18 »
Jag skulle köpa en värmepump med samma uteffekt som du har på din nuvarande, den verkar ju ha gjort ett bra jobb och borran har ju inte frusit så du kanske haft tur med en borra som har bra vattenomsättning via sprickor i berget.
En modern värmepump har högre verkningsgrad, vilket gör att den kommer att suga lite mer energi från berget, men så länge det inte fryser och komprimerar slangarna är det inget stort problem.

Isolering är alltid bra, men sällan lönsamt om man värmer med värmepump.

Då borde t.ex. en Nibe F1245-8 vara lämplig (trots att Nibe på sin hemsida rekommenderar djupare borra)?

Får passa på att tacka för alla svar :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad för pump när det är dags att byta?
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2018, 20:28:25 »
GordonE har rätt, de gamla 8 kW värmepumparna måste ersättas med 10 kW värmepumpar idag.
För att veta att du får samma uteffekt måste du läsa de tekniska specifikationerna för varje tillverkares värmepumpar, tror en 1245-8 bara ger drygt 6 kW vid 50 graders framledning då din gamla värmepump ger över 8 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1718
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Vad för pump när det är dags att byta?
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2018, 20:52:35 »
GordonE har rätt, de gamla 8 kW värmepumparna måste ersättas med 10 kW värmepumpar idag.
För att veta att du får samma uteffekt måste du läsa de tekniska specifikationerna för varje tillverkares värmepumpar, tror en 1245-8 bara ger drygt 6 kW vid 50 graders framledning då din gamla värmepump ger över 8 kW.

Vad finns det för argument (förutom priset) för att välja en icke-inverterstyrd pump?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Vad för pump när det är dags att byta?
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2018, 21:29:14 »
För tio år sen klagade jag över att det bara fanns on-off maskiner att få för bergvärme. Varför inte varvtalsstyrd uteffekt? Det var ju standard i industrin, i massor av applikationer.

Nu finns det, men jag har ändrat uppfattning efter att ha följt med här på forumet de senaste åren. Minst krångel med on-off verkar det som. Det är kanske för dyrt med riktig reglering av "konsumentprodukter"?
« Senast ändrad: 20 februari 2018, 21:35:59 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!