Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel  (läst 4619 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigum

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fujitsu Nocrian AWYZ14LB
Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« skrivet: 26 november 2008, 15:46:15 »
Hej,
Vi har installeret en Awyz14LB och er super nöjde  Thumbsup Min fru kör auto läge pÃ¥ fläkten. Det funkar bra men brukar den mera ström pÃ¥ auto fläkt än manuel läge?
Den kan virkeligen göra storm i hallen när den kör for fullt

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #1 skrivet: 26 november 2008, 20:39:15 »
Äger en likadan nocria och om  jag förstÃ¥tt det hela rätt sÃ¥ är det manuella läget i princip som auto fast du lägger en begränsning pÃ¥ vilken hastighet som är max. AlltsÃ¥ om du väljer läge 3 pÃ¥ kommer den välja hastighet ändÃ¥ men inte högre än 3an.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #2 skrivet: 04 december 2008, 19:08:28 »
Nu blir jag fundersam om jag har rätt info om nocrian?! IgÃ¥r när jag höll pÃ¥ att mixtra med inställningarna sÃ¥ ställde jag fläkten pÃ¥ läge tre, innan stod den pÃ¥ auto och pumpen valde dÃ¥ tvÃ¥ans hastighet. DÃ¥ ökade den till hastighet tre. Lät den gÃ¥ en stund för att se om den skulle gÃ¥ ner till tvÃ¥ igen men icke. Testade dÃ¥ att välja fyran och den ökade dÃ¥ tills jag gick tillbaka till trean. Nu har den gÃ¥tt pÃ¥ trean i ett dygn utan att varva ner. Skumt för det har aldrig gÃ¥tt förut att manuellt öka fläkten utan den har hela tiden valt samma hastighet som autoläget. Det är ocksÃ¥ sÃ¥ som Ã¥f förklarat att det ska vara. Det är inget negativt med detta nu eftersom jag fÃ¥r högre temperatur längst bort frÃ¥n pumpen utan att höja tempen i dess närhet. Är det nÃ¥gon som vet vad detta fenomen beror pÃ¥? 

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #3 skrivet: 04 december 2008, 20:31:28 »
Hej Tobyponken!  Ja jag skall inte säga att jag vet, men en teori frÃ¥n mig är att sÃ¥ länge utedelen/kompressorn orkar med att leverera tillräckligt med värme till innerdelen som gör att den inställda parameter som finns för denna styrning av fläkthastigheten ger en ok signal och godkänner den fläkthastighet och därmed värmeavgivning som du har valt, sÃ¥ hÃ¥ller den inställd fläkthastighet.
Omvänt då när styrningen känner att den inte får tillräckligt med värme till innerdelen, och därmed en lägre temperatur på utblåsluften, och du har ställt fläkthastigheten på högsta. Då sänker pumpen automatiskt ned fläkthastigheten så att innerdelen då får en högre temperatur inkl temperaturen på utblåsluften, även om då luftomsättningen från innerdelen minskar givetsvis.
Du kan säkert lättare märka detta fenomen tydligare när det blir riktigt kall väderlek. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #4 skrivet: 04 december 2008, 21:41:09 »
De andra gångerna jag testat att tvinga upp fläkten i högre varv än autoläget (och det inte funkat) så har det varit varmare ute. Igår och idag ca 0-2 grader de andra gångerna har det varit lite varmare. Det talar väl lite mot din teori Raffen, eller missförstod jag dig?!

Kan det inte vara så att så länge en högre fläkthastighet inte skapar en högre temp i insuget så accepterar pumpen det?! Att tempen inte blir högre i insuget betyder ju att den högre fläkthastigheten gör någon nytta så att säga. Alltså sprider värmen längre bort än givaren i insuget känner av. Är det varmare ute så är inte behovet av värme inne lika stort vilket betyder att mer fläkt skapar mer värme än börvärdet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #5 skrivet: 04 december 2008, 22:04:16 »
Hej Tobyponken!  JodÃ¥ du kan ha helt rätt i detta ocksÃ¥ givetsvis. Det är ju pÃ¥ det sättet att pÃ¥ de flesta luftvärmepumpar sÃ¥ finns det ett antal parametrar inprogrammerade som styr fläkthastigheten pÃ¥ innerdelen, och dessa bestÃ¥r väl dÃ¥ om jag har förstÃ¥tt det hela rätt av bl.a ute och innetemperatur, pumpens förmÃ¥ga/kapacitet att leverera värme till innerdelen, aktuell värmeavgivning frÃ¥n innerdelen kontra innetemperaturen mm. SÃ¥ det är väl därför som dÃ¥ dessa inprogrammerade parametrar ibland gÃ¥r in och tar över styrningen av fläkthastigheten till den som pumpen dÃ¥ anser vara lämpligast för tillfället, och detta oavsett vad nu pumpägaren än önskar. Jag har samma dilemma när det gäller min Panasonicpump nämligen. De enda pumpar vad jag vet som man alltid själv helt kan avgöra vilken fläkthastighet man vill ha är ju dÃ¥ Toshibas pumpar, vilka är helt flexibla när det gäller fläkthastigheten.  :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 04 december 2008, 22:07:01 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Tobyponken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #6 skrivet: 04 december 2008, 22:39:31 »
Vad gör toshibapumpen om du väljer en hastighet som höjer tempen i pumpens närområde? Då måste den ju gå ner på termostaten och blåser således kallluft?! Låter inte som en optimal lösning det heller?!

Vore intressant om min inställning håller i sig även om det blev lite varmare?! Kan ju ha pillat på någon mer knapp som gjorde att den höjde fläkten...!?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Nocrian Awyz14lb Fläkt - auto eller manuel
« Svar #7 skrivet: 04 december 2008, 23:01:44 »
Hej Tobyponken!  Nja när det gäller Tosiba sÃ¥ väljer man nog gärna en lite högre fläkthastighet isf för en bättre värmespridning än vad kanske en auto-inst medger, men annars sÃ¥ kan man givetsvis välja auto för innerdelsfläkten pÃ¥ den pumpen ocksÃ¥.
Skulle den ändå gå ned i offläge pga innetempen så fortsätter fläktmotorn att blåsa vid en manuell inställning, ja det är riktigt, men den blåser inte kallt även om det kan kännas så, utan den blåser runt inomhusluften på ca +22 ºC. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!