Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! VP stoppat pÃ¥ LP-larm  (läst 22454 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« skrivet: 22 maj 2017, 12:36:15 »
Hej.
Inget VV! hustrun larmar från duschen....... VP har stoppat på LP larm någon gång under senaste dygnet...

Min VP är en Nibe Fighter 1225-8 installerad dec2008

Har kollat KB filter. Perfekt rent.
KB-CP verkar funka. (Har känt efter med en mejsel)
Har brutit strömmen och slagit på igen, VP startar och värmer VV, och går en tid men stannar på LP-larm efter några minuter.
Vid starten så är KB fram +6 °C och KBretur +3 °C.
Efter några minuter stiger KBretur till + 5 °C och VP stoppar.

Provat detta 3ggr även med  högsta läget pÃ¥ KB-CP med samma resultat.

Vad kan ha hänt, vad kan jag kolla mera själv?

« Senast ändrad: 22 maj 2017, 13:02:43 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2017, 13:19:16 »
Är det verkligen säkert att pumphjulet roterar. Jag har varit med om att det har gått lätt att rotera pumphjulet med en mejsel men sen när pumpen skulle gå för egen maskin tryckes axeln utåt och fastnade. Nu kanske det inte är en realistisk förklaring till problemet då problem med köldbärarpumpen brukar ge LP-larm redan efter så där en halv minut.

Fungerar köldbärarpumpen verkar expansionsventilen eller igensatt filter vara troliga orsaker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2017, 13:54:48 »
Tack för svar Roland.
Ja det tycker jag, axeln roterar i varje fall. Jag har kollat att CP roterar under tvångsdrift genom att hålla mejseln mot axeln.
Filtret har jag ju kollat, det är OK.
CP har jag haft i tvångsdrift nu i en timme för att få bort ev. luft.
Startade därefter VPn och konstaterade att KBf var +6 liksom KBr, som sjönk ner till +3 och höll sig där i 15-17minuter varpå KBr under någon minut ökade till +5 °C och LP-larmet gick och VP stannade.

Har satt VPn i elpatrondrift nu för husfridens skull och väntar på besked från min röris när han får tag i någon kyltekniker som har tid att åka ut till Koster.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp! VP stoppat på LP
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2017, 15:50:31 »
Har brutit strömmen och slagit på igen, VP startar och värmer VV, och går en tid men stannar på LP-larm efter några minuter.
Vid starten så är KB fram +6 °C och KBretur +3 °C.
Efter några minuter stiger KBretur till + 5 °C och VP stoppar.

Intressant att KB-r stiger efter några minuter, och om jag fattar rätt så stiger den före att LP löser?
Ligger KB-f konstant under tiden?
Det är ju nått knas med kylsystemet tror jag, du behöver en kyltekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2017, 15:50:54 »
Om VP gÃ¥r i en kvart efter start och KBr sjunker , dÃ¥ funkar CP iaf dÃ¥ men har du kollat sÃ¥ den inte stannar efter ett tag , vet inte men stänger VP av CP vid larm , annars försök kolla om den stÃ¥r still efter larm , dom är lite kluriga CP , när man öppnar muttern sÃ¥ flyttar axeln sig lite utÃ¥t p.g.a. systemtrycket och kan gÃ¥ igÃ¥ng , bara nÃ¥got som kan hända 

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2017, 16:36:08 »
Intressant att KB-r stiger efter några minuter, och om jag fattar rätt så stiger den före att LP löser?
Ligger KB-f konstant under tiden?
Det är ju nått knas med kylsystemet tror jag, du behöver en kyltekniker.
Ja KBf är konstant +6 °C när CP går. Nu går den ju inte så länge så att hålet hinner kallna, Som jag skrev typ en kvart när VP är kall och bar några minuter när den är varm.
KBr stiger strax innan LP-larm stoppar VPn
Kyltekniker är beställd men osäkert när man kan ha tid....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2017, 16:48:02 »
Om VP går i en kvart efter start och KBr sjunker , då funkar CP iaf då men har du kollat så den inte stannar efter ett tag , vet inte men stänger VP av CP vid larm , annars försök kolla om den står still efter larm , dom är lite kluriga CP , när man öppnar muttern så flyttar axeln sig lite utåt p.g.a. systemtrycket och kan gå igång , bara något som kan hända
Förklarar stillastående CP att KBr tempen stiger?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2017, 17:21:09 »
Nja, det borde det inte göra, men visst, om tempgivaren sitter långt från värmeväxlaren så kan "rumsvärmen" göra att tempen stiger efter en tid, men det borde ta rätt lång tid kan man tycka.
Köldmediebrist.
Jag tycker det låter som att den går ett tag med allt köldmedia förångat efter stilleståndet som larmet orsakar.
När den sedan startar så går den tills du får allt mer av köldmediat komprimerat och i vätskefas med hårt strypande expansionsventil.
När trycket sjunker på inkommande till kompressorn p.g.a. köldmediebristen så måste expensionsventilen strypa mer och mer och till sist får du för dålig kyleffekt, temperaturen på utgående KB stiger, och trycket på sugsidan går under larmgränsen och den stoppar.

Det skulle också kunna vara ett igensatt torkfilter som gör att köldmedieflödet blir för lågt, enligt vad vissa kyltekniker tidigare skrivit i liknande situationer, men som med allt annat så kan det finnas fel i ovanstående resonemang då jag inte är varken utbildad i, eller erfaren när det gäller kylteknik - bortsett från vad jag läst i detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2017, 17:27:24 »
undertryck i exp.tanken

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #9 skrivet: 22 maj 2017, 17:59:37 »
@Lödläckan: Expansionstanken, vad menar du med det? Om du menar expansionskärlet till köldbäraren så har jag en under/övertrycksventil på den. Den låter ingenting när jag öppnar ventilen, vare sig blås eller sug.

@Rickard: Det kan vara som du skriver, vi får se vad kylteknikern kommer fram till.
Jag kan oxå bara referera till och reflektera över vad jag läser om sådant på forumet....och det finns ju massor med kunskap att hämta här.

Jag kommer naturligtvis att berätta vad som har orsakat mitt problem, "androm till bot eller varnagel"! Men innan dess så kom igen bara och ge era råd eller förklaringar

Bilderna 90grader vridna, visar rent filter och expansionskärl med säkerhetsventil o avlopp. Om den öppnar för bra övertryck eller även undertryck vet jag inte.
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 20:03:44 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2017, 20:14:56 »
Jag gissar att du inte duschar förrän vp är igång.... ;)

..i annat fall kanske din prognos för 2017 års elförbrukning spricker..... :'(
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #11 skrivet: 22 maj 2017, 20:29:45 »
Att tempen på KB ut stiger beror på att du inte hämtar någon energi i förångaren.
Det skulle kunna vara brist alternativt täppt torkfilter.. då bubblar det i synglaset.
Går synglaset klart är det expansionsventilen.
Eftersom den går så länge, sätter jag min slant på expansionsventilen.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #12 skrivet: 22 maj 2017, 21:35:37 »
Tack ace,
hoppas nu att kylnissen kommer och att han/hon kan komma åt att se synglaset, VP står med vänster sida dikt mot källarväggen ...var sitter det?
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 21:58:06 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #13 skrivet: 22 maj 2017, 22:08:54 »
De kan ha rationaliserat bort synglaset på denna modell..
Inte helt ovanligt.  Det ska sitta mellan torkfilter och synglas. (48-65)
Känn på röret före och efter torkfiltret...ska inte vara någon tempskillnad.
Skiljer det är filtret täppt.
Vad är det för temp på röret jämfört med utgående värmebärartemp?
Ska vara samma eller något svalare än utgående vattentemp.. är det varmare än utgående vattentemp är det brist.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hjälp! VP stoppat på LP-larm
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2017, 22:17:46 »
De kan ha rationaliserat bort synglaset på denna modell..
Inte helt ovanligt.  Det ska sitta mellan torkfilter och synglas. (48-65)
Känn på röret före och efter torkfiltret...ska inte vara någon tempskillnad.
Skiljer det är filtret täppt.
Vad är det för temp på röret jämfört med utgående värmebärartemp?
Ska vara samma eller något svalare än utgående vattentemp.. är det varmare än utgående vattentemp är det brist.
Menar du mellan torkfilter och expansionsventilen?

Inte så lätt att hinna känna tempen där eftersom VP lägger av inom några minuter
« Senast ändrad: 22 maj 2017, 22:20:12 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!