Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: golvvärme energibehov  (läst 1160 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
golvvärme energibehov
« skrivet: 27 november 2018, 11:08:29 »
Hej!

Jag har en fråga där jag får rätt så luddiga svar från leverantörer.

Jag har ett vanlig 70 tals souterränghus med platt på mark på nedervåningen-. Väggen på nedervåningen är av sten.
På övervåningen trägolv och trä (ygerväggar).

Jag vill renovera badrummet och funderar på värmebehovet i badrummet som är runt 6 m2. En siffra som jag stöttade på är melland 142-158 kwh/år per kvm.
Vad jag funderar på hur mycket man skulle i vanlig fall värma på sommaren. Eller är det helt hål i huvud att vilja göra. Ni som har elgolvvärme. Har ni på det eller?
Skulle inverterpumpen (Thermia Diplomat) klara av att leverera den minimale värmen?

Då jag vill även i framtiden kunna ha golvvärme (som nu är tvättstuga) i badrummet på nedre våningen. Den är ung. 20 m2. Jag tänkte för att slippa fuktvandring och även för komfortens skull behöver man nog värma där på sommaren. Förutsätter att jag isolerar golven under golvvärme. Det blir väl att bila ut och göra rätt isf.
i nuläget är golvtemperaturen på sommaren runt 18 grader. På vintern runt 17 grader på de varmaste delen och runt 13 grader vid yttervägen.

Hur mycket energi skulle det går åt om man behöver värma till 21-25 grader och är det något värmepumpen mår bra av?

Man behöver lägga en shunt och undrar lite där vilka lösningar är bäst? Frågat även min installatör men de verkar inte så intresserade att sätta sig in i fråga. Man kan ju kolla med LK, men även där hänvisas till lokala installatörer där deras säljare verkar nog kratta fram de jobben som kanske ger lite mer pengar.



BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: golvvärme energibehov
« Svar #1 skrivet: 27 november 2018, 13:26:05 »
Jag har också 70-talshus med platta på mark. Vi sågade spår och la slang i plattan både i köket och tvättstugan. 30+10 m2. Endast komfortvärme, så mellan 22 och 28 grader kör vi på golvet. Vi är väldigt nöjda, då betonggolv är väldigt kalla annars.

Blev rekommenderad Nibe VVM310, då den har inbyggd volymtank på 50l, för att det inte skulle bli för liten volym att värma på sommaren då vi vill ha värme i golvet men inte på elementen. Extern volymtank funkar också. Valde även Nibe för de stödjer flera värmesystem, där man kan sätta lägsta temp oberoende. Vi vill ju ha värme i golvet, fast det är 20 grader ute. Det funkade riktigt bra i somras, jag tror elementen i huset blir uppvärmda, så vattnet som cirkulerar håller 22 grader. Golvet värmdes alltså inte av kompressorn, utan av resten av huset.

Värmeläckaget i oisolerad platta får komforten vara värd, vi bilade inte upp hela golvet och isolerade under.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: golvvärme energibehov
« Svar #2 skrivet: 27 november 2018, 16:04:09 »
Ska du bara värma en liten del så behöver du (förmodligen) någon form av tank för att få lite extra volym i systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: golvvärme energibehov
« Svar #3 skrivet: 27 november 2018, 17:09:58 »
Om du planerar en Diplomat Inverter som värmepump så är nog rekommendationen att skaffa en arbetstank på minst 100 liter till den för att få hyfsad drift på golvvärmen på sommaren.
Se även till att få en separat matning till övriga värmesystemet som är oberoende av golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: golvvärme energibehov
« Svar #4 skrivet: 27 november 2018, 17:50:06 »
Hur långt är det mellan badrummet och tvättstugan? Kan du sätta det på samma shuntgrupp? Då kan du förbereda med golvvärmeslang i badrummet nu när du renoverar och koppla på det sen när du renoverar tvättstugan.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: golvvärme energibehov
« Svar #5 skrivet: 28 november 2018, 17:49:34 »
Jag har redan en Thermia Diplomat INverter värmepump.

En separat ackumulatortank var nÃ¥got som även installatören nämnde.  EN 50l förstÃ¥ss. Jag funderade även om man skulle inte stänga av resten av systemet, sÃ¥ VP kan jobba mot hela husets volym. Nackdel är dock att man dÃ¥ värmer hela huset i onödan. MEN hur mycket är detta egentligen. Ska man värma till 27 grader dÃ¥ blir det säkert märkbar och onödig. Har man redan en lufftemperatur pÃ¥ 23 grader och man värmer vattnet till bara 23 grader, dÃ¥ kan det knappast bli nÃ¥got man verkligen märker i elementen (oönskad värme)  och som inte kan kosta sÃ¥ mycket dÃ¥ returtemperaturen mÃ¥ste nästan ligga runt 21-22 grader pÃ¥ sommaren.  Jag kan tänka mig det blir jobbig dÃ¥ vissa rummen blir betydlig varmare och man vill dÃ¥ helst nästan kyla. Det gäller dock egentligen bara övervÃ¥ningen. PÃ¥ nedre vÃ¥ningen brukar det alltid vara ganska kylig även pÃ¥ sommaren.  Att lÃ¥ta vattnet cirkulera sÃ¥ att elementen pÃ¥ övervÃ¥ningen  börja fungera som upvärmingsskälla kan ocksÃ¥ vara en intressant tanke.

Jag funderade på att ha en delad shunt grupp till både badrummen. De ligger inte supernära, men de går att koppla in från samma ställe i panrrummet som finns någonstans mellan både. Nackdelen skull vara att man inte kan ställa in temperaturen oberoende av varandra. Men kanske inte ett problem heller. Eller sätter man en thermostat inför varje rum ändå? Men då får man nog akta att thermostaten inte kan strypa flödet helt.

För att motivera att inte ta en enklare elektrisk lösning var jag nyfiken hur jag bedömer effekten som en golvvärme lösning skulle behöva.

En enklare beräkning för badrummet uppe som är inne i huset (med ung 4 m2 yttervägg) skulle vara runt 142 kwt / år per m2. Fortfarande ganska allmän siffra. Jag undrar tex hur vinterbehovet är och sommarbehovet.

Det visar inte heller om det funkar då med snällt inställt värme, eller om det blir verkligen behaglig värme.
Det skulle ändÃ¥ röra sig isf om  852 kwt / Ã¥r. Inget jättebelopp, om man generar det med 100 % el. Skulle man fixa det med värmepump finns ändÃ¥ besparingspotential.

För badrummet i tvättstugan som är 20 m2 är det en annan historia.
Skillnaden isolerad/o isolerad platta?

Det rör sig mycket om beräkning eller simulering av elförbrukning. Kanske någon har bra tips var man kan simulera? Jag hade gärna bollat frågarna med installatören, men känner att de bara vill jobba med sånt om man verkligen har en konkret affär på g.
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: golvvärme energibehov
« Svar #6 skrivet: 28 november 2018, 19:02:19 »
Du vill alltså värma rummen enbart med golvvärme?

Man kan sätta manuella strypningar på varje slinga, så får du en fast fördelning av flödet över de olika slingorna/rummen. Alternativt elektriska rumsgivare som öppnar/stänger respektive slinga baserat på temperaturen i rummet givaren sitter.

Sommarvärmen verkar vara ett ickeproblem, vill du slippa ha kalla golv räcker 22 grader, det får du oftast genom att cirkulera vattnet i radiatorsystemet. Det är min uppfattning efter en sommar med den typen av system. Volymtank är väl aldrig fel, får det plats brevid värmepumpen hade jag satt en. 100l bara för att.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: golvvärme energibehov
« Svar #7 skrivet: 28 november 2018, 19:18:49 »
 :o :o
Att cirkulera värmebäraren utan att värma med VP är ju vara ett sätt att fÃ¥ ett golv som kyls underifrÃ¥n att ta Ã¥t sig värmen frÃ¥n övriga rums radiatorer! ..Det har jag inte tänkt pÃ¥ förut....Jag brukar stänga min VP pÃ¥ sommaren och därmed även cirkulationspumpen, sparar lite energi pÃ¥ sÃ¥ vis (4mÃ¥n x 30W= 86kWh)...men det kanske skulle kännas skönare i pÃ¥ badrumsgolvet om det verkligen kan "värmas av de övriga rummen...istället för att kylas av källarsvalkan  a:gl tummenupp
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad mpostma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: golvvärme energibehov
« Svar #8 skrivet: 29 november 2018, 14:44:23 »
Du vill alltså värma rummen enbart med golvvärme?
Ja.

Man kan sätta manuella strypningar på varje slinga, så får du en fast fördelning av flödet över de olika slingorna/rummen. Alternativt elektriska rumsgivare som öppnar/stänger respektive slinga baserat på temperaturen i rummet givaren sitter.

Precis. Antingen något som är mer eller mer kalibrerbar ELLER en lösning som verkligen aktiv styrs med rumstemperatur (evt. modifierbar av användare).

Sommarvärmen verkar vara ett ickeproblem, vill du slippa ha kalla golv räcker 22 grader, det får du oftast genom att cirkulera vattnet i radiatorsystemet. Det är min uppfattning efter en sommar med den typen av system. Volymtank är väl aldrig fel, får det plats brevid värmepumpen hade jag satt en. 100l bara för att.

Det är bra att veta. Jag vet inte om omvänd fuktvandring kan leda till problem för min del. Risken skulle kanske vara störst om man inte isolerar något.
BVP: Diplimat Inverter M (borrad 180m)
FTX: Fläktwoods RDAF Mini

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!