Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline C9 startar om sig  (läst 7167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Greenline C9 startar om sig
« skrivet: 21 juli 2012, 20:04:15 »
Jag har den senaste tiden märkt att min värmepump har börjat låta lite mer.
Normalt sett har vi alltid hört den när den går, men nu låter den mer än vanligt.

Alldeles nyss hörde jag hur den startade, och reflekterade inte så mycke på det.
Men 2 sekunder efter start så stoppade den, och det tyckte jag var märkligt.
SÃ¥ jag knatade ner i källaren och sÃ¥g att den stod i uppstartstimer.  Efter timern hade räknat ner sÃ¥ hände exakt samma sak. Start och stopp.
Jag får inga felkoder eller någonting.
Vad gör man?
Värmebehovet är ju inte överhängande, men det är ju kul att kunna duscha så man vill ju ha igång pumpen.

Jag har aldrig gjort någon service på pumpen ( har bott i huset i 8 år)
Jag funderar på att kontakta någon som kan gå igenom grejjerna.

I våras bytte jag en slang som hade rostat sönder och bytte ut ett ställdon som hade slutat funka.
Har inte tummen mitt i näven, men här känner jag att min kunskapsgräns har passerats.

Vad behöver kollas/fixas?
kontroll/påfyllning av köldmedia.?
Översyn av kompressorn?
Vad är rimligt att betala för en översyn/service?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2012, 23:45:52 »
Vill VP:n värma huset? kolla då att yttre CP snurrar?
Om det är varmt i huset och alla termostater är stängda så kan detta hända, öppna upp radiatorerna och ställ ner värmekurvan, alternativt ställ ner temperaturen för sommarläge (1.14).

Om VP:n vill värma varmvattnet så har troligen växelventilen hängt sig i fel läge, man kan lossa på motordelen till ventilen och motionera samt smörja den med en lätt smörjolja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2012, 23:58:49 »
Det var det problemet jag hade i våras. pumpen stannade med felkoden pressostat hög.
Ställdonet hade alltså inte ställt om för varmvatten och därför stannade pumpen.
Med ett nytt ställdon funkade allt som det skulle igen.

Nu hinner pumpen gÃ¥ runt 2 sekunder innan den stannar.  SÃ¥ problemet ligger inte i ställdonet, sÃ¥ att pressostaten löser.  ( det tog runt 20-30 sekunder innan det inträffade med trasigt ställdon)
CP går som den ska och även om den inte skulle göra det så känns det som att det är för kort tid för att ens börja värma och slå ifrån pga för hög temp etc.

Fast i skrivande stund har pumpen hoppat igång igen och värmer och stannar som den ska.
Verkar ha varit nÃ¥got temporärt  (jag hörde hur pumpen gjort 3 försök utan att lyckats starta, men pÃ¥ 4 försöket gick den igÃ¥ng.

Nu spånar min lekmannamässiga hjärna lite:
Pumpen har ju börjat lÃ¥ta mer det senaste; kan det  bero pÃ¥ att kompressorn inte gÃ¥r gÃ¥r runt lika lätt som den gjort tidigare och pga detta har startströmmen ökat för kompressorn vilket leder till att spänningsfallet i startögonblicket blir för högt sÃ¥ att hela VP stannar - underspänning helt enkelt...

Märker ju att lampor i huset blinkar till när VP startar, så det är ju rätt hög startström på grejjerna

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2012, 09:00:50 »
Motorskyddet borde slÃ¥ ifrÃ¥n om startströmmen blir för hög.  Sc:,h
Det är knepigt att det inte kommer nÃ¥tt larm.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2012, 09:08:42 »
Det skulle kunna vara att motorskyddet är ställt på automatisk återställning, och att du har glappkontakt på någon plint eller i någon kontaktor, som gör att du får stort spänningsfall på en av faserna till kompressorn.
När detta sker så löser motorskyddet ut (och det borde komma ett larm, men det vet jag inte säkert om det gör på IVT).
Prova mäta spänningen på alla tre faserna så nära kompressorn som möjligt, när kompressorn är i drift, om du kan göra det så ser du om någon av faserna avviker i spänning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2012, 14:16:29 »
Har mätt upp spänningen över kompressorn. ( mätte direkt på kompressorn när jag manövrerade kontaktorn manuellt)
397V mellan alla 3 faser
Tyvärr så är min digitala multimeter inte så snabb så den hinner inte mäta upp spänningen under startögonblicket.

Har dragit åt alla anslutningar för att säkerställa att det inte är glappkontakt.

VP har ju gått felfritt sen ~21 tiden igår ( strax efter tråden skapades)

Hur är det med service på VP?
Är det nåt man behöver göra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2012, 19:21:09 »
Normalt behövs ingen service, man bör dock kolla upp att grejerna funkar som de ska, då och då.
Kolla tryck på VB och nivåkärl på KB, tempdiff KB och tempdiff VB då kompressorn går och värmer huset, samt att VV-laddning och husvärmning verkar funka normalt.
Varje vinter brukar jag också kolla hur hög temp VP:n maxar utan elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2012, 16:51:14 »
Nu har pumpen gått felfritt sen jag startade tråden.
Tror jag i alla fall! 
- Eftersom det inte loggas nåt kan jag ju inte veta om pumpen har startat om när jag inte har hört det eller inte varit hemma.
Vad gör man åt kompressorn som låter som den ska hoppa ut å bita mig i hälsenan?
Vad ska det vara för tryck på KB?
Jag har ett exp.kärl på KB med en mätare på. den har sedan jag flyttade in (2004) alltid stått på 0 och har aldrig reflekterat över den eftersom pumpen alltid har funkat (med vissa driftstopp)
VB får jag ibland fylla på med vatten för VP spottar ur sig lite vatten då å då. Ingen aning varför, men jag har en hink under utkastaren som jag ibland får tömma -
Har en brunn alldeles intill, men skulle jag inte ha hinken så ser jag ju aldrig om vattnet kommer ut där eller någon annan stans.
Mätaren på exp.kärlet för VP står ibland över och ibland under den påklistrade nålen, men det antar jag är normalt beroende på temperaturen i systemet. Varmt vatten borde ju bli högre tryck pga expansion och vice versa för kallt vatten.

Men som sagt: den stora oron är ju vad jag ska göra med kompressorn?

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #8 skrivet: 08 september 2012, 18:56:27 »
Det lutar nog åt att kompressorn är på väg att säga upp sig.
Vad kan ett kompressorbyte tänkas kosta?
Har läst en del här på forumet och det verkar som om många förespråkar byte av hela Vhttp://www.tsfs.se/P.
Personligen tycker jag det låter rätt mastigt att byta ut hela VP efter 11år. ?
Vad kostar en ny VP? 60-70 loppor?   det blir ju en kostnad pÃ¥ 5500-6500kr per Ã¥r om man slÃ¥r ut det.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #9 skrivet: 08 september 2012, 22:04:59 »
Otur, jag tror ett kompressorbyte gÃ¥r lös pÃ¥ Ã¥tminstone 30 kkr.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #10 skrivet: 09 september 2012, 08:35:47 »
UGGHHH  det var inga trevliga siffror. Det var den semesterkassan det... :(
Kan iofs inte förstå vad det är som kostar såna enorma summor, men det är väl bara tugga i sig.

Det blir nog att ha is i magen och låta pumpen gå tills den kroknar helt och sedan byta ut den.
Vem vet - den kanske går i ett eller ett par år till?
Vad har jag att förlora på den strategin? Det känns ju inte rätt att byta ut något som trots allt fungerar, utan byta när det verkligen är dags.

[edit]
När man byter pump vad ska man ha för "storlek" på pumpen .
Idag är det ju en C9 (9kW?!) som står där.
Hålet är 180 meter TROR jag
Huset på 1,5 plan plus källare är från 1950 med relativt tunna väggar, ingen tilläggsisolering gjord.
165kvm boyta
Mellersta Bohuslän
Självklart ska man väl ha en liknande storlek pÃ¥  en ny, men kan man gÃ¥ ner eller upp nÃ¥n kW?
Vad kan installationen av en ny pump tänkas hamna på? med tanke på att alla rör osv redan finns
[/edit]
« Senast ändrad: 09 september 2012, 09:01:09 av soap »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #11 skrivet: 09 september 2012, 19:45:34 »
Finns nån möjlighet att tilläggsisolera huset?
Detta är helt klart bästa åtgärden, snarare än att gå upp en storlek på värmepumpen.
Och så kommer förhoppningsvis 180 m borra räcka till nästa värmepump också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad soap

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #12 skrivet: 09 september 2012, 22:30:54 »
möjlighet finns det väl alltid, fasaden är rappad/putsad, så det får bli på insidan man gör ett tillägg i så fall, men det inskränker ju lite på boytan. Dessutom blir det ett hästjobb att flytta alla radiatorer till den "nya" innerväggen.
Min tanke var inte att gå upp en storlek för sakens skull. utan rent praktiskt - Har bara sonderat terrängen lite löst, och det verkar bara som det är IVT som har 9kw maskiner?
De ytterst få priser jag har hittat så verkar IVT vara dyrare än de andra större märkena.
Jag känner inte att jag måste ha en IVT utan är öppen för förslag. Därav frågan om man kan köra med 8-10kW

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #13 skrivet: 09 september 2012, 22:45:12 »
Du behöver inte nödvändigtvis flytta ut radiatorerna om du tilläggsisolerar inåt. Det gjorde inte jag, ser faktiskt trevligt ut att ha dem i en nisch under fönstren. Har förstås lite sämre isolering just där, men jag har räknat på det och funnit att det inte var värt besväret. Däremot var det mycket bra att isolera och det hade jag räknat med när jag beställde borrhål och värmepump. Pumpen/borrhål som din, för klen, men efter isolering av väggar inåt och tillägg i tak så funkar allt super. Jag tycker alltså att det är mycket bättre att lägga slantarna på isolering än på större borra eller markslang.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Greenline C9 startar om sig
« Svar #14 skrivet: 10 september 2012, 09:11:55 »
Bosch har väl 9kW? Det är ju samma som IVT men lite billigare. Bosch och IVT tillverkas i samma fabrik i Tranås.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!