Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitshubishi Q Heat 5,0 eller Sanyo SAP KRV123 eller Panasonic 12 EKEB  (läst 4640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad construedo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Har en Villa på 175 kvm i Täby, En och halvplanare med utbyggnad i huvudplanet. Vilken är bästa valet, effektmässigt, ljudmässigt, driftsmässigt, prisvärdhet? Mitshubishi Q Heat 5,0 eller Sanyo SAP KRV123 eller Panasonic 12 EKEB?

Utloggad l-lvp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-1
Hej
Står också i valet och kvalet mellan mitsu och sanyo, har haft en pana installerad i två veckor och den uppfyllde inte mina krav.Bor i hus på 110 m2 bra cirkulation, vill ha en tyst men effektiv pump. huvuddunk

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Tyvärr finns ingen pump som är både tyst och effektiv.

För att en pump skall vara effektiv måste en stor luftvolym passera mellan lamellerna. Det ger upphov till ett brus enligt naturlagarna.

Placera innerdelen i ett rum där ljudet inte stör eller kör innerdelen med näst högsta fläkthastigheten eller köp en kraftigt överdimensionerad pump med stor lamellyta då behöver du bra ha låg lufthastighet genom lamellerna och får lägre ljudnivå.

Ytterligare ett alternativ är att använda kanalsystem och ha innerdelen på vinden.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har en Villa på 175 kvm i Täby, En och halvplanare med utbyggnad i huvudplanet. Vilken är bästa valet,
effektmässigt, ljudmässigt, driftsmässigt, prisvärdhet? Mitshubishi Q Heat 5,0 eller Sanyo SAP KRV123 eller
Panasonic 12 EKEB?

Om du inte redan har installerat VP rekommenderar jag Q-Heat 6.0 I-See, även bättre en
Q-Heat Floor 6.2, men troligtvis är den slutsålt, kommer i februari tror jag.


Hej, står också i valet och kvalet mellan mitsu och sanyo, har haft en pana installerad i två veckor och
den uppfyllde inte mina krav. Bor i hus på 110 m2 bra cirkulation, vill ha en tyst men effektiv pump. huvuddunk

Q-Heat 5.0 I-See eller 5.1 Floor men som sagt troligtvis är även 5.1 Floor slutsåld och kommer i februari...

BjörnK

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!