Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"  (läst 27123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #15 skrivet: 08 november 2006, 21:22:51 »
Radiatorvann skal definitivt ikke passere mantel. Jeg har en IVT HT C9 selv og den klarer seg lenge uten VV-lading.

Jeg tror også at din treveisventil lekker.

Koblingsskjema finner du i manualen. Har du den ikke så kan du laste den ned her:
http://www.ivt.se/files/pdf/CDE%20no%205.0%20230V-400V.pdf
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:59:42 av Rickard »
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #16 skrivet: 12 november 2006, 21:27:25 »
Tack jkirkebo. Tyvärr är kopplinsschemat inte tillräckligt utförligt. Jag förstår i princip hur det är tänkt, men saknar ändå v.vattenberedare (mantel) samt P2 i kretsen. Någon som har ett mer utförligt flödesschema?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #17 skrivet: 12 november 2006, 23:48:33 »
Ok, kan prøve å forklare. P2 er internt varmebærerpumpe. Vi går ut fra den. Vannet går fra den til treveisventilen. Er ventilen av går vannet ut i radiatorkretsen (først gjennom P1 om den finnes). Når det kommer tilbake går det ned til en T-kobling før P2 og gjennom den igjen.

Om treveisventilen er på går ikke vannet ut i radiatorkretsen. Det går isteden gjennom vv-mantelen og deretter ned i T-koblingen og gjennom P2 på nytt. Rett og slett to parallelle sløyfer der treveisventilen velger hvilken som er aktiv.

Har utelatt varmeveksleren her, den sitter rett etter P2 tror jeg. Tilsatsvarmeren sitter rett foran treveisventilen.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #18 skrivet: 28 november 2006, 18:00:30 »
Eftersom ingen annan har kunnat hjälpa till med ett ritat schema, så gjorde jag ett själv. Stämmer detta? Jag har inte köldbärarkretsen med...

IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #19 skrivet: 17 december 2006, 12:09:10 »
Kompletterande fråga: Brukar själva ventilen (3-vägaren) kunna vara otät eller är det uteslutande ställmotorn som kärvar när 3-vägsventilen inte fungerar som det är tänkt?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #20 skrivet: 17 december 2006, 12:16:36 »
Jag tror nog att felet huvudsakligen gäller själva ventilen, inte ställmotorn.

Vissa ventiler läcker nog igenom från fabrik, och andra kan börja läcka p.g.a. kärvande spindel eller skit som fastnat på "sätet".

Kan gå att fixa genom att motionera ventilen med borttagen ställmotor om det är skit som fastnat eller kärvande spindel..
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #21 skrivet: 24 januari 2007, 20:34:20 »
Hade servicekillen här idag. Han bytte trevägsventil. Men likt förbaskat, så håller pumpen bara varmvattnet 1 timme. Den sjunker från 55.8grC till 49.0 på denna tid, utan att vi tappar något vatten. Någon ide vad som är tokigt? Jag såg att servicekillen luftade manteln.
Detta får mig också att fundera hur eltillskott ska kunna koppla in. Eftersom pumpen en gång per timma får vrma varmvatten, så får den ju inte i lugn och ro jobba på med radiatorvattnet till dess att villkoret (tiden) för att eltillskott ska koppla in. Då pumpen går över till varmvattenproduktion, så hinner ju radiatorvattnet sjunka i temperatur, vilket gör att pumpen orkar höja tempen under första tiden då den ånyo ska värma radiatorvattnet. Sedan kanske den fastnar på en temp där maxeffektuttaget för huset ligger, men innan tiden för elpatron har räknat ner, så har ju en ny varmvattencykel uppnåtts. Därmed startar ju "processen" om igen. Nu har jag ju klarat mig bra hittills (-14 som kallast), men jag blir lite orolig om det smäller till och blir riktigt kallt. Kommer pumpen bara tuffa på på kompressor då?

Men detta med elpatron bör ju lösa sig, BARA DEN FÖRBASKADE PUMPEN SKULLE VILJA HÅLLA VARMVATTENTEMPEN I TANKEN! Finns det någon som har något gott råd?
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 20:36:57 av Grop »
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #22 skrivet: 24 januari 2007, 20:41:34 »
Det är VXL ventilen eller VV läckage.

Har hört att det inte  hjälper att bara byta insatsen, bytte han hela ventilen eller bara insatsen?


/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #23 skrivet: 24 januari 2007, 20:41:55 »
Jag kollade just hur vår beredare uppträder www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm och den tappar ca 6.5 grader på en timma utan att vi tappar något ur den, d.v.s. en rätt normal siffra.
Du borde öka diffen innan ny vämning av tappvarmvatten aktiveras, jag vet inte hur man gör på IVT, men jag vet att det går.

Läs i manualen eller invänta svar från de som kan mer om IVT än vad jag kan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #24 skrivet: 24 januari 2007, 20:47:44 »
Merkelig problem. Jeg har en ny IVT Greenline HT C9 og den varmer varmtvann ca. 2 ganger i døgnet om vi ikke bruker noe. Den går da ca. 22 minutter pr. døgn, noe som tilsvarer ca. 1.5kWh/døgn i "tomgangsforbruk". De dagene vi er hjemme og bruker varmtvann går den i snitt dobbelt så lenge og kanskje ennå litt mer, dvs. 3-4kWh daglig.

En gang i timen, da må det definitivt være feil noe sted. Kan det være en kran elns. som lekker varmtvann noe sted ?

Sjekket kurvene mine nå og fra den er ferdig med vv-lading (temp på ca. 56 grader på grafen) og til den er nede på 47 grader tar det 15 timer. Den synker raskt i starten, så intervallet fra 52 til 47 grader tar 14 timer...
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2007, 21:03:43 »
Kolla så att anslutning A är mot vv-beredaren, det står märkt på ventilen.
Mitten AB
vv A
Radiator B
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2007, 22:18:57 »
Jag har vattenmäteren alldeles intill pumpen. Den rör sig inte ur fläcken, dvs inget läckage. Ventilen kollade jag också. A är mot varmvattenberedaren. B mot radiatorerna.
Det var bara själva plastinsatsen som byttes. Varfr skulle det inte räcka med den? Har det funnits problem med själva T-stycket i mässing?
Nu kommer en långsökt fråga: Jag såg att isolering på varmvattenberedaren inte fanns på undersidan. Ska det inte vara isolerat där?
« Senast ändrad: 24 januari 2007, 22:25:57 av Grop »
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2007, 22:36:58 »
tar man ut mycket vv, så räcker inte en laddning, tempen blir inte lika hög i innermanteln. Det gör att tempen sjunker snabbt och det blir en ny vv start.
Men tar man inget mer vv efter första tappningen då håller sig tempen mycket länge....

Tappas det hela tiden då sjunker det relativt snabbt hela tiden.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #28 skrivet: 25 januari 2007, 06:50:02 »
Har hört från 2 olika personer att ibland räcker det inte att bara byta insatsen, ville därför kontrollera vad som var gjort hos dej.

Värme läckage  är beroende pÃ¥ VV temp samt rumstemp. Min (rätt sÃ¥ nya) IVT läcker ca 0.4 - 0.3 grader i timmen vid 50 gr VV och 17 gr rumstemp.

Jag har kopplingsdiff på VV satt till 7,5 gr.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenproduktion, hur ofta kan anses "normalt"
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2007, 07:10:46 »
Tack Cul8.

Yttrade sig derasproblem pÃ¥ samma sätt som för mig? Jag kanju inte tänka mig att det är nÃ¥got annat än just tätheten/funktionen hos min koppling(ventil). Det som tyder pÃ¥ detocksÃ¥ är att avsvalnigen för mig verkar vara tämligen linjär,snarare än exponentiell som era andras avsvalningsförlopp ser ut att vara (de loggar jag kikat pÃ¥). Avsvalningen borde bli exponentiell  om det bara är konvektion mot luft (via isolering) som kyler tanken. Men min ser mer lijär ut, sÃ¥ jag antar att det inte bara är luft som är med och kyler min tank...
Jag har ungefär samma temp i pannrummet som du, kanske någon grad högre. I morse gick jag ned ca 06.05 och kikade. Då stod vv-tempen på 51.3 grC. Klockan 06.40, när jag var nere nästa gång, så värmde pumpen på vv igen. Däremellan hade jag inte rört varmvattnet. Inte heller innan 06.05 utan senaste gången var kvällen innan. Så det är inga 0.2-0.3 grC/timme jag förlorar. Snarare 5gr/timme. Visst kan jag förlänga tiden mellan varmvattenvärmningar genom att ändra kopplingsdiff, men det är något grundfel jag har på pumpen just nu om jag jämför med er andras tider. Förmoldigen är det väl själva vinkelkopplingen där ventilen löper i, som inte är enligt tolerans. Det stod något italienskt på 3-vgsventilen, så kanske även mässingskopplingen är tillverkad där. Svensk kvalitet vet jag vad det är, tysk likaså. Men italiensk? Eller fransk?
Bertil, självfallet refererar jag bara till temperaturfall då vi inte har tappat varmvatten på många timmar. Annars är naturligtvis avkylningen enorm, när du fyller på med 4-8 gr kallvatten. Hade det inte varit så, så hade jag haft en perpetum mobile (evighetsmakin)i källaren...
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!