Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elektrolux / Sharp  (läst 4853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ante76

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Elektrolux / Sharp
« skrivet: 15 augusti 2007, 07:38:27 »
Hej

Har kollat lite priser på pumpar och hittat en Elektrolux ESD09HRA för 16000:- inkl mont, har en enplansvilla med öppen planlösning på 92m2 med direktel och en braskamin.
Försäljaren hävdar att jag inte ska välja en större pump utan denna ska räcka bra! jag bor i Södra norrland.
E-lux ska tydligen vara samma som Sharp, vet ej vilken modell
Är detta ett bra köp??

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elektrolux / Sharp
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2007, 11:50:10 »
Skillnaden mellan Electrolux, IVT och orginalet Sharp är marginell. Lite små
finesser från och till, annars mycket bra maskin och till rätt pris. Fast hade
jag varit i dina skor hade jag nog ändå valt en 12a före 9an. Då har du lite
mer å åka med när det är kallt ute...

Lycka till,

BjörnK

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Elektrolux / Sharp
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2007, 12:52:01 »
Instämmer i det Björn skriver,

- vi bor ocksÃ¥ i södra Norrland, i ett hus pÃ¥ 103 m², och är helnöjda med att vi köpte en kraftfull lvp som vi vet räcker till även när det blir riktigt kallt ute...  8)

Anledningen till att vi köpte en luftvärmepump var ju att få tillräcklig värme under vintern, och en lägre elräkning...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Elektrolux / Sharp
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2007, 14:14:55 »
Hej

Har kollat lite priser på pumpar och hittat en Elektrolux ESD09HRA för 16000:- inkl mont, har en enplansvilla med öppen planlösning på 92m2 med direktel och en braskamin.
Försäljaren hävdar att jag inte ska välja en större pump utan denna ska räcka bra! jag bor i Södra norrland.
E-lux ska tydligen vara samma som Sharp, vet ej vilken modell
Är detta ett bra köp??

Jag hade nog valt en större pump för säkerhets skull precis som de andra säger. Vid -15 kanske pumpen ger drygt 2 kW, och i värsta fall motsvarar det knappt häften av energibehovet.  :'(

Måste ställa lite frågor om ditt hus.

När är ditt hus byggt, ungefär hur mycket isolering har du i väggar och tak och vilken typ av fönster har du (2-glas kopplade, 2 glas isolerkassett, 1+2 glas, 3-glas ?) Baserat på svaret kan man avgöra om du ska ha en jättepump eller bara en "stor" pump.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Ante76

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elektrolux / Sharp
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2007, 12:30:28 »
Lite fakta om huset, 1 plan 92 m2 byggt -74, direktelvärme + braskamin installerad -04, 2-glas fönster vet ej isolering då jag inte har kollat exakt (har inte flyttat till huset än) familjen som bor där nu har ca 22000 kwh per år i total elförbrukning, 2 vuxna + 2 tonåringar.
Vi ska ha vÃ¥rt första barn i oktober sÃ¥ denna vinter kommer frugan vara hemma och kunna elda en hel del i braskaminen, han som vill sälja pumpen till mig sa att det var bättre verkningsgrad när pumpen gÃ¥r för fullt och därför "sÃ¥ lönar det sig inte med en större pump som för det mesta gÃ¥r pÃ¥ halvfart"  ???
Firman säljer även andra större pumpar så det kan ju inte vara så att han absolut vill sälja just den pumpen...

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elektrolux / Sharp
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2007, 15:55:02 »
Dessutom går en större pump oftare på dellast med bättre COP som resultat
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!