Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 1550/1800 slutar värma  (läst 816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JesHas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair 1550/1800 slutar värma
« skrivet: 27 januari 2022, 08:14:05 »
Jag har en Ecoel 1550/1800 kopplad till en Ecoair, rumsgivare samt vattenburna radiatorer. Jag har haft många kalla vinterdagar de senaste åren, men denna vintern verkade jag titta rätt inställningar för att få det varmt utan massiv elförbrukning. Men helt plötsligt har det hänt igen - radiatorerna värmer inte. Det stormar rejält och jag förstår att det kan bli svalare i en gammal skånelänga då, men radiatorerna borde vara glödheta och inte kalla. Rumsgivaren visar under 18 grader (inställning 22) så det faktum att det är plusgrader utomhus borde väl inte heller spela roll. Jag ser inte heller att det är annorlunda utomhusförutsättningar denna veckan jämfört med tidigare blåsiga veckor när uppvärmningen fungerade.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair 1550/1800 slutar värma
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2022, 08:56:39 »
Hej!
Vi behöver lite driftdata för att kunna svara på denna frågan.
Kan du lägga ut bilder på följande menyer?
- Aktuell Driftinfo
- Inställningar
- Inst husparametrar
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JesHas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 1550/1800 slutar värma
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2022, 11:11:29 »
Bilder på aktuella inställningar. Det som är konstigt (enligt mig) är att radiatorerna är kalla. Enda förändringen jag kan komma på är att 6 plusgrader är varmare än tidigare veckor (när vp fungerade och gav härliga 21 gr inne).
« Senast ändrad: 27 januari 2022, 11:35:11 av JesHas »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ecoair 1550/1800 slutar värma
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2022, 12:18:11 »
Kan det vara cirkulationspumpen som har börjat kärva? På äldre pumpar sitter ett stort mässingslock i mitten och det kan man skruva loss för att se motoraxeln därunder. Med en något mindre skruvmejsel kan man rotera motoraxeln om den kärvat fast. Kan rinna lite vatten så man bör ha något under.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JesHas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 1550/1800 slutar värma
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2022, 08:36:35 »
Nu har jag kollat cirkulationspumpen 2 ggr. Motoraxeln snurrar lätt, men efter första öppningen verkade ändå systemet dra igång igen (men kanske hade det med omstarten att göra). Glädjen var kortvarig dock, nu är allt av igen. Cirkulationspumpen var skållhet och det slutade aldrig rinna vatten genom den, om det är normalt vet jag inte.

Några fler förslag?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Ecoair 1550/1800 slutar värma
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2022, 08:50:48 »
Var motorhuset på cirkulationspumpen varmare än pumphuset? I så fall kan det vara ett elektriskt fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JesHas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 1550/1800 slutar värma
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2022, 09:10:29 »
Var motorhuset på cirkulationspumpen varmare än pumphuset? I så fall kan det vara ett elektriskt fel.

Efter att ha varvat igång hjärnan insåg jag att andra gången jag öppnade pumpen lät jag den förbli inkopplad och kunde inte se att motoraxeln snurrade. Så jag plockade fram skruvdragaren och lyckades tydligen dra igång den, såg/hörde skillnaden nu.

Stort tack för hjälpen Roland!
« Senast ändrad: 29 januari 2022, 09:24:22 av JesHas »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!