Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmesystem + luftvärmepump = oförenliga enheter?  (läst 2898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ÖrjanF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Jag har ett luftvärmesystem, modell Husqvarna från ca 1990. Huset är 1 1/2 plan på 169 m2.

Man kan installationen som en gigantisk kupévärmare som tar in luft utifrån via en kraftig fläkt, värmer upp luften via ett par värmeslingor och skickar vidare luften ut i ett rörsystem där rören går i trossbotten och pyttsar ut värmen via takventiler. Huset är välisolerat, men trots detta går det åt en massa el pga att återanvändningen av värme är begränsad och att det inte finns någon värmepump inblandad.

En tanke som slagit mig är att seriekoppla en frånluftsvärmepump med befintligt luftvärmesystem, ex vis genom att sätta innedelen av luftvärmepumpen i tvättrummet, där även luftvärmesystemet sitter i taket. Genom att ta upp en öppning i luftvärmesystemets sida och montera en hyggligt stor fläkt där skulle man kunna ta luften från värmepumpen och skicka den vidare via rörsystemet. Tvättrummet blir då en slags förvärmare... Varmt och gott när man stryker, även om det susar om skallen - tvättrummet är ca 7 m2...

Fungerar detta eller ska jag lägga ner idén? Jag tänker i första hand på luftflödet - det finns ca 15 takventiler och om det totala luftflödet är 125 liter/sekund så kommer det att brusa ganska bra från taket - det blir i snitt 8 liter/sekund och takventil. Jag har inga värden på luftflödet idag, men misstänker att det är mindre.

Alternativt gör jag en konventionell montering, men då måste jag antagligen av luftcirkulationsskäl placera innedelen ovanför entrédörren.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Det finns kanalmonterade luft/luft pumpar.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmesystem + luftvärmepump = oförenliga enheter?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2006, 19:29:11 »
Du talar om alla fina kanaler för tilluft. Men finns det lika fina kanaler för frånluft?

I vilket fall som helst är den överlägset bästa FLVP:n Comfortzone som finns i två storlekar. 5Kw och 6.5Kw bägge är frånluft/vatten system, så dom tillverkar tappvarmvatten oxå.

Istället för de elvärmeslingor du talar om i dina kanaler, sätter du in ett vattenfläkt batteri, finns ett finfint på Jula för 5-6000:- med sådär 10-12Kw effekt, som du matar med 30-35 ºC vatten från FLVP:n då får du 4 ggr insatt el tillbaka i värme och bra ventilation i samma. Kostnad sådär 65-70.000:- inkl installation för den mindre modellen. Bara 20-25.000:- dyrare än Nibe och Ivt och ger som sagt ett COP på över 4 (vid 30-35 ºC) jämfört med COP ca 2 för de billigare.

Har du dessutom frånluftskanaler är det upplagt för smash - game, set och match!

Utloggad ÖrjanF

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Jo, jag har läst om kanalmonterade värmepumpar, men fått intrycket att de antingen är för industriellt bruk eller för större fastigheter, alternativt att priset är flera gånger högre jämfört med konventionella värmepumpar - om du kan få en standardpump för ca 10000:- kostar en motsvarande, kanalmonterad 30-40.000:-.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmesystem + luftvärmepump = oförenliga enheter?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2006, 16:54:17 »
Priset på kanalpumpar är högt. Men kvaliten är också högre. Ingen tunn plast som i de flesta väggenheter.
Jämfört med bergvärme (150.000:-) är priset på en kanalpump lågt.
Fördelen med kanalsystem är att man får lagom temp. i alla rum.
Företaget Clima säljer kanalpumpar.
Det finns säkert fler.
NÃ¥gon som kan tipsa om fler?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!