Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!  (läst 4586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« skrivet: 07 november 2011, 19:17:56 »
Far min måste komplettera sin gamla vedpanna med vp. Förutsättningarna är en 40-tals 1,5plans kåk på 85m2 i Stockholmstrakten. Bytta fönster. Utanför tomten på 1000m2 ligger en åker han äger på 20.000m2. Rakt över tomten går en bäck som har ett flöde på ca 100l/m året runt. Bredvid huset ligger ett kalkbrott så man kan ana att bergkvaliten är dålig. Han vill behålla vedpannan för att elda i så länge han orkar och tycker det är kul.
Vad anser ni vara bästa lösningen?
« Senast ändrad: 07 november 2011, 19:46:15 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #1 skrivet: 07 november 2011, 19:22:14 »
Lägger en peng på jordvärme om du skulle ta vatten från bäcken måste det hålla rätt temp samt att man måste rensa en värmeväxlare eftersom jag antar att din far börjar bli gammal så är det nog enklast med jordvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #2 skrivet: 07 november 2011, 19:24:41 »
Vilken temp måste det hålla ???

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #3 skrivet: 07 november 2011, 19:39:34 »
Trodde jag du visste  ;) har ingen koll men antar att +1 inte räcker om man ska kunna ta ut nÃ¥n energi utan att riskera att det fryser i växlaren om man inte har grymt flöde förstÃ¥s.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #4 skrivet: 07 november 2011, 19:52:22 »
Jo, jag inser att det är lite mer meck med att använda bäckvattnet men det känns lite lockande att bara gräva ett dike på 10m för tillopp och retur. Det finns även en grävd damm på 40m2 som inte bottenfryser men den är för liten för att lägga slang i antar jag. Hur många meter jordslang pratar vi om? Hur djupt lägger man?
« Senast ändrad: 07 november 2011, 20:37:00 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #5 skrivet: 07 november 2011, 20:01:32 »
Har vi +1 sÃ¥ kan vi ta ut 14 kw kanske i kyleffekt, vi borde kunna 2 i delta.  Det blir kanon det.

Har man dessa förutsättningar är det ens skyldighet att ta vara pÃ¥ dem även om man mÃ¥ste mecka lite mera. Annars är man ingen VP nörd  tänk pÃ¥ det DKT ;) ;D

Jag hÃ¥ller pÃ¥ att utvinna energi ur min grävda brunn, stÃ¥r inte ut med att se dessa 2,7kw bara ligga där *roflmao*  om jag bara hade lite mera tiiiiid  och ork ::)  men jag har kommit halvvägs i alla fall  har bara kvar att koppla in en av alla mina plattisar sÃ¥ är det klart typ :D 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #6 skrivet: 07 november 2011, 20:29:34 »
Man kan väl lägga jordvärmekollektorn i bäcken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #7 skrivet: 07 november 2011, 20:38:09 »
Har vi +1 sÃ¥ kan vi ta ut 14 kw kanske i kyleffekt, vi borde kunna 2 i delta.  Det blir kanon det.

Har man dessa förutsättningar är det ens skyldighet att ta vara pÃ¥ dem även om man mÃ¥ste mecka lite mera. Annars är man ingen VP nörd  tänk pÃ¥ det DKT ;) ;D

Jag hÃ¥ller pÃ¥ att utvinna energi ur min grävda brunn, stÃ¥r inte ut med att se dessa 2,7kw bara ligga där *roflmao*  om jag bara hade lite mera tiiiiid  och ork ::)  men jag har kommit halvvägs i alla fall  har bara kvar att koppla in en av alla mina plattisar sÃ¥ är det klart typ :D
Hur funkar det med -1 ut ur växlaren blir det inte is då. Blir det inte mycket rensning av filter eller vad man använder till att rena bäckvatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #8 skrivet: 07 november 2011, 20:40:55 »
Går det inte att lägga köldbärarslang i bäcken? Det var en som skrev här för ett par år sedan som hade gjort så. Rinner det vatten i bäcken hela tiden blir det bra värmeöverföring på slangens utsida. Det skall räcka med mindre än halva längden slang jämfört med jordvärme. Går det att lägga flera slangar bredvid varandra blir det inte heller så blir det inte så många meter bäck som behövs.

Med tanke pÃ¥ husets storlek behöver är förmodligen en pump pÃ¥ ca 5 kW lämplig och dÃ¥ behöver man inte ta ut mer än 3-4 kW frÃ¥n vattnet. Det blir en temperatursänkning pÃ¥ bara ca en halv grad. Det bör gÃ¥ utan att man bygger upp ett isberg. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #9 skrivet: 07 november 2011, 20:43:45 »
Man kan väl lägga jordvärmekollektorn i bäcken?
Hur många meter skulle det behövas jämfört med jordvärme? Bäcken är väldigt grund och stenig så det blir svårt men möjligen i dammen om den inte är för liten. 40m2, kanske 1m djup.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #10 skrivet: 07 november 2011, 21:19:52 »
Har vi +1 sÃ¥ kan vi ta ut 14 kw kanske i kyleffekt, vi borde kunna 2 i delta.  Det blir kanon det.

Har man dessa förutsättningar är det ens skyldighet att ta vara pÃ¥ dem även om man mÃ¥ste mecka lite mera. Annars är man ingen VP nörd  tänk pÃ¥ det DKT ;) ;D


Exakt så känner jag. Känns bara som om man inte ringer vem som helst i gula sidorna då det inte riktigt är en standard operating procedure. Måste läsa på i några veckor i så fall.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #11 skrivet: 07 november 2011, 21:59:32 »
Köldbärarslang i bäcken lÃ¥ter som en bra ide om den funkar  Sc:,h tror inte riktigt pÃ¥ grundvatten värme frÃ¥n en bäck till en äldre person som troligtvis inte är vp nörd.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #12 skrivet: 07 november 2011, 22:06:58 »
Men hans son är en nörd ända in märgen *roflmao*   Kör bägge delar just in case, men strunta inte i bäcken Thumbsup

Det går att göra fantastiska saker med detta,lycka till. *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #13 skrivet: 07 november 2011, 23:00:35 »
Att lägga slangen i dammen känns lite tveksamt. Stora delar av slangen kommer att hamna i stillastÃ¥ende vatten sÃ¥ det är risk att det blir en stor iskaka runt slangen. Vattnet i bäcken är förmodligen  kallare än de +4 grader som man har nÃ¥gra meter ner i en sjö sÃ¥ det är inte sÃ¥ stor temperaturdifferens till fryspunkten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Grundvatten eller jordvärme? Alla förslag mottages!
« Svar #14 skrivet: 08 november 2011, 07:04:44 »
vi bygger en grundvatten annläggning just nu.......merkostnad ca 32000:- ex moms.....dessutom drar pumpen 700w extra varje driftimme......växlaren kostade ca 15000:- ex moms....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!