Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LCD-TV / Plasma-TV  (läst 16400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #30 skrivet: 21 oktober 2007, 15:33:26 »
Hej Humlan57" !
jo , jag hÃ¥ller med dej angÃ¥ende kanaler frÃ¥n tyskland (som kommer via min egen parabol) de hÃ¥ller verkligen hög bildkvalitet , minst lika hög som t.e.x sveriges kanaler här i kabelnätet ! Sämre är det tycker jag med italienska eller kanaler frÃ¥n t.e.x mellanöstern !  :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #31 skrivet: 21 oktober 2007, 15:41:05 »
Hej Humlan57" !
jo , jag hÃ¥ller med dej angÃ¥ende kanaler frÃ¥n tyskland (som kommer via min egen parabol) de hÃ¥ller verkligen hög bildkvalitet , minst lika hög som t.e.x sveriges kanaler här i kabelnätet ! Sämre är det tycker jag med italienska eller kanaler frÃ¥n t.e.x mellanöstern !  :D

Ja visst är det sÃ¥, men det är ett utmärkt sätt att enkelt kolla vad Tv:n kan prestera, dÃ¥ den fÃ¥r bra signal, Ã¥ hög kvalitet pÃ¥ det som sänds ut. Värre är det att försöka fÃ¥ en uppfattning i butik, där att det knappast frÃ¥ga om att ha optimerat inställningar för varje burk. Nää snarare sÃ¥ presenteras dyrast som bäst..., skulle ju se för dumt ut om en lÃ¥gprisburk hade bästa bilden  ;D SÃ¥ kräv att fÃ¥ ställa in bilden själv (helst hemma Ã¥ med egen programvara), gillar Du dÃ¥ det Du ser..., köp den Tv:n Ã¥ skit i resten.

mvh humlan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #32 skrivet: 21 oktober 2007, 15:48:26 »
Jag måste säga att jag var mycket imponerad av mediamarkts tvutställning på varuhuset i jkpg, där matar dom alla apparaterna med hd-signal, och växlar då och då över till sd så man kan se skillnaden, finns väl 50 modeller eller så att kolla på, alla med bild.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #33 skrivet: 21 oktober 2007, 15:55:19 »
Jag måste säga att jag var mycket imponerad av mediamarkts tvutställning på varuhuset i jkpg, där matar dom alla apparaterna med hd-signal, och växlar då och då över till sd så man kan se skillnaden, finns väl 50 modeller eller så att kolla på, alla med bild.

Fast pick Du "pilla" med inställningarna  ^-^

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #34 skrivet: 21 oktober 2007, 17:24:35 »
På mediamarkt brukar man få pilla bäst man vill för fjärrkontrollerna är tillgängliga.
Däremot är de inte speciellt billiga.
I GBG har de dessutom den goda smaken att ha takbelysningen nedsläckt på tv-avdelningen.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #35 skrivet: 21 oktober 2007, 17:35:38 »
På mediamarkt brukar man få pilla bäst man vill för fjärrkontrollerna är tillgängliga.
Däremot är de inte speciellt billiga.
I GBG har de dessutom den goda smaken att ha takbelysningen nedsläckt på tv-avdelningen.


Det är bra, sÃ¥nt ger köparen chansen att hitta rätt Tv, Ã¥ slipper lita pÃ¥ tester som sällan ger ett resultat som passar alla. MediaMarkt kommer hit till Birsta snart, ska bli kul Ã¥ se vad som händer dÃ¥. Jag menar, "alla andra" stora finns ju redan här, sÃ¥ jag begriper inte hur ännu en elektronik-jätte ska kunna sälja, sÃ¥ att det gÃ¥r ihop  Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #36 skrivet: 21 oktober 2007, 17:36:41 »
jadå man får pilla så mycket man vill, dom har tex ett litet rum med 12 projektorer i prisklass från 4-40k som man får testa med olika bildkällor och ändra inställningar hur man vill.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #37 skrivet: 21 oktober 2007, 18:26:23 »
FULL-HD-LCD  alltsÃ¥ bättre än "vanlig" LCD när man ser pÃ¥ vanlig Digital signal ?  ???  Även bätttre än vanlig plasma-TV ?   ???
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #38 skrivet: 21 oktober 2007, 19:11:43 »
Det går inte rakt av säga att plasma är bättre än lcd eller vice versa, det beror på vilka två modeller man jämför, förutom upplösningen så variererar kontrast, ljusstyrka och betraktningsvinkel

En CRT(tjocktv) har högst upplösningen 768x576
En HDTV har upplösningen 1366x768
En FULL-HDTV har minst 1920x1080

Det finns både plasma och lcd tvs med båda upplösningar, och med upplösningar som är ännu högre
Det som skiljer är hur små detaljer man kan urskilja ur bilden.

Dom flesta HDsändningar idag sänds med 720 punkter, men man kan anta att i framtiden kommer dom flesta att sändas i 1920x1080 allteftersom tekniken utvecklas. Ju större TVn är, desto viktigare är det med hög upplösning - på en liten tv spelar inte upplösningen så stor roll för man måste ju ändå gå fram till den för att kunna se några detaljer.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #39 skrivet: 21 oktober 2007, 20:09:50 »
Det finns bara ett sätt att köpa den bästa Tv:n, med den bästa bilden. Ã… det är genom att själv fÃ¥ möjlighet att själv fÃ¥ testa Ã¥tergivningen med egen välkännd programvara, sÃ¥ försök att fÃ¥ möjlighet att göra det. Känns allt rätt dÃ¥, ja dÃ¥ vet Ni att prestandan finns där, Ã¥ lär inte bli besviken, utom mögligen pÃ¥ usla utsändningar med lÃ¥g kvalitet. Men dÃ¥ dÃ¥ slipper Ni iaf misstänka att Tv:n är den del som inte kan prestera bättre  :)

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #40 skrivet: 21 oktober 2007, 20:23:30 »
FULL-HD-LCD  alltsÃ¥ bättre än "vanlig" LCD när man ser pÃ¥ vanlig Digital signal ?  ???  Även bätttre än vanlig plasma-TV ?   ???

Det där år ett helt felaktigt resonemang så går absolut inte att säga.

Sitter du 3m från TV:n och vill ha 42" så behöver du inte full-hd eftersom ögat rent fysiologiskt inte kan se skillnaden.

Sedan vad som är bättre eller sämre handlar inte om vilken teknik som används utan det beror på vilket material som skall visas och hur bra tillverkaren har lyckats med panel och elektronik.

Plasma och LCD har båda sina svagheter och styrkor och valet avgörs av vilket material och i vilken miljö du skall använda apparaten.

Tyvärr är det oftast som vanligt och det är att du får vad du betalar för, tänk bara på att äldre prylar faktiskt är dyrare än nyare bättre i den snabba teknikutveckling som råder inom området.

Det som är ganska solklart just nu idag är att Pioneer:s plasmor står i en helt egen klass i bildkvalitet, dvs mycket bättre än alla andra, men de kostar också dubbelt så mycket.

Utloggad mrfrenzy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #41 skrivet: 21 oktober 2007, 22:19:41 »
Faktiskt så tycker jag att Philips nya LCD med ambilight är snäppet vassare än Pioneer, men det är ju så att även detta är subjektivt, så var och en får titta och jämföra vad han själv föredrar.

http://www.flattv.ce.philips.com/sv/se/eisa/index.html

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #42 skrivet: 21 oktober 2007, 22:31:40 »
Just sinnesupplevelser är hopplösa att förmedla pÃ¥ nÃ¥t vettigt sätt, Vi är alldeles för olika för det. Jag har själv varit en extrem ljudnörd sen barnsben, där minsta lilla fel i Ã¥tergvningen fick mig att mÃ¥ illa, praktiskt taget. Tack o lov har det gÃ¥tt över, för med Ã¥ldern infinner sig Ã¥ldersdefekter bÃ¥de pÃ¥ syn Ã¥ hörsel, vilket automatiskt gör att man blir mer förlÃ¥tande mot all slags bild Ã¥ ljud Ã¥tergivning. Jag klarar ju  för sjutton inte längre att avgöra alla extrema nyanser, sÃ¥ nu funkar t.o.m det mesta i budget-prisklassen  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #43 skrivet: 21 oktober 2007, 22:48:30 »
Faktiskt så tycker jag att Philips nya LCD med ambilight är snäppet vassare än Pioneer, men det är ju så att även detta är subjektivt, så var och en får titta och jämföra vad han själv föredrar.

http://www.flattv.ce.philips.com/sv/se/eisa/index.html

Ingen test där båda varit med har ens funderat på att ge Philips segern i den matchen.
Philips dyraste LCD:er är däremot väldigt bra men inte Pioneer-klass.

Ambilight hatar jag personligen, ser ut som billig pizza-belysning och förstör hela upplevelsen, har du sett ngn biograf med ambilight kanske?  ;)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: LCD-TV / Plasma-TV
« Svar #44 skrivet: 21 oktober 2007, 22:55:31 »
Att ha en ljuskälla monterad bak på Tv:n är ett enkelt sätt att lura ögonen att ställa in sig så att bilden upplevs skarpare/bättre/större. Tekniken användes i princip av alla tillverkare förr i tiden, å är välkänd för oss lite äldre....

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 700
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!