Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gon som sÃ¥g inslaget om vindkraft i morse?  (läst 31325 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #76 skrivet: 07 mars 2007, 10:06:15 »
Jag förstÃ¥r mig överhuvudtaget mig inte pÃ¥ motsÃ¥ndet mot etanol... Vi vet att nÃ¥t är pÃ¥ G med klimatet. Vi vet att Vi människor har en del i klimatförändring, bara inte exakt hur mycket. Vi vet att oljan kommer att ta slut, Ã¥ att nya bränslen mÃ¥ste användas. Vi vet att det är enkelt att ställa om bilar att drivas pÃ¥ etanol, eller annat biobränsle, även om oljelobbyisterna vill pÃ¥stÃ¥ annat (trams). Vi vet att det finns arealer att odla pÃ¥, arealer som inte alls inkräkter pÃ¥ nÃ¥t produktion av föda. SÃ¥ vad är eg problemet? Inget annat än att "nÃ¥gra" kan förlora inkomster pÃ¥ det, vad jag kan förstÃ¥... Men nu har Ã¥xÃ¥ de stora oljebolagen börjat snegla Ã¥t etanol/biobränslen, sÃ¥ det är troligen bara en tidsfrÃ¥ga, innan oljelobbyisterna fÃ¥r se sig om efter annat jobb. Troligtvis som eftanol/biobränsle-lobbister Ã¥ med samma arbetsgivare  ;D

mvh humlan. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #77 skrivet: 07 mars 2007, 10:43:19 »
Humlan,

Du missuppfattar situationen. MotstÃ¥ndet ligger inte mot etanol. MotstÃ¥ndet ligger mot att biobränsle, etanol eller nÃ¥got annat, framställs pÃ¥ ett sÃ¥ dumt sätt att det kalkylen energimässigt knappt gÃ¥r ihop. Vad är det för mening med 100 kWh i from av etanol om det krävs 80 kWh för att framställa den? Det är ingen lösning pÃ¥ energiproblemet. Om det sen är sÃ¥ att det alstras mer växthusgaser än förbränningen av motsvarande mängd bensin, vad är det dÃ¥ för mening med det? 

Det finns metoder att framställa metanol eller dimetyleter ur biomassa som för 100 kWh ut kräver runt 10 kWh för framställningen. Kunde man framställa etanol med den kalkylen vore det inget problem men det är tekniskt sett svårare att med låg energiförbrukning få till etanol än metanol. Därför är etanol som jag ser det ett andrahandsval.

Framställning av etanol genom jäsning av spannmål har inget med effektiv produktion av biobränsle att göra. Läs vad Björn Gillberg skriver om det. Finns också en nyligen publicerad statlig utredning som konstaterar samma sak.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Någon som såg inslaget om vindkraft i morse?
« Svar #78 skrivet: 07 mars 2007, 11:26:50 »
Jag är medveten om att etanol (biobränslen överhuvudtaget) inte är nÃ¥n lösning, men det preliminära är att fÃ¥ bort förbränningen av fosiltbränsle. Vi fÃ¥r jobba med det andra jämnsides, bara Vi inte drar ut pÃ¥ tiden med att göra nÃ¥t. För dÃ¥ kanske Vi hamnar i ett olösligt problem. Som jag ser det, har Vi inte tid med att tjafsa om vad ev skulle lösa energiproblemet, det fÃ¥r bli en senare frÃ¥ga, helt enkelt. Nää bort med mesta möjliga av det fosilabränslet, Ã¥ ersätt det med allt vad som Vi kan använda oss av för tillfället. Ã… även om Vi skulle göra det, sÃ¥ kommer ändÃ¥ den totala användningen av fosilabränslen att öka enormt dom nästa decennierna..., tyvärr. Vi ligger jävligt "pyrt" till, sÃ¥ det är dags att försöka ta tillbaka dom 25 förlorade Ã¥ren, Ã¥ inte försöka frälsa världen med nÃ¥n slutgiltig lösning... Den kommer, även om Vi som lever nu, knappast fÃ¥r vara med om det  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!