Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Nordic CE9HKE frÃ¥n CITCOP  (läst 3608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trasker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« skrivet: 19 april 2010, 14:16:03 »
Hej,

Fick i veckan ett nyhetsbrev från CitCop ang Panasonic Nordic CE9HKE där man betalar 6250 ink frakt för Panasonic Nordic CE9HKE om man beställer 5 st på en gång.

Med tanke på att jag behöver uppgradera min i huset plus funderar på att sätta en i garaget så man kan meka också på vintern så är ju detta lockande. Alltid hittar man några bekanta som ska göra slag i saken i sommar då årets vinter tärt på dom som fortfarande kör direktverkade radiatorer.

Är detta en bra pump med tanke på priset tror ni?

Utloggad Master_

  • cert 3.1
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2010, 22:04:56 »
Detta är en bra pump och för en bra peng.
Detta är den riktiga norden pumpen och ingen europa pump.
Enda skillnaden är att du får med värme kabel & termostat lös istället för förmonterat som hos kinnan.

Happy hunting

Utloggad bjoiv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2010, 23:01:59 »
Hej
Har en CE9HKE i sommarstugan. Haft den installerad sedan 2009-12-15.
Loggar intag och utblås temp samt utetemp och elförbrukning för pumpen med Logger 2020.
Har därmed järnkoll på vad den haft för sig i vinter, även när vi inte varit där.

Man skall ha klart för sig att det är en basic modell utan lullull men den gör det den skall, det vill säga värmer. Nedan mina erfarenheter hittills av modellen, hoppas det är till någon hjälp.

Stugan är på 60 m2 i Stockholms skärgård. Byggt 1889 och dåligt isolerat.
När vi inte är där är börvärdet satt på lägsta, dvs 16 grader, och dörrarna står lite på glänt till övriga rum. Detta resulterar i att rummet där pumpen sitter håller ca 19 grader och övriga rum 14-15. Att inte pumpen styr innetempen bättre mot börvärdet i rummet den sitter är märkligt. De flesta LVP verkar bete sig på liknande sätt efter vad jag läst på detta forum. Rejält korkat anser jag.
 
Pumpen har klarat att hålla denna temp utan tillskott av radiatorer. De är nedställda till 5 grader. Undantaget var vinterns kallaste natt, -24 ute, då hade den det märkbart jobbigt
och tempen i rummet den sitter sjönk till 16 grader. Den stängde dock aldrig av sig helt
utan tuggade på, fast med dåligt utbyte. Ner till -15 upplever jag att den går bra, -15
till -20 hyggligt, sen blir det tungt.

Avfrostningar har kommit som tätast med 40 min mellanrum. Ibland inträffar ganska långa perioder utan avfrostningar även med flera minusgrader ute, så någon slags behovsstyrning används.

Eftersom huset största delen av tiden står tomt med pumpen som enda alstrare av värme har
jag med loggade dataserier ett underlag för att uppskatta ett hyfsat tillförlitligt snitt-
COP. Tyvärr kopplades pumpens el-mätare till loggern först i slutet av Februari så jag har
inga COP beräkningar för den kallaste tiden utan bara från 26/2 till nu.

COP-beräkning för Mars månad utgår från:

* DeltaT, diff innetemp mot utetemp, snittvärden per dygn
* Tillförd energi till pumpen per dygn, mätt med Enermet en-fas fast inkopplad energimätare
* Antaget vämebehov för huset 1.3 [W/m2*deltaT] för att hålla jämviktstempen

Antagandet om värmebehov 1.3 är en tumregel för dåligt isolerat hus och är största
osäkerhetskällan i beräkningen. Jag skulle tro (baserat på tidigare förbrukning med
elradiatorer) att 1.3 är lite i underkant.

Beräkning ger att pumpen givit ett snitt COP under Mars på 3.1 inklusive avfrostningar. Då
skall man komma ihåg att den gått under ganska gynnsamma förhållanden på grund av den lilla
uppvärmda ytan, dvs mycket på halvfart. Snittempen ute har varit -0.5 grader. Snitteffekt till
pumpen 420W. Viss solinstrålning mot slutet av månaden förstås. Värmekabeln i bottentråget
har varit inkopplad hela månaden. Den drar 75W och har alltså svarat för 18% av pumpens
totala förbrukning(!)

Driftsäkerhet/kvalitet kan jag inte uttala mig om än.

Betalade 8995 för min på Bauhaus i höstas. Kan du köpa dem för det pris du anger skulle jag
inte tvekat (det är ex moms antar jag?). Du kan säkert få ytterligare verkningsgrad och kapacitet med en av Panas dyrare modeller eller en Toshiba eller Mitsu, men pay-off tiden
för CE9HKE baserad på det priset borde bli väldigt bra.

Lycka till


Suterränghus söder om Stockholm, byggÃ¥r 1971. 100+100m2 uppvärmd yta.  LLVP och FTX Flexit VGS400.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2010, 07:51:15 »
I kinnans pumpar sitter det scrollkompressor ,jag tvivlar att det sitter det i denna utan att det istället är den gammla typen med rotationskompressor men priset är ändå billigt

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2010, 08:08:45 »
I kinnans sÃ¥lda CE9HKE sitter det rotationskompressor som i alla andra CE9HKE  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2010, 17:14:37 »
det är väl HE och NE som har scroll om jag inte är helt i det blå.. men vad ska man med scroll till? rotary ger bättre lågvarvsegenskaper, scroll har mer inre läckage men går tystare

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic Nordic CE9HKE från CITCOP
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2010, 17:52:15 »
På JKE serien har även CE scroll precis som på NE, HE samt XE med ändelsen JKE-5

Lite i det blÃ¥ var du oskar  ;)

Fördelen med scroll som jag ser det är mindre risk för stomljud vid montage på fasaden.

Finns nog en hel radda med diskusioner i gamla trÃ¥dar med för och nackdelar angÃ¥ende rotation och scroll kompressorer, tänker inte ge mig in i en sÃ¥dan debatt 

Mycket beror pÃ¥ vilken kompressorexpert man frÃ¥gar  och för vilket ändamÃ¥l det handlar om när det gäller luft/luft , luft/vatten eller bergvärme
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!