Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Akut hjälp med säkerhet ventilen till varmvattensberedaren  (läst 1167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har tyckt att jag har haft dåligt tryck på varmvatten. Tog mig tid att undersökte problemet. Skruvade bort säkerhet ventilen till beredare. Sitter även "avstängningratt" där. Vad jag kan se så öppnar den sig knappt. Hur får man bort den. Bifogar två bilder. Hoppas det hjälp att förstå mitt problem.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
du får ju inte dåligt tryck om inte säven öppnar, den ska bara öppna om trycket blir för stort, droppar det ur röret från säven? om inte, då är det inte det problemet, om det droppar, så läcker den, och då skruvar du bara lös den.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var nog lite dåligt förklaring på mitt problem. Om man titta på första bilden så ser man att man kan stänga av vattnet till beredare där. Inne där sitter ventil som man öppnar och stänger vattnet till beredare. Den öppnade sig ca 1 mm när jag skruvade ut den. Pillade och tvättade av den så blir springa lite större. Har bra tryck i varmvattnet igen. Ska man inte komma öppna upp den mer än typ 2 mm? Är det oxå en backventil? Pittar in den lite så åker till bara i stängt lägg direkt. Hoppas ni förstår vad jag menar, är dyslektiker.
« Senast ändrad: 29 juli 2018, 14:41:29 av Bagge »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är en kombinerad avstängning/backventil.
Det ska sitta en fjäder som håller den i stängt läge även om du skruvar ut ratten, vattentrycket öppnar den.
Det kan ha kommit in smuts bakom käglan som hindrar den från att fjädra, vet du vilken vattenkvalitet du har?
« Senast ändrad: 30 juli 2018, 07:36:15 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Om man öppnar avstängningskranen så bör det gå att peta upp ventilkäglan åtminstone några mm till. Förmodligen går den att plocka isär för vidare undersökning och rengöring.

Sen antar jag att det inte är trycket pÃ¥ varmvattnet utan flödet som egentligen är dÃ¥ligt?  Det kan ju lika väl ha blivit en strypning nÃ¥gon annanstans än i backventilen - om det är en genomströmningsberedare som har blivit igenkalkad av hÃ¥rt vatten kan det t ex vara nästan stopp i rörslingan i den. Om det finns en blandningsventil för varmvattnet sÃ¥ kan nÃ¥got ha hänt med den.

Om flödet är olika dåligt i olika kranar i huset, så kan det också röra sig om att kranarnas/blandarnas intagssilar är igensatta av t ex kalk.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Carl N. Har egen brunn med bra vatten, lite hårt och väldigt sällan skräp i vattnet bara om det regnar mkt eller töar snabbt. Kan varit lite skit som satt där som gjorde att det blev dåligt tryck. Då gissade jag rätt att det kompinerad avstängning och backventil. Ska den inte öppna sig mer en typ 2 mm vid max?
Torbjorn_forsman Lika dÃ¥ligt flöde i alla kranar i huset sÃ¥ inget fel pÃ¥ nÃ¥gon blandare. Efter rengöring blev det bättre men tycker att ventilen borde öppna sig mer en 2 mm. Om jag fattar dig rätt sÃ¥ typ 5 mm. Lyckades inte fÃ¥ bort avstängningskran pÃ¥ nÃ¥got sätt. Har du bra tips  blir jag glad. Ingen skruv i toppen pÃ¥ den som vissa fall, inte heller nÃ¥gon mutter. Där det ibland sitter en lite skruv för att fÃ¥ bort hatten sitter det en "inÃ¥tvänd gängning". Känns som om man kan justera hur mkt vattnet ska flöda med hjälp av en mutter. Kan det stämma?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Den ska ju öppna mer är 2 mm om man petar in käglan så den fjädrar inåt.
Sen har det säkert suttit en skruv på ratten men den är borta, därav den inåtvända gängan.
Du kan prova att skruva ut ratten max och knacka ut den så kommer den troligen lossna, så du kommer åt muttern som sitter under.
« Senast ändrad: 31 juli 2018, 06:41:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!