Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm  (läst 1301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« skrivet: 19 januari 2023, 11:55:43 »
Tjena!

Min fighter 1330 har precis börjat larma för LP-larm. Har gjort ett par norska omstarter men larmet återkommer. Båda kompressorerna används till värmesystemet, men det är bara kompressor A som kopplas från och ger LP-larm.

Jag har externa termometrar i rören för köldbäraren som visar på 1.7 in och -1.5 ut. När jag kollar köldbärartemperaturen för de båda kompressorerna i menyn så står de på:
A in  45.5
A ut  73.5
B in 45.5
B ut -0.8

Sen är trycket i köldbärarsystemet på 1 bar, men markeringen på manometern menar att det helst ska ligga på 1.5 bar. Dock har det legat på 1 bar sedan vi flyttade in för 5 mån sedan så det har inte förändrats.

SÃ¥ goda vänner, visst synes det vara ganska skumma köldbärartemperaturer som pumpen registrerar. FrÃ¥gan är nu, vad kan jag som lekman göra Ã¥t detta?   Sc:,h

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 13:35:31 »
Förmodligen fel på temperaturgivarna till köldbäraren. Byt ut dem. Nya finns t.ex. hos JS Energi.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2023, 21:57:41 »
det är inte givarna som orsakar lp-larmet, men kan vara bra att se rätta värden. Lp larm får du om du har för dålig cirkulation på kb, eller ingen cirkulation alls (kbpump) Det kan vara problem med expansionsventil, det kan vara luft i kb slingan, det kan vara läckage i systemet, så du har tappat köldmedia ur kretsen, felaktig lågtryckspressostat. Har du behövt lufta elementen eller värmesystemet på sistone, fått fylla på systemet med vatten?
Kan vara växlarläckage, kan öven vara ett sprucket rör pÃ¥ kylkretsen.  Hur lÃ¥ng tid tar det innan den larmar pÃ¥ lp?

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2023, 19:25:50 »
det är inte givarna som orsakar lp-larmet, men kan vara bra att se rätta värden. Lp larm får du om du har för dålig cirkulation på kb, eller ingen cirkulation alls (kbpump) Det kan vara problem med expansionsventil, det kan vara luft i kb slingan, det kan vara läckage i systemet, så du har tappat köldmedia ur kretsen, felaktig lågtryckspressostat. Har du behövt lufta elementen eller värmesystemet på sistone, fått fylla på systemet med vatten?
Kan vara växlarläckage, kan öven vara ett sprucket rör pÃ¥ kylkretsen.  Hur lÃ¥ng tid tar det innan den larmar pÃ¥ lp?

Termometrarna i rören in/ut står på ca 1 in och -2 ut så verkar ha cirkulation iaf. Tycker inte värdena verkar skilja sig från vad det brukat vara innan.
Har inte behövt lufta element eller värmesystem, provade lufta krets A (den som larmar) men det kom brine direkt. Trycket på lp-sidan står som sagt på 1 bar, men på manometern är det markerat att det bör vara 1.5bar. Dock har det varit så sedan inflytt och inget problem då.

Och det är som sagt också bara krets A som larmar, båda kretsarna har samma ledningar i jorden så om det var läckage eller dylikt i systemet så borde väl båda kretsarna larma?

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2023, 10:15:30 »
Och det är som sagt också bara krets A som larmar, båda kretsarna har samma ledningar i jorden så om det var läckage eller dylikt i systemet så borde väl båda kretsarna larma?

Larmet utlöser ganska kort efter uppstart, men inte direkt. Kompressor a får jobba ett tag innan den larmar. Först visar displayen att både krets a och b, eller bara a, kör men sen hör man ett klickljud och larmet för a utlöser. Brukar ta drygt en minut från att den drar igång.

När jag kör kb-pumpen utan att någon modul är igång jämnar temperaturen på in&ut i modul b ut sig, men modul a som har trasig termostat visar alldeles för hög ut. Men det kan alltså inte orsaka problemet? Finns det något annat värde i menyn som kan hjälpa i felsökningen?

Jag kan förtydliga min fundering från förra inlägget, vad kan ligga bakom att kompressor a larmar hela tiden men inte b? Om det saknades cirkulation, är dåligt tryck, läckage eller dåligt påfyllt system borde väl det påverka båda kretsarna? Eller är jag helt ute och cyklar?



Bifogar bild på expansionskärl och manometer till kb-systemet. Som ni ser ligger trycket en bit under den markerade nivån. Bör jag prova att öka på det till 1.5 bar? Och isf, gör jag det bara genom att pumpa in luft i ventilen mitt på expansionskärlet?

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2023, 11:56:36 »
Det kan vara problem med expansionsventil, det kan vara luft i kb slingan, det kan vara läckage i systemet, så du har tappat köldmedia ur kretsen, felaktig lågtryckspressostat. Har du behövt lufta elementen eller värmesystemet på sistone, fått fylla på systemet med vatten?
Kan vara växlarläckage, kan öven vara ett sprucket rör pÃ¥ kylkretsen.  Hur lÃ¥ng tid tar det innan den larmar pÃ¥ lp?

Jag har sådana här automatiska luftningsventiler på både in och ut:

https://www.vvsochbad.se/38quot-flamco-automatisk-luftventil-1012518?gclid=Cj0KCQiAt66eBhCnARIsAKf3ZNFHDG50pZRAj7sSPYG6lFSK71EwHUNCZ_dy0W8gNmJvQqZKALYXIZcaAnRWEALw_wcB

Jag har nu rengjort filtret till kb som hade lite dynga men spontant känns det inte som att det var i sådana mängder att det skulle påverka flödet nämnvärt. Efter rengörning så kunde jag få ut lite luft ur den automatiska ventilen men bara det lilla som läckt in vid filterrengöringen. Så tror inte jag har luft i systemet.

Hur kan jag kontrollera expansionsventilen och lågtryckspressostaten?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2023, 05:26:52 »
lågtryckspressostaten är den som klickar precis innan modulen stannar. Expansionsventilen kan vara svår att kolla utan manometer, men du kan ju öppna modulen och se om den är jätteisig.

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2023, 18:30:36 »
lågtryckspressostaten är den som klickar precis innan modulen stannar. Expansionsventilen kan vara svår att kolla utan manometer, men du kan ju öppna modulen och se om den är jätteisig.

Har iakttagit nu från start till larm. Ingen isbildning på expansionsventilen, däremot blir röret från lågtryckspressostaten till expansionsventilen varmt (~35 grader) under den minuten som går innan larmet utlöser.

Jag har tillgång till en hel reservdelspump så har viss möjlighet att byta delar för att se om det löser problemet. Frågan är ju då bara om man vågar ge sig på att byta ut pressostat/ventil själv eller om det är dumdristigt? Jag har rätt god vana av reparationer men om arbetet inbegriper lödning så överlämnar jag det hellre till ett proffs tummenupp

Skulle det kunna vara värdefullt med informationen från larmloggen? Tycker spontant att alla temperaturer ser normala ut men är ingen auktoritet på området. Kan relästatusen säga något? Den lyder iaf:
1011 0100 0001 11

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #8 skrivet: 23 januari 2023, 20:17:05 »
Temperaturen på röret kommer från vätskeldningen som är ihoplödd med suggasröret.

Du kan inte byta pressostaten själv, det innebär lödning, det finns en helt del att tänka på som kommer bli fel om man inte förstår hur det funkar med kylteknik. Sen får du inte heller, saknar gasevakueringsverktyg, kan inte köpa R407C, vacuumpump, anslutningsverktyg, riklinjer för injustering osv.

Jag "lagade" en utdömt pump nyss av annan tekniker, pumpen har gått i över en vecka sedan jag var där.
Detta får du inte heller göra, men tycker det är ok att du gör det.
Det som hände med denna pumpen var att den fick LP-larm. Men jag kunde inte sätta fingret på vad som lät märkligt. När jag kom på det hittade jag även felet. Det var inget brusande "kylskåpsljud" alls vid LP-larm med öppen lucka.
LP-larmen kom så kort som efter 5 sekunder kompressorkörning. Jag hörde på kompressorn att sugtrycket var lågt, även började lågt. Inga skador på expansionsventilens kapillärrör.

Jag öppnade täcklocket på expansionsventilen (använd mothåll) och öppnade ventilen några varv moturs. (Öka flöde). Då började den smattra igång och bruset kom.
Körde igång kompressorn och justerade tills kompressorn lätt rätt, lagom anstängd. Sen hämtade jag manometerstället och finjusterade överhettningen för den stannade aldrig mer.

Detta är utdömd expansionsventil och dags att byta torkfilter. Min misstanke var att torkfiltret börjat släppa igenom skräp.
Kunden var sugen på ny pump så får se hur det blir med det där.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2023, 05:42:58 »
Måste man efter många år justera expansionsventilen, så är det dags för byte av ventil, den börjar kärva, för att den blivit nött invändigt, eller har kommit dit skit. Kul om det funkar bra just nu, men tänk om den efter att du har öppnat börjar flöda på, och du får vätskeslag, billigt för kund. Ny ventil, nytt filter, och ett år garanti på jobb och grejer.

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #10 skrivet: 27 januari 2023, 15:20:14 »
Jag gav till slut upp reparationen och rang in ett proffs istället! Han konstaterade läckage i ett gasrör som han trodde skulle gå att laga utan att behöva byta ut något. Prisförslag på 13699 spänn :o Bör jag kolla med en annan firma också eller är det summor man får räkna med i ett sånt här sammanhang?

Sen vill jag bara tacka för alla bra tips, fantastiskt när människor vill dela med sig av skn kunskap  "love"

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2023, 18:49:40 »
13700 lät dyrt, men jag vet inte hur du bor om reparatör har långt att åka m.m. Gasen är inte billig det vet jag, är nog en bra bit över 2k per kilo

Utloggad westerbajs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1330 LP-larm samt Summalarm
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2023, 20:14:36 »
13700 lät dyrt, men jag vet inte hur du bor om reparatör har långt att åka m.m. Gasen är inte billig det vet jag, är nog en bra bit över 2k per kilo

Är bara en dryg mil för repararatören att åka så det kan inte vara någon avgörande komponent i priset. Lär visserligen vara ett par tusen för felsökningen dom redan utfört inbakat i prisförslaget men ringer en annan firma på måndag då för att se vad de vill ha för jobbet :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!