Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme som inte nÃ¥r fram i radiator-slinga, större cirk-pump (80kPa)?  (läst 4903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kortslutning GV stjäl flödet, går det att ställa ner farten på pumpen för GV och behålla värmen där, kanske strypa ner lite på flödet på GV.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Kortslutning GV stjäl flödet, går det att ställa ner farten på pumpen för GV och behålla värmen där, kanske strypa ner lite på flödet på GV.

Den står redan på lägsta farten. Känns som jag inte kan få ngt mellanting utan det är allt eller inget till dom är 3, i olika kombinationer.

Därför jag tänkte om man har högre tryck generellt på vattnet så kanske huvudstammen övervinner GV,-slingan/slingorna som är påkopplade?

Nu känns det som att GV suger ut all kraft från huvudstammen.

Lilla stammen vita röret ner i golvet dör direkt typ när jag öppnar in till GV som sitter här. Lilla stammen går till W-I-C.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det vänstra vita röret varmast och det högra svalare ( returen ) Vilket håll pumpar det åt, finns en pil på pumphuset.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Är det vänstra vita röret varmast och det högra svalare ( returen ) Vilket håll pumpar det åt, finns en pil på pumphuset.

Vänstra är kallast, det är T, högra är R. Ovanför T-korset in till golvärmen är vänstra varmast, sen dör vänstra och returen blir varmare.

Stänger jag GV-mixen eller inloppet till GV (gamla ventilen) går värmen direkt vidare i vänstra röret ut till sista radiator.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu hände jag inte med, dom som kommer och går upp ner. vilket är varmast vänster höger , hur var det med pilen på pumpen upp eller ner markering

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Nu hände jag inte med, dom som kommer och går upp ner. vilket är varmast vänster höger , hur var det med pilen på pumpen upp eller ner markering

Det är ju olika vilket som är varmast, eftersom om jag öppnar in till GV så kallnar vänster tillopp nedanför inloppet till GV.

Till är vänster, Retur höger. Ovanför inlopp till GV så är alltid vänster varmast och höger kallast. Pilen på CP och flödet är nedåt mot golvet längst till vänster

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror jag uppfattat det , har klassad lite på din bild, hoppas att vi förstår varandra, se om det är riktigt. Dt som bekymrar mig är att du säger att den vänstra som ska gå ut till GV blir kall, då är det något som går baklänges. Har jag rätt i det med kall.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Tror jag uppfattat det , har klassad lite på din bild, hoppas att vi förstår varandra, se om det är riktigt. Dt som bekymrar mig är att du säger att den vänstra som ska gå ut till GV blir kall, då är det något som går baklänges. Har jag rätt i det med kall.

Stämmer, det är ventil för att shunta in värme.

Det är inte vänstra Pex som blir kall, det är vänstra järnröret som går ner i backen. Det blir kallt precis där det går ner i dimension, dvs efter inlopp till GV. Precis som att GV-setupen snor allt flöde.

GV/Pex-delen den flödar alltid och är varm/kall på rätt ställen så där går inget baklänges

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla om det är liknade som bilden och se om den är felvänd eller så , annars så är inställningen på den ca 40 -c 70 c och då kan det var så att den inte arbetar som den ska

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Kolla om det är liknade som bilden och se om den är felvänd eller så , annars så är inställningen på den ca 40 -c 70 c och då kan det var så att den inte arbetar som den ska

Nej den sitter rätt, får rätt påverkan också på den när jag skruvar på den.

Kollade den när jag installerade den, och den är rent mekanisk i setupen

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Försöker att se flödet på din bild, det är en nedbussning på röret från taket rakt ner fram och lika på returen. Vad händer om du skruvar upp ventilen till max och stänger pumpen. då blir elementet varmt en trappa ner, hur känns då röret som går in till ventilen, varm,ljumen eller vad. Till höger om ventilen är det en avstängare. till GV. Om den stängs så blir elementet varmt. Jag lurar på att flöder är för svagt på stammen uppifrån har för stort motstånd så det inte räcker för båda GV och element. När pumpen suger så tar den från returen nerifrån, och då blir det kortis när motståndet blir för stort och värmen kan inte gå ner förbi GV, finns det någon avstängningsventil på elementet nere som inte är helt öppen, brukar sitta nere vid golvet på elementet.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Försöker att se flödet på din bild, det är en nedbussning på röret från taket rakt ner fram och lika på returen. Vad händer om du skruvar upp ventilen till max och stänger pumpen. då blir elementet varmt en trappa ner, hur känns då röret som går in till ventilen, varm,ljumen eller vad. Till höger om ventilen är det en avstängare. till GV. Om den stängs så blir elementet varmt. Jag lurar på att flöder är för svagt på stammen uppifrån har för stort motstånd så det inte räcker för båda GV och element. När pumpen suger så tar den från returen nerifrån, och då blir det kortis när motståndet blir för stort och värmen kan inte gå ner förbi GV, finns det någon avstängningsventil på elementet nere som inte är helt öppen, brukar sitta nere vid golvet på elementet.

Ventilen på Järnröret är alltid uppen max, jag justerar på golvvärme (vv) vredet. Men stänger jag järnventilen så går värmen rakt ner i golvet vidare i förminskningen och vidare i kretsen.

Problemet var där även före jag drog dit GV, då satt där stor radiator ist. Jag hoppades att egen CP och GV skulle lösa problematiken men icke. Så tror mer på att tryckfallet är för stort sista biten, kanske även uppe om man tittar på temp-diff.

Inga ventiler stängda på andra elementet.

Jag har kör ju nuvarande 60kPa/6m på fart 3 och ändå har jag 10-14 grader diff på flesta radiatorerna utom det i sovrummet som går på egen (gammal stålrör också) slinga utan GVP på vägen, där var det bara 3 diff. Likande rum, samma storlek på radiatorer.

Kanske är för lågt flöde helt enkelt just nu.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du säger att det var lika tidigare, sÃ¥ inget nytt under solen dÃ¥, du har gamla rör och sista biten är tunna undrar om det kan vara igensatt pÃ¥ nÃ¥got vis i rör eller element. Det gÃ¥r att spola baklänges med vattenslangar som kopplas pÃ¥ anslutningarna till GV , dÃ¥ behöver du inte röra nÃ¥got annat DÃ¥ ska du stänga alla ventiler som finns närmast pÃ¥ den stammen som kommer uppifrÃ¥n. sÃ¥ det spolar genom rören ner och elementet.  Klart det kommer att rinna ut en del eftersom det är nerförsbacke uppifrÃ¥n. Bara en tanke i det hela, i stället för att sätta en pump. frisk vÃ¥gat hälften vunnet,  det har säkert fungerat nÃ¥gon i tiden

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
Installerat Alpha 3 nu. Blir klart bättre, värmen kommer sakta fram, men sÃ¥g nu att den ger max  0.16l/s (600l/h) vid max höjd ~8m som den stÃ¥r pÃ¥ nu, medans bergvärmepumpen vill ha 0.33l/s.

Verkar som jag då måste upp på Magna-serien ändå?! Magna 3 25-80 ger upp till 0.69l/s vid 8m.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Vad är det för effekt på värmepumpen och vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!