Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KondenstrÃ¥g till kylbatteri?  (läst 1114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Kondenstråg till kylbatteri?
« skrivet: 18 oktober 2021, 15:44:59 »
Jag ska byta ut ett hemmagjort externt kondenstråg till vårt kylbatteriet. Någon som vet var man köpa ett färdigt kondenstråg med bottenventil? Mått på kylbatteriet ca 80x50 (L/B). Har googlat en hel del och kollat med bla Aircoli, Systemiar mfl men hittar bara kondens-/dräneringsstråg till luftvärmepumpars utomhusdel.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2021, 18:53:43 »
Är batteriet kanalanslutet för in och utgående luft?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2021, 19:30:55 »
Kylbatteri kanalansluten via till-luft på FTX. Batteriet har inbyggd intern dränering men skapar ibland kondensutslag även på armaflex och anslutningar och har därför monterat ett extra tråg. Några tips på tillverkare/modeller?

Ps..
Vad är det för typ av kylbatteri som ansluts på frånluft?
« Senast ändrad: 18 oktober 2021, 19:39:29 av Boilerplate4U »

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2021, 21:24:06 »
Kan du inte få dit ett extra lager typ 15-18mm armaflex för extra isolering på rören ?

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2021, 21:53:28 »
Det kan man göra. Jag tänkte dock börja med att kolla igenom och eventuellt göra om isoleringen på alla skarvar och genomföringar som jag misstänker genererar det mesta av kondensen. Ett uppsamlingstråg är dock en nödvändighet för säkerhets skull.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2021, 22:03:38 »
Lufttät isolering är viktigt, isolera mera är ett alternativ.

Jag har ett kylbatteri som har cirka 1 cm AF runt ledningarna från batteriet i lådan och går ur lådan. Själva lådan är isolerad runt om.

Förångaren på en frånluftspump har lägre temperaturer än ett kylbatteri. Det ser ungefär ut som ett kylbatteri fast bättre isolerad överallt och är vattentät för några cm stående vatten. Så köldmedierören går lite strategiskt inte i botten. Internt är allt öppet och kondenserar friskt.

Luft/luftpumpars kondenstråg är förmodligen väldigt kostnadseffektiva för dig om du hittar utan värmekabel. Googla. Pancake heter någon. Men det var dyrt dock.

Murbruksbalja har liknande mått, iaf Biltemas rektangulära största som jag köpte ett gäng till garaget. Plasten doftar för mycket för vissa inomhussammanhang. Den kan du såga så den blir 3 cm hög eller något och sätta avloppsledning.

Sen har du plåtslagaren att fråga också. Fint galvad plåt där.

Ikea kanske har något i rostfritt eller i plast att slakta. Något bord på hjul etc.

Ugnsplåtar till breda spisar.

Spelar i utseendet ingen roll så kanske en modern insatsdiskho finns i rätt mått. De som är en bred ho istället för två standard trånga för bredare modul.
Eller de små med större disktorkyta. Lär se väldigt illa ut.

Du kan gjuta eget med epoxy och glasfiberväv.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2021, 22:52:46 »
Tack för alla konstruktiva förslag! tummenupp  Längden pÃ¥ 80x50 cm begränsar tyvärr urvalet av standardprodukter för hemmabruk men om man googlar "spilltrÃ¥g" verkar finnas lite större mÃ¥tt som ev kan passa. Jag ska även kolla med en plÃ¥tis vad det kostar och bocka till en med galvad plÃ¥t.

Nästa steg är att hitta en bottenventil med kupad täcksil som inte sätter igen. Vi har lösull på vinden som tenderar att täppa igen den nuvarande silen som är platt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2021, 00:25:43 »
Nja så illa ska det inte vara, finns väl gasspis som är cirka 120 cm breda som möbel? Även disko i alla fall minst 80 cm. 90 cm borde finnas.

En sil?:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/silkorg-till-bottenventil-2000038140

Edit:
Denna var inte så dyr ändå:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/odlingsunderlagg-2000043542


Finns säkert bättre grejer, men inget jag vet något om.
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 00:35:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Kondenstråg till kylbatteri?
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2021, 16:17:09 »
Tack! Silkorgen har jag kollat in förut och är egentligen till en sänk/back-venti. Jag hittade dock en bottenventil med kupad täcksil som nog blir bra (se bild).

När det gäller odlingsunderlägget från Biltema är tyvärr kanterna lite låga och plasten inte åldersbeständig men annars var storleken perfekt. Däremot hittade jag ett rostfritt verkstads-spilltråg på nätet för 620 kr 90x60 som jag tror kommer funka perfekt.
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 16:18:59 av Boilerplate4U »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!