Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?  (läst 6503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loboz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« skrivet: 07 augusti 2014, 19:51:05 »
Hej!

Är i stort behov utav hjälp med att få införskaffat div detaljer till elementbyte,har tömt hela systemet i huset för rörmokarn skulle komma på utsatt dag,men sket i det...

Är väl normalbegåvad när det gäller att skruva så detta borde ja lösa,men det är en djungel o ge sig ut bland VVS grejorna.





Här är elementet som skall bytas,är hål i det och inte varit i drift på över 30år.
Röret mellan stam och element är idag 17mm utvändigt,tänkte köpa allt nytt på Rinkaby rör.

Vad skall ja ha för storlek på nytt element,dubbel/enkelpanel?(gamla är ca 990x540,ca 25m2 garage)
Vilken form av rör till ny rördragning och dimension på rör,samt kopplingar?
Konar man ändarna på nya rören mot element och stam?

Har även kallvatten till en kran i garaget som står och droppar,tanken var att dela röret där det kommer in och montera en ballofix där och sedan dra vidare nytt rör från ballofixen till en vattenutkastare istället. Detta röret är 16mm utvändigt i koppar,hur löser man att montera en ballofix på den udda dimensionen och storlek/typ av rör mellan ballofix/vattenutkastare?

Vore väldigt tacksam om någon vänlig själ kunde svara.

/Magnus









Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2014, 20:23:21 »
det du har är nog ett gammal "rex". Beroende på om du har DT30 eller DT50 så ser du hur många watt den befintliga radiator gav.

http://lenhovdaradiatorfabrik.se/wp-content/blogs.dir/1/files_mf/137663819612lrabsektfolder.pdf

Köp sedan en snäppet värre frÃ¥n PURMO  tummenupp

Eller så skaffar du en fläktkonvektor och sätter uppe på väggen så slipper du slösa en massa energi på att värma upp betongväggen.

Och bestämmer du dig för att inte ha någon radiator alls så plugga båda med lin eller hampa isf plasttejpen som sitter idag.
« Senast ändrad: 07 augusti 2014, 20:31:06 av Fuzz »
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2014, 22:59:05 »
Jag skulle satsa på ett likadant eller möjligen lite fler sektioner.
De passar bra i källarutrymmen då de är enkla att rengöra.
Ser ut som att höjden är 990 mm och 14 sektioner.
http://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-rex-14-990/?select=true

Det ser sen ut som järnrör och för att inte få galvaniska strömmar bör du fortsätta med såna.
Det är lite mickel med att gänga själv men det blir enhetligt.
Allt svart bör målas i källarutrymmen, annars kan det rosta utvändigt.

17 mm motsvarar R10 gänga.

Sen hittar jag inte 16 mm klämring på Rinkaby, men andra har, bara att googla på det.

« Senast ändrad: 07 augusti 2014, 23:03:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2014, 23:41:17 »
Du får köpa en 18 mm koppling och en http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=kl%C3%A4mringskoppling%2016mm
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad loboz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2014, 09:08:36 »
Hej!

Och tack för svar!

Så jag kan inte köpa typ sånna koppar/prisolrör och dra mellan stam och radiator för enkelhetens skull med att böja?

Är det http://www.rinkabyror.se/artikel/blaa-ror-10/?select=true sådant rör jag skall beställa isåfall mellan radiator och stam?

Jag hittar ingen kulventil/ballofix 18mm som jag kan reducera ner till 16 på rinkaby,vilket typ och dimension på rör skall man ha till vattenutkastaren (inlopp på den är 15R)?

/Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2014, 09:17:47 »
En enkelt fullösning är annars att koppla ihop med kombipex.
Om man anstränger sig och fäster slangen ordentligt så ser det inte för tokigt ut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad loboz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2014, 09:41:20 »
En enkelt fullösning är annars att koppla ihop med kombipex.
Om man anstränger sig och fäster slangen ordentligt så ser det inte för tokigt ut.

Menar du till radiator eller till vattenutkastare?

/Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2014, 11:04:51 »
Menar du till radiator eller till vattenutkastare?

/Magnus

Till Radiatorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad loboz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2014, 20:01:59 »
Nu har ja bytt element + ett till för d va så sköj!

Men skulle fylla systemet och upptäckte läckage där den lekande muttern på nippeln möter reurkopplingen där konan ska täta!

Drog åt mer men det ökade läckaget...

När jag beställde grejor så låg allt löst,dem lekande muttrarna till böjen och returnippel låg löst,dem ser inte riktigt likadana ut.

Båda är väl M22x1.5? Men den ena har helt plan ovansida och den andra är lite välv på ovansidan,spelar det någon roll vilken mutter som sitter på vilken koppling?

/Magnus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta element,vilka rör,kopplingar och element?
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2014, 10:07:45 »
Ser de inte likadana ut så är det troligt att de monterats fel.
Jag har ärligt inte koll själv, men däremot har jag monterat en böj (med den muttern som är till böjen) på en returventil en gång och det funkar utmärkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!