Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?  (läst 8653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickekarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« skrivet: 08 februari 2012, 16:30:38 »
Hej allihopa!
Om man vill värma upp ca.100kvm.i ett bra isolerat hus med relativ öppen planlösning,vilken är då den ABSOLUT bästa l/l pumpen ur alla synvinklar?T.ex bra cop värde,bra pris,bra garantier,alltså bra på allt.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 16:55:48 »
Mitsubishi FD25

Utloggad mickekarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 17:03:54 »
Varför?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 17:32:49 »
Det finns nästan lika många åsikter som användare på forumet, är lite som med bilar, det finns dom som tror på bmw och sedan dom som tror på fiat..=)

FD25 är nog en kandidat, är en bra pump.
men det finns givetvis konkurrenter till den platsen.=)
man skulle nog behöva dela upp alla parametrar i en stapel 1-5 och
sen titta på den utifrån sina önskemål
för en del är det viktigt med design, nästa vill ha den tystaste innerdelen
etc etc..
Du kommer nog inte fÃ¥ forum medlemmarna att välja pump Ã¥t dig, utan läs pÃ¥ dom olika forum tavlorna och bilda dig en uppfattning.  *vinkar*

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad mickekarl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 17:40:24 »
Nejdå doggydoggen,jag är inte ute efter att nån ska välja åt mej.Ville bara se om det finns en "röd tråd" om att ett visst märke är bättre än ett annat.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 17:51:30 »
Letade men hittade inte men visst hade TS Comfort nån tråd om en Sharp som imponerade på honom
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 18:16:45 »
 Sc:,h
Det måste ha varit en väldigt gammal tråd då det var evigheter sedan jag hade Sharp i sortimentet !!

Sharp tillverkar dock maskiner som sedan får andra dekaler på sig men jag har ingen bra koll på hur dessa fungerar i dagsläget.
Förut tillverkade Sharp åt tex IVT, Bosch, Electrolux och Aermec och dom kanske fortfarande tillverkar åt alla dessa med lite olika ändringar som respektive märke vill ha.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 18:53:57 »
Tyckte jag såg den häromdagen men du borde ju veta själv :o, hmmmmm
Märkligt, ska kolla om jag hittar den

Edit, nu jäv-ar hittade jag den och inte var den speciellt gammal heller.
Så bortsett från att jag hade fel avseende person och fabrikat så är jag ganska nöjd med mig själv huvuddunk huvuddunk.

monterade och driftsatte den första Hitachin igår...och vart myyycket imponerad, kvaliten känns skyhög, effekten likaså...ljudnivåer är dom lägsta jag upplevt. Det är i särklass den bästa luft/luft jag någonsin sett! studs (och tro mig) jag har sett alldeles för många
« Senast ändrad: 08 februari 2012, 19:04:08 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2012, 19:13:07 »
Det var inte mÃ¥nga rätt du hade 109an  ;)

Fanns lite mindre smickrande omdömme om den modellen har jag för mig också.
Nya modeller är alltid lite läskiga som försäljare då man inte vet hur dom fungerar när kylan kommer
Jag har noll koll på denna modell men nisse gurra borde ha hunnit få upp ett gäng och kan ge mer info hur dom har fungerat när kylan har varit här ett tag.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2012, 20:16:00 »
Det var inte mÃ¥nga rätt du hade 109an  ;)

Nää :-\
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2012, 16:33:48 »
Tyckte jag såg den häromdagen men du borde ju veta själv :o, hmmmmm
Märkligt, ska kolla om jag hittar den

Edit, nu jäv-ar hittade jag den och inte var den speciellt gammal heller.
Så bortsett från att jag hade fel avseende person och fabrikat så är jag ganska nöjd med mig själv huvuddunk huvuddunk.

Hitachin skulle jag undvika detta år, har sett att det förekommer avfrostningsproblem.
i övrigt den för ögat  mest välgjorda pumpen jag nÃ¥gonsin sett, sÃ¥ jag hÃ¥ller med NIsse Gurra.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2012, 17:21:37 »
Hitachin skulle jag undvika detta år, har sett att det förekommer avfrostningsproblem.
i övrigt den för ögat  mest välgjorda pumpen jag nÃ¥gonsin sett, sÃ¥ jag hÃ¥ller med NIsse Gurra.

På förekommen anledning så överlåter jag kommentarer i denna tråden till andra ;D
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2012, 17:25:35 »
När det gäller garantier mickekarl så skiljer det sig åt på samma modell beroende på vart man inhandlar den.
Kommer tex en FD modell från Mitsubishi Sveriges återförsäljare eller via Canvacs återförsäljare så har man 5 års totalgaranti jämfört med om den kommer via paralellimport där det ofta bara är 2 års garanti.
Samma jämförelser finns på dom flesta märkena.
En del kör men försäkringar men det är inte samma sak som en garanti.

Tror det blir svÃ¥rt för dig att se nÃ¥gon röd trÃ¥d i förslag som kommer dÃ¥ det kan komma spridda skurar med allt frÃ¥n Zibro till Panasonics Flagship HE12LKE  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2012, 19:20:52 »
 studs
Klockrent bäst blir en Panasonic AVT650, cop 5,8, ingen slösande elkabel i utedel, 10 års garanti.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 10 februari 2012, 19:28:46 »
Har du blivit galen robot nisse  ;D

Varför ge 20000:- mer för en HE9LKE än vad man behöver ?

10 Ã¥rs garanti är det inte heller  ;)
Åtmindstånde var det 5års totalgaranti förut och sedan följde en 5 årig materialgaranti där du själv får bekosta montören för att hjälpa dig med att byta reservdelen.

Har återförsäljarna plockat bort den fabriksmonterade värmekabeln ????
Den går bara under avfrostningen så det sparar nog en massa pengar !!!!!!
Har dom plockat bort den är dom mer korkade än jag trodde var möjligt för varför plocka bort nÃ¥got som drar sÃ¥ lite och kan hjälpa sÃ¥ mycket  ;)

Man fÃ¥r hoppas du var ironisk med ditt inlägg robot74 sÃ¥ du inte har gÃ¥tt pÃ¥ dammsugeförsäljarnas trick hos AVT  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #15 skrivet: 10 februari 2012, 19:32:13 »
 >:D
När vinet går in går copvärdet upp. Haha

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2012, 20:46:56 »
Dricker inte vin sÃ¥ jag vet inte hur man blir av det, hÃ¥ller mig till GT  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2012, 22:37:06 »
studs
Klockrent bäst blir en Panasonic AVT650, cop 5,8, ingen slösande elkabel i utedel, 10 års garanti.
För endast 53 400 kr   Thumbsup
http://www.varmthem.se/panasonicbr-650-avt-p-111-c-154.aspx
« Senast ändrad: 10 februari 2012, 22:38:51 av Zelda »

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2012, 22:43:49 »
Frågan är om inte Panasonic 7501 AVT Duo för endast 68 500 kr är bästa ändå ;D ;D ;D
http://www.varmthem.se/luftvarmepumpar/panasonic-avt-c-154-1.aspx

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den Absolut bästa l/l värmepumpen?
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2012, 23:23:22 »
Man häpnar över deras priser och man kan bara hoppas att några av deras kunder tänker till och åtmindstånde köper samma modell som Sverigepumpen istället så dom slipper bli rånade totalt !!!!!!
Men även deras priser på motsvarande Sverigepump måste ligga en bit över Kinnans återförsäljare för Sverigepumpen då jag tyckte priserna var ovanligt höga även där .

Får jag 53400:- så kan jag hålla 10 års totalgaranti istället för deras 5+5 där dom sista 5 åren bara är materialgaranti.
SÃ¥ släng er pÃ¥ mailen och beställ HE9LKE med 10 Ã¥rs totalgaranti för endast 53400:-  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!