Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)  (läst 5742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Halloj,

Fick ett låg pressostat larm tidigare i veckan, för första gången.
Har blivit mycket mildare väder senaste veckan och längre uppehåll mellan starterna, VP har jobbat fint hela vintern i övrigt med bra värden.
Kvitterade larmet och pumpen hoppade igÃ¥ng igen och har tuffat vidare utan problem. Jag vet inte om jag inbillar mig eller om gÃ¥ngtiderna är för korta nu med mildvädret, men jag upplever att KB-delta är högre än när det var kallare.. Tidigare lÃ¥g jag pÃ¥ spot-on  Dt 3 grader. Nu är det 3,5-4 grader. Som sagt kan det vara pga. kortare gÃ¥ngtider att det inte hinner stabilisera sig.

Har inte felsökt något nämvärt, men gjort följande:
- Kontrollerat filtret på kalla sidan. Var inge skit alls i silkorgen.
- Kontrollerat exp-kärlet (kanske är mer av ett nivåkärl och inte expansions kärl) på kalla sidan, finns 1/3 brine i behållaren.

Kvar är Exp-ventil, torkfilter och cirkpump. Samtliga från 2007 då maskin installerades.
Av dessa möjliga felorskader är det nog bara cirkpumpen som jag bedömer att jag troligen kan byta själv (om det skulle visa sig att den bråkar).

Men samtidigt läser jag här och var om luft i brinen och att KB-kretsen kan behöva luftas, då funderar jag ju på vad som händer om jag byter cirkpump.
Är det bara att slå på cirkpumpen och vänta tills luften når exp-kärlet? Eller måste man koppla på påfyllningsutrustning och trycka igenom brine i hela systemet? Dvs att jag behöver en servicetekniker som gör jobbet?

Nu har jag inte detaljstuderat cirkpumpen, kanske inte ens sitter unionkoppling med avstängning på båda sidor? Då är det ju klart osmidigare för mig att hantera processen.
« Senast ändrad: 26 februari 2021, 19:21:33 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2021, 14:34:00 »
Hur ser anslutningarna ut till KB ut, är det slangar med i spelet, högt uppe vid tak eller nertill, samt var har dom satt kärlet. Vad för fart är det på pumpen, går det att höja den. Blir det bättre vid ökning av farten ( flödet ) så är det om det finns slangar skit i dom.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2021, 14:39:14 »
Tidigare lÃ¥g jag pÃ¥ spot-on  Dt 3 grader. Nu är det 3,5-4 grader. Som sagt kan det vara pga. kortare gÃ¥ngtider att det inte hinner stabilisera sig.

En annan bidragande orsak är att borrhålet blir varmare när pumpen inte går så mycket. Varmare köldbärare ger att pumpens effekt ökar, ökningen är 4-5% per grad. Värmebärartemperaturen är lägre när det är varmare ute, det bidrar också till att öka pumpens effekt. Ökad effekt ger större temperaturdifferens på köldbäraren.

Jag har bytt köldbärarpump själv, det rann ute lite köldbärare men inte så mycket. Se bara till att göra expansionskärlet trycklöst först om det är trycksatt. Ett problem man kan råka ut för är att gängorna har korroderat så att det är hopplöst att lossa kopplingarna. Cirkulationspumpen på varma sidan är betydligt trevligare ur den synpunkten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2021, 16:53:25 »
Hej,
Vet inte hur det ser ut på IVT men många VP har pumpkopplingar med inbyggd kulventil så du kan stänga av direkt före och efter cirkulationspump med en insexnyckel eller skruvmejsel.
Har du sådan blir spillet minimalt och du behöver troligtvis inte bekymra dig om luftningen heller.
// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2021, 17:57:19 »
Hur ser anslutningarna ut till KB ut, är det slangar med i spelet, högt uppe vid tak eller nertill, samt var har dom satt kärlet. Vad för fart är det på pumpen, går det att höja den. Blir det bättre vid ökning av farten ( flödet ) så är det om det finns slangar skit i dom.

Nej, det är troligen inga slangar på KB öht. Känns helt klart som bockade rör även invändigt på maskin.
CP går på läge 3/3, går inte att höja den mer än så.

Hej,
Vet inte hur det ser ut på IVT men många VP har pumpkopplingar med inbyggd kulventil så du kan stänga av direkt före och efter cirkulationspump med en insexnyckel eller skruvmejsel.
Har du sådan blir spillet minimalt och du behöver troligtvis inte bekymra dig om luftningen heller.
// Fredrik

På varma sidan, den externa CP fanns det sådana. Jag blir mer och mer osäker på om den interna KB pumpen har sådana, eller om det är stumt montage utan avstänging före/efter.

En annan bidragande orsak är att borrhålet blir varmare när pumpen inte går så mycket. Varmare köldbärare ger att pumpens effekt ökar, ökningen är 4-5% per grad. Värmebärartemperaturen är lägre när det är varmare ute, det bidrar också till att öka pumpens effekt. Ökad effekt ger större temperaturdifferens på köldbäraren.

Jag har bytt köldbärarpump själv, det rann ute lite köldbärare men inte så mycket. Se bara till att göra expansionskärlet trycklöst först om det är trycksatt. Ett problem man kan råka ut för är att gängorna har korroderat så att det är hopplöst att lossa kopplingarna. Cirkulationspumpen på varma sidan är betydligt trevligare ur den synpunkten.

Hade du avstängningar före/efter? Eller "hängde" brinen kvar i rören när du lossade CP?


KB-CP går utan missljud, den blir heller inte varm på motorhuset. Funderar på om jag skall ställa ner den till läge 1/3 och se om det är så att den svårstartad på lägre varv och försöka provocera fram ett LP larm, om möjligt.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2021, 18:02:44 »
Jag kollade lite närmare på synglaset, jag hade flashar i synglaset för 4 år sedan, men jag tror det blivit "värre"..
Det är filmar när kompressorn har fått gå en stund, det är alltså inte dom första minutrarna som det är filmat.

Såhär såg det ut för 4 år sedan:



Såhär såg det ut idag när jag kollade:


Tycker det flashar mer intensivt och längre nu, än vad det gjorde för 4 Ã¥r sedan.  dontknow
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2021, 18:23:41 »
Wow, det är ju rena rama Jaccuzzin i synglaset när kompressorn fått gå ännu lite längre, inte bara flash, utan bubblar/skummar rätt mycket.
Ser även ut som att något har läckt längre in vid växlaren.. Ser nästan lite oljigt ut, då det har bundit sig med dammet.. Fast gas lämnar väl inte spår efter sig vid läckage, eller? Mer sannolikt att det är kondens som lämnat spåren vid växlaren?

Jaccuzzin


Läckaget


Skärmklippet visar värdena på VP när det bubblade i synglaset.
« Senast ändrad: 26 februari 2021, 18:35:23 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
9 graders delta på vb och 3,6 på kb inte kassa värden direkt, vad är hetgas/suggas

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2021, 20:24:59 »
Nee, den har ju som sagt gått fint och skött sig hela vintern. Men löste som sagt på Låg Pressostat tidigare i veckan.
Hetgas/kompressorn, borde väl vara "10 Input" på skärmklippet, vilket är 47 grader på den körningen.
Annars vet jag inte, jag såg dock i larmlistan idag att den har klagat lite GT6, just den givaren att möjlig felorsak är glapp eller kabelbrott.

Värmepumpen styr väl inget på GT6 givaren? Den är väl enbart för indikation och slå av vid för högatemperaturer? Även om den bör bytas, så är det väl inte boven i dramat.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
hetgasen kan omöjligt vara 47 grader om framledningen är 41, du har fel på hetgasgivaren eller så har den lossnat.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2021, 21:33:40 »
Ja, något fel på den är det då det ligger larmer på den, trolig orsak glapp eller kabelbrott enligt larmlistan.
Men det lär väl ändå inte vara där som felet ligger för LP-larmet? Är väl bara en olycklig tillfällighet?

Med den discot jag har synglaset så långt in i en kompressorcykel så är det väl kylmediebrist och/eller expansionsventilen som är kass också?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Jag skulle tippa pÃ¥ exp ventilen, det är en lÃ¥goddsare.  Prova kör den och kolla om du knackar försiktigt med nÃ¥got pÃ¥ expansionsventilen, om där blir ändring i bubblet. Den kan säkert kärva om den har ett antal Ã¥r pÃ¥ nacken.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2021, 09:16:13 »
Knackat med skaftet på en skruvmejsel och det det blir ingen skillnad, inte ens momentant vid knacket.
Jag prövade att mäta med lasertemp på röret mellan synglas och expansionsventil mot en tejpbit. Kom upp i drygt 43 grader.
Nu kanske jag är ute o cyklar, men är inte det här hetgasen? Att den borde vara betydligt varmare när VBf är 41C? Typ någotstans runt 70C?
Jag kan utan problem hålla i den, inga tendenser till att bränna mig.

Kan det var så att hetgasgivaren visar rätt, men något i kylprocessen gör att tempen är för låg.
Reglerdatorn reagerar över att hetgastempen är för låg i förhållande till framledning och larmar för fel på givaren?
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 09:26:34 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv?
« Svar #13 skrivet: 27 februari 2021, 09:39:14 »

Hade du avstängningar före/efter? Eller "hängde" brinen kvar i rören när du lossade CP?


Nej, det var inga avstängningar. Är systemet trycklöst kommer läcker det inte ut så mycket köldbärare.

Jag prövade att mäta med lasertemp på röret mellan synglas och expansionsventil mot en tejpbit. Kom upp i drygt 43 grader.
Nu kanske jag är ute o cyklar, men är inte det här hetgasen? Att den borde vara betydligt varmare när VBf är 41C? Typ någotstans runt 70C?

Nej, det är kondenserat köldmedium, Temperaturen ska ligga några grader över den för inkommande värmebärare.

Ser även ut som att något har läckt längre in vid växlaren.. Ser nästan lite oljigt ut, då det har bundit sig med dammet.. Fast gas lämnar väl inte spår efter sig vid läckage, eller? Mer sannolikt att det är kondens som lämnat spåren vid växlaren?

Smörjoljan cirkulerar i systemet tillsammans med köldmediet. Det ska bli lite oljigt där köldmediet läcker ut. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #14 skrivet: 27 februari 2021, 13:38:23 »
okej.

Det låter som att det kan bli dyrt.. Tittar jag på det oljiga ser det ut som att det är från förångaren/kondensorn (värmeväxlaren eller vad det är), som dessutom ser lite rostig ut.
Den kostar ju 10.000kr som reservdel. Lite läcksökning på det, byte av exp.ventil, torkfilter och ny gas.

Låter som 20.000kr bort för att serva pumpen på köldmediesidan...
Installerad september 2007, så maskin har ju fått tugga i 13,5 år, drifträknare är på -2441. så den har ju gått 45.000 timar åtminstone. om den inte är på andra varvet reda, dvs 100K+ timmar.
Låter nästan inte värt i mina öron, kompressorn kan ju lika gärna ge upp när som helst.
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 15:41:16 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
kan ju vara en mikroskopisk lödläcka eller en por, sitter den efter expansionsventilen, så är där lågt tryck så länge maskin går

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #16 skrivet: 27 februari 2021, 16:00:55 »
Är inte riktigt med pÃ¥ matematiken. För att det ska bli 45000 timmar borde -2441 vara -20441, alltsÃ¥ felskrivning där. Är -2441 rätt blir antalet drifttimmar per Ã¥r orimligt högt. 

Finns det inte möjlighet att byta hela köldmediemodulen, alltså värmeväxlare plus kompressor och övriga komponenter som en enhet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2021, 17:13:42 »
Nu i eftermiddags löste den på LP igen, kvitterade larmet och nu går den igen. 5 dagar sedan förra larmet.

@Roland, helt rätt. saknades en siffra, räknaren står på "-24 440h" borde ge en drifttid på cirka 41.000h totalt och på 13 vintrar ger det styvt 3161h/år om jag lyckats räkna rätt.
Jag kollade på JS-energi, kunde inte hitta något ersättningskylmodul till min VP, men för övriga verkar det ligga på 40-45.000kr

En ny Nibe 1245-10 (0,5kw högre effekt vid 0/45 mot nuvarande pump, så jag antar att den är ekvivalent) med lite tillbehör jag behöver landar på cirka 76.000kr från nätet.
Kan göra hela bytet själv förutom fylla på brinen (tror jag iaf, verkar meckigt med kärl +pump etc. som jag läser)


Jag mätte på det övre röret från kompressorn (övre ringen), på den sitter GT6/Hetgasgivaren. Jag får samma värde som GT6, dvs inte särskilt högt alls.


Men det kanske är lönt att ringa en hit en kyltekniker för en felsökning iaf och få en offert på reparation och därefter ta ställning till om man skall laga eller ditcha. Någon som har tips på kyltekniker i Södra Stockholm / Tyresö?
« Senast ändrad: 27 februari 2021, 17:18:47 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ta en offert på att fixa till den med nya delar i kylmaskin, jämför med 76 lax för en ny och ta dit beslut.
(Kan man inte hitta en Bosch för bra mycket mindre pengar?)
Det som är bra är att vi går mot varmare tider så du kan fundera länge innan nästa vinter.

//  Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #19 skrivet: 27 februari 2021, 21:11:55 »
Jag mätte på det övre röret från kompressorn (övre ringen), på den sitter GT6/Hetgasgivaren. Jag får samma värde som GT6, dvs inte särskilt högt alls.

I så fall bör pumpen inte ge någon effekt att tala om. Den bör gå nästan dygnet runt och behöva värma med tillsatsel vid betydligt högre utetemperatur än tidigare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Byta köldbärarpump - Göra själv? (Fel i kylkretsen??)
« Svar #20 skrivet: 27 februari 2021, 21:39:29 »
Jag har tyvärr inget bra svar.
Har upplevt att pumpen jobbat bra under Februari när det faktiskt varit lite kallare här i Stockholm.
Den 23'e klockan 22.30 kom första LP-larmet, viket syns på elförbrukningen den 24/2 då den gick på elpatron fram till klockan cirka 14 då jag såg felet och kvitterade. Nu har det ju nästan blivit vårväder här, så det är svårt att bedöma när elpatron går in.
Men med tanke på att förbrukningen sköt iväg den 24'e där 14h var på elpatron, så verkar det ju ändå som att jag får någorlunda värmeutbyte ändå på ren VP-drift..

Jag har dock haft flashande synglas sen åtminstone 2017 då jag upptäkte det (huset köpt 2016), så kan ju haft nedsatt verkningsgrad hela tiden utan at veta om det..

Dom här värdena är från 5/1 2017 (hittade gammal tråd här)
Citera
- GT1 från=46,3, nuvarande=42,6
- GT2 = -6
- GT3 bör=50,5, nuvarande 52,9
- GT6= 63,9
- GT8= 54,3
- GT9= 43,3
- GT10= 2,2
- GT11= -0,7

GT6 är ju förvisso högre då, men det är ju definitivt inte 30 grader högre än GT8 som är VBf.. bara 10 graders diff.n från


Ta en offert på att fixa till den med nya delar i kylmaskin, jämför med 76 lax för en ny och ta dit beslut.
(Kan man inte hitta en Bosch för bra mycket mindre pengar?)
Det som är bra är att vi går mot varmare tider så du kan fundera länge innan nästa vinter.

//  Magnus
F1245 fanns 5000kr billigare från polarpumpen än från Rinkaby Rör. Har dock bra erfarenheter från Rinkaby rör, så tänkte väl att det kan vara värt några kronor för att slippa en oseriös säljare vid eventuella problem. 68K från PP och 73K från RR.

En Bosch Compress 5000, 10Kw kan man få för 58K
Men det blir ju lite på bekostnad av garantier/försäkring.

« Senast ändrad: 27 februari 2021, 21:56:07 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rinkaby rör är ju bra men frågan är om det är värt så mycket mer att köpa en NIBE där jämfört en Bosch från annat håll? Den Bosch jag satte in i förra huset tuffar fortfarande på efter snart 13 år.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Ja, man får ju fundera och räkna vidare på det.

Imorn kommer iaf en kyltekniker ut. Den har inte larmat/löst något mer på LP sen i lördags.
Jag har låtit frontplåten vara av ett par dagar, tycker kompressorn låter mer "metalliskt" när den jobbar nu mot vad jag minns, ett klingande ljud.
Kan vara placebo för att jag letar fel.. Nåja, vi får väl se imorn vad domen blir. :)
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Kylteknikern kom imorse och det vart en massa mätande och stresande av pumpen under 2h.
Försökte snappa upp så mkt som möjligt men kan ha misstagit mig på saker enligt nedan eller i vilken ordning siffrorna kom in.

Förångningen 1,5
Sugledningstemp -0,6 , -0,7
Negativ överhettning.
LÃ¥g hetgas

Vid strypning av expansionsventilen 2 varv så vart
så vart synglaset bättre men fortfarande negativ överhettning
Hetgas vart bättre, men fortfarande lågt.

Strypningen fortsatte tills dessa värden, vet inte hur många varv.
-2 förångning
47 kondensering
38 vätskan
Överhettning 3
Synglaset klart
Hetgas 80gr vid VV beredning VBf 50gr

Efter lite samtal med IVT vart domen expansions-ventilen, kan vara så att den kärvar intermittent vid kompressorstart att kompressorn inte får soppa och löser på LP.

Ingen köldmediebrist såg det ut som.

Maskin låter bättre nu, bara kompressorljudet. Tidigare var det fler ljud som nu försvunnit.
Kylteknikern tyckte maskin verkade gå snällt stannade snällt. Så kompressorhaveri låg inte direkt runt hörnet, med betoning på att det inte gick att garantera att den inte kommer haverera inom kort. Fet har ju gjort att kompressorn jobbat med låga temperaturer och inte tvärtom, vilket var bra ur den synpunkten.

Men även teknikern verkade förvånad att den ändå gick såpass bra trots låg hetgas och lyckades jobba upp VBf

Han var UE till rörfirman så kunde inte få något pris, då det är rörfirman som skall offerera med påslag.. Lät som 6h jobb för exp-ventil och torkfilter + 2h servicebesök och gissade på någonstans 8-10.000 + moms.

Får väl se när offerten kommer.

Lite bilder från manometerstället under pågående felsökning, inte när exp-ventilen var väldigt strypt, någonstans mitt i mellan tror jag.
Samt en screenshot på Hetgasen som är tillbaka och tuffar.

« Senast ändrad: 03 mars 2021, 14:30:27 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Fick pris på byte expansionsventil o torkfilter.. 15K inkl moms. och då är inte felsökningen inräknad.
1900kr+moms per kilo R407C = 4275kr för enbart gasen utan arbete, nog för att gas är dyrt, men det här låter ju riktigt dyrt?
Låg även en post på 800kr+moms för svetslod och provtryckning. Provtryckningen bör väl ingå i arbetstiden som är offererad?


Säg att det kostar mig 85.000kr att byta ut pumpen. Baserat på nuvarande "livslängd" om 14 vintrar, så skulle det ge en årskostnad på 6000kr.

Så om jag investerar 15.000kr i nuvarande pump så behöver den hålla 2,5 år, avrundat uppåt 3 år/vintrar för att investeringen skall gå +/- 0 mot köp av ny VP. Beräknat antal kompressortimmar om 3 år är 50.000h

Jag har bett om offert på exp-ventil och torkfilter från annat håll också, så man har offerter att jämföra.
« Senast ändrad: 05 mars 2021, 18:13:06 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan väl varit 2011 eller något som jag fick byta expansionsventil, tror fakturan landade på 8-9 tusen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lurigt det med priser , i England kostar 5 kg  139 Euro och i Polen ca 20 Euro kg ,dÃ¥ kan undra varför det ska kosta sÃ¥ mycket i Sverige. NÃ¥gon skär guld i Sverige, vet inte vad grossitpriset i Sverige är men ändÃ¥ överkurs Hur det är med frakt har jag inte kollat

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
15k låter högt... vad kostar hela kylmodulen som reservdel?
Jag fick en offert på 17k 2016 för byte av torkfilter och kompressor i min R407C maskin (Thermia D8).
// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
expansionsventilen kostar ca 1500 och torkfiltret max 300 kr. soppan kostar 1145/kg plus moms.
På en nibe 1245/55 räknar jag ca 4 h för byte av expansionsventil, är det en äldre, blir det mer tid, det är så mycket bökigare.

4x630 timp
1500
300
2x1145
plus moms
jag skulle säga ca 8-9 k inkl moms
Varför ska han byta köldmedie? Bara onödig kostnad, köldmedie byter man om man byter kompressor, eller om det luktar konstigt/bränt.
utan soppan 5-6 tusen kronor.
« Senast ändrad: 06 mars 2021, 05:37:08 av DonPablo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4

1900kr+moms per kilo R407C = 4275kr för enbart gasen utan arbete, nog för att gas är dyrt, men det här låter ju riktigt dyrt?

Undrar om det inte inkluderar destruktionskostnad för gamla gasen, det skulle inte förvÃ¥na mig om det är den stora delen av kostnaden. Rent allmänt verkar man bra pÃ¥ att lägga avgifter pÃ¥ kemikalier i Sverige. Bekämpningsmedel av olika typer för användning i trädgÃ¥rdar är mycket dyra jämfört med de länder jag har haft möjlighet att jämföra med. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Tack för all input.

En fundering, kan justeringen (strypningen) av ventilen som gjorts ha rådit bot på LP felet?
Om ventilen stått för öppen att det kan generera LP larm nu när ventilen börjat bli till åren och inte fungerar helt 100 optimalt.
Men att justeringen som gjordes har förbättrat förutsättningarna och att den kanske inte kommer lösa på LP på ett bra tag.

Tänkte att man kanske kan låta den få tuffa ett tag och se om den löser, eller inte. (inte löst ännu iaf)
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
antagligen är ventilen sliten och kan kärva i vissa lägen, därför får du lp larm, hade den varit för öppen, får du inte lp larm

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Undrar om det inte inkluderar destruktionskostnad för gamla gasen, det skulle inte förvåna mig om det är den stora delen av kostnaden. Rent allmänt verkar man bra på att lägga avgifter på kemikalier i Sverige. Bekämpningsmedel av olika typer för användning i trädgårdar är mycket dyra jämfört med de länder jag har haft möjlighet att jämföra med.

Miljöavgiften på köldmedia är inte så dyr, inte ens en 100 lapp per kilo. inte då som vi tar betalt för

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Miljöavgiften på köldmedia är inte så dyr, inte ens en 100 lapp per kilo. inte då som vi tar betalt för
Intressant info, trodde avgiften var högre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Snart gÃ¥tt 1 mÃ¥nad  sedan kylteknikern justerade exp-ventilen.
Jag har inte fått den utbytt ännu, det har heller inte kommit några fler larm.
Funderar på att låta den vara över sommaren och se vad som händer, kan den tuffa nått år eller 2 till så börjar det ju bli mer intressant att byta ut maskinen än att laga den.

-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!