Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann 222-A bra eller inte ?  (läst 2254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Viessmann 222-A bra eller inte ?
« skrivet: 27 maj 2019, 16:56:24 »
Startade just en maskin, kan någon förklara varför den beter sig på detta sätt.

Bilderna är från uppstart och med cirka 10 min mellanrum


Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2019, 16:58:10 »
Som ni ser sÃ¥ ändrar den BÖR värdet för sug gas överhettningen. Först är det 5 sen 6 sen 7  kan nÃ¥gon se ngn förklaring för detta annat än att maskinen är värdelös?   dontknow

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2019, 20:41:58 »
Japp den är värdelös. Kör hem den till mig så ska jag skrota den åt dig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2019, 21:01:20 »
Gokväll, med risk att fasta i debatt som aldrig tar slut. Men hur i f-n kan man ens fundera över några värden hämtade från en display på en värmepump? det är ju inte ens säkert att den uppdaterar mer än var 10 minut. Och felmarginalen är ju skyhög.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2019, 21:08:58 »
SÃ¥ Nisse-Gurra    du tror att RCD som fungerar ungefär som en Testo skulle uppdatera var 10nde minut  tummenupp

Denna uppdaterar mkt mer än det.   Inga konstruktiva Ã¥sikter ?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2019, 21:26:35 »
Det som ser ut att inte lira är att kondenseringen är ganska hög när den gör varmvatten ihop med en ganska hög förångningstemp där expventilen inte ens behöver öppna till 50% innan överhettningen sticker iväg. Så nästa fråga blir: har fläkten på utomhusdelen varvtalstyrning eller jobbar den bara med kompressor och expventil? annars är det nog där det spökar. Har fläkten bara två hastigheter så få man ganska hoppande värden. Du talar om överhettningen på suggasen? där hänger jag inte med riktigt?

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2019, 22:13:07 »
Överhettningena BÖR är ju 5 i första läget, sedan ändrar den till 6 o sedan 7.   Du vet   Ã–verhettning av suggasen

Allt styra flytande   kompressor, pumpar fläktar.

Purjo  jag skulle inte kunna lura pÃ¥ sig denna maskin,  jag tycker den är dÃ¥lig och skulle inte göra sÃ¥ mot dig  ;)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #7 skrivet: 27 maj 2019, 22:24:33 »
Aha, hängde inte med riktigt där med suggasen då jag aldrig varit med om att man talar om den som överhettat, en suggas är väl alltid i gasfas och kan inte överhettas.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2019, 22:30:56 »
Vi kan inte ha flytande förÃ¥ngning för dÃ¥ blir det vätskeslag. AlltsÃ¥ lÃ¥ter vi gasen överhettas nÃ¥gra grader sÃ¥ vi vet att allt blivit gas.   Varför skulle man med em fin elektronisk expansionsventil välja att ha en överhettning pÃ¥ 7-8 grader ?  Det är ju helt värdelösa värden eftersom termiska ventiler som Tube tex klarar att hÃ¥lla 4 grader.

Du sa tidigare att man inte kunde se ngt om maskin en gick bra i displayen .   Jag undrar dÃ¥  - varför i h---e bygger man en maskin som man inte kan se i displayen om den gÃ¥r bra eller inte  dontknow  lÃ¥ter ju som en Daikin typ maskin för där vet man inget  dontknow
« Senast ändrad: 27 maj 2019, 22:34:33 av Luka 3 »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2019, 06:42:05 »
Vi kan inte ha flytande förÃ¥ngning för dÃ¥ blir det vätskeslag. AlltsÃ¥ lÃ¥ter vi gasen överhettas nÃ¥gra grader sÃ¥ vi vet att allt blivit gas.   Varför skulle man med em fin elektronisk expansionsventil välja att ha en överhettning pÃ¥ 7-8 grader ?  Det är ju helt värdelösa värden eftersom termiska ventiler som Tube tex klarar att hÃ¥lla 4 grader.

Du sa tidigare att man inte kunde se ngt om maskin en gick bra i displayen .   Jag undrar dÃ¥  - varför i h---e bygger man en maskin som man inte kan se i displayen om den gÃ¥r bra eller inte  dontknow  lÃ¥ter ju som en Daikin typ maskin för där vet man inget  dontknow


Jag tror att jag släpper det här nu, dÃ¥ begreppen inte är kyltekniska utan lite svävande. Flytande förÃ¥ngning?  Suggasen och den överhettade gasen är tvÃ¥ helt skilda saker, det är väldigt svÃ¥rt att diskutera när vi inte talar samma sprÃ¥k. Det är ju allmänt känt att man inte kan ställa en riktig diagnos pÃ¥ en värmepump med hjälp av dess display, alla mätvärden ligger utanför felmarginalen dÃ¥ du till 99% bara använder givare och inte tryckmätare.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #10 skrivet: 28 maj 2019, 07:22:06 »
Flytande förångare läste jag om i en artikel en gång i tiden
Suggasen blir ju överhettad liksom tryckgasen. Men det gör ingenting att du inte vet det  :)

I den maskin vi diskuterar är manometerstället inbyggt, det skulle du sett om du tittat pÃ¥ bilderna där allsköns tryck finns  :)

Nu har vi skrivit en väldig massa i.onödan för att du ville brÃ¥ka lite  dontknow


Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann 222-A bra eller inte ?
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2019, 10:34:51 »
Nisse.
Jag läste nu i min tyska manual och dem skriver klart och tydligt suggasöverhettning . Har dem ocksÃ¥ fel  dontknow  Vad skall man kalla gasen som sugs in i kompressorn och som är överhettad ( gastemp - förÃ¥ngningstemp = överhettningen ) om inte flr suggas ? 

Min maskin presenterar 2 tryck samt 10 olika temperaturer allt så bättre än din Testo från Nordtec , men du anser allt så att det är helt fel ?

Jag undrar bara om nÃ¥gon vet varför inverter maskiner som denna ändrar önskad ÖH efter aktuell kondensering?   Varför hÃ¥ller man inte en och samma önskade ÖH temp , tex 5 K  ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!