Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 08 mars 2020, 20:13:59 »

Det brukar vara jordat uttag på dom, är så på min till pannpumpen, du har den i bilen som står på bildäck , så det är bara i fasta anläggningar du behöver jorda
Skrivet av: tyke
« skrivet: 08 mars 2020, 19:21:56 »

Är det en snikmodell ( fyrlkantsvåg billig ) eller en med (  true sinus dyrare )  på handverktyg inte å noga, då dom har kol/borstfunktion,men men bäst med riktig sinus. Varför inte ta ett par startkablar med häftiga käftar, kapa bort ene ändan och koppla in i inverten. Används då bara när det behövs och läggs i skuffen tills nästa gång. Enklast och billigast

 tummenupp Så får det bli! Antar det är bäst med en liten sladd för jordningen oxå!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 08 mars 2020, 17:38:19 »

Är det en snikmodell ( fyrlkantsvåg billig ) eller en med (  true sinus dyrare )  på handverktyg inte å noga, då dom har kol/borstfunktion,men men bäst med riktig sinus. Varför inte ta ett par startkablar med häftiga käftar, kapa bort ene ändan och koppla in i inverten. Används då bara när det behövs och läggs i skuffen tills nästa gång. Enklast och billigast
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 08 mars 2020, 16:46:33 »

Snabbkontakt för RC kanske vore något för dig, byggda för hög DC-ström. Typ XT60 eller XT90. Billigt, inte vattenskyddat, men kanske duger.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 08 mars 2020, 09:22:37 »

Tack för svar!

Den är bara tänkt o användas om motorn är igång. Törs inte chansa då jag inte vill bli ståendes någonstans långt ut på vischan utan batteri... 8)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 06 mars 2020, 12:01:16 »

Jag antar att den där separata jordningen är till för 230 V-sidan. Ur strömbelastningssynpunkt skulle 1,0 mm2 räcka gott och väl men av mekaniska skäl kanske man vill ta till något grövre.

Beträffande huvudströmbrytare eller inte, så bör det väl stå i manualen vad den har för viloförbrukning i standbyläge, om det inte står något är ju den saken lätt att mäta upp själv.

Kom ihåg att billiga växelriktare aldrig bör belastas med mer än 1/3 av märkeffekten kontinuerligt. Den angivna effekten är en toppeffekt som den kan leverera kortvarigt (t ex som startström till en elmotor).
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 06 mars 2020, 11:39:16 »

1000W , jag skulle aldrig belasta startbatteriet längre stunder med sån inverter.  Satsa i så fall på ett AGM batteri.

Bättre att ha ett separat bilbatteri (som du inte är rädd om) som matar invertern.  Så där stora invertrar käkar sönder batterier om de går på maxlast, har sett resultat på jobbet.   Typ 80 A vid 1000W belastning + några % för inverterns verkningsgrad.    Har du bilens motor igång får den ström från generatorn och då klarar sig batteriet bättre.

Jordkabeln , en 6 kvadrat räcker.

Jag har en 300W i jobbilen via extra batteri som laddas via regulator från cigguttag. Invertern används mest till belysning, laptop, ladda instrument etc.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 06 mars 2020, 11:35:26 »

Håller med om detta! Problemet är att det är begränsat med utrymme på insidan  :)

Skulle något slags snabbfäste vara ett alternativ?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 mars 2020, 09:11:49 »

Jag skulle ha satt den nånstans i kupéutrymmet istället. Inte så bra att få in vatten och salt i den.
Skrivet av: tyke
« skrivet: 06 mars 2020, 08:42:18 »

Köpte för länge sedan en inverter som jag tänkt sätta in i bilen. Har ibland behov av det då jag ibland kommer till kunder som inte har utomhus uttag o befinner sig på tex jobbet eller bortresta.

Invertern heter Ltc WP-12-1000

Placering kommer ske i motorrummet. Det som ingår är invertern o 2 st kablar till batteriet.

Min fundering är bör jag sätta in en huvudströmbrytare till invertern eller räcker det med av o på knappen för att bryta strömmen. Jag vill ju inte att den skall ligga o dra ström när den inte används.

Fråga nr 2 tydligen skall man även jorda invertern. Det sitter en vingmutter på baksidan av prylen. Hur grov bör jordkabeln vara? Antar att man jordar den till chassit?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!