Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallation luftvärmepump - läcker gas när jag kopplar loss slangen  (läst 1736 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Jag har installerat en värmepump och allt har gått bra men när jag släppt på gasen (öppnat index skruvarna) och ska lossa vacuumpumpens anslutning från serviceporten läcker det gas.

Är inte insexan på gasledningen, alltså den med serviceporten en 3-vägsventil som ska blockera serviceporten när man skruvar ut/öppnar/ släpper på gas?

Tacksam för bra svar
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Menar du att du har öppnat Rotalockventilerna helt och hÃ¥llet och fortfarande har slangen till vacumpumpen ansluten  :o ?
Normalt brukar man ju öppna bara så mycket så man får ett litet övertryck typ en bar eller så i kretsen innan man kopplar loss slangen.

Nog går det väl säkert att göra det nu också förutsatt att schräder ventilen i serviceporten fungerar men det kommer nog att läcka ut en del köldmedel medan du skruvar loss kopplingen. Och ifall schrädern av nån anledning kärvar så då tar det inte slut innan det är tomt på köldmedel. Det gäller att du rustar dig med rejäla handskar och skyddsglasögon ifall du ska försöka. Andra möjligheten är väl att göra en pumpdown och evakuera möjligast mycket köldmedel till ute enheten.

EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad drik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Menar du att du har öppnat Rotalockventilerna helt och hÃ¥llet och fortfarande har slangen till vacumpumpen ansluten  :o ?
Normalt brukar man ju öppna bara så mycket så man får ett litet övertryck typ en bar eller så i kretsen innan man kopplar loss slangen.

Nog går det väl säkert att göra det nu också förutsatt att schräder ventilen i serviceporten fungerar men det kommer nog att läcka ut en del köldmedel medan du skruvar loss kopplingen. Och ifall schrädern av nån anledning kärvar så då tar det inte slut innan det är tomt på köldmedel. Det gäller att du rustar dig med rejäla handskar och skyddsglasögon ifall du ska försöka. Andra möjligheten är väl att göra en pumpdown och evakuera möjligast mycket köldmedel till ute enheten.

Tack för ditt svar :)

Tydligt är att jag hade väldigt fel.

Handskar hade jag inte men oljig var gasen. Jag kommer pumpa ner köldmediet i utedelen imon och göra om med ett lätt övertryck och stängda ventiler istället.

Rördragningen är bara 3.5m så jag hoppas systemet hade "lite för mycket" köldmedie så läckaget inte påverkar pumpens effektivitet....
Göteborg, 1 1/2 plan 110 m2 med deluppvärmd källare. Byggår 1924, tegelfasad påhängd -67. Treglasfönster. 20 cm sågspån på vinden. Nibe F1245-6kW!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har installerat en värmepump och allt har gått bra men när jag släppt på gasen (öppnat index skruvarna) och ska lossa vacuumpumpens anslutning från serviceporten läcker det gas.

Är inte insexan på gasledningen, alltså den med serviceporten en 3-vägsventil som ska blockera serviceporten när man skruvar ut/öppnar/ släpper på gas?

Tacksam för bra svar

det är full normalt då den inte stänger som en rotaloc

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för ditt svar :)

Tydligt är att jag hade väldigt fel.

Handskar hade jag inte men oljig var gasen. Jag kommer pumpa ner köldmediet i utedelen imon och göra om med ett lätt övertryck och stängda ventiler istället.

Rördragningen är bara 3.5m så jag hoppas systemet hade "lite för mycket" köldmedie så läckaget inte påverkar pumpens effektivitet....
det är rätt sätt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!