Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 - anpassa kompressor/elpatrons-körning efter timpris?  (läst 1632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har en F750 som jag haft sedan vi byggde huset 2013. I september går vårt bundna elavtal ut vilket lär bli ett uppvaknande då vi legat på 30 öre /kwh senaste åren...
Är helt grön på det här med att jobba med "timpris" men det verkar ju vara the new thing, så försöker läsa på mig lite nu. Vår största post på elförbrukningen är såklart värmepumpen, och då kör vi ändå nästan hela året med avstängd elpatron.

Nu när vi går över till rörligt vill jag såklart göra vad jag kan för att spara pengar. Har förstått av kollegor som använder elbilar och kör något som heter "tibber" att elpriset stundtals på nätterna ligger nära 0 och att detta är hyfsat konsekvent.

Läste lite om Nibe F750 ihop med tibber och som jag förstår det finns det något typ av plugin givet du kopplar upp pumpen på nätverket. Är det nån här som kör detta system och tycker ni det funkar bra? Jag tänker att man i teorin vill att pumpen bränner på fullt ös med både elpatron/kompressor när elpriset är som lägst, för att sidan idla när det är dyrt - betongplattan "lagrar" ju värmen så det bör väl inte bli alltför svajigt?

Eller är det enklare att konfigurera statiskt att pumpen kör på nätterna och inte på dagarna (går det ens?)

Ja ni ser, ny på detta - tacksam för input.

Vol

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Ladda in senaste mjukvara på USB-minne, så kan du aktivera smart price adaption som finns inbyggt i pumpen. Koppla in nätverkskabeln i uttagssladden bak till höger.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ladda in senaste mjukvara på USB-minne, så kan du aktivera smart price adaption som finns inbyggt i pumpen. Koppla in nätverkskabeln i uttagssladden bak till höger.

Tack! Hur bra fungerar det i praktiken och hur smart är den? Kommer den t.ex dra upp framledningstempen till utsatt nivå eller passar den på att dra "över" nivån givet att den vet att den troligen behöver idla en period då det kommer en ny pristopp?

Vol

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Tack! Hur bra fungerar det i praktiken och hur smart är den? Kommer den t.ex dra upp framledningstempen till utsatt nivå eller passar den på att dra "över" nivån givet att den vet att den troligen behöver idla en period då det kommer en ny pristopp?

Vol
De försöker få pumparna att överproducera och underproducera beroende på behov. På kallaste vintern blir det en kompromiss eftersom innetemperaturen faller fort om det är kallt ute jämfört med timprisoptimering höst.

Tanken är att den ska jobba ikapp den saknade värmen när det går så som du tänker dig.
Algoritmerna är ganska komplicerade. Men se till att uppdatera mjukvara så ofta det går. I början funkade det dåligt, men i slutet av vintern såg jag många kurvor som så bra ut.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns det något sätt att koppla upp den till wifi mha något tillbehör? Blir en låååång dragning genom huset om jag ska köra trådat.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kolla först upp om din F750 har nätverksanslutning med RJ-45 uttag på en kort ledning. Tror gränsen gick där runt 2013(?) Sedan kan man ta en vanlig access point nätverksburk av valfritt fabrikat och konfigurera som brygga om man vill konvertera till trådlöst nätverk i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla först upp om din F750 har nätverksanslutning med RJ-45 uttag på en kort ledning. Tror gränsen gick där runt 2013(?) Sedan kan man ta en vanlig access point nätverksburk av valfritt fabrikat och konfigurera som brygga om man vill konvertera till trådlöst nätverk i huset.

Smart! Vad menas med uttag på kort ledning? Jag vet att den har RJ-45 på baksidan iaf, för jag har haft den uppkopplad någon gång tidigare.

Vol

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9647
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om du hittar ett RJ-45 uttag på en kort ledning baktill till höger i höjd med displayen så har den nätverksuttag och kan anslutas till NIBE Uplink.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad volatyle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Historiskt så verkar ju elpriset vara rätt konsekvent lågt mellan 22-05 (ish). Vore inte en enklare metod vara att låta pumpen gasa på fullt med kompressor/elpatron bara mellan dessa timmar och sen vila dagtid? Om man nu inte vill krångla till det dvs.

Går det ens att confa pumpen till att t.ex bara köra kompressor/patron under vissa tider men andra tider inte alls, oavsett övriga parametrar?

Utloggad Malmosyd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Historiskt så verkar ju elpriset vara rätt konsekvent lågt mellan 22-05 (ish). Vore inte en enklare metod vara att låta pumpen gasa på fullt med kompressor/elpatron bara mellan dessa timmar och sen vila dagtid? Om man nu inte vill krångla till det dvs.

Går det ens att confa pumpen till att t.ex bara köra kompressor/patron under vissa tider men andra tider inte alls, oavsett övriga parametrar?

Ja,jag använder blockering av kompressor samt tillsats under dom dyraste timmarna. Vid 13.15 så kommer nästa dygns elpriser och då får man gå in i appen och ställa vilka tider som pumpen skall arbeta.

iamhankk

  • Gäst
iamhankk
SV: Nibe F750 - anpassa kompressor/elpatrons-körning efter timpris?
« Svar #10 skrivet: 05 september 2022, 09:13:29 »
Hur styr man F730n att blockera?

Jag lurar på om jag ska schemalägga att från kl23-06 ska pumpen generera 30grader varmt och mellan 06-23 16 grader - för att på ngt sätt få pumpen att bygga värme på natten som huset "spar" på under dagen - sen kör vi kaminen om det blir för kallt.

Kommer det funka? Jag har fan ingen aning. Hur styr man pumpen utöver smart price funktionen?

Inloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 - anpassa kompressor/elpatrons-körning efter timpris?
« Svar #11 skrivet: 05 september 2022, 10:54:08 »
Citera
30grader varmt

Sådär går det inte att hålla på att jacka upp/ner innetemperaturen, det blir bara obehagligt att vistas i ett sådant klimat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kommer den t.ex dra upp framledningstempen till utsatt nivå eller passar den på att dra "över" nivån givet att den vet att den troligen behöver idla en period då det kommer en ny pristopp?

Vol

Vad jag han se så verkar Price adaption (VV) slå till och kör tills börvärdet uppnåtts
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!