Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur fÃ¥r jag upp värmen till ö-vÃ¥n  (läst 19009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dumper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har värmepump!
Hur får jag upp värmen till ö-vån
« skrivet: 11 oktober 2006, 21:30:23 »
Har satt upp en pana E9dke3 vid x-et
Fråga:hur får jag upp värmen till övervåningen bäst ,har prövat med fullt blås med pumpen,
men det ligger som ett lock i trappen.Vad gör man ,mer frånluft uppe,mer till luft nere,takfläkt i trapphuset
20 tals villa  ej öppen planlösning.
Småland
Nyinköpt Panasonic E9DKE-3

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2006, 21:38:32 »
Testa en takfläkt i trapphuset.... har själv samma problem som du och jag ska köpa en takfläkt och sätta den pÃ¥ övervÃ¥ningen ovan trapphuset för att försöka dra upp varmluften.  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2006, 21:57:26 »
Oppskriften er veldig enkel , sett inn lufteventil igjennom yttervegg i det rommet du vil ha varme på . Grunnen til at varmen ikke kommer dit er at det blir et slags mottrykk pga. manglende gjennomstrømning av luft . Prøv først med å åpne et vindu på gløtt i rommet så vil du se at det strømmer varm luft til rommet og problemet med " korken " er borte . Fikk tipset av varmepumpemontøren som var her . Har prøvd i praksis , og det stemmer som han sa . Lykke til .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2006, 22:14:54 »
sorry dumper för att jag lÃ¥nar lite av din trÃ¥d...... Raptus jag har pÃ¥ min övervÃ¥ning en ventil ut i varje sovrum (det finns bara 2 sovrum uppe pÃ¥ vinden) Har testat att ha dem bÃ¥de öppna och stängda men det verkar tyvärr inte göra nÃ¥gon som helst skillnad för att fÃ¥ värmen till övervÃ¥ningen sÃ¥ nu verkar det enda som skulle funka för mig vara en takfläkt och dÃ¥ försöka dra värmen upp till övervÃ¥ningen.  Men det är ju säkert rätt sÃ¥ olika hur det funkar mellan olika hus.  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2006, 23:16:09 »
Vi har samma problem, alltså värmen vill inte riktigt upp till ö-våningen i den mängd som skulle behövas.
Jag tror däremot inte på att tvinga upp värmen, utan tror att man måste få bort det övertryck som måste finnas där, då letar sig värmen uppåt.

Det ultimata tror jag vore att fläkta ner sval luft från övervåningen till luftintaget på luftvärmepumpen genom någon sorts kanal, på det viset måste ju den nerfläktade kalla/svala luften bytas ut mot uppvärmd luft från pumpen.

Bättre COP och jämnare värme mellan våningsplanen.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2006, 23:23:35 »
oki men då kanske det går att pröva sig fram med en takfläkt alltså pröva dra upp värmen eller trycka ner den svala luften från övervåningen fläkten går ju att köra bägge vägarna. MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2006, 21:29:57 »
Har också problem att få upp värmen i den utsträckning jag skulle önska till övervåningen. Det skiljer ca 1,5 grader i temp mellan uppe och nere. Trodde att värmen skulle stiga upp automatiskt utan större problem...det gör den nämligen när vi eldar i braskamin. Skumt...

//P

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2006, 21:46:58 »
oki men då kanske det går att pröva sig fram med en takfläkt alltså pröva dra upp värmen eller trycka ner den svala luften från övervåningen fläkten går ju att köra bägge vägarna. MvH Krister

Har samma problem med att det blir som ett "lock" i trappen när man eldar i kaminen i gillestugan. Jag fick rådet att placera fläkt mellan våningsplanen i det rum på övervåningen som jag vill att värmen skall spridas till, och pumpa ned luft från övervåningen. Då skall värme kunna stiga upp genom trapphuset till övervåningen. Jag har dock inte gjort detta eftersom jag inte hittat något bra ställe att placera en sådan fläkt på. Man vill ju inte ta upp hål i golvet pga av detta..

Jag tycker mig ha märkt att när vi placerat ut tvätt ( lakan ) på trappräcket på övervåningen så stiger det mer värme uppåt, men jag har inte mätt temperaturen om det verkligen är så.. Det man kan tänka sig är att skorstenseffekten förstärks mha lakanen..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2006, 09:48:51 »
Sen är det väl så att om det är kallare på övervåningen, så ligger kall luft som ett lock i trapphuset och värmen orkar inte igenom.

Om man vrider på lite värme på övervåningen för att jämna ut differensen lite så kan värmen sedan ta sig upp och då kan man vrida ner på tillskottsvärmen där uppe. Det vet jag att det fungerar i vissa fall.
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad dumper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har värmepump!
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2006, 12:15:34 »
Det blir nog en fläkt.Då är frågan vilket som är bäst.Nere innan trappan börjar eller i en hall uppe ca:2m jämte trappan p.g.a. snetak.
« Senast ändrad: 15 oktober 2006, 12:18:42 av dumper »
Småland
Nyinköpt Panasonic E9DKE-3

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #10 skrivet: 15 november 2006, 22:38:52 »
Halloj kamrater,

Kan meddela att jag av en slump lyckats fÃ¥ upp betydligt mer värme till övervÃ¥ningen!  :)
Vår trapp kommer upp till höger i ett allrum på övervåningen med en helvägg upp till tak till höger och ett räcke till vänster...hmmm...hoppas ni fattar. Nåväl, räcket till vänster (som gör att man inte ramlar ner trappan från allrummet...haha) används ganska ofta för att hänga lite tvätt. Härom veckan hängde jag ett stort lakan vilket medförde att det "öppna" räcket blev täckt. Jag misstänker att det blir nån slags skortenseffekt efter detta för värmen kommer helt klart upp lättare på övervåningen nu!

//P

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #11 skrivet: 16 november 2006, 00:03:19 »
Halloj kamrater,

Kan meddela att jag av en slump lyckats fÃ¥ upp betydligt mer värme till övervÃ¥ningen!  :)
Vår trapp kommer upp till höger i ett allrum på övervåningen med en helvägg upp till tak till höger och ett räcke till vänster...hmmm...hoppas ni fattar. Nåväl, räcket till vänster (som gör att man inte ramlar ner trappan från allrummet...haha) används ganska ofta för att hänga lite tvätt. Härom veckan hängde jag ett stort lakan vilket medförde att det "öppna" räcket blev täckt. Jag misstänker att det blir nån slags skortenseffekt efter detta för värmen kommer helt klart upp lättare på övervåningen nu!

//P
Kul !!
Precis vad jag misstänkte. ( se mitt inlägg tidigare i denna tråd..)
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad BVH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Hemmavid i Västerbotten "MalÃ¥ kommun"
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #12 skrivet: 16 november 2006, 12:30:44 »
Hej alla!!

Om ni sätter en av dom tystaste fläkt typ pax i över våningen i ventilerna så förstärks luftströmmen uppåt..

/Bengt Thumbsup
Boende: 1 Vuxen 1st hund..:)
Hus med vedpanna i källare + elpatron , vattenburen värme till markplan, v-rum, sovrum, kök samt hall" samt 2st rum på övervåningen ca:130Kv
Strömförbrukning ? Inflyttning sker Nov.Dec.
Har fått installerat en Panasonic NE 12LKE .
Har tidigare haft LVP: Fujitsu ASYB9 samt IVT 12GRN i 2st andra hus.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #13 skrivet: 16 november 2006, 14:29:33 »
Halloj kamrater,

Kan meddela att jag av en slump lyckats fÃ¥ upp betydligt mer värme till övervÃ¥ningen!  :)
Vår trapp kommer upp till höger i ett allrum på övervåningen med en helvägg upp till tak till höger och ett räcke till vänster...hmmm...hoppas ni fattar. Nåväl, räcket till vänster (som gör att man inte ramlar ner trappan från allrummet...haha) används ganska ofta för att hänga lite tvätt. Härom veckan hängde jag ett stort lakan vilket medförde att det "öppna" räcket blev täckt. Jag misstänker att det blir nån slags skortenseffekt efter detta för värmen kommer helt klart upp lättare på övervåningen nu!

//P
Kul !!
Precis vad jag misstänkte. ( se mitt inlägg tidigare i denna tråd..)

Ah...det är ju precis det du skriver tidigare! Nåväl...nu har jag verifierat att det funkar så hos oss också!

//P

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur får jag upp värmen till ö-vån
« Svar #14 skrivet: 29 december 2006, 00:35:48 »
Har precis testat Din ide med skorstenseffekten och jag måste medge att jag blev både glad och imponerad. Jag har min VP i gillestugan i källaren som blåser mot trappan upp till våningsplanet. Jag har också ett spaljeräcke på kortsida och ena långsidan, andra sidan är helvägg upp till tak. Jag testade ikväll med att hänga på 2 st filtar och täckte räcket med dessa, och det blev omg flera grader varmare i bostadsvåningen. Innan idag hade jag 25 grader i källaren och ca 20 grader i bostadsvån. 1 tim efter upphängning av filtarna hade jag fortfarande 25 grader i källaren och 23,5 grader i bostadsvåningen. Mkt imponerande. Stort tack för tipset, för nu har jag kunnat sänka temperaturen 2 grader i källaren till ca 23 grader och har ca 22 grader i bost.vån.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!