Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Apan
« skrivet: 13 juni 2011, 15:54:06 »

Köpte en castrololja, för våtkopplingar...ska byta imorrn..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 13:47:46 »

Slungkoppling och lamellkoppling borde funka likadant, lamellpaket med nåt som borde likna en variator i olja..vikter som slungas ut och påverkar lamell..

/A.

En våtlamellkoppling har flera skivor som pressas ihop av kraftiga fjädrar. I en slungkoppling är det ett par vikter som pressas mot en trumma.
Slungkopplingen har betydligt mindre yta att överföra kraften på vilket gör att den är känsligare för yttre faktorer, typ oljekvalitet.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 juni 2011, 13:45:02 »

Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

Nej. S k "raka" oljor med SAE-angivelser för viskositet är mycket kraftigt temperaturberoende. SAE-graden anger viskositeten vid +40  ºC för en "rak" olja. Multigradeoljor ändrar viskositet betydligt mindre med temperaturen. En 10W/30 har vid 0  ºC samma viskositet som en SAE10 har vid den temperaturen och vid +40  ºC samma som en SAE 30 har där. Vid ännu högre temperaturer blir SAE 30 ännu mer tunnflytande och blaskig än multigradeoljan. Ibland - men det är sällsynt för just motoroljor - har leverantörer diagram som visar hur viskositeten varierar med temperaturen för deras olika produkter.
På den tiden det bara fanns raka oljor i bilar var det inte sällsynt att t ex oljepumpsdrivningen havererade om man försökte starta en motor som var fylld med SAE 30 när det var ett antal grader kallt. Oljan var så trögflytande att oljepumpen överhuvudtaget inte rörde på sig. Av denna anledning har många bilmotorer långt fram i tiden haft en brytpinne, fiberkugghjul eller något annat billigt som kan gå sönder i oljepumpsdrivningen så att man inte riskerar storhaveri av denna anledning.

Beträffande gräsklipparmotorer så kan jag rekommendera att läsa igenom den tjocka finstilta luntan som följer med varje Briggs & Stratton -motor. Visst tas den till stora delar upp av onödiga och mycket amerikanska "disclaimers" men det finns också riktigt sakliga och väl motiverade råd när det gäller olika slags smörjoljor. Den är en betydligt bättre källa till information än att lyssna på hörsägen från halvkunnigt folk i småmotorbranschen.
Hej
hoppades du skulle berätta vad för olja du skulle rekomendera,vill ha en sommar olja som e lite trögflytande å tål peppar med värme
till fiddyn ... behöver inte va en helsyntet utan jag kör lika gärna med delsyntet...
ska jag använda den vintertid går det ju att byta olja...
 
Skrivet av: Apan
« skrivet: 13 juni 2011, 13:37:50 »

Slungkoppling och lamellkoppling borde funka likadant, lamellpaket med nåt som borde likna en variator i olja..vikter som slungas ut och påverkar lamell..

/A.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 juni 2011, 13:17:52 »

precis det va R1200 som jag hade sådan olja i.

till min f800gs mins jag inte. 10/40 tror jag det är. men jag mins int. fyller inte på så ofta :)

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 13 juni 2011, 11:06:58 »

Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

Nej. S k "raka" oljor med SAE-angivelser för viskositet är mycket kraftigt temperaturberoende. SAE-graden anger viskositeten vid +40  ºC för en "rak" olja. Multigradeoljor ändrar viskositet betydligt mindre med temperaturen. En 10W/30 har vid 0  ºC samma viskositet som en SAE10 har vid den temperaturen och vid +40  ºC samma som en SAE 30 har där. Vid ännu högre temperaturer blir SAE 30 ännu mer tunnflytande och blaskig än multigradeoljan. Ibland - men det är sällsynt för just motoroljor - har leverantörer diagram som visar hur viskositeten varierar med temperaturen för deras olika produkter.
På den tiden det bara fanns raka oljor i bilar var det inte sällsynt att t ex oljepumpsdrivningen havererade om man försökte starta en motor som var fylld med SAE 30 när det var ett antal grader kallt. Oljan var så trögflytande att oljepumpen överhuvudtaget inte rörde på sig. Av denna anledning har många bilmotorer långt fram i tiden haft en brytpinne, fiberkugghjul eller något annat billigt som kan gå sönder i oljepumpsdrivningen så att man inte riskerar storhaveri av denna anledning.

Beträffande gräsklipparmotorer så kan jag rekommendera att läsa igenom den tjocka finstilta luntan som följer med varje Briggs & Stratton -motor. Visst tas den till stora delar upp av onödiga och mycket amerikanska "disclaimers" men det finns också riktigt sakliga och väl motiverade råd när det gäller olika slags smörjoljor. Den är en betydligt bättre källa till information än att lyssna på hörsägen från halvkunnigt folk i småmotorbranschen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 juni 2011, 09:56:04 »

Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

här är den 20 50 jag körde
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/

Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
hej
japp har du kört med den i din mc ?
det är ju en vanlig motorolja.. funkade det så ska jag med ha nått liknande i mina  fidys...
hatar vatten oljor..

har en bekant som jobbat på bilverkstad å han höll stenhårt på att köra delsyntetoljor  i bilarna,,inte helsyntet
han påstod att helsynteten va bättre upp till ca 800mil missade man då oljebytet så va delsynteten bättre å fick mindre stryk
än helsyntets oljor,den höll sig bra längre än helsyntetoljorna
å största orsaken till å köra helsyntet är ju vintertid ..den blir inte som ett fett vid minus 20...
sommar tid kvittar det ju då tycker då jag att tåligheten mot värme e viktigare

Bmw har torrkoppling på R serien då funkar det med bilolja. En helsyntet olja har bättre tålighet mot värme än en mineralolja den blir inte lika tunn vid hög värme och inte lika seg vid låg värme som en mineralolja blir.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 juni 2011, 09:23:33 »

Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

här är den 20 50 jag körde
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/

Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
hej
japp har du kört med den i din mc ?
det är ju en vanlig motorolja.. funkade det så ska jag med ha nått liknande i mina  fidys...
hatar vatten oljor..

har en bekant som jobbat på bilverkstad å han höll stenhårt på att köra delsyntetoljor  i bilarna,,inte helsyntet
han påstod att helsynteten va bättre upp till ca 800mil missade man då oljebytet så va delsynteten bättre å fick mindre stryk
än helsyntets oljor,den höll sig bra längre än helsyntetoljorna
å största orsaken till å köra helsyntet är ju vintertid ..den blir inte som ett fett vid minus 20...
sommar tid kvittar det ju då tycker då jag att tåligheten mot värme e viktigare
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 juni 2011, 08:31:14 »

Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen

här är den 20 50 jag körde
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-mineral-Classic-20W501/

Med den lät jag hojen stå någon sekund extra på tomgång innan jag började köra/gasa.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 13 juni 2011, 08:08:11 »

Tycker att MC olja skall funka, för de flesta har koppling, åker på MC butik och handlar riktigt olja.

Jo, men det är skillnad på slungkoppling och lamellkoppling (som de flesta MC har).
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 13 juni 2011, 08:02:41 »

Hej..
största felet som jag ser det är att oljorna är så jävla tunna...en olja som är väldigt tunnflytande i 20 grader kommer inte att tjockna på sig i 100 grader ...
allt som e byggt för å gå på sommaren å luft kylt har det problemet att det kommer att gå varmt
ta bara en sån simpel grej som gräsklipparen ..en vanlig 10/30 eller 10/40 olja fixar inte att smörja motorn mitt i sommaren utan den går för varm och oljam klarar inte av att hålla oljefilmen på viktiga delar tex vevstakslager mm

en klippar motor SKA ha en rak 30 olja å inte nått annat,skulle gärna ha tjock olja i motorcyckeln  tex 20/50 eller nått i den silen
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 juni 2011, 00:38:54 »

jag har använt biltemas olja i mina motorcyklar och det har fungerat jättebra. Ingen har dock haft någon halv eller helautomat. I r1200gs använde jag deras bigbore mineral olja och den var väldigt bra även om den tog ett tag att vispas runt, vilket är "avsiktligt" givet oljetypen.

det finns mycket skit på biltema, så klart. Sedan finns det en och annan guld-grej också. Som är precis lika bra som alla andras men avsevärt mycket billigare. Det finns 1000-tals trådar om biltema och olja på nätet. Det är olja precis som all annan olja som agerar precis som den ska utifrån den märkning som den har. Biltema har inga egna raffinaderier.... dom köper sin olja av de som har sådan verksamhet. I biltemas fall är det statoil som tillverkar oljan.

Om biltemas platt-tv är risig så leder det inte till så stora problem. Om biltema skulle köra med fusk olja så skulle det leda till vääääldigt stora problem :)

Jag har ju inget att vinna på att marknadsföra deras olja men jag kan bara säga att det jag har testat har fungerat mycket bra. Däremot tycker jag att detta med olja, oavsett märke, är väldigt knepigt om man inte har en manual att utgå från där det står vad det är man ska ha. För det finns så jävla många olika varianter att välja mellan.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 12 juni 2011, 23:15:40 »

hej 
jula säljer en olja som e till för våta kopplingar...

http://www.jula.se/motorcykelolja-mc-x-624012
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 juni 2011, 22:54:35 »

Fanns inga tendenser med kopplingen före, nu slirar den ganska mycket.

Tycker att MC olja skall funka, för de flesta har koppling, åker på MC butik och handlar riktigt olja.

Spelar ingen roll vem som lev oljan, är väl Biltema som beställer kvalitén och vad de vill betala/liter..





kolla upp vilken olja det ska till den typen av koppling den är inte vanlig på mc.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 12 juni 2011, 22:29:53 »

Fanns inga tendenser med kopplingen före, nu slirar den ganska mycket.

Tycker att MC olja skall funka, för de flesta har koppling, åker på MC butik och handlar riktigt olja.

Spelar ingen roll vem som lev oljan, är väl Biltema som beställer kvalitén och vad de vill betala/liter..

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 juni 2011, 21:18:52 »

biltemas olja levereras av ...statoil...

Säger inte mycket vore oljan bra hade dom nog velat ha med namnet på burken. Jag skulle inte hälla biltema olja i min mc oavsett vem som levererar har noll i förtroende för biltema men dom brukar vara billigast. Kan vara så att det ska vara en speciel olja till halvautomat vet att det finns mc som inte funkar bra med ett visst märke trots att den har rätt klassning men det brukar en bra mc butik känna till.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 12 juni 2011, 21:10:20 »

biltemas olja levereras av ...statoil...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 juni 2011, 21:05:02 »

Jag tror du har fel apan. Biltemas olja är inte skräp. Fel olja är skräp oavsett vart man köper den.

Skrivet av: Apan
« skrivet: 12 juni 2011, 19:28:00 »

Är ju en mc..! Och alla mc har väl koppling? Eller 99%.. men Biltema, bara skräp sortimentet igenom, men kostar därefter.

Tror med att kopplingen kan vara smoked..! Aldrig heller skruvat i dessa kopplingar, men kallas för slungkoppling..
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 12 juni 2011, 18:56:04 »

Är nog inte fel på oljan. Det är bara fel typ av olja. Är nog inte tanken att en monkey ska ha mc race olja :))
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 juni 2011, 14:20:45 »

Vad jag vet sitter ingen ventil som ska släppa ut vevhustrycket, på motorn jag har finns inget tryck när oljestickan tas lös.

Var på Biltema igår, och med hem följde en flaska Mc race olja, knallröd flaska för 4 takts Mc, för 79:-, bytte i monkeyn, nu slirar kopplingen nåt hejdlöst..!! Ligger på 3'an i 50kmh och gasar och motorn varvar upp väldigt fort, kopplingen håller ej, och var ej så före oljebytet..

Måste åka på MC butik och handla riktig olja imorrn..

/Monkey..

Det är inte alla gånger det räcker med oljebyte man brukar åka på lamelbyte och blästring av mellan skivorna men din monkey hade väl halvautomat då funkar det nog annorlunda har aldrig skruvat eller ens kört en sån.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 12 juni 2011, 14:03:59 »

Vad jag vet sitter ingen ventil som ska släppa ut vevhustrycket, på motorn jag har finns inget tryck när oljestickan tas lös.

Var på Biltema igår, och med hem följde en flaska Mc race olja, knallröd flaska för 4 takts Mc, för 79:-, bytte i monkeyn, nu slirar kopplingen nåt hejdlöst..!! Ligger på 3'an i 50kmh och gasar och motorn varvar upp väldigt fort, kopplingen håller ej, och var ej så före oljebytet..

Måste åka på MC butik och handla riktig olja imorrn..

/Monkey..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 juni 2011, 13:52:51 »

om motorcykeln har våt koppling som de flesta har skulle inte jag köra på bilolja brukar bli strul med kopplingen. Är inte mycket likhet mellan bil och mc i övrigt effekt uttaget ur mc är minst det dubbla.

Varför skriver då mc-tillverkarna inget om det i sina instruktionsböcker och reparationshandböcker? Om en våtkoppling skulle kunna krångla med en standardolja borde ju mc-tillverkaren om inte annat vara mycket noga med att kräva en specialolja för att garantin ska gälla.

Hur stort effektuttaget är per liter cylindervolym spelar ingen större roll för motoroljan, det avgörande är snarare dels hur höga temperaturer oljan utsätts för - det är ingen större skillnad eftersom större mc alltid har en väl tilltagen oljekylare och betydligt mer olja per liter cylindervolym än en bilmotor, dels yttrycket i glidlagren, och till sist förhållandet mellan oljemängd, praktiskt medeleffektuttag och körsträcka mellan oljebyten - man skulle kunna definiera det som att oljan tål att man tar ut ett visst antal kWh ur motorn per liter smörjolja innan det är dags för byte. En annan sak som kan spela roll är ju att motorer som bara går i korta pass så oljan aldrig blir genomvarm, med tiden får oljan utspädd med kondensvatten och bränsle. Jag vet ett fall med en mc, 750 cc landsvägshoj, som en period bara användes för till-och-från-jobbet-körning på ca en halvmil. Efter en eller två månader var det så mycket kondensvatten i oljan att den såg ut som gräddsås!

Det står i  instruktions böckerna vilken olja det ska vara och den ska vara gjord för våtkoppling. Oljan i luftkylda mc kan blir riktigt het även fast dom har en oljekylare. En cross i dag har inte mycket olja i sig ca 1 liter till 450 -650 kubik då ska det smörja motor och oftast växellåda och byts efter ca 5-10 timmars körning. En modern mc motor eller en äldre med för den delen körs på höga varvtal och ska inte jämföras med en standard bilmotor ska den jämföras med bilmotor får det nog bli med en trimmad rally motor eller nåt liknande och dom brukar inte köra på biltema olja. En normal hojmotor  rak 4a brukar varva mellan 10000-14000 varv inte många bilar som kör till och från jobbet som grejar det. Men till en hoj med separat växellåda går det bra att använda en bilolja av bra kvalitet. Enligt dom som kan så är det växelådan som förstör oljan genom att piska sönder den själv har jag ingen koll utan kör på den oljan som rekomenderas för att undvika onödiga kostnader.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 12 juni 2011, 00:10:44 »

Det vet man ju deklart inte varför tillverkarna av fordon med våtkoppling (koppling i oljebad) ej har skrivit detta, men det är viktigt med rätt olja, det vet nog de flesta som kört mc att det är stor skillnad på olja om det är tillsatser i för våtkoppling. Utan tillsatser för våtkoppling så kan det med största sannolikhet inträffa efter vintervilan att lamellerna i kopplingen har sugit ihop så hårt, att det smidigaste sättet att få kopplingen att funka är att bara sparka i växeln med indraget kopplingshandtag, motorn stannar nog första gången man gör detta, men andra gången brukar lamellerna släppa och börja fungera. Med rätt olja brukar inte detta problem finnas. Samma med en JAWA -62 jag hade, den frikopplade inte ordentligt när jag köpt den för 250kr... men med rätt olja så funkade kopplingen som den skulle.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 juni 2011, 23:28:30 »

om motorcykeln har våt koppling som de flesta har skulle inte jag köra på bilolja brukar bli strul med kopplingen. Är inte mycket likhet mellan bil och mc i övrigt effekt uttaget ur mc är minst det dubbla.

Varför skriver då mc-tillverkarna inget om det i sina instruktionsböcker och reparationshandböcker? Om en våtkoppling skulle kunna krångla med en standardolja borde ju mc-tillverkaren om inte annat vara mycket noga med att kräva en specialolja för att garantin ska gälla.

Hur stort effektuttaget är per liter cylindervolym spelar ingen större roll för motoroljan, det avgörande är snarare dels hur höga temperaturer oljan utsätts för - det är ingen större skillnad eftersom större mc alltid har en väl tilltagen oljekylare och betydligt mer olja per liter cylindervolym än en bilmotor, dels yttrycket i glidlagren, och till sist förhållandet mellan oljemängd, praktiskt medeleffektuttag och körsträcka mellan oljebyten - man skulle kunna definiera det som att oljan tål att man tar ut ett visst antal kWh ur motorn per liter smörjolja innan det är dags för byte. En annan sak som kan spela roll är ju att motorer som bara går i korta pass så oljan aldrig blir genomvarm, med tiden får oljan utspädd med kondensvatten och bränsle. Jag vet ett fall med en mc, 750 cc landsvägshoj, som en period bara användes för till-och-från-jobbet-körning på ca en halvmil. Efter en eller två månader var det så mycket kondensvatten i oljan att den såg ut som gräddsås!
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 11 juni 2011, 23:23:39 »

hej..
joo det e så...den rymer en liter...å byter man en x per år så kvittar det ju om den kostar 49 eller 169 kr kostnaden e minimal ändå...
bdw
ska det va övertryck där oljestickan sitter ? om jag kör maskinen å stannar av för å kolla olja har jag rejält övertryck då jag öppnar stickan pyser det som ur en ölburk

Så ska det inte vara. På encylindriga fyrtaktsmotorer  (även parallelltwin och tvåcylindriga boxermotorer) blir det ju stora tryckvariationer i vevhuset när motorn är igång pga vevhuskompressionen. För att inte få övertryck i vevhuset så att motorn trycker ur sig olja överallt där det är en aning otätt så brukar vevhusventilationen styras av en backventil (det är den billigaste lösningen, används bl a på gräsklipparmotorer) eller av en slidventil som drivs av vevaxel eller kamaxel, som öppnar vevhusventilationen ett kort ögonblick varje gång kolven är i nedre dödpunkt (lite mer påkostad lösning, vanlig på t ex mc och tvåcylindriga bilmotorer såsom Lloyd 600 eller Citroen 2CV).

Vad jag skulle kunna tänka mig vid vevhusventilationsproblem på en alldeles ny motor är t ex felvänd backventil (om den sitter monterad på slang så den går att vända fel) eller kanske något felkuggat så att en slidventil öppnar vid fel tillfälle under kolvslaget. Man kan naturligtvis också tänka sig exempelvis veck på vevhusventilationsslangen eller någon slangnippel av plast som råkar vara tät pga gjutskägg. Om vevhusventilationen går via ett hål på sidan om i någon papperspackning så skulle packningen kunna vara felvänd eller det hålet missat vid utstansningen.

hej..
grejen är ny = dom kommer att få igen hela crossen,om dom inte skickar upp en ny motor som funkar...
hatar sånt här köper man nytt ska grejerna i alla fall funka i nån månad innan dom har rätt att paja...


har testat att öppna oljelocket å blåsa i ventilations slangen på växellådan... in går det då inte få in en gnutta luft...verkar som ventilations slangen är helt tät på nått vis ...ska kolla om det går att suga genom den ...vilket jag tvivlar på
det är ett rejält jädra övertryck i motorn

finns iofs ett enkelt sätt  att repa den men det ska då jag inte berätta för dom..finns ventilations grejer att skruva fast i ställer för oljestickan satt man dit ett sånt skulle motorn förmodligen funka perre å repet tar 2 min max att göra
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 juni 2011, 22:59:06 »

 är det tyska grejer kan du ju köra med vad som helst.

Är det kinaprylar kan man ju köpa en flaska med en MC dekal på biltema så slipper man råka ut för det som smurfen nämner.

en cool hoj låter lite. Speciellt om den ska köras på grus och skogar etc. lär dina ungar det tidigt :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 juni 2011, 22:45:06 »

om motorcykeln har våt koppling som de flesta har skulle inte jag köra på bilolja brukar bli strul med kopplingen. Är inte mycket likhet mellan bil och mc i övrigt effekt uttaget ur mc är minst det dubbla.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 juni 2011, 21:51:02 »

Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.

Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.

Eftersom motorn saknar oljefilter måste man ändå byta olja så ofta att man inte har någon nytta av en dyr olja som är så kemiskt stabil att den tål 2000 eller 3000 mil i en bilmotor utan att brytas ned.
De täta oljebytena gör också att motorn håller sig ren även om oljan inte ha vidare bra sotlösande egenskaper.
Och eftersom ett sådant där fordon knappast används i extrem kyla har man inte heller glädje av en olja som håller sig tunnflytande ner mot -40 °C.

Tror jag inte på den tiden det var dåligt med oljefilter på 4 t crossar var det minst lika viktigt med en bra olja framförallt på en luftkyld motor av tveksam kvalitet å andra sidan är dom så billiga så man kan köpa en ny om den pajar men bil olja skulle inte jag använda om det inte är separat olja till lådan.

Man kan ju kolla vad det står i crossens instruktionsbok om oljekvalitet. Med största sannolikhet så anges bara vanlig motorolja med en ganska blygsam API-klassning, det är ju vad som brukar stå i instruktionsböcker och verkstadshandböcker för "normala" japanska mc.
För övrigt har det funnits en hel del personbilar där motor och växellåda delar samma olja (framför allt den "liggande" fyrcylindriga motor som användes i många olika franska bilar på 70- och 80-talet t ex Peugeot 104, 204, 304, 305, Renault 14, Citroën Visa, vissa modeller av Peugeot 205, 309 och Citroën BX), och de fungerar ju utan problem med vanliga bilmotoroljor - och de fungerade bra även för 30-40 år sedan då oljorna var av betydligt sämre kvalitet än de sämsta oljor som finns på marknaden idag.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 11 juni 2011, 21:44:02 »

hej..
joo det e så...den rymer en liter...å byter man en x per år så kvittar det ju om den kostar 49 eller 169 kr kostnaden e minimal ändå...
bdw
ska det va övertryck där oljestickan sitter ? om jag kör maskinen å stannar av för å kolla olja har jag rejält övertryck då jag öppnar stickan pyser det som ur en ölburk

Så ska det inte vara. På encylindriga fyrtaktsmotorer  (även parallelltwin och tvåcylindriga boxermotorer) blir det ju stora tryckvariationer i vevhuset när motorn är igång pga vevhuskompressionen. För att inte få övertryck i vevhuset så att motorn trycker ur sig olja överallt där det är en aning otätt så brukar vevhusventilationen styras av en backventil (det är den billigaste lösningen, används bl a på gräsklipparmotorer) eller av en slidventil som drivs av vevaxel eller kamaxel, som öppnar vevhusventilationen ett kort ögonblick varje gång kolven är i nedre dödpunkt (lite mer påkostad lösning, vanlig på t ex mc och tvåcylindriga bilmotorer såsom Lloyd 600 eller Citroen 2CV).

Vad jag skulle kunna tänka mig vid vevhusventilationsproblem på en alldeles ny motor är t ex felvänd backventil (om den sitter monterad på slang så den går att vända fel) eller kanske något felkuggat så att en slidventil öppnar vid fel tillfälle under kolvslaget. Man kan naturligtvis också tänka sig exempelvis veck på vevhusventilationsslangen eller någon slangnippel av plast som råkar vara tät pga gjutskägg. Om vevhusventilationen går via ett hål på sidan om i någon papperspackning så skulle packningen kunna vara felvänd eller det hålet missat vid utstansningen.
Skrivet av: Finnen
« skrivet: 11 juni 2011, 16:45:15 »

Köp Kina..! Har en Kina monkey, haft flera st, en nyare skyteam med 4 växlad och  hydralgaffel och skivbroms, men gillar kopian på orginalt bättre, semiautomaten, har funkat helt otroligt bra utan fel.

Jag kör med mikuni 20 och Max drevat, enligt cykeldator som går exakt går den 98km/h, men bra marschfart är runt 70km/h..

En sprillans ny Skyteam "black" går lös på ca 1000e, får nog ta sig en funderare nu!
Skrivet av: Apan
« skrivet: 11 juni 2011, 14:39:03 »

Köp Kina..! Har en Kina monkey, haft flera st, en nyare skyteam med 4 växlad och  hydralgaffel och skivbroms, men gillar kopian på orginalt bättre, semiautomaten, har funkat helt otroligt bra utan fel.

Jag kör med mikuni 20 och Max drevat, enligt cykeldator som går exakt går den 98km/h, men bra marschfart är runt 70km/h..
Skrivet av: Finnen
« skrivet: 11 juni 2011, 07:37:43 »

Haft några monkeys, hade 125cc med vassare topp och kam och mikuni 26mm, gick fint

Nu är det orginal 3 växlad halvautomat med 88cc och vassare topp och lite vassare kam och mikuni 20mm, går fortfarande mycket snyggt trots vassare kam, och max drevat, går fort och är stark.

Gå in på Monkeybiker.net, där finns det no limit, 5 ventilstoppar och kompressor/turbo, 200cc mm mm, men kostar en fin slant, med 30-40´/motor..


Jisses vilka mopar!
Hade en monkey själv för 15 år sen, bara drevad och 16mm mikuni, tror den toppade 65. Polarna körde suzuki PV, de lät för jävliga.
Har funderat på en vespa att åka till jobbet med men nu blir man riktigt sugen på en monkey igen! Men de har blivit riktigt dyra, 1000-1500 euro för en 1 år gammal...
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 10 juni 2011, 23:20:30 »

Nej inte övertryck, då har du nog tätt i vevhusvent, alt toppackningen som åkt och pressar ned komp i ve huset via kamkedjan..tror på det sista...
hej
nää f-n tvivlar starkt på att topppackningen e paj hojen har gått max 1 timme sen den va ny..
tror mer på att vevhus ventilationen e dålig på nått vis...sitter en slang i motorn  tycker det ska puffa i den då man har igång motorn så den tryck utjämmnar på nått vis
har plocka bort olje locket stickan  prövat blåsa i vevhus ventilations slangen men det vette fn om den e öppen ..tycker logiskt att då bör det va öppet holoj genom motorn dvs gå lätt att blåsa in luft i motorn

har mailat dom som sålt maskinenn få se om om har nån ide...
Skrivet av: Apan
« skrivet: 10 juni 2011, 21:50:44 »

Nej inte övertryck, då har du nog tätt i vevhusvent, alt toppackningen som åkt och pressar ned komp i ve huset via kamkedjan..tror på det sista...
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 10 juni 2011, 21:08:07 »

Dr:n har du berättat varför du har skrapsår på kroppen?  >:D

//Krister
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 juni 2011, 16:58:51 »

Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.

Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.

Eftersom motorn saknar oljefilter måste man ändå byta olja så ofta att man inte har någon nytta av en dyr olja som är så kemiskt stabil att den tål 2000 eller 3000 mil i en bilmotor utan att brytas ned.
De täta oljebytena gör också att motorn håller sig ren även om oljan inte ha vidare bra sotlösande egenskaper.
Och eftersom ett sådant där fordon knappast används i extrem kyla har man inte heller glädje av en olja som håller sig tunnflytande ner mot -40 °C.

Tror jag inte på den tiden det var dåligt med oljefilter på 4 t crossar var det minst lika viktigt med en bra olja framförallt på en luftkyld motor av tveksam kvalitet å andra sidan är dom så billiga så man kan köpa en ny om den pajar men bil olja skulle inte jag använda om det inte är separat olja till lådan.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 10 juni 2011, 16:39:35 »

hej..
joo det e så...den rymer en liter...å byter man en x per år så kvittar det ju om den kostar 49 eller 169 kr kostnaden e minimal ändå...
bdw
ska det va övertryck där oljestickan sitter ? om jag kör maskinen å stannar av för å kolla olja har jag rejält övertryck då jag öppnar stickan pyser det som ur en ölburk


Skrivet av: Apan
« skrivet: 10 juni 2011, 15:36:36 »

Byter varje sommar, går 1 liter/år..! Skiljer några kr..
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 10 juni 2011, 11:50:25 »

Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.

Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.

Eftersom motorn saknar oljefilter måste man ändå byta olja så ofta att man inte har någon nytta av en dyr olja som är så kemiskt stabil att den tål 2000 eller 3000 mil i en bilmotor utan att brytas ned.
De täta oljebytena gör också att motorn håller sig ren även om oljan inte ha vidare bra sotlösande egenskaper.
Och eftersom ett sådant där fordon knappast används i extrem kyla har man inte heller glädje av en olja som håller sig tunnflytande ner mot -40 °C.
passar bra med mitt motto köp billig olja å byt 2x per år i stället...
jag kör delsyntet i alla bilar jag ägt
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 juni 2011, 11:44:19 »

Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.

Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.

Eftersom motorn saknar oljefilter måste man ändå byta olja så ofta att man inte har någon nytta av en dyr olja som är så kemiskt stabil att den tål 2000 eller 3000 mil i en bilmotor utan att brytas ned.
De täta oljebytena gör också att motorn håller sig ren även om oljan inte ha vidare bra sotlösande egenskaper.
Och eftersom ett sådant där fordon knappast används i extrem kyla har man inte heller glädje av en olja som håller sig tunnflytande ner mot -40 °C.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 09 juni 2011, 11:27:43 »

Haft några monkeys, hade 125cc med vassare topp och kam och mikuni 26mm, gick fint

Nu är det orginal 3 växlad halvautomat med 88cc och vassare topp och lite vassare kam och mikuni 20mm, går fortfarande mycket snyggt trots vassare kam, och max drevat, går fort och är stark.

Gå in på Monkeybiker.net, där finns det no limit, 5 ventilstoppar och kompressor/turbo, 200cc mm mm, men kostar en fin slant, med 30-40´/motor..

Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 09 juni 2011, 07:46:14 »

Jo gillar den lilla 4 taktaren, men i grunden Honda bygge, så det är väl en bra garanti..

jopps dom e fina .. har du "trimmat" nån motor .. skulle va skoj å veta om det ger nå..
e inne på att skaffa lite mer än 125cc å tex byta kamaxel + porta upp en topp  få se om det ger nått

då vi röjde så mekade jag i hop en egen såg ur en som pajat ..den öppnade jag upp lite moderat i in sug och utblås samt jackade av kolven 2mm under  samt satte inte dit nån cylfots packning utan limmade fast cylindern på motorblocket med silikon
den började inte gå dåligt ...starkare i mellan registret å varvade som ett skott..körde med sågen så i 2 år riktigt trevlig blev den

jag ska nog få tag på en ram från en 250 fiddy ...fullstor å jag funderar på att bygga fast en 125cc motor i den
grabben som e 13-14 e stor som ett hus  185-190 å han behöver ramen men ej effekten ut 250 motorn
125 cc motorn duger gott om man bara ska leka lite i skogen  hojen behöver inte gå fortare än 50-60 bara den e stark
Skrivet av: Apan
« skrivet: 09 juni 2011, 07:28:09 »

Jo gillar den lilla 4 taktaren, men i grunden Honda bygge, så det är väl en bra garanti..
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 09 juni 2011, 06:35:04 »

hej
e faktiskt riktigt impad över maskinen ..motorn går riktigt fint spinner som en katt..
å e kraftig,har ett grymt vrid i botten
helt perfekt för å leka trail mästare med den rår alltid med å varva upp även från noll

vi körde säkert en timme med den å går å gissar att det försvan 7dl soppa
den andra vi kör med är en 2 taktare  kinamaskin gissar att samma männgd räcker 20 min max

hittade olja på jula så det blir den till å börja med ...
Skrivet av: greven1
« skrivet: 09 juni 2011, 00:14:00 »

mina ungar fick en fiddy 150 cc för 5 år sedan. köpte den i kina för 3000 .
vill nämna att jag har 4 tokiga orädda barn numera 11-22 år . ville testa hur länge den höll.ingen service alls 5 år.
nu e ungarna less .bytte olja o yngste sonen sålde den för 3000 !
de enda som bytts på dessa 5 år är bromshantag o 3st bakdäck.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 08 juni 2011, 23:36:36 »

Var spekulant på en 80cc mellanhjuling en gång, kopplingen slirade. Det kunde kosta flera tusen att byta koppling. Framförde detta till säljaren, fick loss den för 1500kr, började i den rätta änden, genom att byta olja som var avsedd för våtkoppling, vilket bett det blev, inget slir längre! Vi hade den 2 år, sålde den för 4500kr. Rätt olja till rätt sak är verkligen viktigt!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 juni 2011, 17:34:10 »

Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.

Varför skulle inte en sån motor ha nytta av en bra olja. Är det våtkoppling köp en mc olja av erkänt märke.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 08 juni 2011, 11:13:25 »

Nej men inga pengar, 2 oljebyten på 1 liter..! Byter varje sommar..så köper bra olja..men gör nog varken till eller från...
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 juni 2011, 09:39:19 »

Om det inte står något i instruktionsboken om att det krävs specialolja för våtkoppling, så kan du använda vilken vanlig bilmotorolja som helst. Såna där småmotorer utan oljefilter, troligen stänksmorda, har ändå ingen nytta av de goda egenskaper som dyra och fina oljor har. Kom ihåg att rengöra eventuell oljesil eller magnetplugg i samband med oljebytena.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!