Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 20 februari 2022, 14:57:15 »

Nej det är inget känt fel med igensatta slangar hos Thermia dom har en annan typ av "slangar". Dock kan plattvärmeväxlaren med tiden sättas igen mer eller mindre så att renspola den kan vara en god ide´. Jag spolade min då VP var ca 14 år och jag började att få lite "konstiga" värden på fram och retur på värmen. Efter spolningen fungerar allt som nytt.
Skrivet av: Lassiter
« skrivet: 20 februari 2022, 14:02:57 »

Uppdatering,
Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!
Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!

Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde.

Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.

Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!

Min slangrens var inte många minuters jobb.

Är detta ett känd fel på dessa Thermias modeller att slangarna blir igensatta?
Antar att man då bör även spola växlaren.
Vissa äldre IVT har ju typfel att slangarna blir igensatta men Thermia är ja osäker någon som vet mer?
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 14 september 2017, 11:45:57 »

Uppdatering,
Efter många suck och stön, felsökningar och prat med lokala IVT-installatören, förstod jag att slangarna inne i pumpen vanligtvis går tätt. Hade inte kollat dem. Och j-klar vad täta de var!
Gjorde ren båda slangarna och nu går pumpen som en klocka!

Lurade mig själv lite innan då jag öppnade dräneringsventilen längst ned bakom kompressorn och tyckte det rann bra med vatten, vilket det tydligen inte gjorde.

Det han på installatören sa var att vid värmeproduktion och cirk.pump på högsta ska max differens mellan fram & returledning vara 4 grader. och det var det ju inte, innan pumpen bröt.

Intressant att man här faktiskt fick reda på en Thermia fördel, då thermian min har korta slangar, på de IVTer de hade detta problem är det 3m slang som igentäpts och de byte ut kompletta slangpaket med värmeväxlare, låter otroligt dyrt!

Min slangrens var inte många minuters jobb.
 
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 30 november 2016, 13:28:19 »

Hem igen på lunch till hunden, efter morgonens dusch satt sladden i växelventilen så varmvatten skulle produceras.
Sänkte igår värdet på VV start  på service menyn, till 40 (från 42)
Huset var helt plötsligt mer ljummet på elementen...
Iakttog en start där pumpen producerade VÄRME direkt i ca 5min för att i slutet på cykeln köra en kort sekvens VV (VV med53°C enligt Temperaturer, 42°C enligt servicegivare input) Växlade vid stopp tillbaks till värmeläge.
Framledningen nådde kanske 53°C under Värmecykeln och returen betydligt lägre. Höjdes fort när den växla till VV.
Integralen var på 317 när starten påbörjades & 0 vid avslut.
Finns det hopp alltså.?

Under lunchen hörde (kompressorn hörs ju ganska bra utan framkåpa) jag ca 3-4 start & stopp (var ute med hunden en sväng så man är ju inte 100% säker)

Är detta Normalt på en timme?

 
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 november 2016, 04:46:43 »

I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet.
Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?

Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..
När du skriver normalstart är det vid auto och växelventilen inkopplad Sc:,hOm temperaturen i botten på beredaren visar under 42 °C så kommer den starta varmvattentillverkningen och är normalt.Börvärdet styrs av din utomhusgivaren(styrdatorn) och din inomhustemperatur av din kurva.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 30 november 2016, 04:15:00 »

Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn.
Det värdet inom parentes på ServiceMeny - VarmVatten  står konstant på 42 för mig.

Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto.  När jag kom hem på lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C.  Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?

Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
Servicemenyn är tillför att ändra inställningar och det fasta värdet 42 är din starttemperatur i botten på din varmvattensberedare och den ändras inte om du inte själv ändrar värdet.Det värdet  är aktuellt värde är den temperaturen som är i botten på varmvattensberedaren och det beror på skiktningen att den vill att det varma vattnet ska skikta uppåt när tappning av varmvatten sker.Det som hände för dig när temperaturen sjönk ner till 16 °C och den börjar tillverka varmvatten är att den hinner inte med att tillverka full värme i beredaren på den tiden utan den växlar över till värme i 20 minuter för att sedan köra en ny varmvattensberedning och den kommer hålla på så tills den passerar över din starttemperatur och det spelar ingen roll vilket värmebehov du har eftersom den prioriterar varmvatten före värme och det är helt normalt.Att TEMPERATUREN 53 °C som visar din temperatur i TOPPEN på din beredare och i BOTTEN visar 41 °C är inget konstigt eftersom den inte är klar med varmvattentillverkningen (42 °C) utan tänk på det här med tiden 20 minuter värme 20 minuter varmvatten.Det är viktigt att det inte finns luft i slingan när den gör varmvatten för annars fungerar inte skiktningen i beredaren och det blir samma effekt om du har luft i en radiator och den är kall men luftar du så kommer cirkulationen igång och radiatorn blir varm.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 29 november 2016, 15:35:32 »

Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes)  för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen på hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
I mitt fall går ju FL temp upp som regel snabbt då den alltid ställer sig i VV-läge vid normalstart, tills den bryter och växelventilen ställer sig i värmeläge det allra sista i processen och kanske ca producerar 5l varmvatten som skickas ut i elementen som cirkuleras och värmer upp nästan inget i det stora elementsystemet.
Börvärdet styrs av styrdatorn och värmebehovsberäkningen utifrån kurvan & temperaturerna?

Har ställt upp hysterersen så sett, till 15 men aldrig monitorerat börvärdet..
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 29 november 2016, 15:10:46 »

Det som styr värmen i huset är ingen givare utan gradminuterna, blir skillnaden mellan framlednings ärvärdet och börvärdet (värdet inom parentes)  för stort (om tex inte pumpen kan göra sig av med värmen via elementen) stannar pumpen på hysteris (ett värde som kan ändras mellan 0 och 15 i servicemenyn)
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 29 november 2016, 14:20:23 »

Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.
Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?
Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.

Ja du kan va något på spåret där med servicegivaren, förstod först nu vilka värden du menade i servicemenyn.
Det värdet inom parentes på ServiceMeny - VarmVatten  står konstant på 42 för mig.

Den andra värdet i ServiceMeny - VarmVatten är mer rörligt, ex efter ett bad i morse gick den tempen ned till 16°C, medans VV temp var 38°C. Jag satte i sladden ca 07.00 och inställning Auto.  När jag kom hem på lunch vid 12.00 var VV temp var 53°C medans ServiceMeny - VarmVatten visade 41°C.  Är det inte lite märkligt med 12 graders temp diff i tanken när ingen rört varmvattnet?

Visar Service-givaren för låg temperatur? Förklarar väl ändå inte varför ingen värme blir producerad eller fokuserar pumpen konstant att få tempen över 42 på servicegivaren och negligerar värmebehovet?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 23 november 2016, 05:24:45 »

Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)

Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt.

Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
Anledningen varför du får korta körningar är att den löser på hysteresen och som du har beskrivit flera gånger att din FL-ligger över 60 °C och normalt vid värmekörningar med den kurvan och rum-värdet ska du inte kunna komma upp i mer än 55-57 °C.Lika med varmvattenkörningar ska den inte passera över 60 °C utan bara med hjälp av EL-patron.Att det skulle vara stopp i bottenröret tror jag inte men helt klart så påverkas ditt flöde negativt av dålig cirkulation sedan om det beror på växelventilen eller luft i beredaren.Om det skulle vara fel på styrningen som du är inne på skulle det inte spela någon roll i vilket läge växelventilen står i öppen/stängd för den ska inte passera över 60 °C i något av fallen.Enda läget växelventilen står fel är om den är felmonterad så den ställer sig halft öppen/stängd och då blir cirkulationen negativ.Annars kan det vara att den har fått fnatt att den vill köra legionella körning och därför kommer du upp i 60 °C men med kompressorn går det inte med din maskin och du skulle se om patron gick igång.
Kan du inte testa att när den gör varmvatten lätta på säkerhetsventilen några gånger för att se om den spottar och fräser?
Du skulle kunna göra rent silen en gång för att se om den har samlat på sig skit igen.Har du hittat VARMVATTEN start i servicemenyn?Tryck vänster och högerknappen samtidigt i ca 5 sekunder kommer du in i service menyn och VARMVATTEN start ser du vad starten är ställd på och inom parentes aktuellt värde.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 22 november 2016, 08:14:29 »

Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller Sc:,h

Jag vet inte hur många start och stopp som förekom under de 2h, va i garaget och spacklade =)

Pumpen kör ju aldrig långa intervaller, är det kallt i VV-beredaren (med växelv inkopplad) kan den kanske köra en ~10min intervall för att sedan starta om efter ett ~20min stopp. När varmvattnet börjar bli varmt (gått från ex 40 till 50 °C enligt TEMPERATURER) blir intervallet väldigt kort, kanske 2min per körning och växelventilen växlar till Värmeproduktion på slutet av körningen med 20min intervall, så det skickas ut en mindre mängd uppvärmt vatten i elementsystemet som cirkuleras runt.

Jag har aldrig rensat själva pump-cirksystemet efter sil på eventuella partiklar, kan den ha ackumulerats partiklar på bottenröret i pumpen? Silen var väldigt tät när jag rensade den, övriga elementsystemet är rensat flertalet gånger...
Skrivet av: måle10
« skrivet: 22 november 2016, 03:28:12 »

Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
Det är då tiden kommer in 20 minuter och den måste ha växlat mellan varmvatten och värme för från fabrik kan din pump bara köra max 45 minuter och går inte att ändra på på din 2h körning.Mao måste din temperatur i botten på beredaren vara långt under 42 °C och den hinner inte värma varmvattnet på 20 minuter (normalt från 42 °C till DP-bryter hinner den komma upp till 50-55 °C på 20minuter)utan den kör varmvatten 20 minuter eller till Dp bryter men i botten på beredaren kan temperaturen ligga under 42 °C och börjar med värmekörning 20minuter och nu skapas ett värmeunderskott eftersom den kommer börja med varmvatten körning om 20 minuter.Tiden för värme och varmvatten går att ändra på men max tiden för varmvatten 45 minuter går inte att ändra.Att du får ett värmeunderskott på integralen är normalt i det här fallet och som jag ser det så måste du både fått varmvatten och värme under dom här 2h eller Sc:,h
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 21 november 2016, 18:52:38 »

Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.

Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.

Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.

Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?

Integralen på TEMPERATURER är ett rakt streck med värde 100 när jag kollar loggen.. utdragen kabel då.. satte i för att producera varmvatten, körde så 2h, då efter en körning stod integralen på -307
Skrivet av: måle10
« skrivet: 21 november 2016, 13:52:16 »

Tiden som är satt till 20 minuter på både varmvatten tid och värmetid är den tid som pumpen kör om du både har värmebehov och samtidigt varmvattenbehov så det har inget med starttid varken på varmvatten eller värme.När din pump startar vid värmebehov så är det din integral beräkning som styr det och standard från fabrik är satt till -60 integralminuter och den räknar ner till 0 och det avgörs hur mycket din framledningstemperatur ÄR-värdet är över BÖR-värdet hur lång tid det tar innan värmekörningen tar i tid.Om det skulle uppstå ett varmvatten behov när den kör värme så kommer den växla till varmvatten och då kör den till driftpressotaten löser(50-55 °C) och under tiden så stannar integralberäkningen om du fortfarande har ett värmebehov.Har du ett värmeöverskott (ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet )kommer integralberäkningen fortsätta under varmvattentillverkningen.

Driftpressostaten har ingen aning om hur varmt vattnet det är i beredaren och bryr sig inte om värmebehov utan sjunker temperaturen under startgivaren 42 °C så kör den på tills DP-löser trots att toppgivaren visar 50 °C.

Ända gången din framledning ska passera 60 °C är när den ska göra en legionella körning och det gör den med el-patron och standar intervall på din maskin är satt var 7 dag och då stoppar den på din toppgivare.

Din integralberäkningen fungerar den att den räknar till 0 så kompressorn stannar vid värmekörning när växelventilen urkopplad?
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 21 november 2016, 10:57:24 »

Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.

Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.

Pumpen med växelventilen inkopplad startat ALLTID med produktion av VV, var 20e minut som startintervallet är satt till nu..

Oavsett körning går alltid framledningstemperaturen mot 60-62 grader innan körningen slutar. beroende på hur växelventilen är ställd (i eller urkopplad) tar det olika lång tid. När VV är varmt och kabeln i så dröjer det inte mer än 30s innan man är uppe i  60 °C, om den inte hinner bryta innan på hög returtemp, så den aldrig hinner upp i 60°C på framledning.

Med växelventilen i kopplad och kallt varmvatten kan den gå 10min och producera VV, och operera med framledningstemp  60 °C+ i flera minuter.

Med växelventilen urkopplad (dvs värmeproduktion)  kan den också gå i 5-10min innan den bryter, har alltid 60°C+ när den bryter i FL.

Finns bilder i denna tråd både på ny och gammal växelventil installerat, B till vänster i båda fall framifrån =)
 
Skrivet av: måle10
« skrivet: 20 november 2016, 05:53:50 »

... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.
Min pump kan med producera varmvatten även om min varmvattentemperaturen visar 47-50 °C och den enkla anledningen är att bottentemperaturen är lägre än toppgivaren visar så det är ju inte konstigt att den vill börja tillverka varmvatten och har du haft vxv-ventilen urkopplad så måste ju temperaturen sjunka i beredaren och du har ju alltid lägre temperatur i botten på beredaren.Du är med på att den under värmekörning kan växla över till varmvattenkörning eftersom den prioriterar varmvatten före värme för att efter den är klar med varmvattenkörningen växlar tillbaka för att forsätta med värmekörningen om du fortfarande har ett värmebehov.

Frågan är hur du kan få över 60 °C på framledningstemperaturen?Satte du läget på ventilen rätt när du monterade växelventilen.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 19 november 2016, 05:37:57 »

Du kan testa att skifta A driftpressotaten till B istället för att testa att driftpressotaten är hel tillfälligt men tänk på att det är spänning på så bryt strömmen.A pressostaten bryter vid 26 medan B bryter vid 29 och det som händer är att du får varmare varmvatten men byt tillbaka efter testet.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 19 november 2016, 05:18:18 »

Yes, 20min på båda. Hade den på 10min för värme tidigare för att få mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20.  Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker på inställningarna uppdaterar sig?

Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)
Är inställt på 42grader för VV produktion.

Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..

Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..

Tack för bra guidning än så länge  tummenupp
Här har du hittat starttempen för varmvatten så den borde du hitta.Om du kan tappa varmvatten och kolla om temperaturen sjunker under 42 °C och den växlar till varmvatten så fungerar starten.Om du har luft i slinga så fungerar inte skiktningen som den ska och det skulle kunna förklara varför du har så hög framledningstemperatur därför är jag skeptisk till att det skulle vara fel på kortet.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 november 2016, 18:31:48 »

Pumpen ska när det har tillverkat värme "toppa upp" varmvattnet innan den stannar för att "spara" en senare start för VV.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 15:51:33 »

... och pumpen, trots 48-50°C i varmvattnet enligt den enda VV temperaturen jag finner, envisas med att producera varmvatten. Känns som sagt som att det är något fel på styrdatorn i så fall.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 november 2016, 15:37:13 »

Det är väl två givare inblandade som man kan ställa in viktningen mellan?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 18 november 2016, 15:34:07 »

Samma givare som visar tappvarmvattentempen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 november 2016, 15:31:25 »

Ja, det är temperaturen som styr starten
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 15:10:39 »

När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn.

Och VV start styrs av VV tempen? STARTGIVAREN som måle10 refererar till hittar jag inte i servicemenyn -varmvatten på min pump...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 18 november 2016, 14:28:11 »

Nja... Styrdatorn styr växelventilen. När det är dags att värma varmvatten så slår datorn om ventilen och startar kompressorn. När reglerpressostaten (den av dom tre med lägre bryttryck) bryter så stoppas kompressorn och ventilen ställs tillbaks mot värmesystemt.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 14:24:24 »

Så det är signal från högtryckspressostaten som styr läget på växelventilen.

Var är enheten som hanterar signalerna?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 november 2016, 13:56:39 »

På det smalare röret ut ur kompressorn sitter tre prestationer varav två används den ena är högtryck och en lågtryck, den som inte används är en högtryck som ger lite högre tryck och lite varmare vatten.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 13:15:05 »

Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.


Satte den på det nu, kurvan va inställd på 33 innan...? Tveksam till att det kommer hjälpa men värt ett försök.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 13:12:38 »

Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.

Aha, hur ser den ut, var sitter den i denna pumpen?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 18 november 2016, 13:04:17 »

Och VV stopp styrs av högtryckspressostaten och har inget med tempgivare att göra.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 11:07:53 »

Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.


Jag kanske har missförstått pumpen med om växelventilen är i VV läge går allt det producerade värmen i en kretsen genom VV-beredaren och en värmeväxlare där så kretsen kyls och varmvattnet värms och sen via returtemp-punkten tillbaks in i den värmehöjande enheten.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 10:43:31 »

Luftningsmässigt är systemet i princip pump i källare med bara rör i takhöjd, inga element i källaren, två huvudkretser där den ena går till 3 element på markplan, den andra delar sig till två ytterligare kretser där den ena går till två element på bottenvåning och ett på övre plan. Den andra av de ytterligare kretserna föder 3 element på bottenvåning och 2 element på övre plan.

Luftningsmässigt ett ganska gunstigt system där man fyller på lägsta röret i taket i källaren.

Alla element är noggrant luftade.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 10:37:45 »

50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.


Om jag har luft i systemet, varför fungerar det då när jag ställer växelventilen i värmeproducerande läge och alla elementen i huset blir varma? Tror personligen inte på luft-teorin därför  ;)
Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 november 2016, 10:17:56 »

50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Startgivaren sitter i botten på din varmvattensberedare och det är den som styr din start så det den är mest intressant när det gäller varmvattenproduktion.Du ser den i SERVICEMENYN och den prioriterar varmvatten före värme.Om du får så hög(FL) framledning så måste du ha väldig hög kurva och RUM värde hög ställt.Ställ RUM på 20 och kurva 40 för att se om den fortfarande bryter.Tror att du har mycket luft i systemet och i slingan så testa lufta systemet.

Under VARMVATTEN i service menyn står det 44 °C och när temperaturen sjunker under 44 °C startar varmvattenproduktionen oavsätt vad displayen visar TEMPERATURER eller vilket värmebehov du har/behöver.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 10:07:56 »

Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.

50 °C i detta fall är varmvattentemp, har ingen aning om vart den givaren sitter. På TEMPERATURER med andra ord.
Vad är startgivare? har inte sett den i min servicemeny.?
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 10:05:08 »

?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?

Framledningstemperaturen är inställd max på 70°C  men har aldrig sett högre än 62°C vid produktion innan den bryter produktionen.

En typisk körning med växelventilen inkopplad ser ut så här:
Utgångsläge: VV: 48°C FL:23°C  RL: 23°C cirkulation i elementsystemet, dvs värme.
Start: Ventilen växlar omedelbart över till VV-produktion, RL°C ökar snabbare än FL°C.
Operation: Efter en tid blir FL°C högre än RL°C. (sker vid ca 48°C) FL går mot 60-62°C, RL omärkbar skillnad.
Stopp: Efter ett relativ kort operationsintervall runt 60-62°C hör man ett tick, ventilen växlar mot värmeproduktion, 5s senare slår pumpen av produktionen. Cirkulation av systemet därefter sker mot elementen då ventilen är i den postitionen.

Kör just nu på 22 inne  för att se hur den beter sig när jag vill ha lite värme producerat, blir inga varma element med växelventilen inkopplad.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 november 2016, 09:54:17 »

Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också.
Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.
Vart tittar du på 50 °C är det på TEMPERATURER eller på STARTGIVAREN för det är startgivaren mao vad din temperatur är i botten på tanken som är intressant.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 09:50:35 »

Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?


Nja, detta var vid ett övervakat tillfälle, den jobbar sig ju uppöver men inte säkert om den hinner ikapp innan pumpen slå av, kanske hinner nå 52-53grader, men då är ju returen 50grader också.
Men varför producerar den varmvatten när det redan är 50grader är så ologiskt.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 november 2016, 09:44:20 »

Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.
Men visst visar framledningen högre temperatur än returen vid det tillfället?

Du har ju en slinga i din beredare och det som händer när den växlar till varmvatten så öppnar den växelventilen till slingan i beredaren och värmer varmvattensberedaren och då blir det stängt mot värmesystemet och givarna sitter lite tokigt till och därför får du höga fram/retur värden.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 09:41:59 »

När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?
Yes, enda referensen jag har så sett, har inte någon egen så noggrann mätning, bara känt på rören vid ventilen för att känna var värmen tar vägen, A eller B. Allt avläst är utifrån vad displayen i pumpen säger.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 18 november 2016, 09:35:23 »

När du skriver 50 °C så är det på returen i displayen du menar?När den växlar till varmvatten så står det 70 °C på framledningen sedan beror det på hur hög framledningstemperatur du skickar ut som returen visar men det är givarna som visar den temperaturen.När varmvattenproduktionen är klar växlar den tillbaka och nu visar den den verkliga framledningstemperaturen.Du kör inte på RUM 24 längre?

Lilla fyrkanten beror på att DP löser eller tryckrörstemperaturen är för hög men tror mer ett skit fel på din maskin.
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 18 november 2016, 08:56:07 »

Bryter på returen menade jag enbart vid det tillfället när varmvattnet var 50grader, pumpen börjar köra, ställer ventilen att producera varmvatten, kör kanske 20s innen returtemp nått 50grader. Varmvattnet är alltså med och värmer upp vattnet på väg till returen då framledningen inte nått 50grader under den korta perioden. Precis när den slutar producera värme, växlar ventilen över till  värmeproduktion. Att den bryter på returtemp är ju egentligen bara min egen logiskt teoretiska resonemang, har inget styrsystemsbelägg för det...

Växelventilen sitter med A&B rätt, ref bilder, elmässigt är det ju bara en kontakt man inte kan vända fel.
Byte av växelventil (det första jag gjorde) förändrade ingenting tyvärr.!

Fyrkant i vänstra hörnet? Har jag aldrig kollat efter..
Vad skulle isåfall en sådan innebära?

Mvh Johan
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 17 november 2016, 20:10:03 »

Går det att svänga växelventilen fel väg? Alt sätta eltrådarna fel väg?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 november 2016, 16:56:03 »

Märkligt men när du beskriver att den bryter på returen är jag inte med på vad du menar?Om startgivaren är trasig blir det ingen start för varmvatten.Är du säker på att du inte får upp en liten fyrkant uppe i vänstra hörnet när kompressorn stannar?
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 17 november 2016, 15:25:48 »

Yes, 20min på båda. Hade den på 10min för värme tidigare för att få mer värme producerat men har ändrat tillbaks till 20.  Man kanske skulle stänga av pumpen för att va säker på inställningarna uppdaterar sig?

Oavsett så producerar den varmvatten när det är 50grader i varmvattnet, vilket leder till snabbt ökad returtemp och pumpen bryter. Med andra ord blir varmvattnet kylt av en kortkörning. (producerades upp till 50 i en långkörning från en lägre temp)
Är inställt på 42grader för VV produktion.

Just nu drar jag ur och sätter i kabeln i växelventilen beroende på vad jag vill ha producerat..

Något är ju fel i styrningen då den vill producera varmvatten som är långt över gränsen i temp..

Tack för bra guidning än så länge  tummenupp
Skrivet av: måle10
« skrivet: 17 november 2016, 14:28:44 »

Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:

Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det.

När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)

Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?

Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?

Mvh Johan
Det som jag skrev tidigare att den prioriterar varmvatten före värme och det som styr är temperaturen i botten (startgivaren).När temperaturen går under (44 °C eller vad du inställt på) startar varmvattenproduktionen och den bryter på drifttermostaten och den då brukar varmvattentemperaturen hamna på 50-55 °C.Står värmetid 20M och varmvattentid 20M?
Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 17 november 2016, 12:02:15 »

Efter ytterligare felsökning i helgen med tömning, spolning av systemet utan större mängd partiklar, är ju ett gamalt elementsystem med stålrör till största del med koppar & stålomspunnenslang vid pumpen, cirk-pump byte till en sån utbytes (för säkerhets skull) kan följande konkluderas:

Pumpen beter sig exakt likadant som tidigare, även om varmvattnet är 50grader börjar den producera det, och då blir ju returen snabbt varm så pumpen bryter på det.

När jag tvingar växelventilen i värmeproducerande läge blir alla element i husen varma och huset lite för varmt (då jag antar pumpen provar göra varmvatten som också hamnar på elementen)

Jag anser cirkulation härmed verifierad! ?

Vad styr växelventilen? Hur kan man köpa och byta detta?

Mvh Johan
Skrivet av: Siggen
« skrivet: 10 november 2016, 22:53:33 »

Sliter med det samme her. Etter varmtvannsproduksjon skifter vekselventil. Før det kalde vannet i returledning når temperaturføler så stopper varmepumpen. Etter det jeg forsto så skal går varmepumpen 5 sek. etter at vekselventil har skiftet fra varmtvann prod. til husvarme. Her er ikke det tilstrekkelig retur temp. er fortsatt en grad eller to for høy - da stopper varmepumpen.
Skrivet av: Josth
« skrivet: 08 november 2016, 11:15:38 »

Skrivet av: JohanBerglund
« skrivet: 08 november 2016, 11:02:19 »

Bild på pump, finner inte denna på nätet.. hmm

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!