Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver ventilationskanalerna isoleras?  (läst 3565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver ventilationskanalerna isoleras?
« skrivet: 09 februari 2017, 17:31:13 »
Hej,

De kanaler som går i golv, väggar och tak, i uppvärmda utrymmen - behöver jag kondensisolera eller isolera dessa? Jag tänker på den luft som går till och från ett rum, tilluft och frånluft i rum.

Kan det finnas anledning att isolera ifall man vill kyla huset via kylan i bergvärmehålet, på sommaren?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver ventilationskanalerna isoleras?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2017, 07:49:01 »
Normalt behöver man inte isolera till/frånlufts kanaler i uppvärmda utrymmen, däremot in- och avluft.
I kalla utrymmen är det tvärtom.
Själva värmeväxlaren ska väl alltid isoleras.

Sen skulle jag inte välja att försöka kyla huset via tilluften, luftflödet är för lågt för att det ska bli effektivt.
En fläktkonvektor ger betydligt bättre effekt.
Men det finns ju en del som väljer detta alternativ ändå och då behöver tilluftskanalerna isoleras i alla utrymmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cricket

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver ventilationskanalerna isoleras?
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2017, 08:50:58 »
Tack!

Ja det blir ju en jäkla massa jobb för att isolera rören.

En fläktkonvektor alltså, ja det är ju ett alternativ. Kör man vatten med låg temperatur till dessa då? Ja i så fall behöver man väl bara isolera just dessa vattenrör. Men kan det inte droppa från konvektorn också?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Behöver ventilationskanalerna isoleras?
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2017, 11:11:22 »
Det finns ventilationstempen med färdig isolering. Men om du har ventilationen klar är det jobbigare. En på jobbet har dessa färdigisokerade kanalerna och väntar på inkoppling av kylningen via Nibe 1245. Han har väntat i fyra år hittills, vvsare har mycket jobb.

Till fläktkonvektorn skaffar du färdigisokerade rör. Jag satte mina i 75mm avloppsrör som sluttar hela vägen till tekniska utrymmet därifrån allt kopplats, utifall rören skulle läcka rinner det in i tekniska utrymmet, eller alternativt så rinner det genom konvektorn och droppar ned på golvet så att jag upptäcker läckaget snabbt.

Jag kyler direkt från borrhålet så det blir kallt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver ventilationskanalerna isoleras?
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2017, 17:47:22 »
Har du otur kommer det rinna mycket vatten på golvet under ,
Om du kyler med VP kommer dagpunkten att bli stor , det finns mycket vatten i luften inomhus
du andas , dusch , köket , e.t.c , sommartid är det mycket fukt i luften , att kyla som zyberdude
gör innebär att det inte är så kallt , Under förutsättning att VP inte är i drift längre tider
jag själv kyler min matkällare med borrhålen ca 12C på sommaren och ca 6C på vintern ,
har en viss kondens på sommaren

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver ventilationskanalerna isoleras?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2017, 18:15:30 »
En fläktkonvektor alltså, ja det är ju ett alternativ. Kör man vatten med låg temperatur till dessa då? Ja i så fall behöver man väl bara isolera just dessa vattenrör. Men kan det inte droppa från konvektorn också?

Jag kör brine direkt i min fläktkonvektor, rören är självklart kondensisolerade.
Det sitter ett tråg med avlopp under elementet som tar hand om kondensvattnet, det blir en hel del.
Anslutningarna på sidan var dåligt isolerade från början, det droppade lite där, men en rulle isolertejp fixade till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!