Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi  (läst 11525 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bif-bigfoot

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« skrivet: 14 december 2018, 20:56:44 »
Jag har idag en mitsubishi MSZ-FD35VA som börjat väsnas.
Värmer fortfarande, men med tanke på att den sitter i vardagsrummet är det grymt störande när man kollar TV

Har absolut inga kunskaper om värmepumpar mer än att dom ger värme&kyla (båda funktionerna viktiga för oss)

Har haft två olika företag på besök som offererat olika pumpar, men med min kunskap är dom väldigt lika även prismässigt

Har fått pris på följande båda och båda ingår installation, WIFI modul och bortforsling av gammal pump

Mitsubishi MSZ-LN35VG för 23'000
Daikin Caldo XRH30 för 22'000

Prisskillnaden på 1000 kr kan kvitta, vill ha den bästa pumpen, och att kunna styra den via app i telefonen vilket jag tolkat att båda kan bara man har WIFI modulen

Kom gärna med för och nackdelar på dessa modeller

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #1 skrivet: 14 december 2018, 22:33:12 »
misubishin har ju den dubbla vingen som man kan ställa separat vänster höger
jag är osäker på om caldon har wifi eller om det är tillbehör
mitsun har det som standard i alla fall.
BÃ¥da har aktiv luftrening fast med olika tekniker.

Jag har själv en FD och ar monterat åtskilliga FH inga har haft några fel, så det tillsammans med utseendet gör att jag väljer mitsubishi.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #2 skrivet: 14 december 2018, 22:59:27 »
Nu är jag inte riktigt med på vad som väsnas eller om den ändå är tänkt att byta plats på den.

Ska den sitta på samma ställe är det väl kanske vettigare att åtgärda oljudet om det nu inte är en hisklig summa du fått pris på för detta då FD35 är även i dagens läge en bra maskin
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #3 skrivet: 17 december 2018, 14:41:16 »
Jag har idag en mitsubishi MSZ-FD35VA som börjat väsnas.
Värmer fortfarande, men med tanke på att den sitter i vardagsrummet är det grymt störande när man kollar TV

Har absolut inga kunskaper om värmepumpar mer än att dom ger värme&kyla (båda funktionerna viktiga för oss)

Har haft två olika företag på besök som offererat olika pumpar, men med min kunskap är dom väldigt lika även prismässigt

Har fått pris på följande båda och båda ingår installation, WIFI modul och bortforsling av gammal pump

Mitsubishi MSZ-LN35VG för 23'000
Daikin Caldo XRH30 för 22'000

Prisskillnaden på 1000 kr kan kvitta, vill ha den bästa pumpen, och att kunna styra den via app i telefonen vilket jag tolkat att båda kan bara man har WIFI modulen

Kom gärna med för och nackdelar på dessa modeller

Du tittar på 2 bra maskiner så oavsett vilken du väljer blir du nog nöjd.
Jag tror att Daikin maskinen kommer upp i en högre effekt/utblåstemp än LN när det kyler på.
Wifi ingår inte till XRH men den är inte så dyr.
Ett års längre garanti på Daikin kan vara värt något också.

Mvh
D

Utloggad bif-bigfoot

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #4 skrivet: 17 december 2018, 14:46:40 »
Anledningar att jag kikat på dessa är att de är de två maskiner två olika företag offererat
Företaget som vill sälja Diakon har varit här i samband med service av min nuvarande pump
Företaget som vill sälja Mitsubishi är en kollegas kompis

Om någon anser att jag bör kika på annan pump tar jag gärna emot tops

Bifogar min planlösning Total boyta 180m2
Rött är element, och blått/grönt är innedel och utedel till bef VP

har planer på antingen förstärka upp med element i allrum/kök om det behövs (behovet finns redan, men hoppas ny VP kanske löser lite av värmeproblemet i dessa rum)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #5 skrivet: 17 december 2018, 15:12:12 »
En annan likvärdig värmepump är Panasonic HZ25UKE (Inbyggd wifi), de tre värmepumparna ligger nära varandra när det gäller uteffekt och prestanda, och troligen pris också.
Panasonic har börjat krångla till det med garantierna som många installatörer får idag bara 3 års garanti på dessa, så det kan vara nåt att ha i åtanke.
Bara PRO-partners får 5 års garanti på Panasonic. (om jag fattat allt rätt)
Upplever du att din nuvarande värmepump inte orkat med att värma huset när det varit som kallast ute skulle du även kunna ta in ett pris på Caldo XRH40, inte många maskiner slår den på fingrarna när det gäller uteffekt vid låg utomhustemp.

Det där med wifi tycker jag är lite överkurs till en värmepump, om man inte vill fjärrstyra den när man är borta vill säga.
Annars fungerar ju fjärrkontrollen utmärkt.  ;)
« Senast ändrad: 17 december 2018, 15:14:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jola2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #6 skrivet: 17 december 2018, 15:27:25 »
Tycker Mitsubishin är snyggare. Något vi också tog med när vi valde pump.
Fick en LN 35 med markstativ installerad och klar för 20500kr. Vi hade dock ingen pump som skulle tas bort.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #7 skrivet: 17 december 2018, 15:53:59 »
Mitsun alla gÃ¥nger.  tummenupp
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #8 skrivet: 22 december 2018, 23:54:58 »
Hej på er...

Ny här på forumet och är väl mer en stjärna på vitvaror men kan en del värmepumpar nu också..främst då luft/luft vp

 
Mitsubishi & Daikin är bra men med ett hus pÃ¥ 180kvm klarar inte ovan nämnda modeller av att göra jobbet... dÃ¥ hade jag nog förr valt Mitsubishi FH50/LN50 (8,7kW) riktiga bestar ;-) eller varför inte Panasonic VZ12SKE (9,2kW) med en avfrostningsteknik som tar tillvara pÃ¥  kompressorns spillvärme...om börsen tillÃ¥ter...

Jag tänker lite som så när jag säljer in en luftvärmepump: Kan denna värmepump försörja HELA huset/villan/stugan med värme UTAN att man måste ha tillskott från någon annan värmekälla fastän det är -10 ute och mkt kallare än så blir det inte här i Skåne nuförtiden, ta i beaktande att en värmepump drar som mest lika mycket som 1st kraftfullt direktverkande element och det är där i besparingen kommer in i bilden enligt mig, Jag bor i ett hus på 122kvm och har bara 1 lvp som enda värmekällan, monterade ut 9st direktverkande el-element när jag flyttade hit i årsskiftet 17/18. Har cirka 23 grader här och ställt in min pump på 25grader. Elräkning på max 1600kr (exkl. uppvärmning vatten)under de kallaste månaderna och ändå är här taskigt isolerat...usch nu får jag säkert massa duktiga kollegor på mig, men det bjuder jag på ;-)

Mvh Fredrik
« Senast ändrad: 23 december 2018, 01:31:15 av Malmö Kyl & Värme Service »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #9 skrivet: 23 december 2018, 11:49:07 »
Intressant att du rekommenderade en RAS 9-35 som alternativ fastän den är svagare än en Caldo XRH30 i kall väderlek.
Hur gick resonemanget ?

Med vänlig hälsning
Daikin

Hej på er...

Ny här på forumet och är väl mer en stjärna på vitvaror men kan en del värmepumpar nu också..främst då luft/luft vp

 
Mitsubishi & Daikin är bra men med ett hus pÃ¥ 180kvm klarar inte ovan nämnda modeller av att göra jobbet... dÃ¥ hade jag nog förr valt Mitsubishi FH50/LN50 (8,7kW) riktiga bestar ;-) eller varför inte Panasonic VZ12SKE (9,2kW) med en avfrostningsteknik som tar tillvara pÃ¥  kompressorns spillvärme...om börsen tillÃ¥ter...

Jag tänker lite som så när jag säljer in en luftvärmepump: Kan denna värmepump försörja HELA huset/villan/stugan med värme UTAN att man måste ha tillskott från någon annan värmekälla fastän det är -10 ute och mkt kallare än så blir det inte här i Skåne nuförtiden, ta i beaktande att en värmepump drar som mest lika mycket som 1st kraftfullt direktverkande element och det är där i besparingen kommer in i bilden enligt mig, Jag bor i ett hus på 122kvm och har bara 1 lvp som enda värmekällan, monterade ut 9st direktverkande el-element när jag flyttade hit i årsskiftet 17/18. Har cirka 23 grader här och ställt in min pump på 25grader. Elräkning på max 1600kr (exkl. uppvärmning vatten)under de kallaste månaderna och ändå är här taskigt isolerat...usch nu får jag säkert massa duktiga kollegor på mig, men det bjuder jag på ;-)

Mvh Fredrik

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #10 skrivet: 23 december 2018, 14:07:29 »
Tjena Daikin...

Var i texten hittar du att jag rekommenderar en Toshiba RAS 9-35? Var bor kunden? Jo HBG, hur ofta har vi mer än -15 här nere?? Jag skriver alltså i en tråd som är relevant. Jag gillar alla de 5 stora, som för mig är: Toshiba, Daikin, Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy och Panasonic(dock gillar jag LZ & VZ modellerna skarpt men nya UKE:n är skräp i mina ögon sett) och i den ordningen rankar jag dem. Toshiba har totalt misslyckats med sin marknadsföring i Sverige märker jag. Givetvis skulle jag rek. Daikin Ururu Sarara XR50 till kunden också :-) men gillar inte det där tramset med automatiska filterrengöringar. Dagens filter är så pass bra så det känns som en onödig funktion. Sen tror jag knappast att luftrenaren (Toshiba DSK/Mitsubishi Electric FH) som sitter på en liten del (oftast den högra) gör så värst mycket nytta. Kan ha fel men varför sitter där då inte en på vänstra sidan också? Jämför lite med en renodlad lustrenare som har ett stort Hepafilter på 500x400 mm samt ett lika stort bakomliggande kolfilter. Vad jag vet så finns där väl ingen forskning på det direkt utan bara tillverkarens ord..som sagt kan ha fel men blir mer än gärna upplyst av någon som kan visa upp att si o så många skadliga bakterier tar denna maskinen hand om. Tänker på allergiker..Så jo då jag vet att Folksam rek Ururu tack vare sina filter.

Daikins Caldo XRH 40 levererar 4kW och Toshiba DSK9-35 levererar 4,5kW vid -15grader men ändå skrev jag att Daikin är bra maskiner men när det kommer till livslängden finns där inget märke som slår Toshibas Daiseikai maskinerna och säger du något annat får du gå hem och göra din läxa. Hur många reklamationer har jag haft på Toshiba DSK efter att satt upp cirka 200 maskiner nu..NOLL är svaret.

En Caldo XRH 30/Toshiba DSK9-35 hade inte täckt ett hus på hela 180kvm..så därför rek jag FH/LN 50 alt Panna VZ12SKE som levererar 6 saftiga kW vid -15. Jag är alltid mån om mina kunder och överdim hellre än underdim. Tycker du inte alla el-leverantörer är rika nog för om man går på dina rek så menar du att en Caldo XRH 30 skulle täcka ett 180kvm stort hus...nä du glöm det såvida du inte vill att man ska ha tillskottsvärme och då har iaf jag misslyckats med det jag vill uppnå. Hoppas du förstår min tankegång där Daikin.

Jag tycker Daikin Caldo/Solo är skithäftiga maskiner med sin direktavrinning vid avfrostning och ingen värmekabel, swingkompressor, öppen spis funktion samt en microprocessor som ser till att avfrosta enbart vid behov..DÄR har de övriga aktörerna pÃ¥ marknaden nÃ¥got att lära och ta efter. Men sÃ¥ länge Daikins maskiner inte hÃ¥ller i 15-20 Ã¥r sÃ¥ de inte nummer 1 för mig men väl god 2:a..absolut! Lika mycket som att Miele är Kejsaren när det kommer till tvätt, tork och diskmaskiner..mer än 1 mil ner till 2:an kan jag lova. SÃ¥ vänligen var lite mer pÃ¥läst nästa gÃ¥ng för jag kommer att slappa dig pÃ¥ fingrarna varenda gÃ¥ng fram tills dess  tOOmten

Vänligen
Fredrik

Utloggad Pumpens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #11 skrivet: 23 december 2018, 14:25:59 »
Effekt vid -5   -10  -15  -20  -25°C
XRH 40    5,5  5,3  5,0  4,5  4,0 kW
XRH 30    5,0  4,7  4,6  4,2  3,6 kW


Hus 1949
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2018 - 16537 kWh (uppvärmd källare)
2017 - 14424 kWh
2016 - 21566 kWh
2015 - 895 kWh


2020 - VTD 322
2020 - TD 1000 SILENT ECOWATT
2020 - FTX Nordic S4 + 2 stycken Roomie one WiFi
2019 - Bivalent shunt + rätt kopplad VP!
2019 - Två stycken BoilerMag 22-28
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2017 - TADO termostater
2016 - TIDA Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2015 - Inflyttning
2005 - IVT 700 - 290 A/W

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #12 skrivet: 23 december 2018, 15:07:13 »
Tjena Daikin...

Var i texten hittar du att jag rekommenderar en Toshiba RAS 9-35? Var bor kunden? Jo HBG, hur ofta har vi mer än -15 här nere?? Jag skriver alltså i en tråd som är relevant. Jag gillar alla de 5 stora, som för mig är: Toshiba, Daikin, Mitsubishi Electric, Mitsubishi Heavy och Panasonic(dock gillar jag LZ & VZ modellerna skarpt men nya UKE:n är skräp i mina ögon sett) och i den ordningen rankar jag dem. Toshiba har totalt misslyckats med sin marknadsföring i Sverige märker jag. Givetvis skulle jag rek. Daikin Ururu Sarara XR50 till kunden också :-) men gillar inte det där tramset med automatiska filterrengöringar. Dagens filter är så pass bra så det känns som en onödig funktion. Sen tror jag knappast att luftrenaren (Toshiba DSK/Mitsubishi Electric FH) som sitter på en liten del (oftast den högra) gör så värst mycket nytta. Kan ha fel men varför sitter där då inte en på vänstra sidan också? Jämför lite med en renodlad lustrenare som har ett stort Hepafilter på 500x400 mm samt ett lika stort bakomliggande kolfilter. Vad jag vet så finns där väl ingen forskning på det direkt utan bara tillverkarens ord..som sagt kan ha fel men blir mer än gärna upplyst av någon som kan visa upp att si o så många skadliga bakterier tar denna maskinen hand om. Tänker på allergiker..Så jo då jag vet att Folksam rek Ururu tack vare sina filter.

Daikins Caldo XRH 40 levererar 4kW och Toshiba DSK9-35 levererar 4,5kW vid -15grader men ändå skrev jag att Daikin är bra maskiner men när det kommer till livslängden finns där inget märke som slår Toshibas Daiseikai maskinerna och säger du något annat får du gå hem och göra din läxa. Hur många reklamationer har jag haft på Toshiba DSK efter att satt upp cirka 200 maskiner nu..NOLL är svaret.

En Caldo XRH 30/Toshiba DSK9-35 hade inte täckt ett hus på hela 180kvm..så därför rek jag FH/LN 50 alt Panna VZ12SKE som levererar 6 saftiga kW vid -15. Jag är alltid mån om mina kunder och överdim hellre än underdim. Tycker du inte alla el-leverantörer är rika nog för om man går på dina rek så menar du att en Caldo XRH 30 skulle täcka ett 180kvm stort hus...nä du glöm det såvida du inte vill att man ska ha tillskottsvärme och då har iaf jag misslyckats med det jag vill uppnå. Hoppas du förstår min tankegång där Daikin.

Jag tycker Daikin Caldo/Solo är skithäftiga maskiner med sin direktavrinning vid avfrostning och ingen värmekabel, swingkompressor, öppen spis funktion samt en microprocessor som ser till att avfrosta enbart vid behov..DÄR har de övriga aktörerna pÃ¥ marknaden nÃ¥got att lära och ta efter. Men sÃ¥ länge Daikins maskiner inte hÃ¥ller i 15-20 Ã¥r sÃ¥ de inte nummer 1 för mig men väl god 2:a..absolut! Lika mycket som att Miele är Kejsaren när det kommer till tvätt, tork och diskmaskiner..mer än 1 mil ner till 2:an kan jag lova. SÃ¥ vänligen var lite mer pÃ¥läst nästa gÃ¥ng för jag kommer att slappa dig pÃ¥ fingrarna varenda gÃ¥ng fram tills dess  tOOmten

Vänligen
Fredrik
1:Du rekommenderade en RAS 9 - 35 innan du editerade din tråd, kommer du ihåg ?
2:Caldo XRH 30 ger 4,6 kW @-15  samt 3,6 kW @-25C Motsvarande siffror för samma effektklass pÃ¥ RAS är 4,4 / 2,8 kW För XRH 40 är det 5,0 @ -15 / 4,0 @ -25. För RAS 9-35: 4,5 / 2,9 kW
Panasonic VZ ger 5,22 @ -15 / 3,67@-25C Tycker nog att XRH står sig bra här.
Den enda maskinen som levererar 6 kW vid -15 är LN50 i detta sammanhang.
3: Luftrening: Har ej tagits upp av mig som argument men jag förstår din poäng. Beroende på konstruktion så fungerar luftreningen olika hos olika tillverkare. Flash streamern på Caldo XRH skjuter ut elektriskt laddade joner som bryter ner virus och bakterier. Effekten är bra och väl dokumenterad. Vet ej hur de andra tillverkarnas system fungerar.
4: kan ej göra min läxa på Daiseikai 9 då den inte har funnits så länge på marknaden, vet ej livslängden på den.
Av alla fabrikat jag har sålt och installerat så anser jag att Daikin /Mitsubishi/Toshiba spelar i samma liga kvalitetsmässigt. Sedan är det ett hopp neråt. Att Daikins maskiner inte håller i 15-20 år är ett uttalande som får stå för dig. Jag har själv plockat ner mer Toshibor än Daikin maskiner innan jag började jobba på Daikin. Dock kan man inte dra några slutsatser om olika maskiners livslängder baserat på det.
Å andra sidan har jag ingen större erfarenhet, har bara skruvat med 8-1000 maskiner totalt.

5. 180 m2: vet ej om man skall räkna på att en maskin tar ett helt hus på 180 m2 själv. Det beror på om man når ut till hela ytan. Men du anser att en LN50 skall göra det, i så fall skulle det behövas (grovt räknat) 180*50 = 9 kW vid DUT. Vet ej om LN50 tar det.

God Jul önskas till alla glada !

Mvh
Daikin

Malmö Kyl o Varme Service

  • Gäst
Malmö Kyl o Varme Service
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #13 skrivet: 23 december 2018, 18:15:04 »
Du frångår fortfarande var kunden bor och vad vi har för klimat här nere. Nope är helt övertygad om att har du ett hus på 180kvm kan du med lungan ro smälla in en FH/LN 50 i det där huset med den planritningen om det är något sånär isolerat och inte 5-6m upp till tak. Så du menar att du plockat ner Daiseikai maskiner som varit yngre är Daikin...Än så länge har jag inte stött på en vitvara som består av plast och som skulle vara bättre än en i metall..och detta går att överföra på värmepumpar, bilar, cyklar you name it. Daikin Caldo XRH 30 innedel/utedel 10kg/38kg - Toshiba DSK9-25 innedel/utedel 14kg/44kg när ska folk fatta att plast inte är hållbarare än metall. ALLT är robustare i en Toshiba än i en Daikin. För mig är valet lätt..sen kan ni få lov att jämföra att er bil går i 366km och min går i 360km. När det är -25 ute leverera inget märke något nämnvärt sen kan ni få ha era glädje kalkyler men som sagt jag bor och verkar i Skåne. Irrelevant för mig vad den levererar vid -25 -35 etc etc Toshiba är Mieles motsvarighet punkt slut!

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dagens dilemma Daikin eller Mitsubishi
« Svar #14 skrivet: 23 december 2018, 18:24:53 »
Nu gör du dig själv löjlig.
Du menar att utomhusenheten på en Daikin är gjord i plast ?
Toshiban är 15% högre så konstigt om den skulle väga mindre än 44 kg.
Om du föredrar en Toshiba så är det helt ok, valet är ju ditt.
Jag frångår inte vart kunden bor, ser att det ligger i södra Sverige.
Fortsätt montera Toshiba, det är fina maskiner.

God Jul
D
Du frångår fortfarande var kunden bor och vad vi har för klimat här nere. Nope är helt övertygad om att har du ett hus på 180kvm kan du med lungan ro smälla in en FH/LN 50 i det där huset med den planritningen om det är något sånär isolerat och inte 5-6m upp till tak. Så du menar att du plockat ner Daiseikai maskiner som varit yngre är Daikin...Än så länge har jag inte stött på en vitvara som består av plast och som skulle vara bättre än en i metall..och detta går att överföra på värmepumpar, bilar, cyklar you name it. Daikin Caldo XRH 30 innedel/utedel 10kg/38kg - Toshiba DSK9-25 innedel/utedel 14kg/44kg när ska folk fatta att plast inte är hållbarare än metall. ALLT är robustare i en Toshiba än i en Daikin. För mig är valet lätt..sen kan ni få lov att jämföra att er bil går i 366km och min går i 360km. När det är -25 ute leverera inget märke något nämnvärt sen kan ni få ha era glädje kalkyler men som sagt jag bor och verkar i Skåne. Irrelevant för mig vad den levererar vid -25 -35 etc etc Toshiba är Mieles motsvarighet punkt slut!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!