Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LjudnivÃ¥n pÃ¥ en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)  (läst 7270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Idalina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej, här kommer en nykomling till forumet!

Undrar finns det någon därute med erfarenhet av Aermec och ljudnivån på den (både inne och ute)? Var så imponerad av hur tyst den gick när vi fick tillfälle att lyssna på den innan vi köpte den. Men nu, installerad i vårt radhus, låter den lite väl mycket tycker vi. Det går bra vid några plusgrader och uppåt, men blir det kallare blir det dels ett vibrationsljud, dels ett metalliskt ljud som låter lite som om ett lager håller på att skära ihop. Har man lite fantasi, som jag, kan man också få till ett ljud som låter som ett flygplan som är på väg att gå ner för landning,  *roflmao*
Alla dessa ljud hörs när innerfläkten är igång. Jag vet ju att det låter när den frostar av, men det är ju ett annat ljud och kommer inte när fläkten är i gång (om jag inte misstagit mig).

När dessa ljud hörs från innerdelen, låter också utedelen fasligt mycket. Är orolig för att grannarna kommer och klagar snart...

Har någon en idé om detta är normalt? Har naturligtvis haft en tekniker här som inte hittar vare sig ljud eller fel, men då var det ca +5 grader ute...

Idalina

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Hej!

Jag har en IVT 5kw (samma maskin tror jag)

 Ytterdelen gÃ¥r lite hÃ¥rt vid hög belastning,  men innerdelen lÃ¥ter inte mycket tycker jag, ett rent fläktljud, utan missljud.

    men det är klart i vardagsrummet skulle jag inte vilja han, (Sitter över ytterdörren vilket fungerar mycket bra).

                     mvh            Anders

 
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad Trollet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #2 skrivet: 09 december 2005, 15:06:54 »
Ljud data för IWH 91H
Inomhusdel L/M/H, dB(A)    28/35/39
Utomhusdel max,dB(A)    45

Så den skall vara rätt tyst.
Kolla så att det sitter vibrationsdämpare mellan aggregat och konsol på utomhusdelen.
Ju kallare det är ute desto lättare transporteras ljud


Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #3 skrivet: 12 december 2005, 19:07:28 »
Utedelarna går ganska hårt vid hög belastning, de brummar kan man säga.

Innedelen tycker jag dock inte är högljud, men det är kanske lite olika hur man upplever det!

Men även om det låter lite så är det nog som Thomas Vpgr sa att de ger väldigt mycket värme när det blir kallt.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #4 skrivet: 13 december 2005, 00:59:42 »
Idalina, din beskrivning låter inte som något jag hört från min IVT 5 kW vilket borde vara ungefär samma maskin. Om det bara låter konstigt ibland så föreslår jag att du försöker spela in ljudet på tex en mp3-spelare och bifogar, då är det lättare för dom som vet att ringa in problemet. Det verkar inte vara normala ljud.

Min upplevelse av de "normala" ljuden är av tre typer. Den ena typen är litet knäppningar från chassit i innerdelen kring avfrostningar, kanske även rören bidrar; dessa kommer av att prylarna expanderar och krymper av temperaturväxlingarna. Jag lyckades få bort det mesta av detta bara genom att rucka litet bestämt på innerdelen i sidled. Typ 2 är ett vanligt fläktljud som är mer eller mindre tydligt beroende på övriga bakgrundljud från vardagen och fläkthastighet. Dessa upplever jag sällan som störande, det är ett mjukt blåsljud i ett slags "brunt", vänligt brusspektrum som inte bekymrar mig ett dugg. Inga vibrationsljud alls. Min innedel sitter i hallen/trapphuset så den är inte i den direkta närheten av kök/vardagsrum/sovrum, detta är givetvis positivt för hur man upplever ljudet. Ljud typ 3 är från kompressorn i utedelen, låter som ett brummande ungefär som från en stor transformator eller ett elskåp. Ju hårdare den arbetar och ju kallare, desto starkare. Inte heller detta är något jag upplever som störande ens under full kompressoreffekt, kanske beroende på att jag satte utedelen på betongplintar och markstativ. Det går knappast att höra inne i huset, och utanför så är ljudet såpass svagt att det knappt överröstar bakgrundljuden vid tomtgränsen 5 meter bort om man inte vet vad man ska lyssna efter (villakvarter, småstad). Rörinstallationen är ca 4 meter i mitt fall.


Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #5 skrivet: 31 december 2005, 18:51:45 »
Hej!

Jag har en granne med en Aermec L/L-pump, modellbeteckning vet jag ej. Den för ett jäkla oväsen när den arbetar. Det låter ofta som en helikopter/flygplan & det hörs in hos grannarna. Jag bor ändå ca 25m bort. De som bor direkt granne har svåra nätter ibland. Jag har varit framme och "pillat" på den. Det är ett högt kompressorljud från utedelen, men det värsta är det smäckiga chassiet som skorrar nått så in i fasen. Förhoppningsvis är det inte ett generellt modell-problem. Men vem vet? Installatören har, vad jag vet, varit där några ggr. Men det blir ingen skillnad. De som bor där märker tydligen inte av ljudet & bryr sig inte så mycket. Det är på deras fastighets baksida vilket blir framsidan för vissa av grannarna. Ja det blir att gnälla lite till så det förhoppningsvis blir åtgärdat. Jämför man med min Panasonic E9DKE utedel så hörs det i jämförelse bara ett lätt "väsande" när man står brevid den. Så den stör troligen ingen.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Idalina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej alla som svarat!
Tack för era svar.

Leopold, din beskrivning av normala ljud är dom som jag också tycker är normala. Och så låter den för det mesta och stör mig inte alls. Men de andra ljuden är definitivt inte normala, vissa nätter väcks både jag och tösen av oljudet från maskinen, så högt är det alltså.

frav, hoppas det inte är min maskin du varit framme och "pillat" på >:(, för det skulle kunna vara min maskin du beskriver! Skillnaden är i så fall att vår maskin inte sitter på baksidan, men väl på sidan och stör troligen grannarna rätt bra. Skillnaden är också att vi bryr oss så in i vassen, men det tar tid för säljarna att åtgärda felet eftersom man inte hittat felet.

Men, nu kanske felet är hittat. Troligen har vi för korta rör mellan inne och utedel, troligen runt 2 m.  Grannen vÃ¥r köpte en likadan pump samtidigt och han har inga oljud, men väl betydligt längre rör...

Vad tror ni?
Idalina, som väntar på reparatör...

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2006, 18:58:48 »
frav, hoppas det inte är min maskin du varit framme och "pillat" på >:(, för det skulle kunna vara min maskin du beskriver! Skillnaden är i så fall att vår maskin inte sitter på baksidan, men väl på sidan och stör troligen grannarna rätt bra. Skillnaden är också att vi bryr oss så in i vassen, men det tar tid för säljarna att åtgärda felet eftersom man inte hittat felet.

Men, nu kanske felet är hittat. Troligen har vi för korta rör mellan inne och utedel, troligen runt 2 m.  Grannen vår köpte en likadan pump samtidigt och han har inga oljud, men väl betydligt längre rör...

Vad tror ni?
Idalina, som väntar på reparatör...
Jadu, det beror ju på vart du & din värmepump bor. Men jag tror inte vi är grannar. Å "pilla" i detta fall är att trycka på utomhusdelen så den tystnar tillfälligt. Inga slägg slag även om man skulle vilja ta till det. Även min granne har korta rör, ca 2-3m. Men det värska oljudet kommer ifrån chassiet som skorrar när den arbetar & det nästvärsta ljudet från kompressorn som brummar högljutt.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2006, 20:07:55 »
Lossa skruvarna till chassit och tryck dit små gummibitar i skarvarna så kan det nog tystna.

Sedan beror det lita på vad pumpen står på, konsoll, eller andra ben på marken, det går säkert att göra på fler sätt. Jag vet dock inte vilket som är bäst.

Min skorrade en del, men jag lokaliserde bara plåten som skorrade och tryckte dit en gummibit imellan, nu är det tystare.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad kent100

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2006, 08:13:16 »
Har en Sharp AE-X12ER. I specifikationen för utomhusdelen anges ljudnivån til 49 dB. Har den monterad hängande på trävägg. Den blev monterad i Mars-05 , då när det var -16 så gick den bra och hördes knappt. Men nu i Januari -06 när det varit ner mot -15-20 grader så vibrerar den kraftigt och hörs längst bort i huset. Jag har mätt upp ljudet 1 m ifrån; det ligger på 65-70 dB som mest när det vibrerar i plåten. Kan det vara för lite köldmedia eller håller lagren i pumpen på att ta slut?

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Ljudnivån på en Aermec EWI 91 H (ska vara samma som Sharp)
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2006, 17:01:08 »
Hej.

Isoleringen runt kompressorn kan visst halka ner och ställa sig på botten. Detta ska enligt han som installerade min Aermec ge upphov till vibrationer och ganska högt ljud. Han har dock inte varit här ännu och åtgärdat detta, vet inte om jag ska lyfta på locket själv och åtgärda det.

Ni som har problem kan ju höra med era installatörer om de känner till detta problemet.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!