Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ge mig tips pÃ¥ bra luft luft värmepumpar  (läst 7999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyfikenpå

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« skrivet: 29 januari 2014, 10:43:02 »
Hej! Är på gång med att köpa en ny luft luft värmepump. Har haft en IVT med återkommande problem som i och för sig gått på garantier. Nu har nya problem uppstått med avfrostning efter att garantitiden löpit ut. Tänker inte lägga ut pengar på pumpen eftersom den tydligt visat att den är ett måndagsexemplar. Vill gärna ha forumets åsikter om vilka märken som fungerar bra i norra delen av vårt land (kustremsa Umeå-Luleå) vilka märken som har bra garantier. Är några märken mer utsatta för problem än andra??? Är tacksam för svar och synpunkter. Vill även säga att när pumpen har fungerat har jag varit väldigt nöjd med energibesparing, mindre nöjd med ljudnivåer och vibrationer. Tacksam för svar

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2014, 13:45:23 »
Den nya mitsubishi msz-fh35ve är iaf någon av de bättre du kan ha skulle jag tro.
5 års garanti.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2014, 15:52:58 »
FH35 ger nog bäst effekt och COP när det är riktigt kallt. http://www.scanoffice.fi/uploads/vtt-raportit/VTT-S-01359-13.pdf

( Svenska ) Här är en länk som är översatt från finsk test på FD35. http://www.jvf.se/page.php?p=141

FD35 är föregångaren till FH35. http://www.scanoffice.fi/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08820-10.pdf
värmefaktorn är extremt bra genom hela temperaturskalan, även vid -30°C utomhustemperatur.
värmeeffekt på max 3,3 kW är hög och den fortsätter extremt bra vid kraftig kyla och ger vid -30°C fortfarande en värmeeffekt på 2,3 kW.
inomhusdel är neutral och relativt osynligt

Alternativ Fujitsu Nocria 14. http://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-nocria-14-lbc-
Gammal modell men ger mycket effekt. Har väl haft ganska lite fel under åren den funnits.
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 16:06:29 av Zelda »

Utloggad ekv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Ã…f Daikin, NIBE och Toshiba
    • EKV AB
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2014, 20:22:37 »
Daikin och Toshiba håller jag som de bästa maskinerna. Hög effekt även när det är riktigt kallt ute och väldigt hög kvalitet/driftsäkerhet. För den kräsne finns t ex nya Daikin Ururu Sarara med 9,0 kW effekt, SCOP 5,7, befuktning, ventilation och 8 års garanti...

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2014, 20:48:03 »
Kan bara svara för min 10-åriga Toshiba, den värmer väl lite sämre men inte mycket som när den var ny.
Under de tio åren har fläktmotorn bytts efter drygt två år på garanti och ett kretskort troligen pga åska i innerdelen som gick på försäkringen.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2014, 21:23:50 »
« Senast ändrad: 30 januari 2014, 21:26:57 av Zelda »

Utloggad Nyfikenpå

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2014, 22:23:28 »
Tack alla ni som svarat!!!! Någon som har koll på LG eller den nya IVT-pumpen PHR-N. Trots allt strul jag haft vill jag ändå tro att det är en något så när bra maskin. Är det någon som har erfarenhet av dessa båda pumpar. Behöver en pump som klarar längre perioder av -15 och lägre. Samt fukt ibland och snö emellanåt. Eftersom jag även upplevt buller av maskinen (vägghängd på konsoller) så funderar jag över för och nackdelar med stativ. Tacksam för alla svar!!!!!

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2014, 15:05:59 »
Behöver en pump som klarar längre perioder av -15 och lägre
Med detta krav är FH35 den enda pump du behöver kolla in (och sedan köpa).
Garanterat 4.3KW ut vid -15 grader....inga andra pumpar på marknaden klarar det.
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

Utloggad Kluns

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2014, 17:35:27 »
Skulle jag köpa en pump idag skulle jag nog titta närmare på den nya Daikin Ururu Sarara
http://www.daikin.se/for-ditt-hem/behov/luft-luft-varmepumpar/index.jsp


Nöjd ägare till
Mitshubishi FD 25 
Daikin Caldo 50

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2014, 18:02:37 »
Nya Ururu är väl ca 6000-7000:- dyrare än tex FH35 sÃ¥ det gäller att man kan utnyttja effekten om det inte ska bli för stor skillnad i  payoff tid eller att man har behov av dom extra funktioner som Ururu har.
Har man litet effektbehov så kanske varken FH35 eller Ururu är rätt val

Om Ururun är på test eller ska testas av SP inom en snar framtid så bör det framgå lite mera vilken effekt och effektivitet den har jämfört med andra testade modeller.
Finska Scanoffice brukar ibland testa modeller som dom inte lagerför så det kanske kommer ett test där !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2014, 22:15:55 »
Nya Ururu är väl ca 6000-7000:- dyrare än tex FH35 sÃ¥ det gäller att man kan utnyttja effekten om det inte ska bli för stor skillnad i  payoff tid eller att man har behov av dom extra funktioner som Ururu har.
Har man litet effektbehov så kanske varken FH35 eller Ururu är rätt val

Om Ururun är på test eller ska testas av SP inom en snar framtid så bör det framgå lite mera vilken effekt och effektivitet den har jämfört med andra testade modeller.
Finska Scanoffice brukar ibland testa modeller som dom inte lagerför så det kanske kommer ett test där !
Fälttest i Norge visade pÃ¥ 5 kW vid -14 °C för Ururu 25 (den minsta) det kommer bli 35 el. 50 som vi skickar in till SP.  Styrkan för Ururu är den höga verkningsgraden.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2014, 22:28:57 »
Fälttest kan ge en fingervisning om effekter men då brukar inte avfrostningar vara inräknade samt att utedelen kanske var helt ren från frost.
SP test säger inte allt men i dagsläget det test som är på någorlunda lika villkor.
Eller ett SCOP test med ytterliggare en kallare region som mer är lik våra vintrar från Stockholm och uppåt , lite väl få "kalla" timmar i den testcykeln.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2014, 22:45:21 »
Jag litar enbart på SP för jämförelser.
Inga utfästelser från leverantörer har stämt, många är dem som utropat sig som bäst och sedan vid test presterat dåligt.
Jag är övertygad om att ett stort fabrikat valt att inte publicera en del tester tom.

davidhitsrus

  • Gäst
davidhitsrus
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2014, 20:58:48 »
FUJITSU 12 LECAN ger ju nästan 3kW vid 30 minus! Enligt tillverkaren...
Dessutom verkar den prisvärd men jag vet inget om övrig kvalitet.

Utloggad sloke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ge mig tips på bra luft luft värmepumpar
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2014, 17:53:40 »
Som kyltekniker svarar jag Daikin, (jag har jobbat med många märken).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!