Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TrÃ¥dlös loggning till PC?  (läst 2568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Novis
Trådlös loggning till PC?
« skrivet: 03 oktober 2005, 15:09:13 »
Hej på er,

Jag är ganska ny på det här med värmepumpar och kommer själv troligen att skaffa en sådan under nästa år.

Rickard och Peter verkar ha loggning som fungerar, men var kan man hitta trådlös loggning till rimligt pris?

Jag har kollat på Clas Ohlsson men de har ingen med PC anslutning, dock är det ganska billigt (Artnr: 36-1795).
Elfa har men deras givare är ganska dyra (Väderstation WS 2500-PC). Skulle man kunna använda Elfas väderstation med
Clas givare som "bara" kostar 99kr? De stödjer också fuktloggning som inte Rickards logger gör, kanske du kommer med en fuktmätare också
Rickard?  ;)

MVH
Bagarn

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trådlös loggning till PC?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2005, 18:14:10 »
Jag har kollat på Clas Ohlsson men de har ingen med PC anslutning, dock är det ganska billigt (Artnr: 36-1795).
Elfa har men deras givare är ganska dyra (Väderstation WS 2500-PC). Skulle man kunna använda Elfas väderstation med
Clas givare som "bara" kostar 99kr? De stödjer också fuktloggning som inte Rickards logger gör, kanske du kommer med en fuktmätare också
Rickard?  ;)
Jag har själv en väderstation som är kompatibel med WS 2500 (jag har en WS 3001).  De använder samma trÃ¥dlösa givare/protokoll.

Jag hÃ¥ller pÃ¥ och utvecklar en sändarmodul till Dallas-givarna sÃ¥ att man kan koppla in ett valfritt antal givare till sändarmodulen som sedan skickar dessa som givarvärden till väderstationen.  Sändarmodulen kostar ju en del, men eftersom jag bara behöver en till alla givarna, sÃ¥ blir det inte sÃ¥ farligt.  Loggning fÃ¥r jag ju automatiskt, utan att behöva ha PCn inkopplad.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bagarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Novis
SV: Trådlös loggning till PC?
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2005, 16:44:08 »
Det låter ju onekligen som ett intressant projekt, men fixar Dallas (DS1820S) annat än temp?

Att kunna logga fukt skulle också vara bra, då många här på forumet verkar ha problem med
fukt, både på vind och i källare.

MVH
Bagarn

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Trådlös loggning till PC?
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2005, 20:06:54 »
Nej, den fixar inte fukt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Trådlös loggning till PC?
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2005, 09:24:03 »
Däremot har Maxim-IC/Dallas andra 1-Wire givare som fixar fuktmätning (DS2438) http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/758

/Johan

PS Rickards logger kan inte läsa denna
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!