Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump för 2-plan, 216 kvm, 1700-talshus  (läst 1699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Luce

  • Gäst
Luce
Luftvärmepump för 2-plan, 216 kvm, 1700-talshus
« skrivet: 18 november 2019, 10:55:05 »
Behöver lite tips om vad jag ska sätta in för luftvärmepump(ar). Hade tänkt mig 2 st Panasonic HZ25UKE, men jag vill gärna höra om andra tips innan jag köper något - om det är bäst att sätta endast på nedervåningen eller bättre att sätta 1 nere och 1 uppe. Eller om det ev finns någon pump som skulle klara hela huset själv, och därmed räcker att endast sätta in 1.

Uppgifter om huset:
i Boråsområdet
1700 tal - självdrag
216 kvm
2 plan
Kakelugn finns i vardagsrummet

Bifogar länk på ungefärlig planritning. Måtten stämmer inte men ger er en uppfattning om hur rummen/planen är uppdelade. Undervåningen är större än övervåningen där rummet i anknytning med köket är ett tillbygge. De röda "X" är där luftvärmepumpar sitter idag, varav den på kortsidan inte fungerar. Modellen är panasonic e12dke.

Planritning: https://photos.app.goo.gl/uWs7XCGL9iamVsQq8


Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump för 2-plan, 216 kvm, 1700-talshus
« Svar #1 skrivet: 19 november 2019, 13:00:45 »
Det är ett stort hus. Två LLVP låter bra. I bottenvåning, jag skulle haft den på "Living rooms" långsidan mellan "kitchen" och "Dining room". Då har du den varma luften närmaste både dining room och kök. Pumpen blåser ut luft direkt in på living room, den största rum i huset. Tempen kommer att jämna ut över bottenvåning utan problem. Tvättstugan blir ev 1-2 grader kallare än resten av botten våning.
När det gäller övervåningen, jag skulle montera den på playrooms långa sidan. Luften då blåser direkt mot två "bedroom"

Om du har tänkt att använda samma split LLVP med två innedelar, då måste innedelarna kanske ligga på samma sidan av huset. I detta fall skulle jag montera bottenvånings innedel på fortfarande "living rooms långsidan" men på motsatta sidan av kök och dining room. Då blåser luft mot dining hall och kök. Det blir ingen skillnad i värme i bottenvåning.
Jag skulle heller ta två separata LLVP för att du är garaterat ett fungerande pump om den andra skulle sluta fungera. Man kan alltid förhandla om priset för två LLVP som monteras samtidigt.

"On second thought" det är bra att montera även två separata LLVP på samma sidan av huset, då har du bara en el ledning att dra och du slipper se LLVP på två sidor av huset. Hur det blir med ljud/buller om de ligger på samma sida, kan jag inte kommentera. Jag har Toshiba och Mitsubishi i två olika hus och de är båda tysta.
« Senast ändrad: 19 november 2019, 13:07:33 av Raj »
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftvärmepump för 2-plan, 216 kvm, 1700-talshus
« Svar #2 skrivet: 19 november 2019, 13:21:31 »
Håller i princip med föregående talare.
Köp två separata värmepumpar och sätt dem bredvid varandra.
Du kan då dra fram ett trefas 16A kabel och sätta en pump på vardera fas + ett uttag på väggen, alltid bra att kunna hitta ett uttag utomhus.
HZ25UKE, är bra. Andra likvärdiga maskiner är Mitsubishi Electric Hero 35 eller Daikin Caldo XRH30 och Caldo XRH40. XRH40 är ytterligare lite kraftfullare än de andra tre, kanske skulle du behöva en sådan i markplan, XRH40 behöver 13-16A säkring.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump för 2-plan, 216 kvm, 1700-talshus
« Svar #3 skrivet: 19 november 2019, 14:02:17 »
Är det ingen större rabatt att köpa 2st på en gång så kan du börja med en där nere.
Om du ska klara dig på en maskin så gäller det att du står ut med lite högre temperatur där nere för att få önskad temperatur uppe.
En stor fördel med en till uppe är att du kan hålla jämnare temperatur samt att du kan använda den som AC på sommaren.

Mitsubishi Electric eller Toshibas modeller skulle jag rekommendera men jag är partisk  ;)
Ta hem nÃ¥gra Ã¥terförsäljare av olika märken och fÃ¥ förslag pÃ¥ modell , placering samt pris inkl installation och välj den Ã¥terförsäljare som ger störst förtroende är mitt rÃ¥d  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!