Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 27 november 2017, 21:16:06 »

Sanyo löste detta utan värmekabel eller öppet trågbotten.
En teknik som fallit i glömska.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 november 2017, 15:30:24 »

Vill du avslöja vad tanken är ??

Att slippa problem att svallis samlar sig inne i utomhusdelen. På luftvärmepumpar med hel bottenplatta krävs en värmekabel (s k trågvärme) för att inte smältvattnet som rinner bort när den avfrostar ska frysa till på insidan av bottenplattan. Denna värmekabel innebär ju en onödig energiförbrukning som man gärna tar chansen att avskaffa. Dessutom brukar värmekabeln vara en svag punkt ur driftsäkerhetssynpunkt - det är t ex vanligt att den orsakar jordfel, och att den skadas i samband med rengöring eller reparationer.
Skrivet av: rolass
« skrivet: 27 november 2017, 13:29:09 »

Vill man samla upp vattnet behöver man ett kar under, precis som med alla andra pumpar med plåt under batteriet.
Jag tror inte du har förstått varför det är öppet under,
det finns en tanke bakom och det är inte för att spara pengar vid tillverkningen.
Mvh

Vill du avslöja vad tanken är ??
Skrivet av: vandieren
« skrivet: 26 november 2017, 18:47:23 »

Vill man samla upp vattnet behöver man ett kar under, precis som med alla andra pumpar med plåt under batteriet.
Jag tror inte du har förstått varför det är öppet under,
det finns en tanke bakom och det är inte för att spara pengar vid tillverkningen.
Mvh
Skrivet av: rolass
« skrivet: 26 november 2017, 18:36:10 »

Tack för alla synpunkter och råd. Efter en del funderande blev det en ny pump en Daikin RX25  med R32 .

Nyligen installerad och ger värme i huset .  En klar nackdel har den nya pumpen den har bottenplattan öppen så att  kondensvattnet   rinner ut över nästan hela bottenytan i stället för att samlas upp och kunna ledas bort i en slang.

Jag antar det  blir billigare för tillverkaren men bekymmer för kunden som måste lösa problemet på egen hand.  I mitt fall hade jag tidigare pumpens  kondensvatten samlat  i en ränna som ansluts till en slang med utlopp till en spygatt i källartrappen .
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 11 november 2017, 22:52:40 »

okay men varför?
R32 ligger snubblande nära den gränsen som gäller from 2020 o 2025 så om EU får ett ryck åker den ut med.
att inte en R410A pump får säljas om 10 år kanske inte är relevant för valet av pump i dag?
Skrivet av: rolass
« skrivet: 11 november 2017, 19:06:19 »

förbjudet att sälja singelsplitar 2025 blir det.
men fyllning mm omfattar system på 40ton eller mer
men redan innan dess har EU-kommissionen olika utredningar som skall vara klara och vad de medför vet vi icke.

Tack för svar , tydligen bäst att satsa på R32 i en ny pump
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 11 november 2017, 14:56:25 »

förbjudet att sälja singelsplitar 2025 blir det.
men fyllning mm omfattar system på 40ton eller mer
men redan innan dess har EU-kommissionen olika utredningar som skall vara klara och vad de medför vet vi icke.
Skrivet av: rolass
« skrivet: 11 november 2017, 09:37:01 »

Syns någon frost längst ner och/eller på insidan av förångaren?
Hur länge hade värmepumpen gått efter senaste avfrostning när du tittade? Det kan vara lämpligt att bevaka den t ex var tionde minut under ett par timmar innan man säger något definitivt om hur den behagar frosta på.

Ja det är frost  på in och utsidan , i delar av förångaren.  Men avfrostning sker inte särskilt ofta , vi har haft 5-8 C dagtid och då har jag inte sett ngn  avfrostning . Avfrostning har skett företrädesvis tidig morgon .

Börja luta åt en ny pump men då blir det problem med att få tag i pump med lämpliga mått.
En fråga om köldmedel R32/410a .Enligt gasförordningen ska 410 fasas ut 2025 ,  men gäller det också för pumpar som har mindre än 3 kg  kylmedel ??   Ngn som vet ?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 16:05:27 »

Syns någon frost längst ner och/eller på insidan av förångaren?
Hur länge hade värmepumpen gått efter senaste avfrostning när du tittade? Det kan vara lämpligt att bevaka den t ex var tionde minut under ett par timmar innan man säger något definitivt om hur den behagar frosta på.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 10 november 2017, 16:04:44 »

om pumpen går för fullt så kan det misstänkas brist ja.
Skrivet av: rolass
« skrivet: 10 november 2017, 11:04:48 »

I våras var hela paketet nedisat och det var oljud från pumpen. Det föranledde byte av sensorer.
Till e-luxaren Alla sensorer är på plats och oljade med rostlösningsolja.

Nu har jag höjt temperaturinställningen till 25 C och då kan jag se att det är isbildning  frost på en sektion som är mitt på paketet. Utetemp är 6 C , tyder det på vätskebrist ?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 november 2017, 10:32:46 »

Tack för synpunkter , men den frostar av helt och hållet när jag kör kyla , då blir hela paketet rent. båda sektionerna .  Var mäter jag lämpligast strömförbrukningen ?   Menar du i proppen på propptavlan ( Jag har den gaml typen av proppar av porslin. )

Innerdelen är rengjord i våras
Tacksam för fler tips

Men du har aldrig någonsin sett hela utedelen frosta igen? Är gränsen mellan frost och icke frost alltid på samma ställe eller frostar den gradvis på underifrån och uppåt sedan den har varit ren?

Om värmepumpen är ansluten med vägguttag och stickpropp så är det enklast att mäta där. Annars finns det förmodligen en kopplingsdosa eller arbetsbrytare i närheten av den, där bör det gå bra att koppla in sig för mätning. Se till att göra spänningslöst före inkoppling av mätutrustning.
Skrivet av: electroluxaren
« skrivet: 10 november 2017, 09:04:15 »

Kolla så att sensorn som sitter på kondensorn i utedelen inte har lossnat utan har bra kontakt.
De kan krypa ur sitt rör vid bla isbildning om de är dåligt fixerade.
Skrivet av: rolass
« skrivet: 10 november 2017, 07:59:07 »

Tack för synpunkter , men den frostar av helt och hållet när jag kör kyla , då blir hela paketet rent. båda sektionerna .  Var mäter jag lämpligast strömförbrukningen ?   Menar du i proppen på propptavlan ( Jag har den gaml typen av proppar av porslin. )

Innerdelen är rengjord i våras
Tacksam för fler tips
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 09 november 2017, 22:05:53 »

Kylmediebrist kan man misstänka om värmepumpen ALDRIG - inte på flera veckor och under olika väderförhållanden och värmebehov - frostar på över hela förångarens yta - om det är några partier som alltid håller sig rena. Men de flesta luftvärmepumpar har förångaren indelad i flera parallellkopplade sektioner, så det vanliga i så fall är att varje sektion (t ex undre respektive övre halva) bara frostar på nedtill men inte upptill.  Kolla gärna även hur förångarens insida ser ut (kika in genom fläktgallret).
Om det skulle vara så att en av sektionerna i förångaren aldrig fryser på, så skulle orsaken möjligen kunna vara stopp i kapillärrör eller något liknande.

Ett annat tecken på kylmediebrist är om det aldrig går att få värmepumpen att dra så mycket ström som den ska kunna göra enligt typskylten. Det går bra att mäta med en billig effekt/energimätare av typ "mellanpropp", mät då kompressorn har gått på max varvtal i åtminstone 10 minuter och då det är 5-10 plusgrader ute. Lämpligt att först kyla ut huset före mätningen och sedan ställa upp fjärrkontrollen på t ex 30 graders innetemp för att försäkra sig om att värmepumpen verkligen går för fullt. Innedelens fläkt bör också gå på max varvtal vid mätningen.
Skrivet av: brutusnr1
« skrivet: 09 november 2017, 21:53:35 »

Blås rent innerdelen om den är full av damm.
Gasen kondenserar inte ordentligt om flödet är dåligt
Skrivet av: rolass
« skrivet: 09 november 2017, 17:34:34 »

Har en NE12GKE , den har problem med avfrostningen det är is på utedelens nedre del ca 2/3 när den börjar producerad värme igen.
I april byttes sensorer i både ute- och innerdelen eftersom det då var samma problem. Efter bytet tycktes det vara ok men nu har den börjat krångla igen.
Utblåsningstemperaturen är 52 C vid full värmen och 13 C vid kyla. 
Jag  har fått tips om att det är vätskebrist av några personer medan andra säger att det inte är vätskebrist med hänvisning till temp-värdena.

Finns det ngn på forumet som kan ge fler tips på fel och synpunkter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!