Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kalla fakta tv4  (läst 45706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
kalla fakta tv4
« skrivet: 20 april 2012, 21:12:43 »
Ingen som startat en tråd om detta? Då gör jag det.
Så här tycker jag.
Killen hade bara sig själv att skylla. När han blåste om polisbilen i 200 knyck var han inte jagad. Varför bedriver Ekdal häxjakt på polisen, de gjorde bara sitt jobb. Ok, de körde utan blåljus, kan kanske vara för att inte hetsa mc-föraren. Budskapet, som jag ser det är att har man bråttom ska man inte överskrida hastigheten med ynka 50km/h utan dra på för kung å fosterland för då blir man inte jagad. Så ville i alla fall mobben som grillade polisens företrädare ha det. Killen bevisade att det finns en anledning till hastighetsbegränsningar, han kunde visst inte stanna i tid.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/kalla_fakta?title=ekdal_polisjakt_till_dods&videoid=2183637
« Senast ändrad: 20 april 2012, 21:24:13 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #1 skrivet: 20 april 2012, 21:14:28 »
Såg inte programmet själv - men ingen som jag har hört kommentera programmet har fårstått uppståndelsen...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: kalla fakta tv4
« Svar #2 skrivet: 20 april 2012, 21:52:07 »
Ekdahl är en av de de mest oseriösa "sensations-jägarna" som finns i media just nu.  Han visar samma tendenser i "fuskbyggarna" (därmed inte sagt att det inte är fuskbyggen)..och det hela liknar mest en parodi sÃ¥ fort han medverkar  :P
vi var ett gäng som roade oss med att ögna igenom hela filmen på polis-jakten (1,09 lång)
Ingen av oss som tittade kunde hitta något fel på polisens uppträdande (ev att de med facit i hand skulle försökt haffa snubben på motorcykeln när den stog stilla vid rödlyset)
att sen snubben kör i en vägbom när polisen ligger en halv mil bakom....är självklart polisens fel Sc:,h
Alla som kört cykel en del aktivt...kan se att killen inte precis är van vid farterna...vilket vi även fick intrycket att polisen uppfattade och försökte hålla avstånd.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: kalla fakta tv4
« Svar #3 skrivet: 20 april 2012, 22:01:39 »
Om inte jag missat helt så hade killen skjuts kanske man skulle tänkt på före jakten men poliserna som jagade vart ju glada när killen gick omkull med tjejen bakpå.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #4 skrivet: 20 april 2012, 22:02:53 »
Såg inte programmet, men väl ett nyhetsklipp som jag antar handlade om samma historia.
Poliserna gjorde väl helt rätt! Eller vad var alternativet annars?
Snacka om att sända fel signaler om de hade låtit han komma undan. Då vet ju snart alla att det bara är att stå på gasen om snuten är efter - för de får inte köra fort...

Samma om de, gud förbjude, skulle avlossa sitt tjänstevapen någongång.
Har hört att det blir ganska mycket pappersjobb då, garanterad rapportering i media (Aftonbladet: "Skräckpolis avlossade dödsskott") och säkert löneavdrag också!

Sluta dalta med brottslingar säger jag bara.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #5 skrivet: 20 april 2012, 22:04:43 »
Alla förstår nog att ansvaret ligger hos mcföraren. Men man kan fråga sig om inte erfarna poliser borde vägt vikten av liv och hälsa mot nyttan att till varje pris lagföra en överträdelse. Att en 22-åring gasglad mcägare med en 17-årig tjej bakpå inte fattar de klokaste besluten i en pressad situation är kanske förståeligt. Desstå svårare att förstå poliser som "degraderar" sig till samma nivå. Var det här verkligen värt ett ungt liv och en svårt skadad tonårstjej?. Jag tycker inte det.
« Senast ändrad: 20 april 2012, 22:52:38 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: kalla fakta tv4
« Svar #6 skrivet: 20 april 2012, 22:48:54 »
Han drog rakt in i en vägbom i 200Km/h med en tjej bakpå.
Polisen får inte jaga i sådana hastigheter och med fara för allmänheten.
Stundtals var de uppe i 250Km/h, hastigheter som bara hör hemma på en tävlingsbana.

Sedan så kan man tycka vad man vill om Ekdahl.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kalla fakta tv4
« Svar #7 skrivet: 20 april 2012, 23:19:02 »
250 km / h är normalt i tyskland på autobhan
i Polska alléer kör man bara i 140 mellan häst och vagn tummenupp
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: kalla fakta tv4
« Svar #8 skrivet: 20 april 2012, 23:28:34 »
Hade han inte tävlingslicens? Tycker de sa det.
Om han hade kört ihjäl sig på banan, hade det då varit hans jagande konkurenter som skulle åtalas?
Jag vet inte vad som gäller angående blåljus, och det var klart olämpligt att inte använda dem men de hade kanske sina skäl. Jag tror i alla fall inte att avsaknaden av blåljus i början på jakten var orsak till att han rammade en vägbom 8km framför polisen. Frågan är om inte utgången hade blivit densamma även utan poliser.
Finns väl bara en sak att göra, spärra alla fordon vid max hastighet 150km/h. Då finns det fortfarande möjlighet att bli av med körkortet för fortkörning på motorväg för dem som vill det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kalla fakta tv4
« Svar #9 skrivet: 20 april 2012, 23:30:40 »
Jag har inte sett Kalla Fakta, men jag kommer ihåg uppståndelsen när det hände. Var det inte så att polisbilen låg så långt bakom att den inte syntes och att det var en helikopter som följde motorcykeln från ganska hög höjd? Iallafall var det så polisen sa då, men det kanske var för att försvara sig...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: kalla fakta tv4
« Svar #10 skrivet: 20 april 2012, 23:44:09 »
250 km / h är normalt i tyskland på autobhan
i Polska alléer kör man bara i 140 mellan häst och vagn tummenupp

Det är inte normalt över öarna i Sthlm.

Om polisen hade backat av tidigare så hade inte olyckan hänt.
Sedan så häver poliserna ur sig kommentarer som inte borde spelas åter på TV.

När han smällde så sa det t.ex "nu hoppas jag att han är borta"
Eller när polisbilen ligger i 245km/h så säger man att "det var ju kul".

Jävla idioter.
Två av mina kompisar är poliser och säger att det här är helt sanslöst.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: kalla fakta tv4
« Svar #11 skrivet: 21 april 2012, 00:00:06 »
Jo jag hörde samma sak.Men hur det var vet jag inte. Däremot vet jag att trafikrefler är till för alla trafikanters säkerhet och att bryta dem är det samma som att skita i sina medtrafikanters väl. Att man stannar när polisen vill det är väl ingen nyhet ens om man saknar körkort. Vid ett tillfälle var polisen ikapp och då fick de fingret, tror av tjejen, sen drog de iväg i uppemot 300knyck.
Polisernas språkbruk kan ju ifrågasättas och även att de inte använde blåljus, men att lasta dem för olyckan tycker jag är att gå för långt. Kanske är det så att de blivit förhärdade av yrket, pratade med en obducent, han tyckte han hade ett roligt yrke.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad henkehå

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #12 skrivet: 21 april 2012, 05:11:22 »
tycker att killen var en jävla idiot och tycker inte det minsta synd om han iom att han utsatte sin flickvänn för den faran.polisen har också betett sig fel men inte i närheten av vad mckillen gjorde.
jag e själv mc förare

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #13 skrivet: 21 april 2012, 06:14:13 »
Jag tycker synd om killen. Han gjorde några riktigt korkade och omdömeslösa handlingar, helt sant. Utan tvekan var det så.
Men hur ska vi förbjuda människor att göra korkade och omdömeslösa handlingar? Det finns tyvärr i människans natur, men de flesta av oss går inte över gränsen. Under fel omständigheter kan det blir riktigt fel för vem som helst, speciellt i den åldern. Så jävla duktiga är inte vi människor. Därför har vi Polis o Rättsväsende.

Polisen har som uppgift att stävja brott och skydda liv, även brottslingars. Polisen hade sin chans att stoppa honom vid rödljuset. Efter det blir allt fel från polisens sida som jag ser det. De hade ett val och valde fel. De borde låtit helikoptern följa på avstånd, så hade de tagit honom iaf utan att riskera andra människors liv. Att kameran på helikoptern hade ett tekniskt fel känns väldigt märkligt...
Vittnesmål från olyckan talar mot Polisens bild av avslutningen.

Empatibristen i dagens samhälle är tydlig. Tycker man det är ok att någon avlider pga en trafikförseelse bör man nog sätta sig ner och fundera över sina värderingar.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #14 skrivet: 21 april 2012, 08:50:50 »
Empatibristen i dagens samhälle är tydlig. Tycker man det är ok att någon avlider pga en trafikförseelse bör man nog sätta sig ner och fundera över sina värderingar.

Words...
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!