Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kalla fakta tv4  (läst 45854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #15 skrivet: 21 april 2012, 08:55:19 »
Det finns otroligt många snutar som är som vuxna barn, de tycker biljakter är kul, och riskerar gärna andras och sitt eget liv för att få köra för fort.
Jag har under en längre tid (sedan jag sist åkte för fortkörning) roat mig med att verkligen titta på polisbilarna, och deras hastighet och kan med fullständig säkerhet säga att de som regel kör över den skyltade hastigheten.
Polisen har som regel inte mer bråttom än någon annan yrkesförare, och borde hålla sig till lagstadgad hastighet - om inte annat för att föregå med gott exempel.

Personligen tycker jag att hastighetsbegränsningarna är alldeles för låga, och har full förståelse för att poliserna aldrig verkar hålla hastighetsgränserna, men bötfäller de mig, då skall dom också hålla hastigheten själva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: kalla fakta tv4
« Svar #16 skrivet: 21 april 2012, 09:15:26 »
Nu har jag bara sett filmen ifrån civilsaaben som tog upp förföljandet...och antar att hela diskussionen utgår ifrån denna bils film.
Saaben ifrÃ¥ga (och alla polisbilar som deltog) fick order att stänga av sirener och hÃ¥lla avstÃ¥nd en kvart innan mc:n krockar för att inte hetsa killen i onödan....och de gör även sÃ¥. de sätter endast pÃ¥ sirenerna sporadiskt för att pÃ¥kalla fri väg när nÃ¥n inte gÃ¥r Ã¥t sidan (civilbil)..  paret pÃ¥ MC:n har ingen förföljande bil inom synhÃ¥ll sista 15 min innan han kraschar....dock möter han ett par bilar, samt kör förbi ett par stillastÃ¥ende polisbilar.
Jag kan inte höra att polisen säger att de "hoppas han är borta" när de kraschar....tvärt om tycker jag mig höra hur de hjälper till att meddela ambulansen omedelbart.  jag kan inte minnas att jag hörde nÃ¥gon säga att "det var kul" i 245km/h...men däremot när det gÃ¥r i lugnare tempo ett tag! 
vad är sÃ¥ omänskligt med en adrenalin-kick av fart  Sc:,h   har nog inte med yrket att göra....skillnaden är att utryckningsfordon FÃ…R köra i fri fart pÃ¥ allmäna vägar..
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: kalla fakta tv4
« Svar #17 skrivet: 21 april 2012, 09:27:32 »
Mer än 200 på starkt trafikerad 70-väg innan polisen agerade. Tror han hade gått i bommen i vilket fall som helst. Tur att ingen bil framför fick för sig att byta fil.
Säkert är det ingen som tycker det är ok att någon omkommer i en olycka av vilket slag det månne vara.
Men att skjuta över skulden på någon annan i det här fallet känns lågt. Blir nästa steg att det är ok för rånare att skjuta poliser om de känner sig pressade. Polisen får däremot inte skjuta mot rånare om de känner sig hotade, då blir det ett jäkla liv för det.
Sedan talas det om ungdomar, en ton-Ã¥ring och en 22-Ã¥rig man ser jag.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #18 skrivet: 21 april 2012, 09:37:43 »
Banktjänstemän och värdetransportpersonal har som absolut instruktion att inte ingripa om/när de blir rånade då risken för våld/dödsfall är stor, i fall som dessa bör polisen förstå att deras jakt är farligare än själva lagbrottet som den jagade har begått, och lungt ta ett steg tillbaka och låta personen ifråga vara.
Det skulle inte behöva bli en grej, som gör att alla ger järnet, utan det borde kunna vara ett arbetssätt som de har, men talar tyst om.

Fortkörning är inte ett så allvarligt brott att polisen skall behöva riskera egna och andras liv för att lagföra de som kör för fort, det är helt huvudlöst att jaga en motorcyklist i över 200 km/h på 70-väg - oavsett hur långt efter de ligger.
Så länge polishelikoptern är uppe kommer ju antagligen 22-åringen att göra allt som står i hans makt för att undkomma - när han väl fattat det beslutet.

Det rimliga att anta i detta fall är att killen hade kommit hem hel och ren om polisen inte jagat honom, att killen begått ett brott är helt klart, och att polisen är satt att lagföra brott är också helt klart, men vi måste ändå inse att det finns vissa gränser för vad som är rimligt när det gäller denna typ av hetsjakter.

Jag blir bara förbannad när jag tänker på poliserna som inte fattar bättre.
Att bemöta vansinne med ytterligare större vansinne är en otroligt korkad taktik.

Även om de backat undan helt i detta fall är jag helt säker på att de med vanligt polisarbete skulle kunnat lagföra honom förr eller senare i alla fall, på samma sätt som de som regel tar fast bankrånare.
« Senast ändrad: 21 april 2012, 09:41:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: kalla fakta tv4
« Svar #19 skrivet: 21 april 2012, 11:11:09 »
Polisen är fega, falska och så ljuger dom som fan.. Att dom kan somna med gott samveta är inte möjligt..

Idom flesta fallen så jagar dom hellre hedliga medborgare som ger resultat och där dom själva slipper sätta sin egen trygghet på spel.

Dom största polisinsatserna man som man sett är ju hastighetskontroller eller nykterhet, men att ge sig in i socialt eftersatta områdena törs dom inte!! Dom vågar inte gripa vissa ungar för dom tillhör en viss släkt som kan ge efterspel på dom själva..

När killen körde om polisen så satt dom i en civilbil, såg du inslaget???

Polisenmannen som satt i bilen och jagade mc killen har en dotter på 20, dom bor på kungsholmen "Vill inte skriva ut deras adress" Men han ska nog passa sig, det finns flera dårar än han som satt på MC...
« Senast ändrad: 21 april 2012, 11:39:20 av Rickard »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: kalla fakta tv4
« Svar #20 skrivet: 21 april 2012, 12:02:16 »
Helt klart gjorde polisen rätt.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #21 skrivet: 21 april 2012, 12:55:23 »
Tågråttan, är du for real? Du borde bli anmäld för hot mot tjänsteman för det inlägget... I övrigt så fattar jag inte hur någon kan försvara mcförarens beteende. Märk väl, han gör sig skyldig till minst vårdslöshet i trafik vilket ar fängelse i straffskalan så att backa av helt från en sådan jakt ska ju inte komma ifråga. Sen kan det finnas en mängd underliggande brott dolt i samband med ett sådant beteende, droger, vapen mm. Jag kan vara lika irriterad som ni andra på trafikpolisens terror av vardags-Svensson men detta är inte någon Svensson som ska bötfällas för 10km/h för fort på 90-sträcka! Sen kan passageraren sitta som en fin flicka med oskuldsfullt utseende och lipa i tv bäst hon vill, varför hade hon inte samma ge-fingerattityd i tv kompletterat med dödskalle på ryggen?
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: kalla fakta tv4
« Svar #22 skrivet: 21 april 2012, 13:10:08 »
Det finns något som heter "laga befogenhet". Den avser då i första hand polisen rätt att använda våld. Grundregeln är då alltid att man inte ska använda mer våld än nöden kräver och våldet måste även kunna anses försvarligt i proportion till gärningen.

Men den biten missköts inte sällan genom att polisen trappar upp våldet för en struntgärning. Den som då försöker undkomma begår då ett större brott genom att försöka smita och ger polisen rätt att ytterligare trappa upp våldet.

En biljakt i de hastigheterna vill jag jämställa med våldsanvändning i steget under skjutvapen. Det är stora risker att oskyldiga, polis och gärningsman skadar sig eller omkommer.

Visst MC föraren är ytterst ansvarig, inget snack om saken. Men att dra igång en biljakt i hård trafik i +200km/tim är inte så långt ifrån polisens användande av skjutvapen och då inne på T-centralen. Detta för att kunna lagföra någon för vårdslöshet i trafik.

Det är INTE i proportion till den initiala gärningen.

Och hur många 20 åringar gör inte dumma beslut i livet?
117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: kalla fakta tv4
« Svar #23 skrivet: 21 april 2012, 13:14:30 »
Man läser att polisen inte har resurser att utreda brott men att med flera bilar och en helikopter jaga en mc förare som visserligen kör som en idiot likväl som polisen gör i filmen verkar konstigt  Sc:,h Det mÃ¥ste finnas resurser gäller bara att dom används rätt. Tycker det är ok att jaga en mc förare man tar en medveten risk när man försöker dra snuten men tycker synd om passageraren som inte gjort nÃ¥tt mer än klivit pÃ¥ hojen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: kalla fakta tv4
« Svar #24 skrivet: 21 april 2012, 15:20:58 »
De hade inte behövt jaga honom eftersom de hade en helikopter.
Han hade åkt fast förr eller senare ändå.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: kalla fakta tv4
« Svar #25 skrivet: 21 april 2012, 15:30:20 »
Hur då helikoptern lär inte ha tid att följa efter nån timme eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #26 skrivet: 21 april 2012, 15:34:39 »
Dom skulle ha avblåst det hela när de såg vartåt det barkade, de spelade rysk roulett med killens liv helt enkelt, det vet alla, och frågan är bara om man tycker det är OK eller ej.
Jag tycker inte det.

Hade det varit en mördare eller en pedofil hade jag haft större förståelse för om de riskerat förövarens liv, men inte för en fortkörning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: kalla fakta tv4
« Svar #27 skrivet: 21 april 2012, 15:42:33 »
Förövaren tycker jag faktiskt får ta ansvar för sina handlingar själv men inte passageraren och resten av trafikanterna som riskerade att skadas pga av jakten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: kalla fakta tv4
« Svar #28 skrivet: 21 april 2012, 16:06:25 »
Dom skulle ha avblåst det hela när de såg vartåt det barkade, de spelade rysk roulett med killens liv helt enkelt,

Det var väl han själv som gjorde det. Han hade när som helst ha kunnat stanna utan att polisen hade hindrat honom från det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kalla fakta tv4
« Svar #29 skrivet: 21 april 2012, 16:54:16 »
Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det, polisen hade makten att avsluta jakten, men valde att riskera andra trafikanters liv och MC-killens liv, bara för att de inte ville sluta jaga honom.
Det där är ju naturligvis rent trams att satsa sådana resurser på, och har självklart bara gjorts av polisen för att de tycker det är kul att leka tjuv och polis med högfartsbiljakter.
5 polisbilar och en helikopter för en fortkörning.  Sc:,h

Det hade varit mycket bättre om de istället spanat på knarklangare eller kriminella MC-gäng.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!