Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Pressostat lÃ¥g" och porlande ljud i KB  (läst 11301 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« skrivet: 28 december 2007, 19:29:43 »
Nu när det blivit varmare och värmepumpen äntligen får ta paus ibland så kommer nästa problem.

Den startar inte igen utan tänder den röda dioden för "pressostat låg".

När jag trycker på återställning så går den igång men med mycket porlande ljud i cirkulationspumpen för KB första 3-4 sekunderna. Är detta ett tecken på luft i KB-slingan? Hur mycket luft kan man ha i KB-slingan innan det blir problem?

Det är en IVT greenline compact 5 frÃ¥n -97. Tyvärr är den klantigt installerad sÃ¥ expansionskärlet pÃ¥ KB-slingan sitter i en T-koppling när röret är pÃ¥ väg rakt ner in i VPn. Jag tror inte att nÃ¥gon luft ens kan hitta ut där och komma upp till ytan. Filter är troligtvis inte rengjort sedan -97 eftersom föregÃ¥ende ägare inte har gjort nÃ¥gon service alls...  Jag har ca -1 in och -3,5 ut pÃ¥ KB vid normal drift.

Det enda som sitter på de högst belägna rördelarna är filtret (vänt neråt och med avstängning på bara en sida...) på returen samt övertrycksventilen på utgående som är vänd lite uppåt.

Är det en vettig lösning att lufta via övertrycksventilen? Finns det risker med det? Borde jag lufta både på utgående och retur eller bara på den ena?

Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #1 skrivet: 28 december 2007, 22:10:01 »
Har själv haft gurglande ljud från cirkulationspumpen. Det försvann när jag trycksatte köldbärarslingan. Det bör räcka med en halv bar övertryck. Problemet med luften i pumpen är att det verkar som om luften kan stannar där. Vattnet slungas ut mot periferin medan luften stannar kvar i centrum av pumphjulet. En metod som rekommenderas, har inte provat den, är att köra pumpen på högsta fart och sen stänga av den. Förhoppningsvis tar vätskeströmmen med sig luften bort från pumpen.

Men det förklarar inte varför pressostat låg indikeras, köldbärartemperaturerna är helt normala. Händer det varje gång pumpen skall starta?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #2 skrivet: 28 december 2007, 22:20:07 »
Pumpen är något underdimensionerad så idag är första gången den har stannat sedan i slutet av oktober.

Den larmade för låg pressostat vid pausen vid 1600 samt 1900. Nyss gick den igång normalt så det är inte varje gång det blir problem.

Jag har lyssnat på rören och har mycket mer susande i KB-in än i KB-ut (till hålet).

Jag funderar på om det går att sätta in en tillfällig avluftningsanordning i anslutningarna för påfyllning och leda KBn genom den tillfälligt för att bli av med det mesta av luften. Det är för lågt i tak för att kunna göra något uppåt...

Eller om jag ska sänka KB-in röret 20 cm den sista metern fram till VPn så att det går att sätta expansionskärlet snett uppåt på den sista sänkta biten.

Eller om det går att lufta lite via filtret eftersom jag borde kunna trycka upp vätska från expansionskärlet till filtret som sitter högre upp men det kommer fortfarande vara risk för ca 1 lilter luft i rören.
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #3 skrivet: 28 december 2007, 22:30:39 »
Du måste i första hand bli av med all luft i kb slingan, antingen lufta eller köra en pump i en tunna så all luft kommer ut trycksätt gärna systemet det kommer att bli bättre så tror jag.
Om den fortfarande löser på lågtryckspressostat så är det endast till å ring en servicekille
Mest kyla men lite värme också

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #4 skrivet: 28 december 2007, 22:50:59 »
Du måste i första hand bli av med all luft i kb slingan, antingen lufta eller köra en pump i en tunna så all luft kommer ut trycksätt gärna systemet det kommer att bli bättre så tror jag.
Om den fortfarande löser på lågtryckspressostat så är det endast till å ring en servicekille

Eftersom jag är nybörjare på värmepumpar (förutom igensatta flexslangar) så måste jag ställa fler frågor för att hänga med helt.

Hur stor pump och tunna krävs? Skulle det räcka med en borrmaskinspump, 2st ca 50cm slangar och en liten hink?

Jag har 84m hål plus 5m till pumpen så det borde innebära att det finnns ca 180 liter i systemet nu. Hur kritiskt är det med blandningen av frostskydd? Om det går att lufta mha en liten pump samt hink går det då att blanda in 5 liter vatten utan att det försämrar märkvärt?
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #5 skrivet: 29 december 2007, 10:31:37 »
Loggen säger att pumpen startat ok efter paus 14 gånger i natt.

Men jag vill fortfarande lösa larmens orsak så fort som möjligt.
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #6 skrivet: 29 december 2007, 10:55:27 »
Boremaskinepumpe går ikke.
Men en dykpumpe á la denne: http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=119908&pno=79895&pointer=0.

Hvis du vil sætte dykpumpe og tønde på, kan du ligeså godt tappe noget af brinen af, og montere en udluftning i toppen af dit system. Og så efterfylde brinevæske.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #7 skrivet: 29 december 2007, 11:22:37 »
Jag har 84m hål plus 5m till pumpen så det borde innebära att det finnns ca 180 liter i systemet nu. Hur kritiskt är det med blandningen av frostskydd? Om det går att lufta mha en liten pump samt hink går det då att blanda in 5 liter vatten utan att det försämrar märkvärt?

Normalt är det 30 % sprit i köldbäraren och det klarar ner till - 15 grader. Det går att blanda in några tiotal liter vatten utan problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #8 skrivet: 29 december 2007, 11:29:12 »
Boremaskinepumpe går ikke.
Men en dykpumpe á la denne: http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=119908&pno=79895&pointer=0.

Hvis du vil sætte dykpumpe og tønde på, kan du ligeså godt tappe noget af brinen af, og montere en udluftning i toppen af dit system. Og så efterfylde brinevæske.

är det tillåtet att ha en sänkpump i spritlösning om den inte är EX-klassad ?
jag skulle nog inte föredra denna lösning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #9 skrivet: 29 december 2007, 11:58:01 »
är det tillåtet att ha en sänkpump i spritlösning om den inte är EX-klassad ?
jag skulle nog inte föredra denna lösning.

Det går inte att få kall 30 %-ig sprit att tända så det är inga problem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #10 skrivet: 29 december 2007, 12:40:48 »
tycker ändå att man ska vara lite försiktig
hur varm blir pumpen ?
http://www.ahlsell.se/upload/kyl/S%C3%A4kerhetsdatablad/Bio%20Etanol%2030%20vikt%20procent.pdf

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #11 skrivet: 29 december 2007, 17:24:09 »
Jeg kørte med min pumpe i tønden i 4 timer for at få luften ud.
Der skete ikke noget, og den blev ikke varm.
Brinen køles jo i jorden, så der er konstant køling af pumpen.

Men helt sikkert: man skal være forsigtig med sprit!
Især når det ikke er blandet op endnu!
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #12 skrivet: 30 december 2007, 16:34:53 »
Tack för alla svar hittills. Jag återkommer efter helgerna med fortsättningen.

GOTT NYTT Ã…R!  *vinkar*
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad e3m0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2008, 19:45:21 »
Hej igen!

Jag har funderat ett tag och undrar om jag kan klara mig med en mindre pump (t ex en vanlig "borrmaskinspump") om jag gör avluftningsslingan kortare genom att stänga ventilen mitt i påfyllningspaketet och bara öppna den påfyllningsventil som sitter närmast KBin och dra en slang med pump bort till expansionskärlet som då trycksätts och kommer att trycka upp vätska som pressar ut luften.

Symbolförklaring:
Svart linje = Köldbärare in
Blåa V = ventiler
Blått F = filter
Burken till höger = expansionskärlet
Röd linje = tillfällig slang med liten pump på vägen

Är jag ute och cyklar helt?
« Senast ändrad: 15 januari 2008, 19:48:37 av e3m0 »
Tegelhus från -74 med källare och garage 100+100+21m2.
IVT Greenline Compact 5 från 1997 som ersatt en oljepanna.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Pressostat låg" och porlande ljud i KB
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2008, 20:46:46 »
Hvis du har svært ved at komme af med luften, skal du have en pumpe med fart på.

Luft er mycket drilskt og kan være meget svært at fjerne. Så du får sikkert brug for en større pumpe.
Læg evt nogle billeder af dit system.

Det hele hjælper selvfølgelig ikke noget, hvis der ikke er et sted, hvor luften kan komme ud. ;)
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!