Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm 205  (läst 1348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zlappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Autoterm 205
« skrivet: 10 april 2020, 14:43:49 »
Hej alla och tack för ett fint forum. Jag är riktigt imponerad av kunskapen här.
Jag undrar om nÃ¥gon har nÃ¥n ide vad som är galet med min vp varnar för ulöst högtryckspressostat och att pumpen arbetar pÃ¥ sin högsta tillÃ¥tna tempratur. Jag har  kollat smutsfilter luftat pÃ¥ flertalet ställen kollat över cirkulationspumpar (bytt en) . Börjar misstänka att växelventilen krÃ¥nglar när jag Ã¥terställt larmet och kollar tempraturer när den väl gÃ¥r sÃ¥ gör den tex tappvatten tills den är uppe i 55 grader sen gör den radiatorvatten dÃ¥ sjunket tappvattnets tempratur drastiskt och radiatorvattnet stiger till ca 46 grader men normalt sett sÃ¥ kör jag ju ut ca 26-35 grader pÃ¥ radiatorvattnet ( har golvslingor) har haft en rörläggare här men han  hittar inget galet. inte sÃ¥ kul när man har 17 grader pÃ¥ morgonen när  man vaknar hehe
.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #1 skrivet: 10 april 2020, 16:15:34 »
Är växelventilen vridande ( axel som vrider sig )  eller är det piggmodell ( en pinne som som ska tryckas in ) 

Utloggad zlappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #2 skrivet: 10 april 2020, 17:26:16 »
det är 2 vridventiler som har spakar sm det står man auto på. tack för svar...

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #3 skrivet: 10 april 2020, 17:54:20 »
Det med MAN . är för att öppna dom manuellt och har i princip inte med funktionen att göra på el-sidan, rör dom sig som dom ska, VV ska bara öppna och stänga, till eller ifrån. värme ska reglera i olika lägen beroende på vad som behövs och tror inte att det påverkar ditt läge just nu, utan det är kanske VV-ventilen som bråkar.Det är vårt att på distans säga något.

Utloggad zlappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #4 skrivet: 10 april 2020, 18:05:04 »
Ok tack. Jag lurar vidare på vad det kan vara.
det är samma med radiatorvattnet det tappar i temp när den gör tappvatten och tvärtom sÃ¥ jag blir inte klok  pÃ¥ detta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Autoterm 205
« Svar #5 skrivet: 11 april 2020, 07:50:51 »
Det låter som att det är växelventilsproblem.
Jag tror det är modellen med en pigg som ska in/ut när de växlar.
Lossa motordelen (det kan vara en skruv som håller fast den) och kolla att de går tillbaka när de trycks in?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zlappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #6 skrivet: 11 april 2020, 09:52:28 »
Tack Carl!
det är myson vridventiler

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Autoterm 205
« Svar #7 skrivet: 11 april 2020, 20:13:13 »
Myson har fjäderretur på sina växelventiler, detta är inte helt optimalt då de kan börja kärva.
Har du lyckats montera loss motordelen?
Jag vet inte säkert om det är bajonettfattning eller nån skruv/spärr som man lossar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zlappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #8 skrivet: 12 april 2020, 09:38:00 »
Jag har haft loss motorn till ventilen och ventilen går lätt men att det är en fjäder i ventilen har jag ej upptäckt då den stannar i det läge jag ställer den på. sitter fjädern i ventilen eller i styrmotorn? skall tilläggas att det surrar i motorn men den står still.
Tack...
« Senast ändrad: 12 april 2020, 10:17:03 av zlappa »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #9 skrivet: 12 april 2020, 11:36:30 »
Surrar i motorn , kan det se om något rör sig.om inte så är någon växellådan körd i den, det brukar gå att ta bort ett lock över motordelen

Utloggad zlappa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Autoterm 205
« Svar #10 skrivet: 12 april 2020, 20:23:55 »
Har nu lyft bort motorn fr ventilen och vridit den manuellt ett halvvarv och nu går pumpen än så länge blir nog att testa byta den i nästa vecka. hoppas inget tar skada av att den inte kan växla.
Tack  alla...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!