Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny värmekurva  (läst 2703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MenzZana

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ny värmekurva
« skrivet: 29 december 2017, 11:43:21 »

Hej

Har en cc160/EHT som fungerat bra i 10 Ã¥r, och inte behövt ställa om den  tills nu den börjat larma.
Reparatör var här och bytte T8 och sade även ventilen ute var trasig och behövdes bytas :-/ dock har
han inte gjort det än.

men till min fråga....
Efter att han bytt givare så blev det alldeles för varmt i huset, och ser på värmekurvan
att den låg på V=20,H=74.2

Såg som standard att det skall vara V20,H=55,2 och efter att ha minskat värmen så
låg den på V=18.4,V=74,2

Jag skulle vilja ha runt 19 grader inomhus, hur ser era V och H ut i stockholmstrakten för
ett hus med enbart radiatorer och hus på 255 kvm?

God fortsättning
-----------------------------------------------------------
Bosch EHP 10 AW + CC160 installerade i Februari 2008

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny värmekurva
« Svar #1 skrivet: 29 december 2017, 12:56:03 »
Hej!
Kurvan är individuell för varje hus, men min fundering är att det är T1 som styr värmen inne, så hur har det kunnat funka tidigare med H=74,2 C förstår jag inte?
Jag skulle dock prova med H = 55 till att börja med och sen justera H-värdet beroende på resultatet.
Vänta ca 1 dygn mellan varje justering så att läget hinner stabilisera sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MenzZana

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny värmekurva
« Svar #2 skrivet: 30 december 2017, 10:36:57 »

TAck så mycket för svaret och skall testa att börja med 19/55.2 och se vad de leder till. Just nu är det lite för varmt att justera H vad jag har förstått.
Sedan hur den kunde ligga på 74.2 förstår jag inte heller, och undrar då om inte den har varit fel från första början-
-----------------------------------------------------------
Bosch EHP 10 AW + CC160 installerade i Februari 2008

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!