Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VarmvattenfrÃ¥ga - Thermia/Robust  (läst 6152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« skrivet: 26 april 2012, 05:50:50 »
Ok, här kommer en nybörjarfråga (skulle kanske t.om. finnas svar i manualen) :-)

Sedan vädret slog om till varmare har det uppstått problem med att varmvattnet inte alltid räcker till. Jag antar att pumpen är inställd så att den startar varmvattenkörning när något undre värde nås och att den därefter kör tills något övre värde nås. Pumpen sköter uppvärmning och varmvatten för tio lägenheter och det verkar nu som om den skulle starta varmvattenkörningen lite väl sent när alla går och duschar & kör diskmaskiner om kvällarna. I går stod pumpen när jag var och kollade varför vattnet var kallt, (Integralen låg på -20), men jag har förstått att pumpen borde "tvångsstarta" sig själv om varmvattentemperaturen plötsligt sjunker mycket/snabbt?.

(Pumpen är aningen underdimensionerad så den går i princip oavbrutet 24/7 när utetemperaturen ligger under 0 grader. Nu när temperaturen är högre stannar den ibland när den återigen orkar jobba upp integralen mot 0.)

Vilka värden borde man ev justera för att få undvika att varmvattnet hinner ta slut?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #1 skrivet: 26 april 2012, 06:13:22 »
Vad har du start tempen inställd på?
Hur stor / mÃ¥nga  varmvatten beredare har ni ?
Har dom ställt den för termostat eller pressostat drift ?
Har dom installerat blandningsventil?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #2 skrivet: 26 april 2012, 06:36:51 »
Jag har i princip "ärvt" systemet, så jag har ganska dåligt med information om det.

Vag information följer (söker mer exakt information i kväll):
om jag inte kollat helt fel i går skulle starttempen ha legat på +40 grader (kollar i kväll).
Bakom pumpen har vi två st ca 180 cm höga och ca 80 cm i diameter stora beredare. Har förstått att en av dessa är för varmvattnet och en för radiatorvattnet.
De övriga frågorna har jag inte ens vaga svar på nu, måste kolla upp :-)

När jag kollade upp pumpen i går så låg varmvattnets temperatur på ca +40 grader. En halv timme senare var vattnet varmt igen så tydligen hade pumpen startat och hunnit värma vattnet då.

Servicebolaget skruvade ner övre temperaturen på varmvattnet i samband med en reparation i vintras. Om jag inte minns helt fel skulle de ha skruvat ner den nästan 10 grader och den skulle nu ligga på ca +50)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #3 skrivet: 26 april 2012, 06:47:12 »
Kan du ta bilder och lägga upp ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #4 skrivet: 26 april 2012, 07:57:35 »
Hej Tycker att du ska ställa starttempen på 44grader för 40 på Robusten blir för lågt.Robusten är tänkt att jobba med lite högre temperaturer för systemen är större(hyreshus).Om du inte har webbsnittet inkopplat så skulle det vara bra om det fungerar så du kan ha överblick på din robust och det kan du expoteras till Excel och eftersom du verkar ha hyresgäster så skulle du få bättre koll på din Robust.Ett vanligt fel med just Robusten är att man är rädd för att hyresgästerna ska frysa så man skickar ut för hög framledningstemperatur (kurvan) och hyresgästerna börjar skruva ner termostaterna så hitta rätt kurva är viktigt för din del och det finns pengar att tjäna.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #5 skrivet: 26 april 2012, 09:28:01 »
Hade webgränssnitt tidigare, men kontakten bröts i samband med en omstart av systemet och har inte haft tid ännu att kolla var felet ligger. Alla IP-adresser med mera verkar vara rätt inställda, men kontakten är ändå bruten.

Ska kolla upp starttempen. 40 grader låter som ganska lågt.

Jo ett problem i vinter har varit att invÃ¥narna vill att framdelningstemperaturen ska vara sÃ¥ hög att de bara behöver ha radiatorernas termostater öppna till 75%. Ett annat problem är att hälften av lägenheterna är i originalskick frÃ¥n 1966 (betyder bla orginal 1-panels radiatorer), medan andra är nyrenoverade tilläggsisolerade med flerpanelsradiatorer. Framdelningstemperaturen borde ligga pÃ¥ ca +70 för att hÃ¥lla inomhustemperaturen över +20 i de kallare lägenheterna när det blir -20 utomhus. Men detta var ett sidospÃ¥r frÃ¥n det ursprungliga ämnet som handlade om varmvattnet :-)   



Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #6 skrivet: 26 april 2012, 09:45:57 »
Hej Okej men det vore kanon om du fick webbsnittet att fungera.Det här med tvångsstart av varmvatten fungerar bara på värmesidan(hysteres)Så det är din botten givare som styr varmvatten (startgivaren) och risken är om den står för lågt så hinner den inte med att värma så prova ställ den på typ 44-46grader.Vilken modell har du?Du vet väll om att du kan köra komfortkyla med den där till ett lågt pris(om inte redan har det) du kör bara vätskan i kollektorslingan och jag tycker det verkar funka fint om du nu skulle vilja det.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #7 skrivet: 26 april 2012, 12:05:53 »
Vilken storlek på Robust är det som dom satt dit ?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #8 skrivet: 26 april 2012, 16:12:32 »
Hej
En orsak till att du har mindre varmvatten nu när det är varmare är att du har mindre effekt av hetgasen.
En annan kan vara att du har kanske en förvärmningsslinga i acctanken som nu är kallare.

Har du även en gammal blandningsventil kan den tillsätta kallvatten hela tiden.

Hade samma problem med min robust sommartid. Blev tvungen att köra actankarna till 45 grader även på sommaren för att få lite nytta av hetgasen.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #9 skrivet: 26 april 2012, 22:22:25 »
Hetgasen ska ses som en bonus tycker jag.
Installatören ska säkerställa hygienkraven i sin installation .
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #10 skrivet: 27 april 2012, 05:57:03 »
Kollade upp lite inställningar:

Varmvatten
Startgräns 40
Stoppgräns 48

TWC
Starttemp beredare 60
Stoptemp beredare 65
Starttemp retur 50
Stoptemp retur 53
Startförd.beredare 120 min
Startförd.retur 30 min
LÃ¥g TWC beredartemp 50
Förd TWC bered.temp 120 min
LÃ¥g TWC returtemp 40
Förd twc returtemp 10 min

Legionellakalender: Av


Vårt varmvatten tappar mycket temperatur under cirkulationen. Enl installatören så är normalt temperaturfall på ca max 10 grader, medan det hos oss kan ligga på uppemot 18 grader. Dvs varmvattnet borde värmas ganska ofta för att dess värme ska hållas uppe.



Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #12 skrivet: 27 april 2012, 11:18:29 »
Kolla överhettningsskyddet på elpatronen i slutberedaren så den inte har löst ut.
Normalt sett så kopplar man tankarna i serie, där kondensorvärmen går in i första tanken och andra tanken går på hetgas och el.
Om du överhettninsskyddet löst ut på elpatronen och inte tillräcklig effekt från hetgasväxlaren får du inte nog värme i andra tanken.
Men då borde du däremot få ett larm som typ,, låg TWC-beredar temp?
Läs av TWC beredartemp och TWC returtemp.
Om pumpen går nästan 24/7, och elpatronen inte löst ut på ÖH låter det snarare som blandningsventilen?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #13 skrivet: 27 april 2012, 20:06:49 »
Ställ upp start till 42 och ställ upp stop till 55 så får kompressorn gå tills den stannar på pressostat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Stefu__

  • Gäst
Stefu__
SV: Varmvattenfråga - Thermia/Robust
« Svar #14 skrivet: 02 maj 2012, 06:30:46 »
Menar du dessa start & stoptemperaturer?

Varmvatten
Startgräns 40
Stoppgräns 48

Ska testa på det :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!