Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kluriga frÃ¥gor  (läst 11193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Simon92

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
kluriga frågor
« skrivet: 09 december 2010, 11:38:49 »
Hejsan!
Jag går förnärvarande på gymnasiet (sista året) inriktning kyla och tänkte att jag vill utmana mig själv lite.
Så om ni har nån utmanade fråga till inom kylteknik så ställ gärna den. och om jag inte kan svara på den så får ni gärna svara på den så jag lär mig i alla fall nånting. Ni får gärna börja med lite lättare frågor.
PS. Om jag har skrivit det här på fel plats så ber jag om ursäkt, är ny här ;)

Utloggad Andreasa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: kluriga frågor
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 15:01:11 »
halloj,

hur kommer det sig att vår gamla flash vp700 har en hetgas på 130grader?

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kluriga frågor
« Svar #2 skrivet: 09 december 2010, 15:43:48 »
Hur mycket teoretisk COP tappar du i en värmepump driven med R134a jämfört mot R12 om den går på -5 grader förångning och 55 grader kondensering med 5 grader överhettning och 2 grader underkylning samt 8 kW avgiven värmeeffekt.

Extra uppgift för MVG:

Välj bästa möjliga kompressor i bägge värmepumpar och uppskatta sedan skillnaden i praktisk COP
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: kluriga frågor
« Svar #3 skrivet: 09 december 2010, 16:06:44 »
Vilka kända symptom kan härledas till trasigt ventilbleck i ventilplattan Sc:,h
Kom på så många du kan

Vad är skillnaden mellan Transkritiskt och Subkritiskt kylsystem

1000 micron =  Sc:,h Sc:,h bar
« Senast ändrad: 10 december 2010, 15:54:06 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: kluriga frågor
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 08:40:46 »
Vilka elaka människor det finns.... :D

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: kluriga frågor
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 19:36:34 »
Varför är en schrollkompressor sämre vid låga förångningar än en kolv?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kluriga frågor
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 10:28:56 »
När kommer svaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: kluriga frågor
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2011, 22:08:43 »
När kommer svaren?

Simon 92 kanske bytte inriktning på sin utbildning..... >:D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: kluriga frågor
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2011, 22:13:40 »
När kommer svaren?

Simon 92 kanske bytte inriktning på sin utbildning..... >:D

//Krister

Eller så jobbar han fortfarande på att lösa problemen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: kluriga frågor
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2011, 19:25:09 »
Vilka kända symptom kan härledas till trasigt ventilbleck i ventilplattan Sc:,h
Kom på så många du kan

Vad är skillnaden mellan Transkritiskt och Subkritiskt kylsystem

1000 micron =  Sc:,h Sc:,h bar

eftersom det var fritt att svara enligt TS så försöker jag, tycker ni att jag har fel så säg till, jag är trots allt inte fullärd, och detta är vad jag kommer på i huvet, har alltså inte slått upp det på google eller så.

ventilbleck:
en fladdrande högtrycksmanometer om det är trycksidans ventilbleck, och dito LP manometer om det är sugsidan.
låg kondensering och hög förångning (dvs lågt kompressionsförhållande)
såklart dålig effekt.

trans&subkritiskt, ja transkritiskt bör ju vara så CO2 anläggningar funkar, gasen går alltså över den kritiska punkten och kondenseras inte, men jag har aldelles för dålig koll på hur det fungerar sen när det passerar strypdonet, blir det kolsyresnö då eller vad händer?

subkritiskt bör då vara så en vanlig köldmediekrets med t.ex. R22 funkar, hela processen håller sig alltså under den kritiska punkten, om nu inte kondensorfläktarna lägger av och man får en gasexpansion så kondenseringstrycket överstiger CP.

ska vi se, 760microns är 1mBar, så 1000 bör väl bli runt 1.5 då...

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: kluriga frågor
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2011, 19:27:21 »
Varför är en schrollkompressor sämre vid låga förångningar än en kolv?
vet inte men om jag får gissa så vore det väl kanske pga större inre läckage?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: kluriga frågor
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2011, 19:30:57 »
Toprunners fråga har jag svarat på till honom och orkar inte göra om det.

Den sista frågan Oskar gissar på, där gissar jag att det är en kuggfråga. Kan ju bero på hur låga förångningar vi pratar om, men t,ex Nibes kolvar tappar mer än scroll om vi får en inkommande KB på -5 t,ex. *vinkar*

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: kluriga frågor
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 01:04:53 »
Toprunners fråga har jag svarat på till honom och orkar inte göra om det.

Den sista frågan Oskar gissar på, där gissar jag att det är en kuggfråga. Kan ju bero på hur låga förångningar vi pratar om, men t,ex Nibes kolvar tappar mer än scroll om vi får en inkommande KB på -5 t,ex. *vinkar*

kan du inte dela med dig av svaret här då? det skulle nog vara bra att ta del av för många. t.ex. jag är inte nån höjdare på beräkningar (har inga såna där program på datorn som du har oraklet) men vill gärna lära mig mer t.ex. om dimensionering.

kan ju vara en kuggfråge, men med låg förångning så tänker jag på typ under minus 30. alltså R410A eller det ännu kallare R23

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: kluriga frågor
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 01:31:17 »
ska vi se, 760microns är 1mBar, så 1000 bör väl bli runt 1.5 då...
Så "micron" är alltså kylteknikvärldens sätt att beskriva en mikrometer kvicksilverpelare? Då var det ju lätt. Då är dessutom inte 760 microns = 1 mBar utan 1,01325 ungefär. ;) 1000 blir ungefär 1,3158.

Under förutsättning att 1. du tänker rätt och 2. jag minns rätt och 3. att jag har räknat rätt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: kluriga frågor
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2011, 17:41:00 »
1 micron är 1/1000-dels mm kvicksilver i lyfthöjd - egentligen borde micron skrivas som µmHg

kvoten mellan 1013 mBar och 760 torr = 1013/760 = 1.33289 och 1/1.33289 =0.7502467

nära nog att använda 0.75 avrundat för konvertering mellan torr och mbar eller 750 mellan micron och mBar

dvs:

omräkning mellan mBar till micron: mBar * 750 = micron

omräkning mellan micron till mBar: micron * 1/750 = mBar eller micron  * 0.00133333...  = mBar  

....dock är 1/750 lättare att komma ihåg än 0.0013333...


---


Lite mer att fundera över:


vatteninnehÃ¥llet i gasen ovanför en vätskeyta med köldmedel i tex en köldmedietub och är i fuktbalans mellan gas och vätska sÃ¥  kan det räknas ut med

W = (Pw/Pw0) * (Dw0/Dg0)     (enligt ASHRAE)

där:

W = vattenmassa per kg köldmedel i gasform
Pw = partialtrycket på vattenångan i gasen
Pw0 = partialtrycket på vattenånga vid kondensationspunkten vid samma temperatur som köldmedlet
Dw0 = densiteten på vattenånga vid kondensationspunkten vid samma temperatur som köldmedlet
Dg0 = densiteten på köldmediegasen ovanför köldmedelsvätskan i behållaren.

(Partialtrycket på vattenånga i gasen kan tillsamman med temperaturen räknas fram av Rh-värdet mätt med en hygrometer i gasbehållare - idag finns det flera typer av små Rh-sensorer som är möjliga att bygga in i tryckkärl eller T-kopplingar med full systemtryck så länge man ser till att dessa mäter på gasström och inte flytande köldmedie [1]).

Obs ppm-halten vatten man räknar ut i gasdelen är inte samma  som i vätskedelen dÃ¥ kärleken till vatten är högst olika mellan kölmedlen: R134a, R22 och mÃ¥nga HCF-gaser gillar vatten och ppm-halten kan var 2-4 ggr högre i vätskan än motsvarande fukthalt i gasvolymen över när det är i fuktbalans, medans R12, R600a, R290 stÃ¥r ut med bara 1/4-del av vattenmängden som gasdelen har.

---

Vid en typisk vakumpumpning av ett rörsystem till en VP sÃ¥ nÃ¥r man 500 micron i vattenÃ¥ngtryck i rörsystemet efter en lÃ¥ng vakumpumpning, rörsystemet hÃ¥ller 20 grader vid tillfället  (brukar vara rekomenderade vakumnivÃ¥n i dom flesta installationsbeskrivningarna jag läst i)

Därefter släpper man in helt torr vattenfri R134a i rörsystemet från VP:n så att trycket motsvarar R134a:s kondensationspunkt vid 20 grader men ingen flytande R134a går ut i rörsystemet - räkna ut vattenfukthalten i gasen i röret efter påsläppet i ppm - gör samma sak fast den påsläppta gasen har ca 10 ppm fukthalt, vilket är mer realistsikt värde [2]

Kommer det att vara 10 ppm som är det rekomenderade nivån?, kommer det att klara 35 ppm fukt som är max rekommenderade nivån med tanke på risken för gas-hydrat bildning (clatherate hydrates) enligt rapport http://rp.ashrae.biz/page/rp-923.pdf från ASHRAE (bör vara ganska trovärdig källa...)

Om värdet är betydligt över 35 ppm fukt i gasen i rörlängden - hur stor rörinnervolym (vilket kan omräknas till rörlängder) med 500 micron vattenångtryck kan tolereras för max 35 ppm fukt i hela laddningen om VP:n har 1.1 kg R134a-laddning med 10 ppm fukthalt redan vid leverans.

gör samma sak fast med R410A men då är kravet bara 15 ppm med tanke på clatherate hydrates-bildningen enligt tidigare refererensdokument - utgå ifrån att 1.1 kg R410A laddningen i VP har 10 ppm fukt vid leverans.

gör samma sak för bÃ¥da kylmedier men med slarvig vakumpumpning till bara 3 mBar vid 20 grader  - anta att den resulterande 3 mBar i rörsystemet är ren vattenÃ¥nga.

.
.
.

(nej, jag har inte själv räknat ut ovanstÃ¥ende ännu, men intuitivt sÃ¥ känns situationen ganska hopplös fuktmässigt om inte VP har en torkfilter inbyggd i sig... ni som rotar i VP,  hur är det med den saken - finns det torkfilter i dessa aggregat eller förlitar man sig helt pÃ¥ att R410a skall kunna ta fukten utan att fukthalten blir för hög??)





[1]
Den Rh-sensorn jag har provat är HIH4000 frÃ¥n Honywell (fins pÃ¥ Elfa) som i trycksatt gasformig R134a (25 grader) visat sig mycket okänslig för R134a vid olika tryck och mäter hela vägen mellan 100% Rh och 0% Rh.  0%-värdet kalibreras med högvakumsugning till nära 0.001 mBar och 75.3%-positionen med hjälp av fuktad koksaltösning i tät behÃ¥llare. Rh-sensorn värde Ã¥ker upp ett par  % Rh om sensorn doppas/dränks i flytande R134a eller har en film av flytande R134a pÃ¥ sensorytan. Varför värdet Ã¥ker upp kan bero pÃ¥ att flytande R134a hÃ¥ller mer vattenmassa per volym än gasformig R134a och det är detta den känner av.

när man mäter fukt i gaser pÃ¥ den här nivÃ¥n sÃ¥ är det omrÃ¥det 0-5% Rh som är det intressanta dÃ¥ det speglar ca 0-60  ppm fukt i R134a vid ca 25 grader C - sensorns uppgift tillsamman med temperaturen är bara till för att räkna ut vattnets partialtryck i gasen och det är en del räknande innan det är översatt till ppm vattenhalt och tex. tumregler som 1% Rh = 10 ppm man räkna ut till slut gäller bara vid en specifik temperatur och en viss sorts köldmedie - för tex R410A sÃ¥ kommer det vara annan omräkningsfaktor vid samma temperatur dÃ¥ den har annan densitet vid aktuella temperaturen.

Har dock ej provat i R410A med sensorn dÃ¥ jag ej har tillgÃ¥ng till gasen - men förväntar mig inte nÃ¥gra större skillnader i funktion när det gäller Rh-mätning under tryck.  


[2]
Gör en förenkling här dÃ¥ flytande R134a med 10 ppm vattenhalt inte kommer att avge gas med 10 ppm fukt i början av gasutsläppet  utan snarare runt 5 ppm fukt pga. att den flytande R134a är lite hygroskopisk och binder vatten i den flytande gasmassan vilket gör att gasen ovanför vätskan kommer att ha lägre ppm-nivÃ¥ fukt än vätskan när det är i fuktbalans, halten kommer dock att öka snabbt när R134a kokar av vid lite större gasuttag dÃ¥ fuktutjämningen till balans mellan gas och vätska inte hinns med under avkokningen.

« Senast ändrad: 09 januari 2011, 18:06:40 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!