Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1115 - Möjlighet till externt larm?  (läst 670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tweety

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1115 - Möjlighet till externt larm?
« skrivet: 22 februari 2021, 09:49:37 »
Hoppas att någon smart här vet mera om min gamla värmepump än jag själv lyckats lista ut.

Jag har en Nibe F1115 som efter diverse krångel nu verkar fungera tillfredställande med ett förbehåll.

Håller på att sakta men säkert tömma radiator/golvvärme systemet på rostflagor efter en fallerad blåsa i expansionskärlet, vilket gör att den stannar med jämna mellanrum (3-4 dagar, fallande kurva). Eftersom jag vet om det, så tömmer jag filtret regelbundet, men då och då kommer det en stor flaga som stoppar systemet utan förvarning. Det är mycket irriterande när den behagar göra det mitt i natten när det är minusgrader, och det blir kallt på morgonen.

Alltså skulle jag gärna vilja att den meddelade detta på ett mera uppenbart sätt än bara en blinkande LED, och mitt system är för gammalt for UPLINK system mm. Tänkte koppla in mig på antingen an arduino el liknande till husstyrningssystemet och få meddelade där eller ev. SMS etc. men frågan är var jag skall ta signalen.

Bryr mig inte så mycket om vad larmet är, bara att det är ett larm, och har listat ut att det tyvärr inte finns någon diagnostik port eller likande jag kan använda. Jag är dock lite envisare än så.

Efter lite läsande så har jag förstått att "Nibe Kablage XTS 20" förväntas göra något liknande, men blir inte klok på vad exakt den gör. Har inte tagit mig tid att leta igenom kretskortet med en multimeter ännu, men hoppas att nån kan göra mitt letande lättare. Jag tror att den kopplas in på plint 29 på reläkortet, och den ser ut att ha 2x3, 1x4 kontakter men vad kopplas dessa till? Det finns ingen förklaring i manualen vad de olika ut/ingångarna gör vad jag kan se, och jag har gått i cirklar letandes efter en manual för kablaget som även verkar svårt att få tag på.

Så frågan är, finns det en utgång på någon av de platserna som motsvarar ett larm?

Eller skall jag helt enkelt rycka ut LED'en och ta signalen där, eftersom den är komplett meningslös för mig ändå?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F1115 - Möjlighet till externt larm?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2021, 16:31:45 »
https://proffs.nibe.se/nibedocuments/10050/611904-1.pdf

Här har du all information du behöver.

Relä 1 är det du vill hålla koll på. Du kan löda dit kablar om du vill komma igång snabbt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tweety

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1115 - Möjlighet till externt larm?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2021, 21:42:38 »
Ha! Jag visste att nån här skulle ha svaret! Tackar och bockar!

Men usch, 230V. Nu blev det ju jobbigt. Nåja, bara att börja tänka.
« Senast ändrad: 22 februari 2021, 21:44:09 av Tweety »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F1115 - Möjlighet till externt larm?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2021, 22:07:39 »
Du kan ju alltid skära av ledningen till COM på reläkortet. Men "smidigast" kan ju vara att sätta dit ett DIN-skenemonterat relä där spolen är 230V. Då får du potentialfritt att arbeta med.

https://cdon.se/hushallsapparater/finder-4c-01-8-230-0060-relamodul-nominell-spanning-230-v-ac-vaxelstrom-max-16-a-1-switch-1-st-p44335651
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tweety

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1115 - Möjlighet till externt larm?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2021, 21:56:39 »
Jodå, ett relä är monterat och sladdar har lötts, så nu pratar den så snällt med mig via SMS (hade en larmsändare liggandes i ett hörn).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 630
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!